Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-11-130 komment

Mikor lehet hasznos számodra egy kilépési felugró ablak a weboldaladon?

Miközben a felhasználók nem szeretik a felugró ablakokat, van egy kivétel. Már ha jól van megtervezve. Ez a weboldalról történő kilépéskor felugró ablak, melynek akad 10 hasznos típusa.

A kilépési felugró ablak a pop-upoknak az a rendhagyó típusa, mely nem rontja, hanem akár javíthatja is a felhasználói élményt. És ezt nem más mondja, mint a Nielsen Norman Group. Ha még nem tudod, hogy miről is beszélünk, akkor gondolj arra, amikor megpróbáltál kilépni egy weboldalról mondjuk a böngészőfül sarkában lévő kis x lenyomásával, de amikor arrafelé tartottál az egérmutatóval, akkor megjelent egy felugró ablak az utolsó pillanatban, és valamit közölt.

Ezek a kilépési szándék észlelésekor megjelenő ablakok arra szolgálnak, hogy megfogják, és a weboldalon tartsák a felhasználót, aki már távozna. Azt használják ki, hogy a böngésző követi az egérmutató mozgását, így amikor az túllép egy határvonalon, akkor megjelenik.

A legtöbb kilépő felugró ablak kér valamit a felhasználótól, például a nevüket, az e-mail címüket, mert fel akarják iratkoztatni mondjuk egy hírlevélre. Gyakran használnak persze olyan szövegezést is, mely szégyenérzetet kelthet a felhasználóban, ami nem jó. Az emberek általában átlátnak ezeken a primitív megoldásokon, így nincs különösebb eredménye.

Ugyanakkor vannak olyan típusai is ezeknek az ablakoknak, melyek hasznosak lehetnek a felhasználó számára, és javítják a felhasználói élményt. Ezekben az esetekben a várható hasznosság egyensúlyban van azzal, hogy a felhasználó nem tudja végrehajtani az eltervezett feladatát, a kilépést az oldalról.

Árengedmény

Az NNG kutatása szerint a felhasználók rendszeresen otthagyják a kosarukat, amikor látnak egy kuponkód mezőt, ugyanakkor nincs kuponkódjuk. Elkezdik ugyanis keresni a weben. Ahelyett, hogy hagynád, hogy böngészni kezdjenek, majd elvesszen a vásárlás, kínálj nekik a kilépésnél egy kuponkódot, mellyel árengedményt kaphatnak. Ez azért praktikus, mert a felhasználó már bepakolt a kosárba, így nagyon közel jár ahhoz, hogy vásároljon. Ha ehhez adsz neki egy kis ösztönzést, akkor lesz egy biztos vevőd.

Nem feltétlenül kell azonban kupont kínálni a kilépő ablakban. Ha olyan termékeket mutatsz, melyeket akciósan vásárolhat meg, vagy bármi más, vásárlással kapcsolatos előnyös információt jelenítesz meg az ablakban, az is eredményes lehet.

Hiba elhárítása

Talán már veled is előfordult, hogy vásárolni akartál valami egy webáruházban, de csak később vetted észre, hogy nem fejezted be a vásárlási folyamatot, azaz nem adtad le végül a rendelést. Ennek oka lehet az, hogy mielőtt a tranzakció befejeződik, több megerősítő ablak is megjelenik, és a felhasználók azt hiszik, hogy már a végére értek a folyamatnak. Más oka is lehet persze, hogy nem zárják le a vásárlást, a lényeg, hogy azt hiszik, megrendelték a termékeket.

Ezért hasznos lehet egy megerősítést kérő felugró ablak olyan esetben, amikor nem realizálódott egy vásárlás, de úgy látszik, hogy a felhasználó ki akar lépni az oldalról.

Az állapot elmentése

Néha a felhasználók azért hagynak el a folyamat közben egy oldalt, mert máskor, máshol szeretnék azt befejezni. Például azért, mert túl időigényesnek találják, és erre csak menet közben döbbennek rá. Ilyenkor fennáll a veszélye, hogy soha nem is térnek vissza. Ha a kilépő felugró ablakban felajánlod nekik, hogy elmented az eddig beírt adatokat és információkat, az hasznos lehet a későbbi folytatás szempontjából.

Valami értékeset kínálsz

Mielőtt a felhasználók távoznának az oldaladról, érdemes lehet felhívni a figyelmüket valamire az oldalon, ami hasznos lehet számukra. Ilyen lehet valamilyen tartalom, vagy bármi, amit nem vettek még észre. Ez egy olyan lehetőség, melynek segítségével megmutathatod, hogy milyen hasznos dolgot kínál még az oldalad.

Visszajelzés kérése

Habár egy visszajelzés első pillantásra úgy tűnhet, hogy inkább a cég számára hasznos, mégis alapvetően azért kéri el a cég, hogy aztán javíthassa a felhasználói élményt. Így a visszajelzés tulajdonképpen felhasználó-központú lépés, nem pedig cég-központú.

Kínálj emlékeztetőt!

Nem minden felhasználó áll készen a vásárlásra, amikor egy weboldalon nézelődik. Az emberek gyakran csak keresik a legmegfelelőbb terméket, összehasonlítják az ajánlatokat, és majd csak később szándékoznak vásárolni. Ez nagyon jellemző minden olyan weboldal esetében, mely termékeket és szolgáltatásokat kínál egy speciális alkalomból vagy időszakra (például egy házasság).

A felugró ablak ebben az esetben azt kéri, hogy a felhasználó adja meg az elérhetőségét, hogy a cég a későbbiekben emlékeztethesse arra, hogy vásárolni akart egy bizonyos alkalomra valamit. Ez adott esetben akár hasznos is lehet a felhasználó számára, hiszen így nem felejti el.

Ügyfélszolgálat

Ha elég összetett az ajánlatod, akkor az ügyfeleid számára hasznos lehet, ha egy élő személlyel beszélhetnek ezzel kapcsolatban. A kilépő felugró ablakban erre a lehetőségre hívhatod fel a figyelmüket, megadva az elérhetőségeidet, különösen például egy élő chatet. A felhasználók ugyanis maguktól talán nem vágnának bele a céggel való kommunikációba, de ha felajánlod nekik, akkor könnyebben megteszik ezt a lépést. Ezzel akár nyerhetsz is ügyfeleket, illetve pozitív élmény marad meg bennük a cégről.

Egy másik csatornához vagy a vásárlói út egy újabb szakaszához vezetheted a felhasználót

Néha a felhasználóknak szükségük van arra, hogy interakcióba kerüljenek egy média révén az ajánlatoddal, ezáltal többet megtudva róla. Ugyanakkor önmaguktól nem teszik meg ezt a lépést. Ha viszont van egy olyan beállítás vagy csatorna, ahol edukálhatod a felhasználót a szolgáltatásoddal kapcsolatban, akkor érdemes figyelmeztetni őket erre, amikor kilépnének az oldalról.

Ez a fajta felugró ablak csökkenti a keresés interakciós költségét, és megmutat egy alternatív csatornát vagy plusz információt. Jól működik olyan helyzetekben, amikor a felhasználónak cselekednie kell ahhoz, hogy jobban megismerje a terméked.

Hívd fel a felhasználók figyelmét egy új tartalomra vagy funkcióra

Ha a weboldalad már régóta működik, akkor talán nehezebben tudja kommunikálni a visszatérő látogatók felé az új dolgokat, mivel azok csak a megszokott funkciókat keresik. Ha tehát új funkciókat vezetsz be, akkor fontold meg egy kilépő felugró ablak megjelentetését, mely elmagyarázza ennek a funkciónak az előnyeit.

Dobd be az egyedi ügyfélcsalogató technikádat!

Ha árgaranciát, pénzvisszafizetési garanciát, ingyenes mintát vagy ingyenes próbát kínálsz az embereknek, akkor felhívhatod erre a figyelmüket a kilépéskor. Így lehet, hogy inkább téged választanak, ahelyett, hogy átmennének a konkurenciához vásárolni. Hiszen nem minden felhasználó van tisztában azzal, hogy pontosan milyen előnyei vannak a nálad történő vásárlásnak, így ha valóban értékes dolgot kínálsz neki, és erre felhívod a figyelmét, az akár hasznos is lehet.

Összességében tehát elmondható, hogy bár a felugró ablakok alapvetően idegesítik az embereket, mivel megzavarják őket a feladatuk végrehajtásában, a kilépő felugró ablakok gyakran kivételt képeznek. Ennek oka a megjelenésük időzítése: mintegy végső üzenetként jelennek meg, amikor a felhasználók elvileg már végeztek az oldallal, így nem zavarják meg semmiben. Ennélfogva tehát kevésbé zavaróak, mint a hagyományos felugrók, melyek általában egy oldalra való belépéskor akasztják meg a látogatókat. Ha ráadásul megfelelően sikerül megtervezni őket, akkor az egy hatékony módszert adhatnak a fontos üzenetek célba juttatására, illetve valami hasznosat kínálhatnak a látogatónak. A kockázatuk pedig alacsony, hiszen aki már kifelé tart az oldalról, az legfeljebb tényleg kilép.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.