Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-11-200 komment

Máshogy nézzük ma már a találati oldalakat: flipper-mintában

Ahogy a Google találati oldalai megváltoztak, úgy a felhasználók viselkedése is egész mást mutat azokon, mint 10 évvel korábban. Úgy tűnik, hogy az egyre összetettebb találati oldalakhoz történő alkalmazkodás miatt a figyelmük sokkal inkább csapong, mint régen. El is nevezték ezt a kutatók flipper-mintának.

Míg régen a 10 kék link határozta meg a találati oldalakat a kereséseknél, ma már egy rakás más információt is kaphatunk egy találati oldalon. Ott van mindjárt a jobb oldalon megjelenő tudáspanel, ami a leggyakrabban látható, de a találatok között megjelenhetnek egyéb kiegészítők, mint a képek, videók, térképes találatok, hírek, stb.

Ezért, míg korábban egyszerű volt a felhasználók helyzete, hiszen ott volt a 10 kék link, melyek közül a legelsőket megnyitották, addig most jóval több a választási lehetőség. A Nielsen Norman Group egy korábbi vizsgálata szerint az emberek 59 százaléka régen úgy nézte a találati oldalakat, hogy elindult az első találattól, és szépen sorban, egy találatot sem kihagyva, végigböngészte azokat, nem pillantva a jobb oldalra. 

Ez a lineáris minta persze most is létezik, de ma már inkább kivételnek számít. Az NNG legfrissebb vizsgálatából már az derül ki, hogy a figyelem nagymértékben eloszlik az oldalon, és nem lineáris módon fogadják be az emberek a tartalmat. Olyannyira csapongó ez a figyelem, hogy el is nevezték flipper-mintának.

Mi okozza a flipper-mintát?

Mint azt már fentebb is említettük, a találati oldalakon ma már nem csak a 10 kék link szerepel, hanem képek, videók, interaktív funkciók, egyéb beágyazott szövegek. Az információk és azok bemutatásának változatossága az, ami módosította a felhasználók viselkedését. 

Az emberek tekintetét az egyes elemek vizuális súlya mozgatja, és mivel ezek az elemek szét vannak terítve az oldalon, ráadásul minden egyes találati oldal egy kicsit más, így megszűnt a lineáris áttekintés. 

Emellett az is igaz, hogy az összetett, dinamikus tartalmak jóval nagyobb figyelmet kapnak: amikor megjelenik egy ”kiemelt részlet”, akkor az esetek 74 százalékában erre pillantanak rá az emberek. Ugyanakkor az organikus találatok is bonyolultabbá váltak, hiszen akadnak közöttük olyanok, melyek plusz linkeket kapnak, vagy egy keresődobozt.

Ráadásul a felhasználóknak először fel kell mérniük minden egyes találati oldalt, mivel azok jelentős mértékben különböznek egymástól, attól függően, hogy milyen kiemelt részletek, funkciók, elemek láthatók rajtuk. Ez tehát több munkát jelent, mint korábban, ugyanakkor a felhasználók elég gyorsak a megfelelő találati eredmények kiválasztásában: átlagosan 5,7 másodpercet töltenek az eredmények elemzésével, mielőtt választanának.

Ennek ellenére az NNG azt tanácsolja, hogy ha neked is van kereső a weboldaladon, akkor legyenek egyformák a találati oldalaid, nem pedig keresésenként változóak. Hiszen az a célod, hogy segíts nekik a teljes weboldaladdal, nem pedig az, hogy minél tovább a találati oldalon tartsd őket.

Milyen hatása van a változásnak?

Mindez persze azzal is járt, hogy míg 2006-ban az első találat a kattintások 51 százalékát elvitte, ma már csak 28 százalékot szerez meg a figyelemből, és a lejjebb található találatok viszont több kattintást kapnak, mint 2006-ban.

Természetesen a feladat típusa is meghatározza, hogy hová érkezik kattintás. Az egyszerű információ-kereséseknél (például, melyik a világ legmagasabb épülete) elég az embereknek az első néhány találat az oldalon, nem is nézelődnek tovább. Ugyanakkor az összetett, több kutatást igénylő kereséseknél már elkezdenek mélyre ásni. Ez pedig azt jelenti, hogy ha Te is bonyolult kérdésekre adsz válaszokat a weboldaladdal, akkor nem gond, ha nem szerzed meg az első helyet. 

Míg 2010-ben az NNG még azt tapasztalta, hogy az esetek 59 százalékában a harmadik helynél tovább nem nézelődtek a látogatók, addig most még a hatodik helyen szereplő URL is megkapja a figyelem 36 százalékát.

Emellett arra is felhívják a kutatók a figyelmet, hogy még ha nem is kattintanak a felhasználók egy találatra, azt akkor is látják és elraktározzák magukban. Sok esetben úgy zajlik a keresés, hogy miközben hagynak betöltődni egy találatot, addig tovább nézegetik a találati oldalt, és ha végül a találat nem bizonyul megfelelőnek, akkor egy korábban kiszemelt, másik URL-t is nyitnak meg.

Ami viszont változatlan: jobb, ha az első oldalon sikerül megcsípned egy helyet, mert a második oldalra már csak a felhasználók 2 százaléka kattint. Hátrányt pedig az jelent ezekben a mostani, bonyolultabb találati oldalakban, hogy az ott megjelenő közvetlen válaszokkal is versenyeznie kell a weboldaladnak, és az emberek sok információt akár kattintás nélkül is megszerezhetnek róla.

Kategória: SEO | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.