Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-01-080 komment

A kevesebb több: Hick törvénye a webdesignban

Hick törvényének lényege: a választási lehetőségek száma befolyásolja a válaszadási időt. Ez pedig fontos tényező a webdesignban, és olyan mutatókat határoz meg, mint a visszafordulás, az aktivitás vagy az oldalon eltöltött idő.

Amikor 1951-ben William Edmund Hick és Ray Hyman közzétette eredményeit, akkor még valószínűleg nem sokan gondolták végig, hogy mennyire fontosak is lesznek azok az információ korában. Hick és Hyman törvénye ugyanis azt mondja ki, hogy minél több lehetőség közül választhatsz, az annál több időt vesz igénybe. Ez pedig érvényes az élet minden területén, többek között a webdesignban is.

Hick és Hyman leegyszerűsítve azt fedezte fel, hogy ha az embereknek több választási lehetőséget kínáltak fel, akkor a válaszidejük logaritmikusan nőtt. A logaritmikus ebből annyit jelent, hogy a választási lehetőségek növekedéséhez képest csökkenő mértékben nőtt a választáshoz szükséges idő (így aztán a görbe végénél már hiába nő a lehetőségek száma, alig nő az idő). Grafikonon ábrázolva ez így néz ki:

A vízszintes vonal a választási lehetőségek számát mutatja, míg a függőleges az időt. A görbén látható, hogy egyetlen elem kiválasztásához nincs szükség időre, azaz nulla az idő. Viszont, minél több a választási lehetőség, annál több időt vesz igénybe a döntés. A gyakorlatban – esetünkben a webdesignban – ez azt a problémát okozza, hogy ha nagyon hosszúra nyúlna az idő a választásnál, akkor a felhasználók részéről egyáltalán nem születik döntés. 

A weboldalak esetében négy olyan mutató van, mely összefüggésben áll Hick törvényével. Ezek a számok persze hatással vannak a forgalomra, a rangsorolásra a találati oldalakon, illetve legvégül a bevételekre. Lássuk ezeket egyenként!

Visszafordulás

A fő probléma itt az információs túlterhelés. Ha egy olyan weboldalra érkezel, mely lehetőségek döbbenetes mennyiségét kínálja egyből a főoldalon, akkor ott gyakorlatilag lefagysz, amikor megpróbálsz döntést hozni arról, hogy merre is indulj el. Így végül az lesz az egyetlen döntés, amit meg tudsz hozni, hogy elhagyod az oldalt. Ezért mondjuk mindig, hogy nem érdemes mindent egyszerre kipakolni a főoldalra.

Aktivitás

A felhasználók nem akarnak nehéz döntésekkel szembenézni, vagy túl sok időt tölteni olyan dolgokkal, mint egy űrlap kitöltése. Azt a tartalmat akarják látni, amiért megérkeztek az oldalra, mégpedig olyan gyorsan, ahogy csak lehet. 

Oldalon eltöltött idő

Ez a mutató azért érdekes, mert minél nagyobb a választható lehetőségek száma, annál több időt fog a felhasználó a weboldalon tölteni. Ugyanakkor kockázatos is a dolog, mert ha túl nagy a választási lehetőségek száma, akkor visszafordulnak.

Szubjektív felhasználói élmény

Sok esetben jóval fontosabb, hogy mit tapasztalnak a felhasználók, mint a számok.

Hol vehető figyelembe egy weboldalon Hick törvénye?

Mint láttuk, Hick törvénye fontos, ugyanakkor minden weboldalelemnél mégsem alkalmazható. Lássuk, hogy hol érdemes figyelni rá!

  • Menüelemek csoportosítása – ha sok a választási lehetőség a menüben, akkor célszerű nagyobb kategóriákba rendezni őket.
  • Kontraszt alkalmazása – kontrasztos színek, formák, méretek és felületek alkalmazásával világosabban megmutathatod a választási lehetőségeket. Ezáltal csökken a döntési idő és javul a felhasználói élmény.
  • Célok átgondolása – a döntéshozási folyamat mindig egy céllal indul. Tisztában kell lenned a felhasználóid tipikus céljaival, és azt kínálni nekik, amit feltehetően választanának.
  • Tesztek – ha nem akarsz tévedni, akkor tesztelj!

A kivételek, azaz ahol nem érvényes Hick törvénye, olyan helyzetek, melyek ismerősek a felhasználók számára, így tudni fogják a következő lépést.

  • Megfelelsz a várakozásoknak – a gombok, linkek, információs hierarchia vagy az ikonok kialakításának megvan a megszokott módja. Ha a megszokott megoldásokat alkalmazod, azzal időt spórolsz a felhasználóidnak a döntésnél.
  • Nem feledkezel meg a felhasználókról – mivel ismered a weboldalad, ezért te jól tudod használni, a felhasználók azonban nem így van vele. Ezért olyan emberekkel kell tesztelni a használhatóságát, akik nem ismerik az oldalt. 

Ez lenne tehát a lényeg, és a megoldás egyrészt az, hogy csökkented a választási lehetőségek számát, másrészt elrendezed őket, hogy fokozatosan találkozzanak velük a felhasználók, harmadrészt pedig mindezt világosan, logikusan, a felhasználóid elvárásaival összhangban teszed. 

(A szöveg ezen bejegyzés felhasználásával készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.