Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-02-120 komment

Fitts törvénye a webdesignban

Fitts törvényét még jóval a web-korszak előtt alkotta, ennek ellenére igen hasznos figyelembe venni mindenféle digitális felhasználói felület megtervezésénél.

1954-ben egy Paul Fitts nevű pszichológus közzétett egy cikket, melyben részletezte empirikus modelljét a sebesség és a pontosság közötti kapcsolatról az emberi mozgásban. Fitts megfigyelése szerint egy célpontra történő rámutatás vagy annak érintése mérhető, és alkotott egy matematikai modellt, mely leírja, hogy az emberek milyen gyorsan képesek kiválasztani egy célpontot.

Fitts törvénye kimondja, hogy egy cél eléréséhez szükséges idő függ a cél méretétől és annak távolságától. Ez matematikai képletként így néz ki:

MT=a+b*log2(2D/W)

  • az MT – az átlagos idő egy mozgás befejezéséhez és egy célpont kiválasztásához
  • az a és b – az eszköz típusától függő állandók
  • a D – a mozgás távolsága az indulástól a célpont középpontjáig
  • W – a cél szélessége a mozgás tengelye mentén

Ezek között a fontos változók a cél és a célpont távolsága. A célpont pedig az, amivel a felhasználó interakcióba kerül. A weboldalakon ez lehet egy gomb, egy űrlapmező, bármi, amit meg kell érinteni, vagy kattintani lehet rá.

A távolság azt jelenti, hogy milyen messze van a célpont attól a ponttól, ahonnan a felhasználó megkezdi a cselekvést. Ebből következik, hogy a nagyobb célpontok esetén, melyek közel helyezkednek el a felhasználóhoz, alacsony az interakciós költség, míg távoli és kicsi célpontok esetében nagy. 

1954-ben persze ennek a törvénynek még semmi köze nem volt a számítógépekhez, mobilalkalmazásokhoz, azonban a jelen designerei könnyen megérthetik a törvény fontosságát a digitális felületek tervezésekor. Emiatt vált Fitts törvénye alapvető fontosságúvá az ember-számítógép interakcióknál, és az egyik leginkább elfogadott irányelvvé az iparágban. 

Hogyan kapcsolódik Fitts törvénye a UX és UI designhoz?

Fitts törvénye széles körűen alkalmazható a felhasználói élmény (UX), illetve a felhasználói felületek tervezésénél (UI) is. Ennek a törvénynek a hatására nőttek meg a felhasználói interakciókban részt vevő gombok, különösen a mobiltelefonoknál, hiszen a designerek megértették, hogy a kisebb gombokat nehezebb és hosszabb ideig tart elérni. Ugyanígy a távolságnak is a lehető legkisebbnek kell lennie a felhasználó feladati területe és a feladattal kapcsolatos gomb között.

Amikor az egérmutató vagy az ujjad messze jár egy kisméretű call to action gombtól, akkor nagyon precíznek kell lenned ahhoz, hogy pontosan a gombra kattints, ez pedig növeli az időt és a ráfordított energiát. Viszont, ha az egérmutató közel esik egy nagy CTA-hoz, akkor könnyebben jön létre az interakció, ami nagyban segíti a felhasználó dolgát. 

Mit jelent ez a gyakorlatban:

  • például egy űrlap kitöltésénél a gombnak közel kell lennie a kitöltött űrlapmezőhöz, mert innen fog átlépni a gombhoz a felhasználó.
  • illetve azt, hogy a fontos CTA-nak nagynak kell lennie, hogy könnyebben érinthesse a felhasználó.

Fitts törvénye könnyen érthető modell és mindenkinek tisztában kell lennie vele, aki weboldalt tervez. Ha azt akarod, hogy a felhasználó kapcsolatba lépjen a felület egy elemével, akkor vedd figyelembe a törvényt és tedd a célpontot gyorsan elérhetővé és könnyen használhatóvá. Hiszen a törvény szerint egy nagyobb és közelebbi célpontot könnyebben elér a felhasználó, mint egy távoli és kisebb célpontot. És minél nagyobb a célpont, annál kevesebb idő kell a cselekvés végrehajtásához, ezáltal pedig alacsonyan tartható az interakciós költség.

(A bejegyzéshez ezt a szöveget használtuk fel.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.