Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-02-260 komment

Mi az a neumorfizmus? És lehet-e használni a weboldalakon?

Az elmúlt hónapokban felkapott lett egy új design-irányzat: a neumorfizmus. Aki emlékszik még a szkeuomorfizmusra, az nyilván sejti, hogy miről lehet szó a flat és material design évei után. 

Korábban mi is megemlékeztünk a szkeuomorfizmus dicső éveiről, amikor átvette tőle a hatalmat a flat design és annak leágazásai. Most azonban úgy tűnik, hogy a designerek egy részének elege lett flatből és a materialból, mert már hónapok óta hallani lehet az új irányzatról a neumorfizmusról. 

Habár a material design köszöni szépen, jól van, egy designer, Alexander Plyuto létrehozott nem is olyan régen valamit, ami eléggé hasonlít a sok-sok évvel korábban minden felületet elborító szkeuomorfizmusra, de mégis valahogy modernebb köntösben jelent meg. Ez az új szkeuomorfizmus, mely meg is kapta a neuomorfizmus nevet, aztán ebből lett a neumorfizmus, egy kicsit leegyszerűsítve.

Habár a lavina csak 2019 novemberében indult el, mára már számtalan alkotás született ebben a stílusban. Láthatóan nagyon felkapta a designerek egy része. De miért lett ennyire népszerű? Alapvetően azért, mert végre valami új született, és az emberek imádják az újdonságokat. A neumorfizmus szakított a szabályos színátmenetekkel, árnyékokkal és lebegő elemekkel, melyekkel már mindenhol találkozhattunk a weben is.  
És ami talán még hozzájárult a sikeréhez, hogy valamiképpen kapcsolatban áll a való világgal, amitől a flat eléggé eltávolodott. Márpedig az emberek azt is szeretik, ha a digitális termékek valóságosnak néznek ki. 

A kérdés most már csak az, hogy van-e tere, és meghatározó irányzattá válik-e a webdesignban? Ehhez érdemes számba venni az előnyeit és a hátrányait. Az előnyök közé leginkább az újdonság okán különlegesnek, eredetinek tűnő megjelenése tartozik. Viszont mást nem is igen találunk.

Van viszont két komoly hátránya: mivel a stílus a fény-árnyék játékán alapul, így kifejezetten rossz kontrasztarányt produkál. Ez egész egyszerűen azt jelenti, hogy a weboldal vagy alkalmazások elemei rosszul láthatók, ha a neumorfizmus alapjain állnak.

Gyakorlatilag az árnyékok és a fény megjelenése határozza meg a designstílust: egy világos és egy sötét rész utal egy elem jelenlétére. Kontrasztot persze lehet növelni, ezzel viszont elveszik a stílus egyediségének lényege, hirtelen harsánnyá és furcsává válik.

A másik gondot a tér jelenti, ugyanis, mivel árnyékot használ, így összességében nagyobb teret foglal egy elem, mint ha material stílusban készült volna el. Mindez pedig meglehetősen nehézzé teszi a stílus alkalmazását akkor, amikor több elemet is el kell rendezni a weboldalon vagy alkalmazásban. 

Tehát a neumorfizmus nem igazán működik a gyakorlatban, még ott sem, ahol a legizgalmasabb lenne: gomboknál, kapcsolóknál, folyamatjelzőknél. A kontraszt növelése segíthet, de ahogy nő a kontraszt, úgy veszik el a megoldás lényege, ami a szépségét adja. 

Mi lehet a megoldás? Például az, hogy egy adott felületen nem minden elem készül neuformizmust használva, hanem csak egy-egy elemnél jelenik meg a stílus. Felbukkanhat olyan elemeknél is, melyek nem annyira fontosak, de a felület megjelenését ezáltal feldobja, eredetibbé teszi. Illetve meg lehet kockáztatni egy-egy olyan elemnél egy adott felületen, melyre fel akarod hívni a figyelmet. Azt persze ki kell tapasztalni, le kell tesztelni, hogy bármelyik megoldás működik-e, hatékony-e.

Kísérletezni viszont csak akkor érdemes vele, ha egyrészt van egy nagyon jól strukturált felületed, másrészt pedig rendkívül világos a hierarchiája. Ilyen esetekben a neumorfizmus alkalmazása feldobhat egy designt, sőt adott esetben akár ki is emelhet egy elemet, de azért alapvetően dekorációs szerep jut neki.

Ez azt jelenti, hogy a material és a neumorfizmus egy felületen párhuzamosan élhet, nem pedig azt, hogy a neumorfizmus átveszi az uralkodó trend szerepét. Egyszerűnek, könnyen tervezhetőnek persze nem nevezhető egy ilyen design, de lehetséges használni a két stílust együtt.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.