Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-05-270 komment

Mennyivel lettek gyorsabbak a weboldalak az elmúlt években?

Miközben az internet sebessége sokat javult az elmúlt egy-két évtizedben, a weboldalakról ez nem igazán mondható el.

Pedig a felhasználók egyik leggyakrabban hangoztatott igénye a weboldalakkal kapcsolatban a gyors betöltődés – hívta fel a figyelmet Jakob Nielsen, egy még 1997-ben közzétett bejegyzésében. Mint akkor írta, 1994 óta, amióta kutatásokat végez a témában, állandóan felmerülő probléma a weboldalsebesség. Az emberek ugyanis azt várják el a weboldalaktól, hogy azok egy másodpercen belül “válaszoljanak”, amikor egyik oldalról a másikra érkeznek. A válaszidőkkel kapcsolatos vizsgálatok szintén azt mutatják, hogy egy másodpercnél gyorsabb reakciókat várnak a felhasználók. Az IBM 1970-es és ‘80-as években a témában végzett kutatásai is már arról szóltak, hogy a felhasználók akkor voltak a leghatékonyabbak, amikor egy másodpercen belül reakció érkezett a kérésükre.

Sajnos azonban a weben az egy másodperc alatti válaszidők nem léteznek, így abból indulhatunk ki, hogy a betöltési idő már önmagában rontja a felhasználói élményt – írta Nielsen. A helyzet pedig az, hogy eltelt azóta 23 év, és bár az internet sebessége sokkal gyorsabb lett, a weboldalakról ez már nem mondható el – hívta fel a figyelmet egy mostani bejegyzésében az NNG.

Azt gondolhatnánk, hogy az emberek egyszerűen nem veszik észre, hogy a weboldalak is felgyorsultak, mivel az igényeik, elvárásaik is megnőttek a sebességgel kapcsolatban. A helyzet azonban nem ez, miközben persze az is elmondható, hogy a felhasználók elvárásai a sebességgel kapcsolatban néha irreálisak.

A tény az, hogy az elmúlt 10 évben egyáltalán nem nőtt a weboldalak betöltési ideje – legalábbis ez derül ki a Httparchive.org adataiból, mely 6 millió népszerű weboldal betöltési idejét regisztrálja. Ráadásul a helyzet mobileszközökön még rosszabb, hiszen bár a kapcsolati sebesség sokat javult, ennek ellenére a mobilos weboldalak betöltési ideje is nőtt.

Úgy tűnik tehát, hogy az internet sebességének javulása nem oldja meg a lassú weboldalak problémáját. Hiszen a hálózati sebesség csak egyetlen tényező, mely meghatározza a sebességet. Mint Nielsen is írta egykor: fontos tényező a weboldalsebesség szempontjából, hogy azt mindig a leggyengébb láncszem határozza meg a szervertől a böngészőig tartó folyamatban. Ide tartozik tehát a szerver kapacitása, annak kapcsolódása az internethez, a net maga (gondolj a földrészeken átívelő kapcsolódásra, különösen csúcsidőben), a felhasználó kapcsolódása az internethez, és a böngésző, illetve az eszköz megjelenítési sebessége.

Ezen tényezők mindegyike rontja a weboldalsebességet, ráadásul a késések összeadódnak, és nem igazán számíthatunk jelentős gyorsulásra attól, hogy a lánc egy-egy szemét feljavítjuk.

Persze felvethetjük, hogy az előbb említett adatok talán nem pontosak, mivel a teljesítményt és a sebességet különböző módokon lehet mérni, ugyanakkor mivel a Httpacrchive.org adatait ugyanazzal a módszerrel gyűjti 10 éve, így az mindenképpen látható, hogy nem következett be jelentős javulás a sebességben.

Mennyire lassú a túl lassú?

Mint már az előbb is szó volt róla, akár egy másodperces késés is elég ahhoz, hogy megzavarja a felhasználó gondolkodási folyamatát, és azt fogja érezni, hogy várnia kell a rendszerre, nem pedig azt, hogy közvetlenül irányítja azt. Az ilyen késések pedig rontják a konverziót.

Ezt számos vizsgálat megállapított, így 2009-ben a Google és a Bing is azt jelezte, hogy akár fél másodperces késés a betöltési időben mérhetően csökkenti a konverziós számokat. A Mozilla 2010-ben azt találta, hogy az oldalbetöltési idő két másodperces csökkentése 15 százalékkal javuló konverziós arányt jelent. A Gomez 2011-es adatai szerint azokat az oldalakat, melyek 6 másodperc alatt töltődnek be, 25 százalékkal nagyobb eséllyel hagyják ott a látogatók, mint a 2 másodperc alatt betöltődő oldalakt. 2016-ban a Google azt állapította meg, hogy ha egy mobil weboldal 3 másodpercnél lassabban töltődik be, akkor a látogatók 53 százaléka azt meg sem várja. Szintén 2016-os tanulmányukból kiderül, hogy a találati oldaluk fél másodperccel lassabb betöltése esetében 20 százalékkal nő a visszafordulási arány. Az Akamai 2017-es vizsgálata szerint a konverziós arány azoknál a weboldalaknál a legjobb, melyek kevesebb mint 2 másodperc alatt töltődnek be. A BBC 2018-ban azt állapította meg, hogy minden plusz másodperc a betöltési időben 10 százalékos lemorzsolódást okoz a felhasználóknál.

Mindezt figyelembe véve azonban nem mondhatunk mást, mint 23 évvel ezelőtt Nielsen mondott, azaz hogy a weboldalakat úgy kell megtervezni, hogy a sebesség legyen az elsődleges szempont. Ehhez Jakob Nielsen szerint az kell, hogy

  • a weboldal mérete kicsi legyen
  • a grafika minimális
  • multimédia effekteket pedig csak akkor használjunk, ha feltétlenül szükségesek.

A szakértő azt is megjegyezte annak idején, hogy a legfontosabb a válaszidők kapcsán, hogy a felhasználó számára mikor jelenik meg az első kijelzőnyi hasznos információ. Az kevesebbet számít, hogy a teljes oldal betöltődése mennyi időt vesz igénybe, vagy hogy valamennyi illusztráció mikor jelenik meg, ha a felhasználó már lát némi információt, melyek révén elkezdhet cselekedni.

Mindenesetre a különböző kutatási adatokból az nem derül ki, hogy mi az a szám, aminél a weboldalad már elég gyors, vagy aminél még túl lassú. És az sem igazán elegendő, hogy az átlagnál jobb legyen a weboldalad, ha minden más weboldal sebessége frusztrálóan lassú. Az ideális persze az 1 másodperc alatti betöltési idő lenne, ezt azonban a gyakorlatban nem igazán lehet kivitelezni, ha valóban hasznos és jó tartalmat akarsz átadni a felhasználóknak.

Azt ugyanakkor a fenti kutatási számokból látni lehet, hogy minden sebességbeli javulás a weboldal hatékonyságát és eredményességét tekintve sokat számít. Tehát ahelyett, hogy arra törekednél, hogy “elég gyors” legyen a weboldalad, inkább azt kellene szem előtt tartani, hogy mennyivel lehet eredményesebb az oldal, ha egy másodperccel gyorsabban töltődne be. Hiszen minden másodperccel javuló konverziós arányokat érsz el.

Kategória: Fejlesztés | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.