Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-06-030 komment

Milyen félelmekkel érkezhetnek a felhasználóid a weboldaladra vagy alkalmazásodba? És hogyan oszlasd el ezeket a félelmeket?

Amikor a felhasználók megérkeznek egy weboldalra vagy egy alkalmazásba, akkor különféle kétségek, félelmek munkálnak bennük. Ahhoz, hogy sikeres legyen az oldal, ezeket a félelmeket enyhíteni kell. De milyen félelmekről van szó? És mit lehet tenni ellenük?

Amennyiben sikerül a felhasználói félelmeket azonosítanod és megszüntetned, azzal jobb élmény kínálhatsz a felhasználóknak. Ehhez persze tudni kell, hogy milyen félelmekről van szó. Ezekből gyűjtött össze ötöt a Uxpro.cc szerzője:

A kimaradástól való félelem

Az egyik legfontosabb félelme mostanában az embereknek a “kimaradástól való félelem”, de talán ismerősebben hangzik, ha a FOMO rövidítéssel írjuk le a fogalmat. A fear of missing out ugyanis mára egy sokat emlegetett pszichológiai jelenséggé vált. Az emberek folyamatos kapcsolatra törekszenek digitális eszközeikkel, hogy ne maradjanak ki semmiből. Ez jellemzően abban nyilvánul meg, amikor valaki állandóan előkapkodja a mobilját, és folyamatosan frissíti a Facebook/Instagram/TikTok feedjét vagy akár csak az e-mailjét, mert hátha történik valami, amiből ő épp kimarad.

A kimaradástól való félelemmel nem szembeszállni kell, hanem enyhíteni, mégpedig azzal, hogy minden fontos információról tájékoztatást küldesz a felhasználónak, anélkül, hogy neki ezért bármilyen erőfeszítést kellene tennie. Gyakorlatilag egy jól működő értesítési stratégia kialakításáról van szó, melyet bele kell építeni minden olyan termékbe, melytől a felhasználó elvárja az friss és fontos tájékoztatást.

A spamektől való félelem

Senki sem szereti a spameket, de a legrosszabb, amikor a saját fiókod válik spam-küldővé. Ez akkor fordulhat elő, amikor valamilyen alkalmazásba mondjuk a Facebook fiókoddal regisztrálsz, és a szolgáltatás az ismerőseid számára elkezd hirdetéseket küldeni a Te nevedben, mert alapértelmezetten ki volt pipálva ez az opció, csak mondjuk nem vetted észre.
De ugyanígy felmerülhet egy egyszerű regisztrációnál is a weboldalakon, amikor a felhasználó megadja az e-mail címét, és nem csak akkor, ha Facebook-fiókkal jelentkezik be.

Persze az igazán jó termékek nem kezdenek így spamelni, ugyanakkor emiatt mégis sokan tartanak az ilyen típusú regisztrációktól. Ezért érdemes a felhasználót megerősíteni abban, hogy nem fog sem spameket kapni tőled, sem a fiókja nem válik spam-küldővé csak azért, mert fel akarta venni veled a kapcsolatot.

Félelem az elköteleződéstől

Az elköteleződés különösen akkor nehéz, amikor pénzkiadással jár. Gondolj például arra, hogy találsz egy alkalmazást, de nem tudod kipróbálni, csak ha fizetsz érte. Jó oka van tehát annak, hogy a legtöbb fizetős szolgáltatás valamilyen ingyenes próbaidőszakot kínál, akár a fizetési adatok megadása nélkül. Próbaverzió vagy -időszak révén nagyobb eséllyel fognak belevágni a termék, szolgáltatás használatába az emberek, hiszen nem kell félniük az elköteleződéstől.

A személyes információk megosztásától való félelem

Az emberek nem szeretnek online személyes információkat megosztani, és különösen azt nem szeretik, amikor a saját pénzügyi adataikat kell megadni. Ezért van az, hogy ha valamely weboldal vagy alkalmazás úgy kér személyes információkat a felhasználótól, hogy nem közli világosan, mire és hogyan fogja ezeket használni, akkor azt nagy eséllyel otthagyják a látogatók, mert tartanak tőle.

Rejtett díjaktól való félelem

A kosárelhagyás a webáruházak egyik legnagyobb és leggyakrabban előforduló problémája. A látogatók berakják a termékeket a kosárba, eljutnak a rendelésig, de végül nem fejezik be a vásárlást. Ilyenkor jön a kérdés, hogy mi oka lehet ennek?

Az egyik leggyakoribb ok valamilyen rejtett vagy váratlanul felbukkanó költség. Akad néhány webáruház, mely nem teszi közzé világosan, hogy mennyi is lesz adott termékre a szállítási költség, vagy egyéb díjak terhelik-e a vásárlást. Pedig érdemes az ilyen költségekkel nem a folyamat végén szembesíteni a felhasználót, mert ezzel elkerülhetjük a nagyarányú kosárelhagyást.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.