Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-06-100 komment

Mire kíváncsiak a weboldalak alján a felhasználók? És hogyan igazodj ehhez?

Amikor weboldalról van szó, akkor hajlamosak vagyunk annak tervezésekor elsősorban a hajtás feletti részre összpontosítani. Ennek oka, hogy itt található a navigációs menü és a legfontosabb tartalmi rész. Ráadásul a felhasználók is itt töltik a legtöbb idejüket. Ezzel szemben a weboldal aljára, azaz a láblécre már igen kis figyelem, idő és pénz jut. Pedig érdemes lenne figyelni rá, mivel jelentős mértékben képes javítani a felhasználói élményt. 

A láblécek sok évvel ezelőtt általában sokkal kisebb részt hasítottak ki a weboldalakból, mint most, ugyanakkor találkozhattunk hatalmasra méretezett, linkekkel telezsúfolt láblécekkel is. Mostanra viszont egyre inkább felismerjük a fontosságát, mivel kiderült, hogy számos feladat végrehajtásában segítenek a felhasználónak. 

De mire használják az emberek a láblécet?

Habár a láblécek kétségtelenül sokkal kevesebb figyelmet vonzanak, mint a hajtás feletti rész, ennek ellenére van néhány fontos funkciójuk. 

  1. Amikor az emberek keresnek valamit a weboldalon, de nem találják, akkor legörgetnek az aljáig, a lábléchez. Ezáltal a lábléc egy második esélyt kínál a felhasználók meggyőzésére. Például azzal, hogy további lehetőségeket is kínál, mint amit az elsődleges CTA az oldalon.
  2. A nehezen felfedezhető tartalom felfedezésére is nyújtanak egy utolsó esélyt. Sok olyan látogató van a weboldalakon, aki valami olyasmit keres az oldalon, amit ott nem talál meg. Ez lehet akár egy menüpont is, ami csak a láblécben kap helyet.
  3. Végül akadnak olyan felhasználók is, akik a weboldalra megérkezésük után egyből legörgetnek az oldal aljára, mert olyan információt keresnek, ami jellemzően a láblécben szokott megjelenni. Mi lehet ez? Például kapcsolati adatok, cégadatok, közösségi média elérhetőség. De akadnak olyanok is, akik kifejezetten navigációs célból használják a láblécet. 

Habár ezeknek a felhasználói igényeknek a kielégítése nem feltétlenül a legfontosabb célja a weboldalaknak, érdemes foglalkozni velük. Már csak azért is, mert a lábléc amúgy nem fogja akadályozni azokat a felhasználókat, akik a weboldal feljebb található részein található tartalommal kielégítették az igényeiket, vagyis semmiképpen nem rontunk a helyzeten, legfeljebb javítunk. Kivéve persze, ha egy extrém nagy láblécet hozunk össze, mely lassítja az oldal betöltését. 

Milyen elemei vannak egy láblécnek?

Az, hogy pontosan milyen elemeket kap egy adott weboldal lábléce, attól függ, hogy milyen weboldalról van szó. A leggyakoribb elemek közé tartoznak a különböző linkek, oldaltérkép, díjak, cégen belüli márkák, e-mail feliratkozás, közösségi média elérhetőség, stb. Lássuk ezeket részletesebben!

Hasznos linkek

A legtöbb weboldal helyet kap egy hasznos navigációs rész a láblécben. Itt találhatók a kapcsolati információk, az ügyfélszolgálat elérhetősége, az adatvédelem, felhasználási feltételek. És habár sok weboldalon ezek egy részét feljebb helyezik el, attól még a felhasználók gyakran egyből a lábléchez görgetnek, ha ezekre az információkra kíváncsiak. Tehát, lehet, hogy Te megjelenítetted ezeket az információkat már feljebb a weboldaladon, ennek ellenére hasznos lehet őket elhelyezni a láblécben is.

“Lábtörlő” navigáció

Amikor megérkezel valakinek a lakásához, akkor az első tárgy, amivel kapcsolatba kerülsz, az a lábtörlő az ajtó előtt. De ez az utolsó is, amikor elhagyod azt. A weboldalakon ilyen a navigációs sáv az oldal tetején, illetve annak alján is. Azért is jó megoldás nagyobb oldalak esetén egy láblécben elhelyezett menü, mert a felhasználók úgy tudnak továbblépni róla, hogy nem kell visszagörgetniük az oldal tetejére a navigációhoz. 

Másodlagos funkciókra mutató linkek

A láblécben szerepelhetnek olyan linkek, melyek nem a legfontosabb funkcióit jelentik a weboldalnak. Ilyen lehet egy link a “karrier” oldalra, bizonyos dokumentációk, befektetői információk, tartalom a média számára. Ezek olyan dolgok, melyekkel nem szívesen terheljük a fő navigációt, ugyanakkor fontos, hogy könnyen elérhetők legyenek. 

Oldaltérkép

A lábléc lehet oldaltérkép stílusú is, mely a fő navigáció mellett más fontos oldalak linkjei is megjelennek. Szemben a lábtörlő navigációval, ez még az alkategóriákat is elérhetővé teszi. Annak ellenére, hogy oldaltérképről beszélünk, nem kell tartalmaznia a valódi oldaltérképet, vagyis minden oldalunk linkjét (kivéve persze, ha kicsi az oldal, vagyis kevesebb mint 25 weblapból áll). A túl nagyra nőtt oldaltérkép ugyanis használhatatlanná válik. Elsősorban olyan nagyméretű oldalak számára előnyös, melyeken több szinten és aloldalon jelennek meg az információk.

Ajánlások és díjak

Az ajánlások és a díjak megjelenítése jó eszköz a hitelességünk és a bizalom fokozására. Arra azonban figyelni kell, hogy túlzásokba nem essünk a mennyiséget tekintve, mert elkezdhetnek arra gyanakodni a felhasználók, hogy azért mutogatjuk a díjainkat és a vevővéleményeket, mert valami gond van a céggel. A tesztek viszont képesek megmondani, hogy mennyi ajánlást bír el az oldal, és hogy jó helyen vannak-e a láblécben, vagy feljebb kellene-e kerülniük. 

Márkák

Ha egy cégnek több márkája is van, akkor ezeknek a logója is bekerülhet a láblécbe, hogy felhívja rájuk a felhasználók figyelmét. 

Közösségi elemek

Végül pedig ide kerülhet a hírlevélt-feliratkozás vagy a közösségi média oldalak elérése, de a legfrissebb információk a kuponokkal, promóciókkal kapcsolatban is. Ha kevésbé vagy aktív a közösségi média oldalaidon, akkor persze felesleges itt egy beágyazott feedet megjeleníteni, elég egy kis link a közösségi média oldalra. 

Melyek a leggyakoribb hibák?

A láblécek leggyakrabban előforduló hibái:

  • Több mint kétszintes információs hierarchia: a túl nagy oldaltérkép megjelenítése a láblécben megnehezíti a felhasználót célja elérésében. Ki kell emelni a fontos elemeket, és azokat elhelyezni, nem pedig a teljes weboldal valamennyi linkjét. 
  • Értelmetlen linkcímek: a láblécben is úgy kell megfogalmazni a linkek horgonyszövegét, hogy a felhasználók tudják, mivel találkoznak majd kattintás után. Ha nem tudod, hogy a felhasználóid milyen kifejezést alkalmaznak egy bizonyos tartalmi rész megnevezésére, akkor tesztelned kell. 
  • Zavaros struktúra vagy információs hierarchia: a lábléc sok weboldalon szeméttelepként működik, ahová odahordanak mindenféle linket, ami máshol már nem fért el, nem kapcsolható hozzá a fő navigációs elemekhez, de még másodlagos funkciónak sem tekinthető. Márpedig, ha a lábléc nincs megfelelően felépítve, akkor a felhasználók nem sok hasznát veszik, és nem is töltenek el ott túl sok időt. 
  • Rejtett vagy olvashatatlan lábléc: sokszor találkozni olyan láblécekkel weboldalakon, ahol olvashatatlanul kisméretű betűket használnak. Általában annak érdekében történik ez, hogy minden kiférjen, amit ide szeretnének zsúfolni. Más esetekben viszont a cégek esztétikai megfontolásokból rejtegetni szeretnék a láblécet, ezért az csak valami animációval vagy kattintásra nyílik le. Pedig fontos megérteni, hogy a lábléc ugyan nem része az elsődleges navigációnak, az emberek mégis előszeretettel használják ilyen célra.

Végül összefoglalásképpen azt mondhatjuk, hogy a lábléc egy olyan része a weboldalnak, ahol azok a felhasználók jelennek meg, akik elvesztek a weboldalon. Ezért ha jó benyomást szeretnénk kelteni, akkor nem hanyagolhatjuk el az optimalizálását.

(A bejegyzés ezen szöveg felhasználásával készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.