Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-07-020 komment

Mivel nyugtasd meg a felhasználóidat a weboldaladon?

Nyilván, a legutolsó dolog, amit a weboldaladon akarsz, az az hogy megijeszd és elriaszd a látogatókat. Pedig akad néhány olyan tényező egy weboldalon, mely stresszt jelent a felhasználónak.

A felhasználók nem szeretik a plusz stresszt, mivel azzal találkoznak eleget az életben: a kapcsolataikban, a munkájukban. A minket körülvevő dolgok jelentős része képes kiváltani félelmet, pánikot, depressziót. Érdemes tehát elkerülni azt, hogy még a weboldalad meglátogatása is egy plusz stresszfaktorrá váljon.

Milyen tényezőkkel stresszelheti a weboldalad a látogatókat? Például egy lassú betöltődéssel, egy használhatatlan navigációval, 404-es oldallal, ugyanakkor maga a design is okozhat gondokat. Ha azt látod, hogy a visszafordulási arányod elég magas, miközben nem igazán látsz teljesítmény-problémákat, akkor elképzelhető, hogy valamiképpen kellemetlen élményt okoz az embereknek.

Ugyanakkor olyan designt is alkalmazhatsz, mely kifejezetten megnyugtatóan hat rájuk. Milyen elemei vannak egy ilyen designnak? A Smashing Magazine nemrég egy bejegyzésében összeszedett hármat.

Színek a természetből

A természetben van valami nagyon megnyugtató az emberek számára, ezért is javasolnak mindig egy sétát a parkban vagy egy erdőben a stresszel küzdők számára a szakemberek. A természet éppen az ellentéte annak, amiben élünk: állandó mozgásban, folyamatos kapcsolatban, mindig valamilyen célt hajtva. Ezért szeretjük a természet egyszerűségét és gyógyító erejét a stresszes időszakokban.

Sok cég használ természetről készült fotókat a weboldalán, azonban ha a terméked, szolgáltatásod miatt ez furcsa lenne, elegendő, ha csak a természet színeihez nyúlsz vissza. Ne gondold azt, hogy ez arra korlátoz, hogy kizárólag zöldet és barnát használj, hiszen a természetben még nagyon sok más “természetes” szín megjelenik. Csak nézz rá egy utazási blogra, és meglátod, mennyi szín bukkan fel a fotókon. Ha találsz egy neked tetsző képet, akkor akár egy webes alkalmazással is kigyűjtheted belőle azokat a színeket, melyeket aztán a weboldaladon használhatsz.

Arra azonban figyelj, hogy a természetben megjelenő színeknek nem mindegyike megnyugtató. Vannak olyan színek, melyek veszélyt jeleznek, például azt, hogy egy növény nem ehető vagy egyenesen mérgező. A leggyakoribb veszélyt jelző színek a természetben: a piros, a sárga, a fekete és a fehér. Ezek a színek általában elég kontrasztosak az őket körülvevőkhöz képest, és éppen ez az, ami miatt figyelemfelhívóak, nem pedig önmagukban riasztóak.

Mindenesetre nézz rá ilyen szemmel is a weboldaladra, és figyeld meg, hogy akadnak-e rajta olyan színek, melyek rossz jelzést küldhetnek a felhasználóknak. Lehet akár egy sötét mód is túlságosan fenyegető vagy baljóslatú a felhasználók számára, vagy a pirosról a vér jut az eszükbe egy fehér háttéren. Vagyis, ha nem akarod, hogy az emberek a weboldaladat valamilyen veszéllyel kapcsolják össze, akkor vizsgáld meg ebből a szempontból is a színeket.

Egyenletes ritmus

Az stresszes helyzetek leküzdésére szinte állandó tanács az egyenletes ritmusban történő lélegzés. Az teljesen változatos, hogy a kilégzés, a belégzés vagy a levegő benntartása milyen hosszúságú, a közös jellemző az azonos, lassú ritmus. Ha a légzésed ütemére figyelsz, és lelassítod, akkor az egy idő után nyugtatóan hat a testedre is.

De hogyan lehet ezt a technikát alkalmazni egy weboldalon? Meg kell találnod azokat az elemeket és interakciókat, melyek váratlanok és sokkolóak lehetnek a felhasználók számára. Ezeknél azt érezhetik a látogatók, hogy elveszítik az irányítást az élmény felett, mint amikor nem tudnak lelassulni.

A ritmus és az ismétlés fontos szerepet játszik abban, hogy nyugalmasabb érzetet keltsen a weboldalad. Ezért kell a gombok formájának és színének a teljes weboldalon azonosnak lenniük. Ezért nem érdemes két vagy három betűtípusnál többet használnod. Ez az oka annak, hogy a weboldalt egy kiszámítható rács mentén építed fel. Az olyan oldalak, ahol sok a kiszámíthatatlan, váratlan elem és interakció, eléggé felzaklatják az embereket.

Amikor a weboldalad tervezed, legyél tisztában ezzel! Lehet, hogy úgy gondolod, megéri valami új dologgal kísérletezni, mert azzal kiemelkedhet a weboldalad a többiek közül, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy a felhasználói élmény az elsődleges. És ha a felhasználók rosszul reagálnak a kreatív megjelenésre, akkor már láthatod, hogy fontosabb számukra a kiszámítható ritmus.

Felesleges zaj

A tudósok már régóta tanulmányozzák, hogy mennyire káros az emberek életminősége szempontjából, milyen stresszt okoz számukra az állandó vagy túl erős zaj. A nagyvárosok tele vannak zajokkal: a forgalom, az építkezés, az emberek mind hangot adnak ki, mely egy szinten túl már túlzott stresszt okoz.

Ez az oka annak, hogy a természeti hangokat (madárcsicsergés, erdő, patak, vízesés, stb.) megszólaltató mobilos alkalmazások olyan népszerűek a jelenlegi zajterhelt környezetünkben. Ezek egy kis nyugalmat biztosítanak a hangok áradásában, ha a fülünkre teszünk egy zajszűrős fejhallgatót.

Egy weboldal is készülhet azonban túl sok zajjal, és a megoldás is hasonló, mint az előbbiek. De mi is a zaj egy weboldalon? Nem, nem az, amikor automatikusan elindul egy zene a weboldal megnyitásával. A weboldalaknál arról van szó, amikor olyan elemek bukkannak fel, melyek nem tartoznak oda. Ha egy design zsúfolt, akkor el kell távolítani azokat az elemeket, melyek csekély mértékben vagy egyáltalán nem járulnak hozzá a felhasználói élmény javításához.

Például, ha van a weboldaladon egy live chat, akkor azt milyen gyakran veszik igénybe a látogatók? Valóban szükség van rá a weboldalon? Vagy csak menőnek tűnt a funkció? De még számos más, felesleges elemet is találhatsz az oldaladon: bannereket, automatikusan elinduló videókat, felugró ablakokat, stb., melyek csak a “zajt” növelik. Úgy gondolod, hogy a felhasználók megzavarása ilyen elemekkel valóban hasznos számodra?

Az akadályokkal teli weboldal olyan, mint egy zajos, forgalmas nagyvárosi út. A felhasználóknak elegük lesz abból, hogy mindenféle eszközzel, erőszakosan konverzióra akarod kényszeríteni őket. Ezért, ha azt látod, hogy nem érdeklik azok a dolgok, melyeket a becserkészésükre helyeztél el a weboldalon, akkor nem biztos, hogy az a megoldás, hogy még erőszakosabban és hangosabban próbálod megfogni őket, mert elképzelhető, hogy az általad kiváltott stresszből van elegük.

Ha a weboldalad túl sok stresszfaktort tartalmaz, akkor a felhasználók vagy ennek ellenére, de egy keserű élménnyel gazdagodva használják azt, vagy pedig már az elején lelépnek róla. Ha viszont nem fokozni, hanem csökkenteni akarod a stresszt, akkor teremts a weboldaladon egy megnyugtató környezetet, miközben persze itt is a konverzió felé terelgeted az embereket, csak kevésbé erőszakos eszközökkel.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.