Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-07-290 komment

Merre tartanak a webhosting-szolgáltatások? Trendek és irányok

Amikor weboldalakról van szó, akkor nem sok szó esik a webhostingról, pedig ez adja az internet gerincét. Nem is nagyon tudunk arról, hogy milyen munka zajlik a színfalak mögött, amikor megjelenik a böngészőnk ablakában egy weboldal. Pedig ebben jelentős része van a webhostingnak is.

A hosting talán egy állandó dolognak tűnik, kiszolgálni a weboldalakat, azonban az iparágon belül folyamatosak a változások. Ezekből gyűjtötte össze néhányat a Bootstrapbay.

Az egyszerű webhosting alkonya

Habár a webhosting sokaknak még mindig azt jelenti, hogy a szolgáltató kiadja a szervertárhelyét az ügyfélnek, aki aztán a többit már maga megoldja – legfeljebb még egy domainnév-regisztrációban segédkezik x összegért -, azonban az igények lassan túllépnek ezen. Ma már egyre többen elvárják, hogy a hosting-szolgáltató adjon

  • valamilyen weboldal-építő eszközt
  • tegyen lehetővé könnyű hozzáférést SSL-tanústványhoz
  • használjon https-t
  • támogassa az olyan webáruházakat, melyek sok külső plugint használnak
  • adjon SEO-támogatást, ha szükséges.

Ez röviden annyit jelent, hogy a hosting-szolgáltatóknak szolgáltatások teljes skáláját kell kínálnia az ügyfelek számára annak érdekében, hogy elkészítsék, fenntartsák, népszerűsítsék és optimalizálják a weboldalukat.

Emiatt a webhosting szolgáltatóknak már nem elég, ha csak tárhelyet és sávszélességet kínálnak, hiszen az üzletág érték-vezéreltté válik, és aki versenyben akar maradni, annak szolgáltatások minél szélesebb kínálatát kell biztosítania.

Egyre nagyobb igény a menedzselt webhosting iránt

A menedzselt webhosting vált az elmúlt években a legnépszerűbb szolgáltatássá a hostintszolgáltatások között. De mi is az a menedzselt webhosting? Az, amikor a hosting szolgáltató kezeli és karbantartja a hardvert és a backend részt, miközben az ügyfél a weboldallal foglalkozik csak.

De mennyiben különbözik ez a dedikált webhostingtól? Annyiban, hogy a dedikált hostingnál a teljes szerver bérbeadásra kerül, és az ügyfél IT-csapata felügyeli és szabályozza a saját igényeik szerint: szoftvereket telepít, virtuális gépeket használ, és persze működteti az egészet.

Ezzel szemben a menedzselt webhosting esetében minden szerverrel és CDN-nel (Content Delivery Netwrk) kapcsolatos feladat a hostingszolgáltatóé. Ez pedig különösen azon ügyfeleknek előnyös, akik nem értenek a technikai részletekhez, és nincs is csapatuk a backend kezelésére. Van viszont egy nagy weboldaluk, aminek működnie kell. A különböző webáruházak jelentik a legjobb példát erre.

Tehát miközben az oldalt szépen felépítik egy CMS, mondjuk a Shopify vagy a Meganto segítségével, a tulajdonos nem akar vagy nem tud csapatot toborozni arra, hogy foglalkozzon a PHP-val vagy a MySQL-lel. Persze a 24 órás IT-felügyeletnek is ára van, de adott esetben még mindig jobban megéri, mint kifejezetten emiatt embereket felvenni a cégbe.

“Zöld” webhosting

Az internet egy könnyen használható interfészt kínál az embereknek a rajta található adatokhoz. Ezeknek az adatoknak a mennyisége már meghaladja az 1 millió exabyte-ot (a 10-et 24 nulla követi), és mintegy 6,1 milliárd weboldalt tárolnak a különböző szerverek világszerte. Az adatközpontok pedig egyre csak nőnek.

Ez persze rengeteg energiát igényel, a szerverek rendkívül sok hőt termelnek, és hűteni kell őket. Ez az energiaigény persze hatással van a klímaváltozásra is, gyorsítva a folyamatokat. Erre kínál megoldás a zöld webhosting, mely arra hivatott, hogy mérsékelje a szerverek ökológiai lábnyomát. A megoldás elsősorban a napenergiára épít.

Ha egy szolgáltató zöld webhostingot kíván nyújtani, akkor a legegyszerűbb, ha megszerzi a Renewable Energy Certificates (REC) igazolást, mely azt tanúsítja, hogy a tulajdonos megújuló energiaforrást használ egy adott MWh mennyiségben.

Fokozódó biztonság

Míg korábban egy számítógépes vírus leginkább kényelmetlenséget jelentett, amit egy újraformázással orvosolni lehetett, az elmúlt évtizedben a hackerek átálltak az adatlopásra. Olyan adatokat gyűjtenek, mint a név, cím, e-mail, telefonszám, stb. Egy ilyen támadás pedig érinthet minden hostolt weboldalt egy szolgáltató esetében.

Ezért is fontos elkerülni a DDoS-támadásokat, melynek során több számítógép is megfertőződik egy malware által és egyszerre kísérlik meg elérni a szervert, ami összeomlást eredményez.

Ennek érdekében fejlettebb hitelesítési protokollt érdemes használni, mint például a CAPTCHA az űrlapoknál, és fontos, hogy csak embereket engedjünk oda a szerverekhez és weboldalakhoz. Egy másik fokozottan biztonságos hitelesítési megoldás a kéttényezős hitelesítés, amikor a jelszó beírásán túl egy másik eszközön is engedélyezni kell a belépést.

Erősödő adatvédelem

Európában a GDPR határozza meg az adatvédelmi jogok jövőjét. Minden szerveren tárolt információnak a biztonsága a szolgáltató felelőssége, így bármilyan adat illetéktelen kezekbe kerülése az ő felelőssége. Éppen ezért ma már proaktívan kell védeniük a szervereiken lévő adatokat. Az mindegy, hogy milyen nemzetiségű a szolgáltató, ha az adatok európai szervereken találhatók, akkor meg kell felelni a GDPR követelményeinek.

Csökkenő díjak

Miközben a hosting-szolgáltatóknak egyre többet kell nyújtaniuk az ügyfeleknek, az árak csökkennek. Ennek oka, hogy a nagy szolgáltatók – mint amilyen a GoDaddy, a BlueHost vagy a Hostgator – között elég komoly árverseny alakult ki. Ehhez pedig mindenkinek igazodnia kell, ahogy a szélesedő szolgáltatáskínálathoz is. Ha pedig egy szolgáltató nem igazodik a változásokhoz, akkor nem igazán marad versenyképes a folyamatosan alakuló piacon.

Kategória: Hosting | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.