Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-08-050 komment

SEO: valójában kivel versenyzel a keresőben?

Talán nem árt tisztázni, hogy kik jelentik a konkurenciát számodra a keresőkben, és hogy mikor érdemes beszállni a versenybe.

Néhány érdekes kivételtől eltekintve általában minden cégnek van konkurenciája az iparágában, a verseny állandó az ügyfelekért. Ez a verseny az internetes kereséseknél is megjelenik. Ugyanakkor, ha végzel egy keresést néhány számodra fontos kulcsszóra, akkor egy kicsit bonyolultabb képpel találkozol, nem csak a közvetlen, valódi konkurenciáddal. Most akkor valójában kivel is versenyzel, ha SEO-ról van szó? Egyáltalán be tudsz szállni minden esetben a versenybe az első helyekért a találati oldalakon, és a jobb forgalomért?

A közvetlen konkurencia

Azzal valószínűleg tisztában vagy, hogy kik jelentik a közvetlen konkurenciád, úgyhogy velük érdemes kezdeni a vizsgálódást. Ők azok a cégek, akik az adott környéken vagy iparágban azonos súllyal jelen vannak, illetve akik ugyanazt a célközönséget próbálják elérni, akit Te is. Az ilyen, hagyományos üzleti verseny több csatornán is zajlik, nem csak a fizika, hanem az online térben is.

Ha a keresőben is zajlik már ez a verseny, akkor azokra a kulcsszavakra, melyek számodra fontosak, már ők is megjelennek. Ami itt érdekes, hogy melyek azok a keresési kifejezések, melyekre zajlik ez a verseny, és hogy milyen pozíciót érnek el ők, illetve Te. Ennek megállapítására végezhetők nem személyre szabott keresések, illetve, ha pontosabban, vagy folyamatosan akarod látni a kulcsszavakat, helyezéseket és azok változásait, akkor valamilyen online céleszközzel, amiből rengeteget találsz a neten, természetesen többnyire nem ingyen (már amelyik tényleg jól használható).

A vizsgálatok segítségével érdemes készíteni egy listát a konkurens cégekről, azok helyezéséről bizonyos keresési kifejezésekre, illetve figyelni a helyezések változását. Érdemes elemezni, hogy

  • miben hasonlít és tér el a konkurensek és a Te kulcsszavaid listája?
  • Milyen kulcsszavak esetében vesznek igénybe fizetett hirdetéseket?
  • Milyen tartalmi megoldásokat használnak azoknál a keresési kifejezéseknél, melyekre számodra különösen fontosak?
  • Vannak-e olyan kulcsszavak, melyekre Te nem célzol, miközben jelentős forgalmat visznek a konkurenciához?
  • Milyen kereséseknél tudod könnyen megelőzni őket, mert gyenge a tartalmuk?

Amíg nem vizsgálod meg alaposan, hogy mely kulcsszavakra, milyen helyezéseket érnek, milyen forgalmat generálnak és ezt hogyan érik el, addig nem fogod tudni pontosan, hogy miként is versenyzel a konkurenciával. Az elemzésnek pedig érdemes túllépnie azon, hogy néhány fontos kulcsszóra ki, milyen pozíciót szerzett meg, mert ez igazából nem mond semmit: olyan, mintha csak nézője lennél egy versenynek, és értelmes, hatékony stratégiát nem fogsz tudni kialakítani attól, hogy látod, ki, hol áll.

Ki az, akivel csak a találati oldalakon versenyzel?

Bizonyos kulcsszavakra olyan találati oldalt fogsz kapni, ahol nem csak a közvetlen konkurenciád jelenik meg. Például, mert híroldalak foglalják el az első helyeket, vagy mert külföldi találatok jelennek meg az első helyeken, akikkel Te a valóságban nem állsz versenyben, csak a találati oldalakon előznek meg.

Ezekre jellemző, hogy valamely keresési kifejezésre ők állnak az élen, ugyanakkor a többi, számodra fontos kulcsszó esetében már nem vagy versenyben velük. Ők nem jelentenek valódi konkurenciát, ennek ellenére egyes találati oldalakon elfoglalják előled a helyet.

Velük szemben két lehetőséged van. Az egyik, hogy őket is konkurenciának tekinted egy adott keresési kifejezésre. Ebben az esetben egy kicsit más elemzést kell végezned, mint a közvetlen konkurenciádnál, hiszen itt csak egy kifejezés esetében versenyzel velük. Úgyhogy elsősorban azt kell megvizsgálnod, hogy milyen és milyen minőségű tartalmi formát használnak, illetve hány hivatkozásuk van. Ez segíthet abban, hogy felvedd velük a versenyt.

Ugyanakkor, lehet, hogy az elemzésed azt mutatja, hogy nem tudod őket megelőzni az adott találati oldalon, mert óriás nevekről, hatalmas forgalmú oldalakról van szó jó tartalommal és sok hivatkozó linkkel. Ebben az esetben ahelyett, hogy felesleges időt, energiát és pénzt ölnél abba, hogy leszorítsd őket az első helyről, érdemes inkább alternatív lehetőségek után nézned.

Keress új lehetőségeket, ahol Te dominálsz!

Ez azt jelenti, hogy olyan új vagy long tail kulcsszavakat keresel, melyek a felhasználói szándékot tekintve megfelelőek számodra, és bár kisebb forgalmat hoznak, viszont a konkurencia itt még nincs jelen vagy nem erős, és nem dominálja senki annyira a találati oldalt, hogy ne tudnád felvenni vele a versenyt.

Ha ilyen kifejezésekből találsz néhányat, és fel tudsz kerülni jó helyekre a találati oldalakon, akkor az már megfelelő forgalmat jelenthet számodra a keresőből, miközben persze azért ne felejtsd el a fő kulcskifejezéseidet sem, de ezeknél inkább hosszú távú célként tekints az előrejutásra, és ne ebbe öld bele minden pénzed és energiád, mert lehet, hogy kevesebbet fog hozni, mint ha máshol próbálsz érvényesülni a keresőben.

Kategória: SEO | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.