Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-08-190 komment

Négy dolog, amit érdemes ellesned a Google-től, ha van egy appod

Az valószínűleg vitán felül áll, hogy a Google egy olyan cég, mely tudja, hogy mi az, amire szükségük van a felhasználóknak. Éppen ezért tervez egyszerű, intuitívan használható alkalmazásokat a számukra. Mit tanulhatsz el tőle, ha Neked is van egy appod?

Ha mintákat keresel a felhasználói élmény javítására, akkor érdemes a Google néhány széles nagyközönségnek szánt alkalmazását megfigyelni. Habár ezek az alkalmazások nem feltétlenül látványosak, nem igazán magával ragadók esztétikai értelemben, mégis könnyen és jól használhatók. Melyek azok a közös elvek, melyek mindegyikben megjelennek, és teszik “ösztönösen” használhatóvá ezeket? A Smashing Magazine most összegyűjtött négy ilyen elvet.

A legfontosabb dolgot tedd előre!

Amikor a felhasználók belépnek az alkalmazásodba, akkor valószínűleg Te sem akarod túlterhelni őket. Nyilván azt szeretnéd, hogy amikor megérkeznek, azt érezzék: jó helyen vannak. Nem pedig az, hogy “ez mégis mi? Hogy tudok innen egyáltalán kilépni?”

Általában minden appban van egy-két olyan dolog, ami a leglényegesebb a felhasználóknak. Csak nézd meg a Google Fordítót: nem kell keresgélned a fordítás lehetőségét, ott van az orrod előtt.

A Google Fordító nem rejti el a fő funkciót, ráadásul nem is kell állítgatni

Te se lopd a felhasználóid idejét, helyezd a számukra legfontosabb funkciót előre, hogy pont a szemük előtt legyen, és minden más csak másodlagos funkciójú elemként jelenjen meg!

Amit még megtanulhatsz a Google Fordítóból, az az, hogy milyennek is kell lennie az app beállításának. Alapértelmezetten ugyanis a saját nyelvedre fog fordítani a Google, mégpedig automatikus nyelvfelismeréssel, hogy a lehető legkevesebb akadályt gördítse eléd. Feltehetően egyébként a vizsgálatok azt mutatták, hogy ez a leggyakrabban használt, legpraktikusabb beállítás.

Ha neked is rendelkezésre állnak adatok, akkor olyan alapértelmezést állíts be, ami csökkenti a felhasználói lépések számát.

Legyen egyszerű a navigáció

Ez talán magától értetődő, mégis érdemes egy pillantást vetni a navigáció kérdésére. Ha megnézed a Google Hangouts appot, akkor látod, hogy az elsődleges navigáció a bal oldalra kerül, a másodlagos navigációs elemeket egy hamburger ikon mögé rejtik, és az app használatára ott az óriási tér.

Ugyanakkor a Hangouts app sem tünteti el teljesen a Google más termékeit, tehát a jobb felső sarokban itt is megjelenik a rács-formájú ikon. Vagyis, ha úgy érzik a felhasználók, hogy váltani akarnak egy másik appra, akkor azt is megtehetik.

A bal oldalon egyébként azt is meg lehet figyelni, hogy a legfontosabb funkciókat ebben az egyszerű menüben csak ikonok jelzik. Ez nem minden esetben járható út. Nyilván egy hamburger ikon dekódolása nem okoz már gondot a felhasználóknak, ugyanakkor egy ikon jelentése nem feltétlenül egyértelmű minden felhasználónak. Ezért, ha csak ikont használsz, akkor hoverrel jelenjen meg szöveg is az ikonnál, hogy a felhasználó számára egyértelmű legyen az ikon jelentése.

Egyszerű navigáció a Google Hangoutsban

Az is sokat segít, ha a másodlagos navigációt megnyitva, vagyis a hamburger ikonra kattintva megjelenő navigációs panelen már címkét is kapnak az ikonok, melyek így egyértelműbbé válnak a felhasználók számára. És még egy dolog, amire érdemes felfigyelni a másodlagos menüben: az egyes menüpontok csoportosítására, és a csoportok szétválasztására vonalakkal. Ez megkönnyíti a felhasználók számára, hogy megtalálják, amit keresnek.

Prediktív keresés

Minden alkalmazásban célszerű, ha van egy keresési funkció. Ez segít a felhasználóknak abban, hogy gyorsabban elérjenek valamilyen funkciót vagy információt, mint a menüt használva. Minél bonyolultabb az alkalmazásod, annál fontosabb benne egy kereső.

De ha ez már adott, akkor tovább javíthatod a felhasználó élményt prediktív keresési funkcióval. Habár a prediktív megoldással az alap Google-keresőben is találkozhatsz, a Google-nek szinte minden termékében jelen van a kereső. Így megjelenik például a Google Drive-ban, ahol a dokumentumok között válogathatsz a kereső prediktív funkciója segítségével, meglehetősen hatékonyan.

Ha csak odakattintasz, már felkínál lehetőségeket. Ha elkezded írni a szót, sorolja a dokumentumokat

A Google Maps is előre próbálja kitalálni, hogy mire kereshetsz rá, amikor elkezdesz gépelni a keresőmezőbe. Hogy mit ajánl, az attól függ, hogy mennyi információt szerzett rólad a Google.

Csak gondolj bele, milyen felhasználói élményt jelentene a látogatók számára, ha minden appban így működne a kereső, és nem kínszenvedés lenne kinyerni információkat. Ha neked is vannak információid a felhasználóidról, akkor próbáld meg kihasználni ezeket egy személyre szabottabb keresőben.

Felhasználó által változtatható design

Még ha el is készíted a lehető legnagyszerűbb design, akkor is lesz olyan felhasználó, aki valami mást szeretne látni. Miattuk érdemes lehetővé tenni, hogy változtassanak az általad létrehozott megjelenésen. Erre többféle lehetőség is nyílik az appodban.

A Google Naptár például úgy oldja meg, hogy egy rakás lehetőséget kínál személyre szabhatóságra. A bal oldalon kiválaszthatod, hogy milyen naptárakat szeretnél megjeleníteni, míg a jobb felső sarokban a beállítások ikonnál beállíthatsz színt és sűrűséget, illetve a mellett lévő legördülő menüben a nézetet (havi, heti, stb.).

Jó pár dolog állítható a Google Naptárban

Ilyen személyre szabhatósággal találkozol a Gmailben is, ahol szintén a jobb felső sarokban található fogaskerék ikon, ahol beállíthatod a megjelenésnek olyan elemeit, mint a sortávolság, a háttér, a listázás, stb. Habár ennél több beállítási lehetőség is létezik, az itt megjelenők valószínűleg a leggyakoribb elemek, melyeket a felhasználók állítgattak. A további beállítások lehetőségre kattintva minden egyéb elérhetővé válik, így többek között a billentyűparancsok, a sötét mód, a szövegméret, vagy a oszlopok megjelenítése.

Ezek alapján már talán jobban látható, hogy miért a Google termékei dominálnak egyes területeken: komolyan veszik a felhasználói élményt. Persze az is igaz, hogy ezért cserébe sokkal több adathoz férnek hozzá, mint mások. És persze neked a saját, speciális célközönséged kell kiszolgálnod, a Google termékei jó alapokat adnak ahhoz, hogy ezt egy magasabb szintre emeld.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.