Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-09-230 komment

Miért hatékonyabb az érték-vezérelt webdesign?

Weboldalak tervezésénél vagy redesignjánál gyakran születnek érzelem alapú döntések, melyek mögött nem állnak adatok vagy hosszú távú stratégia, mégis sokba kerülhet a kivitelezésük. Vajon megéri végrehajtani ezeket? Vagy van jobb megoldás?

Nagyon sok döntés mögött érzések, intuíció áll, miközben a döntés nem támasztható alá számokkal. Ennek ellenére időt és pénz ölnek a kivitelezésbe, majd a gyenge eredményeket látva hasonlóan érzelem-alapú döntések születnek a megoldásra, ismét csak szerény eredményeket produkálva.

Mi az az érték-vezérelt tervezés?

Lássuk először azt, hogy mikor beszélünk érzelem-alapú döntésről? Például, amikor valaki úgy vág neki a weboldala redesignjának, hogy egyszerűen megunta már a régit, arra panaszkodik, hogy az összes konkurens weboldal jobban néz ki, különben sem hoz a weboldal jó számokat, úgyhogy kell valami új.

Ezzel szemben egy érték-alapú döntés úgy néz, hogy miután felmerül az igény, hogy új szolgáltatással szeretne bővíteni a cég, mert szélesebb közönséget akar elérni, akkor piackutatást végeznek, megvizsgálják a célközönséget, majd ez alapján átgondolják, hogy milyen változtatásokkal lehet mindezt megvalósítani a weboldalon.

Tehát, míg a vélemény- vagy érzelem-vezérelt folyamat úgy néz ki, hogy van egy érzés vagy vélemény, mely elvezet egy cselekvéshez, aminek lesz egy eredménye, addig érték-alapon először megfogalmazzuk az elérendő értéket, hozzákapcsoljuk a teljesítendő számokat, vagyis az adatokat, ezután megtörténik a kivitelezés, majd a mérés.

Az érték-alapú megoldás abban különbözik az érzelem alapútól, hogy mindig valami olyan dologra kínál megoldást, amire valóban szüksége van a célközönségnek (egy érték, amit előzetesen meghatározunk). Ezzel szemben érzelem-alapú döntéseknél egyszerűen szerencsejátékot játszik a cég: tippel, majd megteszi a tétet, aztán vagy nyer vagy elbukja a pénzét.

Mi kell egy érték-alapú döntés meghozatalához?

Speciális teljesítmény-célok meghatározása

Nagyon sokszor a weboldaltulajdonosoknak fogalmuk sincs mit akarnak elérni, csak valami jobbat, többet, szebbet, és reményeik szerint ezt majd a kivitelező cég ezt a kiváltja belőlük az új weboldallal. Az érték-alapú designhoz viszont tudni kellene, hogy honnan indulunk és hová tartunk. Nem elég, ha csak valami homályos elképzelünk van arról, hogy mi szeretnénk elérni a weboldalunkkal. Pontos, mérhető, de reális célokra van szükség.

A weboldalak újratervezésénél ezért meg kell határozni a célokat, és jó, ha ezek a valóság talaján maradnak. Világosan kell látni, hogy mit is várunk el, mit szeretnénk elérni, majd ezeknek fontossági sorrendet kell adni. Miután ez megvan, megfogalmazhatjuk a konkrét, releváns, mérhető és elérhető célokat. Az írásban rögzített határidős célok teszik igazán világossá, hogy mit is akarunk elérni, illetve teszik lehetővé a stratégiai gondolkodást és a célokra összpontosítást.

A célközönség problémáit kell megoldani

Az emberek a weboldalakra azért érkeznek, mert megoldást keresnek valamilyen problémájukra. Igazából semmi más nem érdekli őket a weboldalon, nem foglalkoznak első körben azzal, hogy kik vagyunk, vagy milyen kiválónak értékeljük a saját szolgáltatásunkat. A weboldalaknak nem reklámozni kell a terméket vagy a szolgáltatást, hanem megoldást kell kínálniuk a felhasználó problémájára.

Az még nem elég, hogy bemutatunk néhány terméket, majd leírjuk ezek jellemzőit. Ebből még a felhasználónak nem feltétlenül derül ki, hogy nekik a mi termékünkre van szüksége. Természetesen a részletek is fontosak lesznek egy ponton, ahogy a hitelességünk is, de ezek csak másodlagosak. Ezek akkor lesznek érdekesek számukra, ha már úgy érzik, hogy a termék vagy szolgáltatás megoldhatja a problémájukat, kielégíti az igényeiket, szebbé teszi az életüket.

Ehhez fel kell tárni a célközönségünk problémáit, azt, hogy miként látják őket, hogyan éreznek ezekkel kapcsolatban, miként oldanák meg. Minél jobban megértjük, annál jobban ki tudjuk elégíteni az igényeket. Ehhez annyi is elég, hogy kérdéseket teszünk fel nekik.

A felhasználó kerüljön a középpontba

Az előbbihez kapcsolódó hiba, hogy a weboldal központi témája nem maga az ügyfél, hanem a cég, mely a szolgáltatást kínálja. Az ügyfelek legfeljebb csak a referencia-listában jelennek meg, ahol nem az kerül kiemelésre, hogy miként tettük az adott ügyfelet sikeresebbé. Ez nem sugározza azt a felhasználóknak, hogy értjük őket és a problémáikat.

Vagyis, ha azt akarod, hogy megbízzanak benned az ügyfelek, akkor olyan weboldalt kell készíttetned számukra, melyből kiderül, hogy törődsz velük és érted őket.

A feltételezéseinket ellenőrizzük az analitikával!

Az analitika önmagában nem mutat meg egy érték-alapú döntést, ugyanakkor arra jó, hogy ellenőrizzük az elképzeléseink helyességét. Emellett az A/B tesztekkel nagyon jól meg lehet vizsgálni a döntéseket. Ha van egy hosszú távú stratégiába illeszkedő megoldásunk, akkor azt A/B tesztelve, megállapíthatjuk, hogy hatékony-e vagy sem.

Merjük módosítani a stratégiát!

Ha rögzítettük a célokat és a stratégiát, akkor az a dokumentum nem egy kőbe vésett szöveg. Rendkívül fontos, hogy folyamatosan korrigáljuk, amennyiben a teszteredmények indokolják, vagy új igények merülnek fel. Jó példa erre a koronavírus-járvány, mely sok cég esetében írta felül a korábbi stratégiát, hiszen változhatott a célközönséget és az ő elérésük. Ehhez pedig hozzá kell igazítani a weboldalt is.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.