Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-10-010 komment

Egy új vagy a már megnyitott lapon nyíljon meg a linkünk? Melyik kínál jobb felhasználói élményt?

Régi dilemma, ahol mindkét megoldás mellett akadnak jó érvek.

Most Nielsen Norman Group is összefoglalta a helyzetet a megszokott alapossággal, és mint megállapította, érdemes alaposan megvizsgálni előbb a kontextust, majd a folyamatban lévő feladatot és a következő lépést, mielőtt valamelyik megoldás mellett döntetnénk.

Érvek az új ablakos vagy lapos megnyitás ellen

Az NNG 1999-ben úgy vélekedett, hogy jobb, ha a linkek nem egy új böngészőablakban nyílnak meg. Akkoriban még nem voltak mobilok, illetve lapok a böngészőablakokon belül, de úgy gondolják, hogy a kijelentés továbbra is érvényes.

  • A több megnyitott ablak vagy lap növeli a felhasználó információs terének zsúfoltságát és nehezíti annak kezelését.
  • Az új ablakok vagy lapok eltérítik a felhasználót, de sokan nem is észlelik, hogy egy új ablak vagy lap nyílt meg, ha az a háttérben történik. Ez a probléma fokozottan jelentkezik mobilon, ahol viszont sokszor a régi lap válik láthatatlanná.
  • A kevésbé gyakorlott felhasználóknak nehézséget okoz a több ablak vagy lap kezelése, különösen mobilon.
  • Az új ablak vagy lap megnyitása miatt nem használható a “Vissza” gomb arra, hogy az előző oldalra lépjen vissza a felhasználó, ezáltal megnehezíti a visszatérést a korábban olvasott tartalomhoz.
  • Az új ablakok vagy lapok problémát okozhatnak a gyengén látó vagy vak felhasználók számára.

Érvek az új lapon vagy ablakban megnyitás mellett

Az egyik legfontosabb ok, ami miatt megéri új lapon megnyitásra állítani egy linket akkor merül fel, ha a felhasználónak az új lap tartalmára is szüksége van annak érdekében, hogy az előző lapon megkezdett feladatot elvégezze. Ilyenkor gyakorlatilag kettő vagy akár több oldal párhuzamos nyitva tartására is szükség lehet annak érdekében, hogy végrehajtsa a feladatát. Erre példa, ha mondjuk valaki kutat egy témában, és miközben írja a jegyzeteit, egyszerre több forrást is elemez. Ilyen esetben egyáltalán nem hatékony, ha a felhasználónak újra és újra be kell töltenie korábban megnyitott lapokat.

Emellett akkor is célszerű lehet új lapon megnyitni egy linket, ha az a link egy eltérő tartalomtípusra mutat. Ez persze feltételezi azt, hogy a felhasználó mindig ugyanazt teszi egy bizonyos fájlformátummal, ami viszont nem állja meg a helyét. Tehát például egyik esetben arra van szüksége, hogy kinyomtasson egy PDF-et, míg egy másik esetben mondjuk egy részletes használati utasításra érkezik, amit akár rá is lehet nyitni az előző oldalra. Előbbinél hasznos, ha egy új lapon nyílik meg a PDF, ugyanakkor a második eset már bonyolultabb.

Végül pedig talán a legfontosabb érv, hogy ha új lapon nyitja meg a linket a felhasználó, akkor a mi oldalunk nyitva marad a böngészőjében. Így egy hosszú távú emlékeztetőként látható lesz a lap, egészen addig, amíg be nem zárja. Ez persze nehezíti a felhasználó információ-kezelését, miközben nincs garancia arra, hogy valóban visszatér az oldalunkra. Az NNG szerint még az is elképzelhető, hogy a felhasználók valami hátsó szándékot feltételeznek amögött, hogy mi új lapon nyittatjuk meg a linket, ezért kevésbé fognak bízni az oldalunkban.

A lényeg tehát az, hogy általánosságban nem lehet kijelenteni, hogy egyik vagy másik megoldás a jobb, mert a helyzettől függ.

Mit kell fontolóra venni?

Az NNG felhasználói kutatása alapján azt állapította meg, hogy a felhasználók reakciója aszerint változik az új lapon történő link-megnyitásra, hogy

  • Mi a kontextus: azokat a felhasználókat, akik nincsenek épp nyomás alatt egy feladat miatt, nem igazán zavarja, ha új ablakban nyílik meg a link.
  • Milyen eszközt használ: a mobilos felhasználókat jobban idegesíti, ha új lapon nyílik meg egy link, mivel ott körülményesebb a visszanavigálás, ha nem tudják használni a “Vissza” gombot.
  • Mi a feladat: akadnak olyan feladatok, amikor hasznos, ha a tartalom új lapon nyílik meg. Ilyen például, ha a felhasználó össze akarja hasonlítani a tartalmakat, vagy össze akar dolgozni információkat.

Mikor érdemes mindenképpen elkerülni az új lapon történő megnyitást?

Ugyanakkor vannak olyan helyzetek, amikor a felhasználók biztosan nem örülnek annak, ha a linkre kattintva egy tartalom új lapon vagy ablakban nyílik meg. Ilyen például, amikor gyorsan át akarnak futni egy új oldalt, majd visszatérnének az eredeti oldalra, hogy folytassák az olvasást.

Szintén nem hasznos, ha több lépéses munkafolyamatról van szó, és minden egyes lépés egy új lapon nyílik meg.

De akkor sem szerencsés, ha már több ablak vagy lap meg van nyitva a felhasználónál, és mi rányitunk egy újat. Ilyenkor egy idő után idegesek lesznek, ha mindig újabb és újabb lapok nyílnak, így egy idő után megállnak, hogy kitakarítsák a korábban megnyitott lapokat.

Fontos tehát tisztában lenni a helyzettel, a feladattal, a környezettel, amikor arról döntünk, hogy egy URL-ünk azonos vagy új lapon nyíljon-e meg. Ugyanakkor elég sok a variáció, így nem feltétlenül lehet tudni, hogy melyik megoldás lenne hasznosabb a felhasználó számára.

Mindenesetre az NNG szerint új lapon történő megnyitásnál célszerű egy jelzéssel, valamilyen speciális ikonnal felhívni a felhasználó figyelmét még kattintás előtt arra, hogy új lapon fog megnyílni a tartalom.

Amit még érdemes megjegyezni, hogy gyakran idegesíti a felhasználókat az új lap megnyílásánál, ha egy PDF vagy bármely más nem-HTML oldal jelenik meg. Nem szeretik ugyanis a weben ezeket a fájformátumokat, mivel egy teljesen más felhasználói élményt kínálnak, mint a normál weboldalak. Azon túl azonban, hogy a tartalmainkat HTML-formában tesszük elérhetővé, ha mégis muszáj például PDF-et linkelni, akkor érdemes úgynevezett HTML-átjáró oldalakat használni ezek letöltésére. Tehát ilyenkor a linkre kattintva közvetlenül letöltésre kerül a fájl a megnyitás helyett. Ez persze megint egy olyan dolog, melynél a felhasználó helyzete adja meg a jó megoldást.

Desktopon például jobb megoldás, ha a PDF-dokumentum egyszerűen egy új lapon nyílik meg a böngészőben. Általában az embereknek, amikor PDF-fel van dolguk, akkor természetesebben használják a bezárás gombot, mint a visszalépést. Ez pedig akkor működik, ha a PDF-et új ablakban nyitottuk meg.

Összességében tehát azt lehet mondani, hogy alaphelyzetként érdemes a linkeket úgy beállítani, hogy azok azonos ablakban vagy lapon nyíljanak meg. Ugyanakkor, ha a felhasználó számára adott helyzetben vagy feladatnál előnyösebb az új lapon történő megnyitás, akkor azt kell választani. Ezt a döntést önmagában nem indokolhatja a link típusa vagy a tartalom. Ezért leginkább csak felhasználói tesztek, vizsgálatok után lehet kijelenteni, hogy az új lapon való megnyitás hasznosabb a felhasználók számára.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.