Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-10-220 komment

Hogyan tervezz a felhasználóid érzelmeire?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A weboldalak akkor működnek igazán jól, ha képesek érzelmi reakciókat kiváltani a látogatóikból. Ez sokaknak nem megy, mások viszont túlságosan is megpróbálják manipulálni a felhasználóikat. Milyen az arany középút? (2020.12.07. – Egy új fejezettel bővítettünk: Milyen weboldalelemeken keresztül befolyásolhatod a felhasználóid érzéseit?)

Amennyiben a felhasználóid érzelmeinek irányítására törekszel a weboldalad tervezésekor, akkor nagy valószínűséggel egy hatékony weboldalt tudsz készíteni. Nem szabad azonban abba a hibába esni, hogy tisztességtelenül elkezded manipulálni a látogatókat, mert az visszaüthet.

Az normális, ha érzéseket akarsz kiváltani a felhasználókból a weboldaladdal, azt viszont el kell kerülnöd, hogy manipulálva, becsapva érezzék magukat. Ha az emberek egy olyan érzés hatására cselekszenek, amit egyébként nem éreznének, akkor utána nem lesznek boldogok. Ebből lesznek aztán a panaszok, a szolgáltatások lemondása, a termékek visszaküldése, aminek végül a weboldalad hűséges látogatói és az ügyfeleid látják kárát.

Vagyis, ha a látogatók érzelmeire akarsz hatással lenni a weboldaldon, akkor a felhasználói élményt kell javítanod. Ez pedig azt jelenti, hogy becsületesnek, átláthatónak, és olyan pozitív érzések kiváltására kell törekedned, mint az elégedettség, a bizalom, a nyugalom, és a megbecsültség érzése.

Ha egy olyan weboldalt tervezel, ami pozitív első benyomást teremt, nem okoz problémát az embereknek és jól használható, akkor ehhez még egy kis izgalmat is adhatsz hozzá egy megfelelő színválasztással, barátságos mikro-interakciókkal, személyre szabott tartalmakkal.

Milyen érzelmekre építhet a webdesign?

Amikor weboldalakkal kapcsolatosan felmerül a felhasználói érzelmek kérdése, akkor általában háromféle kiváltott érzelemről beszélhetünk:

Zsigeri reakciók

A zsigeri reakciók ösztönösek, általában akkor találkoznak vele a látogatók, amikor először érkeznek a weboldaladra. Az első benyomásról van szó, mely pillanatok alatt keletkezik az emberekben. Például, amikor egy zsúfolt weboldalra lépnek, akkor szinte riadtan menekülnek onnan néhány másodperc elteltével, mert úgy érzik, hogy rájuk nehezedik az egész, és nem képesek tájékozódni.

Ezzel szemben egy minimalista weboldal lehet annyira steril, hogy egyáltalán nem vált ki semmilyen érzelmet. Ebben az esetben már az a probléma, hogy nem váltott ki érzéseket, így nem is lesz olyan hatékony. Mindkét eset mögött hibás tervezés áll.

Viselkedési reakciók

A viselkedési reakciók a weboldal használhatóságával állnak összefüggésben. Egy weboldalon elég sok dolog válthat ki negatív érzéseket, így például:

  • Egy extrém hosszúságú kapcsolati űrlap
  • Zűrzavaros menü
  • Hibákkal teli tartalom
  • Lassan betöltődő oldal

Ez csak néhány azon használhatósággal kapcsolatos tényezők közül, melyek érzelmeket váltanak ki a látogatókban. Persze, amikor egy weboldalt könnyen használnak az emberek, akkor nem fognak attól elájulni, hogy az “normálisan működik”. De igazából ez lenne a cél. Ha már arra összpontosítanak, hogy miként néz ki az oldal, milyen a design, akkor nem igazán az ajánlatodra figyelnek.

Reflektív reakciók

Ez egy kissé bonyolult érzelmi reakció, mert sok minden meghatározza azt, hogy mit éreznek a felhasználók egy weboldal meglátogatása után. Néha a legjobban megtervezett felületek és felhasználói élmények is kellemetlen szájízt hagynak maguk után, mert például azzal szembesülnek az emberek, hogy túlárazottak a kiszemelt termékek, vagy barátságtalan volt az ügyfélszolgálatos a chaten. A weboldalnak tehát a látogatás után keletkező érzelmekre nincs teljes, száz százalékos befolyása.

Mikor beszélhetünk érzelmi manipulációról? És melyek ezek?

Attól, hogy egy weboldal igyekszik érzelmeket kiváltani a látogatókból, még nem kell manipulálnia az érzelmeiket. A designnak mindössze annyi a feladata, hogy a weboldallal kapcsolatos érzéseket irányítás alatt tartsa, ne hagyja elszabadulni. Manipulációról akkor beszélhetünk, amikor úgy befolyásolja egy weboldal valakinek az érzelmeit, hogy az a befolyásoló számára anyagi előnyökkel járjon. Milyen manipulációk fordulnak elő gyakran?

Kimaradástól való félelem

Habár a kimaradástól való félelmet kihasználni nem feltétlenül káros marketing stratégia, mégis lehetséges túlzottan hajszolni a látogatót, hogy azonnal tegyen meg valamilyen dolgot, anélkül, hogy rendesen átgondolná azt. Lehet, hogy ez a taktika rövid távon eredményesnek tűnik, de a felhasználók nagy valószínűséggel kényelmetlenül fogják magukat érezni egy így meghozott döntés miatt.

A neten ma már így is elég erős a közösségi nyomás, nem muszáj a weboldaladnak is egy olyan helynek lennie, ahol ugyanezt kapja a felhasználó. Úgyhogy alaposan gondold át, hogy miként tálalod a felhasználók számára a különböző korlátokkal (rendelkezésre álló idő, termékelérhetőség) kapcsolatos információkat, vagy milyen szövege lesz a CTA-dnak.

Döntési képtelenség

Ha túl sok választási lehetőséget kínálsz az embereknek, azzal nem segíted őket abban, hogy megoldják a problémáikat. Természetesen az is igaz, hogy nem árt annyi lehetőséget kínálni, hogy ne érezzék a kényszert egy másik oldalon való körülnézésre, mert nálad nem kapnak meg valamit.

Ugyanakkor az a mód, ahogy tálalod a lehetőségeket, negatív érzelmeket is eredményezhet. Hick törvényéről itt írtunk bővebben. Csökkenteni kell tehát számukra az egyszerre megjelenő választási lehetőségek számát, ami nem jelenti egyúttal azt, hogy ez korlátozott kínálatot is jelentene. Az egyszerűsítés hatására, illetve ha elvezeted a látogatókat a számukra megfelelő választáshoz, jobban fogják magukat érezni a weboldaladon.

Nosztalgia-trend

A nosztalgiára építve játszhatsz a felhasználók érzelmeivel, ha kihasználod azt, hogy bizonyos korok, jelenségek iránt pozitív érzéseket táplálnak. Ugyanakkor problémát jelenthet, ha erre nincs alapod: például, ha egy tavaly alakult cég a tradíciókat emlegeti a weboldalán, akkor az furán veszi ki magát.

Ezzel szemben, ha a város legrégebbi étterme teszi ugyanezt, akkor az nem hat hamisan. Itt egy nosztalgiára építő weboldal a helyén van, része a történetnek, nem csak egy manipulációs eszköz. Ebben az esetben építhetsz a felhasználók “régi szép időkön” történő elmerengésére és az ehhez kapcsolódó pozitív érzéseikre.

Milyen weboldalelemeken keresztül befolyásolhatod a felhasználóid érzéseit?

Don Norman Emotional Design című könyvében beszél arról, hogy számos olyan dolog van, melyekkel egy design befolyásolni tudja a felhasználói érzelmeit. Már azzal is, ha elsősorban a weboldal szépségére összpontosítasz, és sikerül összehoznod egy szép weboldalt. Ezzel nagy valószínűséggel sikerül érzelmi húrokat is megpendíteni a felhasználókban, ezért is van az, hogy a szépséggel el tudod fedni a használati hibákat. De lássuk részletesen!

Vizuális elemek

Ha az érzelmeket akarod befolyásolni, akkor a vizuális elemeket erre tekintettel kell kialakítani a weboldaladon. Ez talán a legegyszerűbb dolog, hiszen írtunk már például a színek vagy a betűtípusok érzelmi hatásáról is, de ugyanígy hathatsz az érzelmekre az animációkkal, melyek segítenek megértetni a felhasználókkal, hogyan működik a terméked vagy egyszerűen mosolyt csalsz velük az emberek arcára. Az pedig talán említeni sem kell, hogy a fotóknak milyen erős hatásuk van az emberi érzelmekre. Ezeknek az elemeknek az alkalmazását itt nem is részletezzük, a linkelt bejegyzéseinkben mindent megtalálsz róluk.

Interakciók

Miközben a vizuális elemek jól megalapozzák valamilyen érzelem kialakítását a felhasználókban, csak az első lépést jelentik. Az interakciók ugyancsak közrejátszanak az érzelmek kialakításában. Egy jó interakció kellően egyszerű, hogy a felhasználót ne zavarja össze a következő lépés megtételében, ugyanakkor a megfelelő érzést is ki kell csalnia belőle.

Ha például ki akarsz tölteni egy űrlapot, akkor azt megteheted úgy, hogy beírod az információkat mindenféle visszajelzés nélkül, majd kattintasz az elküldés gombra. Ugyanakkor úgy is meg lehet oldani egy űrlapot, hogy az folyamatosan visszajelez a felhasználónak mondjuk kis pipákkal, ha egy mezőt jól töltött ki. Ilyenkor a felhasználó sokkal magabiztosabbnak érzi magát, és úgy érzi, hogy jól hajtja végre a feladatát.

Bármikor, ha egy felhasználó kapcsolatba lép a weboldallal, ott a lehetőség, hogy érzelmileg megerősítsük. Tehát bármilyen aloldalt is készítesz a weboldaladhoz – legyen az egy termékoldal vagy egy kosár-oldal -, mindig gondold végig, hogy milyen interakcióval erősítheted meg a felhasználót az adott pillanatban. Mitől érezheti magát kényelmesebben, informáltabba, mi sarkallhatja további aktivitásra az oldalon?

A microcopy és egyéb részletek

Mindezek mellett az úgynevezett mikroszövegek is komoly érzelmi potenciált rejtenek magukban. Ezért mindig érdemes átgondolnod, hogy miként tudod kihasználni ezeket a rövid kis szövegeket arra, hogy mélyebb szinten kapcsolatba lépj a felhasználóiddal. Mondjuk egy feszültséget oldó szöveg egy 404-es oldalon csodákra képes. Lecsillapíthatod a felhasználót, ráadásul akár erősebb kapcsolatot is kialakíthatsz vele, annak ellenére, hogy egy hibába futott.

Egy jó mikroszöveg képes megszüntetni a negatív érzéseket, és akár valami pozitívvá is átalakíthatja. A lényeg, hogy a legkisebb részlet is segíthet ebben, tehát érdemes figyelni az apró funkciókra, melyek az egész weboldalról alkotott benyomást kellemesebbé teszik, és a látogatónak pozitív emlékei maradnak meg róla, ami garantálja a visszatérést.

Arra azonban figyelj, hogy túlzásokba itt se essél! A túl sok vizuális jelzés vagy a már tolakodóvá váló interakciók visszatetszést keltenek, ráadásul az oldal betöltődését is lassítják, hiszen méretük van. A jó használhatóságot és felhasználói élményt tehát nem szabad feláldozni az érzelmek kiváltására való törekvés miatt.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.