Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-11-050 komment

Mennyire hatékonyak még 2020-ban a felugró ablakok a weboldalakon?

A felugró ablakok egyre vékonyabb jégen táncolnak, még ha elég gyakran találkozol is velük a weben. Néhány esetben persze még mindig indokolt a használatuk, ugyanakkor az is kérdés, hogy amikor nem, akkor mit érdemes használni helyettük?

Az első felugró ablakot 1997-ban készítette Ethan Zuckerman, aki ezért a tettéért elnézést is kért később. Akkoriban a felugró ablakok azt a célt szolgálták, hogy elválasszák a hirdetéseket és a weboldal-tartalmakat, ezért is ugrottak fel önálló böngészőablakban.

A klasszikus felugró ablakok a negatív visszajelzések hatására fokozatosan visszaszorultak, egészen 2010-ig, amikor is lead-generáló eszközként indultak másodvirágzásnak. Ez azonban nem jelentette azt, hogy a lépten-nyomon felugró ablakok a továbbiakban ne okoztak volna kellemetlenségeket a felhasználóknak – magyarázta egy blogbejegyzésében Suzanne Scacca, aki azt próbálta meg körüljárni, hogy mi a helyzet most, 2020-ban a felugró ablakokkal, mennyire hatékonyak, el kell-e vetni őket teljesen, illetve milyen alternatív lehetőségek vannak.

Mi hozta fel a felugró ablakok alkonyát?

Korábban már mi is foglalkoztunk a felugró ablakok kialakításával, előnyeivel, hátrányaival, de talán érdemes a jelen helyzet és a lehetőségek ismertetése előtt röviden átfutni, mi vezetett a mai állapotokig. Az egyik legfontosabb dolog a felugró ablakok szempontjából, hogy 2017-ben a Google büntetni kezdte a zavaró felugró ablakokat használó mobil-weboldalakat a rangsorolásnál (részletek linkelt cikkünkben).

A Google azért lépte meg ezt, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy a felhasználók negatívan reagálnak azokra az oldalakra, melyek zavaró felugró ablakokat használnak. Ez pedig azt jelentette a Google számára, hogy ezeknek a weboldalaknak rossz a felhasználói élményük, amitől pedig retteg a cég.

Az sem véletlen, hogy a pop-up blocker kifejezésre 68 millió találatot kapunk, ha rákeresünk a Google-ben. Ezek egy része azt magyarázza el az embereknek, hogy miként tudnak gyorsan és hatékonyan megszabadulni ezektől a felugróktól. Ez alapján tehát látható, hogy mára nagyon félresiklott az eredeti irány, és az egykor még használható lead-generáló eszköz egy gyűlölt jelenséggé vált.

Mivel érdemes lecserélni a felugrót?

A Google és a Coalition for Better Ads vizsgálatából elég világosan kiderül, hogy milyen hirdetési megoldásokat kedvelnek és utálnak a felhasználók:

Mint látható, monitorokon a keskeny, jobb oldali hirdetések, az oldal tetején elhelyezkedő statikus hirdetések, valamint a szövegbe illesztett, szintén statikus hirdetések az elfogadhatók az emberek számára. Mobilon ez annyiban módosul, hogy az alulra és felülre elhelyezett ragadós bannersávokat még elviselik, ahogy a szövegbe ágyazott hirdetéseket is.

Ha ezeknek a ragadós bannersávoknak a jellemzőit vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy viszonylag szerény területet hasítanak ki a weboldalból, és elegendő helyet hagynak a tartalomnak. Tipikusan ilyenek egyébként a cookie-figyelmeztetések. Ezek kevésbé zavarják meg a felhasználót. Ezért, ha valami fontosat akarunk közölni a látogatóinkkal, akkor tömören kell azt megfogalmazni egy ilyen sávban, amivel nem takarjuk ki a fő tartalmainkat.

Hogy ez a gyakorlatban mit jelent? Mobilon ezt:

Asztali gépen pedig ezt:

KÉP

A korábbi felugró ablakainkat nyugodtan le is cserélhetjük ilyen ragadós bannersávokra, néhány kivételtől azonban.

Mikor lehet indokolt egy felugró ablak?

Ilyen eset lehet a kattintásra aktiválódó felugró ablak, például egy feliratkozó űrlap esetében, valahogy így:

Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a felhasználóknak nem kell átlépniük egy másik weblapra azért, hogy feliratkozzanak valamire. Egyszerűen csak kitöltik az űrlapot, elküldik, és folytatják a tartalom böngészését az adott oldalon.

A tartalom utáni felugró szintén elfogadható lehet, hiszen amikor a felhasználó végigolvas egy blogbejegyezést vagy megnéz egy termékoldalt, akkor egyébként is már csak a láblécet látná. Ilyenkor meg lehet próbálkozni valamilyen upsellel, vagy egyszerűen egy másik kapcsolódó, releváns oldalra irányítani. Ez persze nem azt jelenti, hogy itt következhet egy mindent beborító felugró ablak, inkább egy kevésbé irritáló megoldásban érdemes ilyenkor is gondolkodni.

Szintén indokolt lehet egy figyelmeztetés esetében, amikor van valamilyen fontos, sürgős üzeneted a felhasználó számára, amiről feltétlenül tudomással kell bírnia. Ilyen lehet például, ha a megváltozott adatvédelemre hívod fel a figyelmet, esetleg az értékesítés szüneteltetéséről vagy a weboldal időszakos leállásáról akarod tájékoztatni.

Emellett esetleg az is elfogadható, hogy ha a felhasználó már kilépne az oldalról, akkor megjelenítesz számára egy üzenetet, amiben felhívod a figyelmét egy termékre vagy lehetőségre. Utóbbi azonban már nem egyértelmű, mindenesetre, ha valami javítja a felhasználói élményt, az használható, ami már csak neked előnyös, a látogatónak azonban csak zavarja, az nem fog működni hosszú távon.

A lényeg, hogy ha összehasonlítod a ragadós vagy szövegben elhelyezett bannereket és a klasszikus felugró ablakokat, akkor azt fogod látni, hogy utóbbiak képesek a felhasználók megzavarásától és aktív beavatkozásától mentesen információt közölni. Egyelőre legalábbis. Kérdés ugyanis, hogy miként alakulnak a jövőben a lap alján vagy tetején elhelyezkedő ragadós bannerek, ha egyre inkább átveszik a felugró ablakok helyét.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.