Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-11-260 komment

Mire figyelj, ha több generációt célzol meg a weboldaladdal?

A legtöbb weboldaltulajdonos számára világos, hogy weboldala létrehozásakor célközönségének igényeit kell figyelembe venni. De mi van akkor, ha széles a célközönség, és több generáció is beletartozik?  

A kérdés azért merülhet fel, mert a különböző generációk eltérően használják a webet, más a tudásuk róla, eltérőek az adottságaik, lehetőségeik. Ezeket a különbségeket pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni a webdesignnál: meghatározza a weboldal felépítését, hozzáférhetőségét, nyelvezetét, színeit, méreteket, stb. 

Ha még nem igazán vagy tisztában ezekkel a különbségekkel, akkor mostantól mindenképpen érdemes lenne figyelned rájuk. Hiszen minél szélesebb a célközönséged, és ezt minél inkább tekintetbe veszed a weboldal kialakításánál, annál hatékonyabb lesz a weboldalad. Ezt járta körül egy bejegyzésében a Design Shack

De milyen tényezőkre kell kiemelten figyelni? 

Kerüld el a túl kicsi betűméreteket! 

Amikor a különböző korosztályoknak szánt webdesignról van szó, akkor talán a legfontosabb a betűtípus és méret kérdése. A jó hír azonban az, hogy ha az idősek és a legfiatalabbak számára jól olvasható betűket használsz a weboldaladon, az teljes mértékben megfelel minden korosztály számára, mert nem megy szembe az általánosan elfogadott webdesign elvekkel.  

Habár a betűtípusok használatáról szóló bejegyzésünkben már elmondtuk, hogy a túlságosan kis betűméret semmilyen felhasználó számára nem előnyös a weben, és hogy a betűméretek egyre csak nőnek, fel kell hívni a figyelmet itt is arra, hogy az idősebb vagy éppen a legfiatalabb korosztály számára gondot okoz, ha kisméretű betűket használunk az oldalon.  

A lényeg itt az, hogy a hierarchia alján szereplő szövegtörzs betűmérete semmiképpen ne legyen kisebb 16px-esnél. De használhatsz nyugodtan 18-as méretű betűt is, sőt a nagyon fiatalok, azaz a kisgyerekek esetében még feljebb mehetsz. Az olvashatóságot persze nem csak a méret, hanem a betűtípus és a színek is meghatározzák, így ezekre is oda kell figyelni. 

Gombnak kinéző gombok 

Habár minden webdesign esetében hatékonyabbak azok a gombok, melyek gombnak néznek ki, ez különösen fontos az idősebbek esetében. Lehet, hogy a tízen- vagy huszonéves generációk számára az a trendi, ha mondjuk szellemgombokat használsz, azonban ezeket sokan nem tudják gombként értelmezni. 

Egy gombnak kinéző gomb azért előnyösebb a különböző korosztályok számára, mivel az idősebbek is rájönnek, hogy mi az, amire kattinthatnak, míg a gyerekek ezek révén képesek megtanulni a weboldalak használatát, felismerni, hogy milyenek a kattintható elemek, azok mit csinálnak.  

Milyen egy gombnak kinéző gomb? Erről bőven írtunk a gombokról szóló bejegyzésünkben, de röviden azért itt is elmondjuk:  

  • legyen kontrasztos a háttérhez és a design többi részéhez képest is,  
  • a szín töltse ki a gombot,
  • a mérete akkora legyen, hogy könnyen lehessen érinteni (legalább 44 px-es),  
  • egyszerű legyen a szövege,  
  • kapjon olyan vizuális jelzést, ami arra utal, hogy kattintható az elem (árnyék, hover animáció, stb.). 

Gondoskodj alternatív megoldásokról! 

Bármilyen gondosan is alakítod ki a felhasználói útvonalat, mindig lesznek olyanok, akik nem pontosan értik, merre is kell haladni ezen az úton. Ezért fontosak az alternatív útvonalak. Az alternatív megoldások egy probléma megoldásánál vagy egy kérdés megválaszolásánál segítenek abban, hogy megértsük, mire van szükségük a felhasználóknak, mit akarnak tenni a weboldalon. 

Az alternatív megoldások abban is segítenek, hogy könnyebbé váljon a felhasználók számára olyan megoldások megtalálása, melyet értenek. Mik ezek az alternatív megoldások? Például alt text a képeknél, melyet azok is megértenek, akik számára fel kell olvasni a kijelzőn megjelent tartalmakat. De ilyen az is, ha a linkek nem csak egy helyen jelennek meg az oldalon, hanem például a szövegtörzs mellett a láblécben is szerepelnek. 

Szintén ilyen megoldás, ha a kapcsolati információk nem csak szövegként jelennek meg, hanem kattinthatók is, vagyis az e-mail esetében kattintásra beindul az e-mail küldés folyamata a kliens megjelenésével. Ugyanez érvényes a hívásra is, miközben mind az e-mail cím, mind a telefonszám esetében hasznos, ha az olvasható, mert sokan inkább kimásolják azt.  

Emellett hasznos lehet, ha a weboldalon rendelkezésre áll a sötét vagy világos mód kapcsoló, vagy akár a betűméret váltás lehetősége. Szintén fontos, hogy a regisztrációnál több megoldás is rendelkezésre álljon, így nem csak a közösségi platformokkal történő bejelentkezés, hanem a saját felhasználónévvel, jelszóval való regisztráció is.  

Legyen könnyen érthető! 

Mi kell ahhoz, hogy minden generáció számára jól érthető legyen a weboldalad? Használj egyszerű szöveget, hibátlan helyesírással. Kerüld el a szakmai kifejezéseket, a belterjes megfogalmazásokat. A mikroszövegek és az utasítások legyenek egyértelműek, és mondják el, hogy mi fog történni a következő lépésben. Az emojikat visszafogottan használd a szavak helyett, mert sokan nem értik ezek jelentését. 

Ne a sztereotípiákból indulj ki! 

Ez lehet a legnehezebb pont a listában, mivel egy bizonyos közönségnek készíted a weboldalad, és ha ez sikerül, akkor a weboldal vonzó lesz azon közönség számára az elemek, a funkciók, a történet és a használhatóság miatt. Ugyanakkor bizonyos weboldalakról messziről ordít, hogy azok az idősebb felhasználókat célozzák. De gondolj bele a helyzetükbe: habár a termék hasznos lehet számukra, nem szívesen vásárolnak ott, ahol ilyen egyértelműen meg vannak célozva. Úgyhogy érdemes óvatosan építeni a sztereotípiákra! 

Ha modern elemeket használsz, akkor segítséget is adj hozzá! 

Az, hogy minden korosztály számára használhatóvá akarod tenni a weboldalad, még nem azt jelenti, hogy csak olyan weboldal-elemeket használhatsz, mint amilyenekkel a 2000-es években találkoztunk, hanem azt, hogy a trendi elemeket átgondoltan kell megjeleníteni. 

Megoldás lehet, ha ezek az újdonságnak számító elemek utasításokkal együtt jelennek meg, illetve kapcsolódnak hozzájuk olyan vizuális jelzések, melyek által minden korosztály megérti a használatukat.   

Fontosak a képek 

Az emberek szeretnek olyan embereket látni, akik valamelyest hasonlítanak rájuk, vagy egy kicsivel jobb verziójukat jelenítik meg. Ezért érdemes olyan képeket használnod, melyek a legfontosabb közönségszegmensedet tükrözik vissza a terméked vagy szolgáltatásod használata közben. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden képnek ezt a célközönséget kell bemutatnia, ugyanakkor hasznos, ha határozottan jelen van a fotókon az adott generáció. Ha több korosztálynak szánod a terméked, akkor előnyös, ha mindegyik megjelenik. 

Kövesd az akadálymentességre vonatkozó irányelveket! 

A WCAG 2.0 speciális irányelveket tartalmaz az idősebb korosztály számára. A felsorolt szabványok magukba foglalnak mindent a szövegméretektől kezdve az elrendezésig. Ha idősebbek is használják a weboldalad, akkor ez egy olyan kiindulópont, amit mindenképpen figyelembe kell venni a weboldalad létrehozásánál vagy redesignjánál.  

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.