2021-01-140 komment
Mi az a USP? És miért van rá szüksége a cégednek?
Minden cégnek van konkurenciája. Illetve, ha a felhasználók szempontjából nézzük, akkor rengeteg a választási lehetőség, ha egy terméket keresnek. Miért döntsenek az egyik, vagy épp a másik cég terméke mellett? Itt lép be a képbe a USP (unique selling proposition), vagyis az egyedi értékesítési ajánlat.
Az egyedi értékesítési ajánlat egyszerűen azt fejezi ki, hogy miben egyedi a terméked vagy a szolgáltatásod, miben tudsz különbözni a konkurenciától. Minden cégnek szüksége lenne USP-re, ami segít abban, hogy meghozzanak egy döntést az ügyfelek.
Mi az a USP?
A USP-d tehát az a dolog, ami megkülönbözteti a cégedet a versenytársaktól. Ha jól határozod meg az egyedi értékesítési ajánlatodat, akkor az arra ösztönzi az embereket, hogy tőled vásároljanak. Megmutatja ugyanis nekik, hogy miben különbözik, mitől egyedi a terméked vagy szolgáltatásod. Az ügyfelek a USP-d révén értik meg, hogy milyen előnye van annak, ha tőled vásárolnak.
Hogyan hozd létre az egyedi értékesítési ajánlatodat?
Egy néhány lépéses folyamat során tudod kialakítani a USP-t:
Értsd meg a közönséged!
Mielőtt elkezded törni a fejed, hogy mi lenne az a tényező, ami megkülönböztet a többiektől, világosan kell látnod, hogy ki is a célközönséged. Ez ugyanis segít abban, hogy olyan USP-t hozz létre, amit ők hallani szeretnének. Ez pedig javítja majd a konverziós arányodat.
Néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak:
- Mit akar valójában az ideális ügyfeled?
- Miként oldja meg a terméked a problémáját?
- Milyen tényezők befolyásolják a vásárlási döntéseit?
- A meglévő ügyfeleid miért téged választanak a konkurencia helyett?
- Hol töltik az idejüket online? (Közösségi médiában, valamilyen weboldalon?)
- Van valami, ami megakadályozza őket abban, hogy megvásárolják a terméked vagy szolgáltatásod? (Például a túl magas ár)
Habár ezek közül sok kérdésre választ kapsz az analitikából, érdemes kérdőívet készíteni, és megválaszoltatni az ügyfeleiddel.
Magyarázd el a problémát, amit megold a céged!
Az emberek nem termékeket és szolgáltatásokat vesznek, hanem megoldásokat a problémáikra. Ez azt jelenti, hogy minden termék megvásárlása mögött áll egy probléma, amit az ügyfél szeretne valahogy megoldani. Neked pedig nem a termékre kell koncentrálnod, hanem erre a problémára. Mert meg kell mutatnod az embereknek, miként tudja a terméked ezt a problémát megoldani. Ehhez persze utána kell járnod, hogy általában milyen probléma megoldása érdekében választják a terméked, majd ezt beépíteni az üzenetedbe.
Gyűjtsd listába, hogy mi különböztet meg a versenytársaktól!
A következő lépésben írj egy listát arról a három, négy, öt dologról, ami megkülönböztet a versenytársaktól. Mi az, amit nem kapnak meg az ügyfelek, amikor a konkurenciától rendelnek, tőled viszont igen?
Hozd létre az ajánlatod!
Végül pedig itt az ideje, hogy létrehozd az ajánlatod, ami egyből magára vonja a célközönséged figyelmét. Ennek olyasminek kellene lennie, ami leírja a problémájukat, amit Te megoldasz, megkülönböztet a versenytársaktól, és egyedivé tesz.
Győződj meg arról, hogy az USP-d annyira különleges és egyszerű, amennyire csak lehetséges. Végül pedig próbálj meg elhelyezni valamilyen ígéretet is az egyedi értékesítési ajánlatodban! Például, ha a konkurensek közül senki nem teszi, és Te meg tudod valósítani, akkor ígérhetsz 24 órán belüli megoldást. Ez egy hatékony ajánlat, mivel ebben az esetben az ügyfél biztos lehet benne, hogy a problémája maximum egy napon belül megoldódik, nem kell tovább rágódnia rajta. Ez pedig sokak számára fontos tényező.
Ennyi lenne tehát: mindegy, hogy milyen iparágban dolgozol, nem árt, ha van egy USP-d, ami meghatározza a cégedet, a márkádat. Ehhez meg kell értened a célközönséged fő problémáját, melynek a megoldását nálad keresi, meghatároznod, mi tesz egyedivé, mitől vagy jobb, mint a többiek, majd elmagyarázni az embereknek, hogyan oldod meg a problémájukat a lehető legjobban.