Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-02-040 komment

Hogyan kerüld el a felesleges hely-pazarlást a weboldaladon?

Habár technikailag egy weboldal készítése során végtelen mennyiségű tér áll rendelkezésedre, amiből gazdálkodhatsz, a felhasználók figyelme véges.

A látogatók elsősorban arra reagálnak, amivel az első néhány másodpercben találkoznak egy weboldalon. Ezért meg kell fontolni, hogy mi kerüljön ebbe a néhány másodperc alatt átlátható keretbe. Különösen azért, mert amit a felhasználó az első néhány másodpercben nem vesz észre, azt már lehet, hogy soha nem is fogja.

Itt persze nem arról van szó, hogy az eddig gyakran emlegetett white space-szel vagy negatív térrel kezdjünk spórolni, hiszen annak – ha nem esünk túlzásba – fontos funkciója van: vezeti a felhasználót. Olyan elemekről van szó, melyek úgy vesznek el teret, hogy nem adnak semmilyen értéket.

De hogyan tudod eldönteni, hogy mi az értékes elem a weboldaladon, és mi az, ami csak foglalja a helyet? A Speckyboy egy bejegyzésében most adott néhány támpontot ahhoz, hogy milyen elemek létjogosultságát érdemes felülvizsgálni.

Óriási képek, melyek elvonják a figyelmet a tartalomról

Az óriási képek korát éljük a weben, a hero image-ek elterjedtek, de egyre több helyen érnek a kijelző széléig már a képek. Ezek lehetnek szépek, sőt lenyűgözőek, ugyanakkor fontos azt is figyelembe venni, hogy milyen hatással vannak a tartalom többi részére.

Át kell gondolni, hogy van-e valódi funkciója a képnek, azon túl, hogy jól néz ki. Hozzásegíti a felhasználót a tartalom megértéséhez? Ha a kép kiszorítja a tartalmat, és a felhasználónak emiatt kell görgetnie, az problémát jelent, ahogy az is, ha elvonja a figyelmét a látogatónak a tartalomról. Szöveg vagy még inkább call to action mögé nem szabad összetett képet elhelyezni, mert rontja az olvashatóságot.

Persze, jó ha egy képre felfigyelnek az emberek, ha megfogja őket, ugyanakkor cél nélkül csak feleslegesen foglalják a helyet fontosabb elemek elől.

Hajtás feletti rész információ nélkül

Egy jól összerakott hajtás feletti rész magára vonja a látogatók figyelmét. Egy fotó vagy videó, vagy csak egy kontrasztos háttér jól elválasztja a weboldal többi részétől. Ezért is kerülnek ide a legfontosabb információk, ajánlat, üzenet. Az, amit leginkább közölni akarunk a felhasználóval.

Ugyanakkor sokszor lehet látni olyan weboldalakat, ahol ez a hajtás feletti rész gyakorlatilag kihasználatlanul marad. Lehet, hogy van szöveg, de semmitmondó, egészen lényegtelen az ajánlatot tekintve. Nincs olyan rész, ahová kattinthatna a felhasználó, vagy ami cselekvésre késztetné az oldalon.

Pedig a hajtás feletti résznek pontos iránymutatást kell nyújtania a látogató számára. Szükség van a világos üzenetre, ami cselekvésre sarkallja a felhasználót. Ez lehet annyi, hogy kapcsolatba lép vele, hogy meglátogatja a termékoldalt, bármi.

Hosszú, egybefüggő szövegtömbök

A felhasználók ideje értékes, ezért is csak átfutják a weboldalakat, nem pedig elolvassák szóról-szóra. Ha nem tudnak megkapaszkodni semmiben, csak egy hatalmas szövegfolyamot látnak, azt nem tudják átfutni sem. Ilyenkor gyakorlatilag feleslegesen írtad meg a szöveget az oldalra, mert az emberek nem olvassák, legfeljebb a Google (persze ez is egy szempont). Az ilyen szövegtömbök feleslegesen foglalják a helyet, mert semmi funkciójuk.

Persze nem kell mindjárt kidobni az egész szöveget, hanem meg kell próbálkozni a tagolásával alcímeket használva, melyeken megakad a felhasználó tekintete, és mindjárt meg tud benne kapaszkodni. Fontos az is, hogy bekezdésekre bontsd, és más vizuális elemekkel adj ritmust a szövegnek.

Népszerű a konténerek használata a szövegrészeknek, melyek vizuálisan is elkülönülnek egymástól, így sokkal befogadhatóbbá válik egy-egy szövegrészlet az emberek számára. Szintén érdemes bevetni az olyan elemeket a tagolásba, mint a képek, a kiemelt idézetek, a felsorolások, melyek mind megbontják a szöveg egyhangúságát.

Összességében tehát elmondható, hogy habár rengeteg hely áll rendelkezésre a weben, azt meg kell próbálni hatékonyan kihasználni. Át kell gondolnod, hogy mi az az elem, ami a legfontosabb, amit felülre akarsz helyezni. Mi az, amit a látogatnak feltétlenül tudniuk kell, amikor megérkeznek az oldaladra? Az szerepel legelöl és középen? Úgy, hogy nem nyomja el semmilyen más weboldalelem? Ha a felhasználók számára egy jól látható utat sikerül kirajzolnod, ahogy megérkeznek a weboldalra, melyről semmilyen felesleges elem nem téríti el őket, akkor van esélyed arra, hogy meg is tartsd őket.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.