Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-02-110 komment

Hogyan rangsorolja a Facebook algoritmusa a Facebook-posztokat?

Sok a találgatás azzal kapcsolatban, hogy mi alapján sorol egy-egy bejegyzést előrébb vagy hátrébb a Facebook a felhasználók hírfolyamában. A Facebook nemrég közzétett néhány támpontot a rangsorolással kapcsolatban.

Vélhetően a sok találgatás is közrejátszott abban, hogy a Facebook nemrég megpróbálta elmagyarázni az embereknek, hogy miként is működik hírfolyamának algoritmusa.

Gépi tanulás és rangsorolás

A Facebook-hírfolyam algoritmusa a gépi tanulásra épít, robotok végzik a posztok rangsorolását, nem pedig emberek. Ha pontosak akarunk lenni, akkor azt is meg kell jegyezni, hogy nem egyetlen algoritmus végzi ezt a munkát, hanem több algoritmus dolgozik a rangsoroláson a különböző fázisokban.

Az algoritmus különböző részei eltérő dolgokért felelnek. Van, amelyik kiválasztja a “bejegyzés-jelölteket”, melyeket megmutat egy-egy felhasználóknak, akad köztük olyan, mely a félretájékoztatásra vagy a kattintásvadászatra figyel, vagy olyan is van, mely azokat a témákat gyűjti, melyekre általában reagál az adott felhasználó, majd aztán mindezeket figyelembe véve alakít ki egy rangsort a hírfolyamban.

A Facebook-hírfolyam működése (Forrás: Facebook)

Ezeknek az algoritmusoknak az a célja, hogy megjósolják, mit fog valaki relevánsnak találni a hírfolyamában a megtekintő, ezeket kiválogassa, illetve sorrendbe tegye úgy, hogy a legérdekesebben induljon a hírfolyam.

Itt tehát nem csak egyetlen jelzésről van szó, hanem mint a Facebook jelezte: több ezer jelzést vesznek figyelembe a posztok sorrendjének meghatározásánál. Mint írják: minden Facebookon lévő személy esetében több ezer jelzést értékelnek annak érdekében, hogy meghatározzák, hogy az adott személy mit fog a legrelevánsabbnak találni… és hogy meghatározzák, hogy ez a személy mit akar látni a hírfolyamában.

A rangsorolási jelzések

Egy Facebook-poszt karakterisztikája

Az egyik rangsorolási jelzés, amit a Facebook megemlít, az a bejegyzések “karakterisztikája”. A Facebook felhasználja egy adott poszt tulajdonságát vagy minőségét, annak meghatározására, hogy a bejegyzés olyan bejegyzés-e, amivel a felhasználó általában interakcióba kerül.

Tehát például, ha egy bejegyzésben talál egy színes képet, és a felhasználó eddigi viselkedése alapján azt látja, hogy reagálni szokott a színes képekre, akkor azt a bejegyzést feljebb helyezi a hírfolyamban. De ugyanez érvényes, ha mondjuk egy videó van a bejegyzésben, és az adott személy a videókra általában reagál, vagy mondjuk meg van címkézve a felhasználó valamely ismerőse.

A Facebook példájában Juannal magyarázza a helyzetet, és azt mondja, hogy karakterisztikát vizsgálnak annak érdekében, hogy meg tudják mondani, hogy Juan szeretni fogja-e a posztot. Tehát például azt, hogy ki van felcímkézve a bejegyzéshez tartozó fotón, vagy hogy mikor lett közzétéve a poszt.

Tehát, ha Juan gyakran interakcióba lép Saanvi bejegyzéseivel (tehát megosztja vagy hozzászól), és a közzétett videója elég friss, akkor nagy az esély rá, hogy kedvelni fogja a bejegyzést. Ugyanakkor, ha Juan jobban kedveli a videós tartalmakat, mint a fotókat, akkor Wei fotója, melyen a cocker spánielje látható, nem fogja igazán érdekelni. Ebben az esetben az algoritmus Saanvi videóját feljebb helyezi, mint Wei kutyafotóját, mivel nagyobb az esélye, hogy előbbit fogja inkább kedvelni.

Az idő is rangsorolási tényező

Az előbbi példából az is kiderülhetett, hogy az is számít, mikor került ki egy bejegyzés. Tehát, hogy rangsorolási tényező a bejegyzések megjelenésének ideje. Ez egybeesik azzal a nemrég közzétett Facebook-szabadalommal, mely arról szól, hogy miként használják rangsorolásra egy bejegyzés megjelenésének időpontját.

A szabadalom szövege szerint egyszerűen arról van szó, hogy a legfrissebb hírek feljebb jelennek meg a felhasználók hírfolyamában. Ez elvileg azt is jelentheti, hogy egy-egy bejegyzést akár többször is közzé lehet tenni egy nap, mert különböző személyeknek különböző időpontokban lesz a legfrissebb az adott tartalom. (A gyakorlat persze azt is mutatja, hogy linket tartalmazó bejegyzések elérése rohamosan zuhan többszöri közzétételnél, tehát a dolog egy kicsit bonyolultabb.)

Aktivitás

Egy másik rangsorolási tényező annak megjóslása, hogy egy adott felhasználót valamely poszt milyen eséllyel fog érdekelni, vagy mennyire valószínű, hogy reagálni fog rá. Ennek meghatározását több jelzésre bízza a Facebook.

Itt számít, hogy korábbi posztokra miként reagált a felhasználó, illetve milyen emberek bejegyzéseire reagált korábban. Ezeket a korábbi interakciókat veszi figyelembe a Facebook annak előrejelzésére, hogy milyen típusú tartalmakkal fog a felhasználó a jövőben kapcsolatba lépni.

Ezeknek megjóslására gépi tanulást használ a Facebook. Az egyik azt segít megmondani, hogy mi az a tartalom, amit a felhasználó kedvelni fog, a másik pedig azt próbálja megjósolni, hogy hozzá fog-e szólni.

Összefoglalva tehát, a rangsorolási folyamat azzal indul, hogy a Facebook meghatározza a bejegyzés-jelölteket abból a bejegyzés-halomból, ami azóta keletkezett, hogy a felhasználó legutóbb belépett az oldalra. A következő lépésben hozzárendel minden megjelenésre érdemes bejegyzéshez egy pontszámot.

A Facebook ennek kapcsán megjegyezte, hogy itt több ezer posztról van szó minden felhasználó esetében, és a több milliárd felhasználó számára párhuzamosan, real time futtatják az algoritmusokat.

A rangsorolási jelzések személyre szabottak

Amit még fontos megjegyezni a rangsorolási tényezők kapcsán, hogy azok eltérően vannak súlyozva minden felhasználó esetében. A súlyozás azt jelenti, hogy az egyik rangsorolási jelzés fontosabb, mint egy másik. Vagyis az egyik személy számára az, hogy lájkolni szokott valamilyen posztot, fontosabbnak számít, míg egy másik személy számára az esik nagyobb súllyal a latba a rangsorolásnál, hogy mondjuk hozzá szokott szólni valamely posztokhoz.

A Facebook magyarázata szerint ez azért van így, mert van, aki jobban szeret lájkolni, mint kommentelni, míg másoknál pont fordított a helyzet. Ezért egy olyan cselekvésnek, mely ritkán fordul elő, automatikusan csekély lesz a szerepe a rangsorolásnál.

Ez talán jelentheti azt, hogy az a bejegyzés lesz sikeres, melyre lájkok és hozzászólások egyaránt érkeznek.

Változatosság

Végül utolsó lépésként a Facebook arra is figyel, hogy kellően változatos legyen mindenkinek a hírfolyama, ami azt jelenti, hogy eltérő tartalmak jelenjenek meg számára. Ez biztosítja azt, hogy ne váljon önmagát ismétlővé és túlságosan unalmassá a hírfolyam.

A Facebook természetesen nem sorolta fel valamennyi rangsorolási tényezőt, mely meghatározza a posztok sorrendjét a hírfolyamban, hanem láthatóan csak nagyon szerényen adagolja az információkat. De az előbbiek alapján talán valamennyivel világosabb, hogy mi az a néhány dolog, amit figyelembe vesz a posztok rangsorolásánál.

Kategória: Social Media | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.