Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-02-250 komment

Mi az a piramis alakú oldalstruktúra? És miért javasolja ezt a Google?

A piramis alakú oldalstruktúra a 2000-es évek elején kezdett terjedni a weben, így nem egy vadonatúj dologról van szó. Azonban egyelőre nem lépett át rajta az idő, sőt a Google nemrég megerősítette, hogy ez a legjobb megoldás, ha érthetővé akarjuk tenni számára a weboldalunkat.

A piramis alakú oldalstruktúra lényege egyszerű, ma már szinte természetes (de nem volt ez mindig így): a főoldal helyezkedik el a legfelső szinten általános kulcsszavakkal, és minél mélyebbre ereszkedsz a weboldalban, annál speciálisabbá válnak a kategóriák és az oldalak.

A piramis alakú oldalstruktúra eredete

Az első komolyabb említése a piramis alakú oldalstruktúrának a 2001-es Webmaster World-höz kapcsolódik, ahol téma-piramisokról beszéltek a szakértők.

Ez a weboldastruktúra azért indult terjedésnek a 2000-es évek elején, mivel megjelent néhány olyan tanulmány, mely a “témák” koncepcióját és a linkek ehhez igazodó elrendezését vizsgálta a weboldalak megértése szempontjából. Hiszen, ha a keresőmotorok a weboldalakat és a linkeket témák szerint vizsgálják, akkor érdemes a weboldalakat is témák szerint elrendezni.

Tehát, ha egy oldal például horgászfelszereléseket árul, akkor a főoldala erről szól általánosságban, viszont innen egy kattintással a felhasználó olyan témákig jut el, mint a horgok, csalik, vagy a ruházat. Ezeken belül pedig a következő kattintással még specifikusabb témákat, illetve termékeket talál.

Végül pedig a piramis alján található a legtöbb longtail kulcsszó, illetve “tégla”, melyek egy-egy aloldalnak felelnek meg. Ugyanakkor minél feljebb nézed a hierarchiát, annál kevesebb tégla lesz egy szinten, mígnem a tetejére elérve egyetlen tégla található, maga a főoldal.

A másik lehetőség: a lapos oldalstruktúra

Egy SEO Office-hours Hangout során valaki feltette a kérdést John Muellernek, a Google szakemberének arról, hogy mit szól hozzá a Google, ha egy webáruház olyan statikus navigációs menüt használ, mely több ezer linket tartalmaz. Ezt hívják lapos oldalstruktúrának, ahol nincsenek hierarchiába rendezve az oldalak, vagyis a főoldaltól minden link egy kattintásnyira található.

Ennek a lapos oldalstruktúrának a megjelenése is a 2000-es évek elejére tehető, és azt próbálták meg vele elérni a weboldaltulajdonosok, hogy minél több aloldalukat indexeljék a keresőmotorok, és minden aloldal kapjon elegendő mennyiségű PageRanket a főoldalra mutató linkektől.

Ez a gondolat abból fakadt, hogy a SEO korai éveiben még sokan használták a katalóguslinkeket, melyek tipikusan a weboldalak főoldalára mutattak, nem pedig az egyes aloldalakra. Így pedig a főoldalak révén csepegett le némi PageRank az egyes aloldalakra.

És hogy minél több aloldal kapjon a PageRankből, úgy kellett elrendezni őket, hogy minél több aloldalra közvetlenül a főoldalról mutasson link. Kialakultak tehát a lapos oldalstruktúrába rendezett oldalak is.

Miért előnyösebb a piramis?

John Mueller a fentebb említett kérdésre adott válaszában elmondta, hogy gyakran látják, hogy vannak weboldaltulajdonosok, akik rettegnek a feltérképezési mélység miatti korláttól, és azt akarják elérni, hogy a keresőrobot minél gyorsabban feltérképezze a teljes weboldalukat. Ezért lapos hierarchiába rendezik el az oldalt, például a főoldali mega menüben akár ezer link is található.

És habár ebben van ráció, egy piramis struktúra segít a Google-nek abban, hogy megértse az egyes kategóriák és oldalak kapcsolatát is a feltérképezett weboldalon. Tehát, ha látják, hogy egy kategória kapcsolatban van más alkategóriákkal, akkor az kirajzolja a közöttük lévő viszonyt. Ez pedig segít abban, hogy megértsék, miként kapcsolódnak össze a dolgok, hogyan működnek együtt az oldalon.

Ezzel szemben egy teljesen lapos oldalstruktúra esetében a bot azt látja, hogy minden aloldal egyforma fontosságú, és nem lehet tudni, hogy ezeknek pontosan mi közük egymáshoz.

A legtöbb oldal számára tehát előnyös a piramis struktúra használata, ugyanakkor persze az sem jó, ha ez a piramis túlságosan nagyra nő, vagyis a felhasználóknak sokat kell kattintania, amíg eljut a keresett tartalomhoz. Vagyis egy elfogadható mélységű struktúrára van szükség, ahol néhány kattintással elérhető bármilyen tartalom.

John Mueller is azt tanácsolta ezért a kérdezőnek, hogy jobban jár, ha nekiáll átalakítani a weboldala struktúráját, hogy megkönnyítse a keresőmotorok számár az oldal megértését, az egyes aloldalak összefüggéseit, és így azt, hogy a megfelelő jelzések könnyebben jussanak el a kapcsolódó részekhez.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.