Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-03-110 komment

Hogyan hozhatod létre a személyre szabottság élményét a weboldaladon?

A személyre szabott weboldalak jobb élményt tudnak nyújtani a felhasználóknak, de csak akkor, ha nem esel túlzásba. Fontos, hogy tartsd tiszteletben a látogatók személyes adatait és elvárásait.

Korábban már foglalkoztunk a weboldalak személyre szabottságának kérdésével, azt azonban még nem néztük meg részletesebben, hogy hogyan is történhet ez, milyen elemekkel érdemes foglalkozni.

Használd az adatokat!

Sokan azt gondolják, hogy a weboldalak személyre szabottságát csak cookie-k használatával vagy a felhasználói preferenciák beállíthatóságával lehet elérni. Habár ezek a leggyakoribb forrásai a felhasználókról szóló adatoknak és információknak, érdemes visszatérni az alapokhoz: a weboldal analitikához, mely szintén segíthet létrehozni és formálni a személyre szabott élményt.

Vizsgálhatod az oldalmegtekintéseket és viselkedésfolyamatot annak érdekében, hogy segítsd a felhasználóknak elérni az igényeik szerinti tartalmakat. Egy egyszerű felugró ablak segít a konverziós arány javításában, és a felhasználók azt érezhetik, hogy a számukra legfontosabb tartalmakat könnyű megtalálni az oldaladon.

Milyen adatokat használhatsz a weboldal személyre szabásánál?

  • Hely (amivel meghatározhatod a nyelvet és a régiót)
  • Technológia (dinamikus tartalomhoz vagy reszponzív lehetőségekhez)
  • Viselkedés (belépéshez, feliratkozáshoz, eladáshoz)
  • Ismert adatok (a már ismert felhasználók azonosításához)
  • Idő (hogy akkor adj tartalmakat és jelzéseket, amikor a felhasználóknak szükségük van rá)

Ez annyit jelent, hogy például arra használod a weboldalad adatait, hogy a felhasználókat a legnépszerűbb termékedhez vezesd. Egy ilyen megoldás által személyre szabottnak tűnik a weboldal, mert jelentős az esély rá, hogy a látogatók a legnépszerűbb terméket keresik.

Adj választási lehetőséget a felhasználóknak!

A személyre szabottság azt is jelentheti, hogy a felhasználóknak lehetőségük van az irányításra vagy legalábbis az irányítás érzésére a weboldal meglátogatása során. Az, hogy megadod nekik a választás lehetőségét az interakcióknál és a feladatok végrehajtásánál, a személyre szabottság érzését kelti a weboldaladon.

Ide olyan lehetőségek tartoznak, mint a hang le- és felkapcsolása, a világos és sötét mód közötti váltás, a bejelentkezés nélküli vásárlás, vagy egy preferencia beállítása az adatelrendezési funkció vagy keresés révén.

Ha a felhasználók választhatnak tartalmat vagy élményt, az azt a benyomást kelti bennük, hogy a design rájuk lett szabva. Ez pedig segít növelni az aktivitást és a weboldalon eltöltött időt. Hiszen, ha a felhasználók időt szánnak a design vagy a tartalom beállítására, akkor nagy valószínűséggel tovább maradnak az oldalon).

A felhasználó helyének használata

A hely-adat használatával minden felhasználó számára megteremtheted azt az érzést, hogy személyre szabott élményt kapnak a weboldaladon. Ez segít a weboldaladon létrehozni a felhasználókra szabott választásokat, hogy a legjobb tartalmakat kínáld a számukra.

Ezáltal képes mobilon például egy app már azelőtt hozzád földrajzilag közel lévő ajánlatokat kínálni, hogy egyáltalán regisztrálnál vagy belépnél. Ha tudod a felhasználó helyét, akkor az idővel, a nyelvvel, a valutával, az időjárással és a hírekkel kapcsolatosan is személyre szabott tartalmat kínálhatsz.

Tehát például, ha valaki egy külföldi országból látogatja meg a weboldaladat, akkor annak az országnak a nyelvén tudsz számára tartalmat kínálni. Vagy akár azt is megteheted, hogy nem teszed lehetővé a vásárlást azok számára, akik olyan helyről jönnek, ahová nem szállítasz.

Ha okosan használod a helyre vonatkozó adatokat, akkor az említett kis dolgok sokat javítanak a weboldalad személyre szabottságán, anélkül, hogy a felhasználóknak ezzel foglalkozniuk kellene. Hiszen valószínűleg mindenki szereti, ha egy weboldalon nem neki kell beállítani a nyelvet és a fizetőeszközt, hanem az automatikusan történik.

Az ugyanakkor zavaró lehet sok felhasználó számára, ha egyértelműen jelzed számukra, hogy látod, honnan érkeztek. Egyensúlyra van szükség, hogy ne váljon zavaróvá a személyre szabottság. Ez nem attól függ, hogy milyen adataid vannak a felhasználóról, hanem attól, hogy azt hogyan jeleníted meg számukra.

Intelligens vásárlás

Ez annyit jelent, hogy a termékajánlások attól függően változnak az egyes látogatók esetében, hogy mit vásároltak korábban, mire kerestek rá. Ezáltal könnyebben megtalálhatják a megfelelő termékeket.

Ennek kialakításához nem kell sok pénz vagy rengeteg adat: elég, ha úgy kezded, hogy hasonló termékeket kínálasz más színben, méretben, vagy egy jobb verzióban. Ha választhatnak lehetőségek közül, az az irányítás érzését kínálja a vásárlási élmény során az embereknek.

Cookie-k segítségével emlékezhet a weboldalad a mérettel vagy színekkel kapcsolatos beállításokra, ezáltal hasonló stílusú és méretű termékeket kínálhatsz a vevőknek. Arra is felhívhatod a felhasználók figyelmét, ha van olyan kapcsolódó termék, amire szükségük lehet ahhoz, ami már a kosarukban van. Ezzel későbbi problémáktól is megkímélheted őket, hiszen nem később szembesülnek vele, hogy valami kimaradt a kosárból.

Vannak olyan technológiák, mint például egy termék virtuális felpróbálása, melyek szintén segíthetnek abban, hogy a felhasználók személyre szabottabbnak érezzék egy termék megvásárlását.

Egy időjárás API segítségével pedig akár azt is megteheted, hogy olyan termékeket – például ruhákat – kínálj, melyek ahhoz passzolnak, amilyen idő éppen van a felhasználónál.

Az adatokat kihasználhatod egy olyan felugró ablaknál is, mely a vásárlás vége felé közeledve jelenik meg a felhasználónak, és az alapján kínált valamilyen terméket, hogy milyen kategóriaoldalt látogatott meg. Egy ilyen ajánlás személyre szabottnak és egyedinek hat és segíti a felhasználót a vásárlásban.

Dinamikus tartalom

A dinamikus tartalom az eszközadatokat használja ahhoz, hogy meghatározza, mi jelenjen meg a kijelzőn. Ez befolyással lehet arra, hogyan nézzen ki a weboldal valamely felhasználó esetében, de arra is, hogy milyen tartalom jelenjen meg.

Tehát például nem jelenítesz meg egy videót, ha a felhasználó mobileszközről érkezik az oldaladra, hanem ehelyett csak egy fotót használsz, hiszen így optimalizálhatod a betöltési időt. De ezáltal kínálhatsz egy hosszabb vagy egy rövidebb szöveges tartalmat is a felhasználónak.

A lényeg, hogy külön egy mobilos és egy asztali gépes tartalmat kínálj, ami a megfelelő tartalmat nyújtja az adott felhasználónak. De azt is megteheted, hogy ha van egy appod is a weboldalon kívül, akkor a felhasználónak választási lehetőséget kínálj, hogy letölti-e az alkalmazást vagy inkább a mobilos böngészőben folytatja.

Az ismert felhasználók adatainak használata

A már regisztrált felhasználók számára a személyre szabottságot sokszor azt jelenti, hogy e-maileket küldesz számukra a vásárlás után, vagy az interakciókkal összefüggő hirdetésekkel találkoznak. Ugyanakkor, ha valaki már regisztrált az oldaladon és tudod a születési dátumát, akkor felköszöntheted, vagy ha volt egy kosárelhagyása, akkor erre e-mailben figyelmeztetheted. Emellett olyan termékeket vagy tartalmakat mutathatsz neki, melyek passzolnak az érdeklődéséhez.

A perszonalizációnál az a fontos, hogy úgy szabd személyre ezeket a lehetőségeket, hogy ne frusztrálja a felhasználót az, hogy mennyi mindent tudsz róla. Egy születésnapi üdvözlet viszonylag ártatlannak tűnhet, de ha a weboldalra lépésekor lufik jelennek meg a kijelzőn és egy nagy “boldog születésnapot” felirat, akkor az már valószínűleg idegesíteni fogja.

A lényeg, hogy figyeld az adatokat, és ha azt látod, hogy a perszonalizáció működik: jobb a forgalom, az oldalon eltöltött idő, a konverziós arány, a vásárlások száma, akkor sínen vagy.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.