Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-04-080 komment

Miért fontos előre gondolkodni, amikor a weboldalad tervezed?

Az, hogy egy weboldal közepes vagy nagyszerű lesz-e általában még azelőtt eldől, hogy a vizuális design megrajzolása elkezdődne. Ha nem gondolkodunk előre, csak akkor szembesülünk a problémákkal, ha már majdnem kész a weboldal.

Az alapos átgondoltság nélkül készülő weboldalak elkészítésének utolsó fázisaiban fog csak kiderülni, hogy kényszerpályán mozognak, beleragadtak egy rossz megoldásba, amiből már nehéz kiszállni, hiszen dobni kellene az egész addig elkészült munkát. Így maradnak a még elfogadható mértékű korrekciók, javítgatások, melyek eredményeként lesz egy olyan oldal, ami komoly kompromisszumot jelent az elvárásokhoz képest. Ennek persze hatása lesz az oldal hatékonyságára és teljesítményére, nem fogja azt az eredményt hozni, amit elképzeltünk.

Mindez a kellő átgondoltság hiánya miatt történik. Ami könnyen elkerülhető, ha hajlandóak vagyunk még azt megelőzően tervezni, hogy grafikus designer elkezdené összerakni az oldalt. De mi az, amit ajánlatos átgondolni még az indulás előtt?

Az egyes elemek és funkciók fognak-e működni a különböző méretű kijelzőkön?

Nem véletlenül beszéltünk annyit reszponzív webdesignról az elmúlt évtizedben. Ma már természetessé vált a mobilos böngészés, mégis, amikor weboldalról van szó, sokan azon méretű kijelzőre álmodják meg a weboldalukat, amit a leggyakrabban használnak. Úgy gondolják, hogy a többi kijelzőre majd csak lehet adaptálni az elképzelést.

Pedig elképzelhető, hogy a megálmodott weboldal-elem vagy funkció nem fog, vagy nem úgy fog működni minden kijelzőméretnél. Ezért mielőtt egy weboldal elem vagy funkció mellett leragadnánk, gondoljuk át, hogy az fog-e működni minden kijelzőméretnél, vagy csak erős kompromisszumokkal.

Elég itt olyan egyszerű dolgokra gondolni, mint egy főoldali slider, amin megfogalmazzuk az üzeneteinket, megálmodjuk a képeket, aztán amikor elkészül az oldal, kiderül, hogy ez mobilos megjelenésnél sehogy sem jó: a képek nem hatásosak, a szövegek kilógnak, a mozgás akadozik. Ennek megoldásaként a mobilos verzióban persze elhagyható a slider, de az már nem ugyanaz, mint amit elképzeltünk, és nem is azonos a weboldal megjelenése két eszközön.

Olvashatók lesznek a szövegek minden esetben?

Egy weboldal tervezésénél az elsők között szerepel a színek és a betűtípusok meghatározása. Ezeknek egyrészt igazodniuk kell a márkához, másrészt olvashatóvá kell tenniük a szövegeket. Sokan szeretnének egyedi megjelenést, így kitalálnak egy látványos betűtípust, és csak a megvalósítás után szembesülnek azzal, hogy mobilon, kis méretben a lenyűgöző hatás egyáltalán nem működik, sőt szinte alig olvasható a szöveg.

Ugyanez a helyzet a színeknél is, ahol a színkontrasztok különösen fontosak. A háttér és a betűk közötti kontrasztarány meghatározza az olvashatóságot. Ha nem gondoljuk alaposan végig, hogy az elképzelt kontrasztarány mindenhol működni fog-e, akkor lehet, hogy utólag kell belenyúlni a színekbe, és a weboldal akár következetességét is elveszítheti az itt-ott megjelenő változtatásokkal.

Kompatibilis lesz-e a régi böngészőkkel?

Habár ez már inkább technikai kérdés, mindenképpen át kell gondolni, hogy egy-egy elképzelt megjelenés működni fog-e minden böngésző esetében. Elképzelhető, hogy vannak olyan régi böngészők, ahol szétesik a design, és még ha csak kevesen is használják azt a böngészőt, az eredményeket tekintve számítani fog, hogy ezek a felhasználók nem tudnak konvertálni a weboldalon.

Gondoltál a későbbi bővíthetőségre?

Sokan úgy állnak hozzá az induló weboldalukhoz, hogy az elkészül, és úgy tökéletes, ahogy van, soha többet nem kell hozzányúlni. A valóság azonban az, hogy egy weboldalon elég hamar új elemekre, funkciókra lehet szükség. A kérdés, hogy egy ilyen bővítés be volt-e tervezre, vagy hatására szétesik az egész design, de legalábbis kompromisszumos megoldások születnek, ahol semmi nem az igazi.

Gondolj például arra, hogy van egy szövegekből és képekből álló weboldalad, de később rájössz, hogy szeretnél videókat is elhelyezni rajta, akár a főoldalon, akár háttérvideóként. Nem azzal lesz a gond, hogy feltöltsd majd a videót, hanem azzal, hogy hogyan passzol a meglévő oldalba, nem feszíti-e szét a kereteket, nem rontja-e a következetességet.

Természetesen a jövőt nehéz megjósolni, azonban át kell gondolni a lehető legtöbb forgatókönyvet, melyek megvalósulhatnak majd egyszer. Érdemes egy designrendszerben gondolkodni, mert ahhoz igazodni lehet majd a későbbiekben is. Mindenesetre az biztos, hogy amit most megtervezel, változni fog néhány év múlva.

Gondolkodj!

Összességében elmondható, hogy az a vizuális vázlat, ami készül a weboldaladról, nem csak arról kellene, hogy szóljon, hogy milyen jól néz ki most, tervezőasztalon, adott méretben. Egy weboldal ugyanis egy dinamikusan változó felület, aminek el kell bírnia a változtatásokat, minden méretben egyformán jól kell működnie, a funkcióknak használhatóknak kell lenniük minden eszközön, hogy hozza az optimális eredményeket.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet