Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-07-220 komment

Te is tökéletes weboldalt szeretnél?

Sok emberben erősen él a tökéletességre törekvés, ami megjelenik ott is, hogy tökéletes weboldalt szeretnének. De ahogy a való életben sem tökéletes semmi, úgy a webdesignban is csak magadnak okozol gondot, ha irreális célt tűzöl ki magad elé.

Abba most nem megyünk bele, hogy mi húzódik egy-egy ember személyiségének mélyén, amiért az életében a tökéletest hajszolja. Inkább szűkítjük a fókuszt, és azt nézzük meg, hogy miért nem működőképes a webdesign esetében (sem) a tökéletességre törekvés.

Ha már részt vettél weboldal készítésében, akkor valószínűleg találkoztál azzal a felismeréssel, hogy amikor a lehető legjobb, mondhatni tökéletes weboldal elkészítésére törekszel, akkor a projekt elkezdi felemészteni az időt és az energiát, és mindig találsz egy újabb részletet, amin lehetne javítani, mielőtt élesítenétek az oldalt.

A világban mindennel így van ez. Nem létezik olyan, hogy tökéletes ember, tökéletes autó vagy laptop. Ideig-óráig érezheted azt, hogy megtaláltad a tökéletességet, de egy idő után mindig felmerülnek problémák, amikor valami nem úgy működik, ahogy azt Te igazán szeretnéd, hogy működjön. Nem csak a technikai dolgokkal van ez így, hanem mindennel.

Mivel a tökéletesség nem létezik, így az nem elérhető, vagyis egy ilyen igénnyel készülő weboldal soha sem készül el. A tökéletességre törekvéssel csak problémákat okozol magadnak egy weboldal esetében is. De már a törekvés is komoly veszteségeket okozhat az időt tekintve.

Más célokat kell tehát kitűznöd. Amikor egy weboldalról van szó, akkor ez lehet egy reális értékesítési cél, vagy bármely más igény kielégítése, mely felmerül a Te vagy az ügyfeleid részéről. Ennek a célnak kell a szemed előtt lebegnie, bármilyen ötlet felmerül a weboldal kapcsán. Fel kell tenni minden esetben a kérdést, hogy “ez a változtatás közelebb visz a kitűzött célhoz?”

Ami biztosan nem visz közelebb egy olyan célhoz, mint például egy értékesítési cél, az a tökéletesség. Ami általában működni szokott egy konverzióra összpontosító weboldalnál, az az egyszerűség, mely általában hatékonysággal jár együtt. Az ilyen weboldal faék egyszerűségű is lehet, ha hozza a számokat. Mondhatjuk, hogy tökéletes weboldal? Nem. A célját betölti, de javítani mindig lehet rajta.

Amikor egy weboldal elkészül, nem lehet száz százalékos pontossággal megmondani, hogy a legjobbat sikerült-e összehozni. Ezt a gyakorlat fogja megmutatni. Lehet persze rá készülni: teszteléssel. A valós visszajelzések megmutatják a weboldal használhatóságát, melyet aztán lehet javítani. Az így létrejövő weboldal viszont nem egészen olyan lesz, mint amit Te elképzeltél, tökéletesnek gondoltál.

A tesztek egyik legnagyobb tanulsága egyébként az, hogy szinte soha nem tudod száz százalékos pontossággal megmondani, hogy mit akarnak az emberek, pontosan mire van szükségük. Ezért egy olyan, tökéletesnek szánt rendszeren dolgozni, mely a Te vagy a csapatod gondolatai alapján áll össze, időpazarlás. Érdemes inkább ott elkezdeni a munkát, hogy egy olyan egyszerű megoldást készítesz, mely feltehetően közelebb visz a célodhoz. Ezt pedig a valós igények fényében aztán módosítod. Újra és újra.

Végül pedig érdemes azt is megjegyezni, hogy a tökéletességre törekvés gyakran teljesen észrevehetetlen marad. Hiába ölsz bele egy termékbe rengeteg időt, az emberek talán észre sem fogják venni mögötte a sok munkát. Ők nem feltétlenül azt várják, amit adsz nekik, nem feltétlenül látták, hogy milyenek voltak az első verziói a terméknek, így nem is tudják összehasonlítani és felmérni a fejlődés nagyságát.

Még ha rengeteg időt bele is öltél a részletek kidolgozásába, a legtöbb ember számára ezek érdektelenek, annyit várnak csak, hogy a fő funkciók megfelelően működjenek. Lehet, hogy az időd 80 százalékát a részletek, apróságok kidolgozására fordítottad, de a valódi eredményt 20 százaléknyi munka fogja hozni, melynek során a reális cél lebegett a szemed előtt.

Amiatt pedig ne aggódj, hogy ha feladod a tökéletességre, akkor az egész projekt bukás lesz, ugyanis az általad elképzelt tökéletesség csak számodra az. A többi ember számára egészen más, és a Te terméked is máshogy látják, mint Te. Ne feled, hogy az ügyfeled, a felhasználó nem Te vagy. Ezért nincs értelme egy weboldalt a saját feltételezéseid és véleményed alapján felépíteni.

Ha félreteszed a tökéletesség ideáját, akkor sokkal hatékonyabbá válhatsz, és jobb eredményeket érhetsz el. Hiszen a weboldalad előbb elkészül, előbb kezdi hozni a visszajelzéseket, aztán az eredményeket, ha figyelembe is veszed ezeket. A lényeg tehát az, hogy egy egyszerű, de hatékony megoldás mindig jobb, mint a nem létező tökéletesség hajszolása.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.