Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-08-050 komment

Érdemes még törött linkekre vadászni, és javítgatni őket?

Régi gyakorlat a keresőoptimalizálásban a törött linkek keresgélése és korrigálása. Ugyanakkor sokan azt tapasztalják, hogy nem igazán hoz pozitív eredményt ez a munka. Érdemes egyáltalán foglalkozni a törött linkek javításával?

Számít-e még egyáltalán a SEO-ban a törött linkek javítása? – merül fel még mostanában is a kérdés sokakban, hiszen korábban teljesen bevett gyakorlat volt. Ugyanakkor azok, akik foglalkoznak ezzel, és módosítják a törött linkeket egy új célra irányítva, gyakran azt tapasztalják, hogy nincs semmilyen javulás ennek hatására. De vajon mi lehet az oka?

Kezdjük ott, hogy miért is javítjuk a törött linkeket? Elsősorban abból indulhatunk ki, hogy a linkek forgalmat hoznak a weboldaladra. Másodsorban pedig jelzést adnak át, így javítják egy weboldal rangsorolását, és ezen az úton is forgalmat hoznak. Amikor egy weboldal helyett 404-es oldalt kap a linkre kattintó felhasználó, akkor az a link ugyan hoz forgalmat, de semmilyen jelzést nem ad át, ez pedig hatással lehet a linkelt oldal helyezésére.

Érdemes még törött linkekre vadászni?

Viszont azt is érdemes figyelembe venni a forgalom kapcsán, hogy ha felhasználó a linkre kattintva egy nem a várt, “üres” oldalra jut, az a felhasználói élmény szempontjából nem jó. Ennek negatív hatását persze lehet valamelyest lehet korrigálni, de azért nem túl szerencsés.

Ugyanakkor, ami SEO szempontból még érdekes, hogy miért nem hoz érezhető eredményt a törött linkek javítása. Ennek több oka is lehet.

Az egyik, hogy az adott link nem számít. A Google ugyanis nem vesz figyelembe minden linket. Sok hivatkozást tekint spamnek vagy manipulatívnak. Ezeket a linkeket egyszerűen ignorálja. És az, hogy egy szoftver törött linket jelez, még nem jelenti azt, hogy annak a törött linknek értéke van.

De ha nem is ignorálja teljes mértékben a linket, alacsony értékűnek is tekintheti, mert esetleg nagyon régi linkről van szó. Egy 10 éves link nyilván komolyabb forgalmat sem generál már a weboldalra, mivel az a tartalom, melyben a hivatkozás található, talán már jó mélyre el van temetve, meg sem találják az emberek, így aztán a Google sem rangsorolja.

Attól, hogy egy ilyen alacsony értékű linket javítasz, és átirányítod egy releváns oldalra, még a Google nem fog nagy értéket tulajdonítani neki.

És nem csak azért, mert régi, vagy eleve értéktelen linkről van szó, hanem azért is, mert az átirányítás nem elég releváns oldalra viszi a felhasználót, hiszen az eredeti tartalom már nem létezik, és nem biztos, hogy az új célként megadott URL-en tartalmilag teljesen megegyező szöveg található. Annál is inkább, mert nagyon sok weboldalon az a gyakorlat, hogy a megszűnt URL helyett a főoldalra vagy egy kategóriaoldalra irányítják a látogatót. Ami viszont nem igazán releváns számára.

A Google az ilyen átirányításokat úgynevezett “puha 404-esként” kezeli, vagyis gyakorlatilag egy ilyen átirányítással azt éred el, mintha nem tettél volna semmit, és az oldal továbbra is megszűnt lenne. Természetesen, ha a Google nem releváns céloldalt, hanem puha 404-est talál, akkor ott a link-jelzés sem megy át.

Mindezek mellett az is érdemes figyelembe venni, hogy a Google nem feltétlenül az “élő linkektől” függ. Ez egy elmélet, mely szerint a link-jelzésnek nem feltétlenül kell ott lennie mindig ahhoz, hogy a Google a link révén értéket adjon át. Ez azt jelenti, hogy ha egyszer a link értéke megvan, akkor megvan, és nem javít rajta az átirányítás.

Ez az elmélet azon alapul, hogy a Google átirányításoknál azt tanácsolja, hogy egy évig elegendő az átirányítást a helyén tartani. Ebből pedig az következik, hogy egy év után a linkjelzés már átadásra került a célzott oldal számáa, és ilyenkor az átirányítást meg is lehet szüntetni. Ez pedig azt jelenti, hogy bár egy link már nem létezik, egy év után már átadta az értékét, melyet aztán a továbbiakban már nem ellenőriz a Google.

Valójában nem tudjuk, hogyan kezeli a Google a régebbi linkeket. De néha úgy tűnik, hogy nem szükséges egy linknek élőnek lennie az érték átadásához, így pedig az átirányításnak nem lesz pozitív hatása.

Mit tegyél a törött linkekkel?

Nézzük meg akkor mindezek alapján, hogy mit érdemes kezdeni a törött linkekkel.

Első körben még mindig a legjobb, ha javítod a törött linket, mert nem tudjuk, hogy melyik link miként számít a Google-nek, és mert felhasználói élmény szempontjából az a jó, hogy nem egy 404-es hibába fut bele a látogató.

Ugyanakkor nem biztos, hogy érdemes a törött linkjeid után vadászni, elég lehet a tekintélyesebb weboldalakról rád mutató törött linkeket megkeresni. Lehet, hogy a weboldaladra mutat pár ezer törött link, melyek javítása elég nagy munka lenne, különösen akkor, ha feleslegesen történik. Azt viszont megteheted, hogy leszűröd a fontosabb linkeket – melyeknek nagyobb az értékük -, és azokat korrigálod.

Egy másik lehetőség, ha az újabb linkeket szűröd ki, és a régi linkekkel nem foglalkozol. Az ilyen, újabb linkeket tartalmazó oldalak általában azok, melyek számottevő forgalmat közvetítenek hozzád, vagy gyakran frissülnek.

Ezen kívül figyelned kell arra is, hogy releváns tartalomra mutasson a megszűnt tartalom helyett a link. Tehát ne a főoldaladra vagy egy kategóriaoldaladra, mivel ezeket nem tekinti a Google relevánsnak. A kérdéssel egyébként az átirányításokról szóló bejegyzésünkben foglalkoztunk részletesen.

A lényeg itt az, hogy átirányítás esetében a Google a megszűnt oldalon lévő tartalmat szeretné látni az új oldalon, hiszen ez az értelme az átirányításnak. Ha ilyen nincs, akkor is azonos témájú tartalomra kellene átirányítanod a linket, olyanra, mely azonos kulcsszóra lett optimalizálva. Minél közelebb áll a tartalom a megszűnt oldaléhoz, annál valószínűbb, hogy a link-jelzést át fogja adni.

Minden linket pedig nem kell javítani, hiszen az interneten természetes, hogy oldalak születnek és tűnnek el, ráadásul nem is fogod megérezni. Csak időpazarlás, ha minden törött linket javítasz. Javítsd ki a fontosabbakat, a tekintélyes oldalakról rád mutatókat, a frissebbeket, és persze figyelj arra, hogy releváns oldaladra mutassanak!

Kategória: SEO | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.