Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-09-160 komment

Mi az a zártság elve a vizuális designban?

A zártság elve a gestaltpszichológia egyik alapelve, mely arról szól, hogy az emberek hajlamosak egy felületen az üres részek kitöltésével meglátni alakzatokat.

A gestaltpszichológiát már érintettük korábbi bejegyzésünkben, a zártság elvét azonban még nem jártuk körül részletesen. Pedig a zártság elvét alkalmazhatjuk a felhasználói felületek létrehozásakor is.

Definíciója szerint a zártság elve azt mondja ki, hogy az emberek hajlamosak kitölteni az üresen maradt tereket, hogy ezáltal egy teljes alakzatot kapjanak, ha az részben egyezik egy létező alakzattal. Vagyis, amikor hiányzik valamilyen információ, akkor ezt a hiányt gondolatban kitöltjük, hogy egy teljes tárgyat lássunk.

Ha ez így még nem érthető, akkor itt egy klasszikus ábra, melynek révén világossá válik, miről is van szó:

Habár nincs ábrázolva a háromszög, mégis belelátjuk

A zártság elve tehát az embernek azon vágyát fejezi ki, hogy egésznek lásson töredezett vizuális elemeket, az információs hiány ellenére. Az elv a leggyakrabban a logódesignban jelenik meg, de az ikonoknál vagy a weboldalak bármely eleménél felbukkanhat az alkalmazása.

A zártság elvének felbukkanása néhány logónál

A fenti példákban is azt látjuk, ahogy kirajzolódik egy-egy forma a logókban, annak ellenére, hogy nincsenek körvonallal ábrázolva: az NBC esetében a páva, a FedEx logójában a nyíl, a WWF-nél a panda, míg a Major League Baseball logójában a játékos.

De ugyanígy megjelenhet ikonoknál is, csökkentve azok összetettségét. Ugyanakkor nem árt tesztelni, hogy vajon a felhasználók értik-e, mit akar ábrázolni az ikon, vagyis látják-e az alakzatot, melyet szándékaink szerint elhelyeztünk benne. Ilyen például a Google Diák esetében a kör és a négyzet alakzat, ahol a négyzetet nem látjuk, mégis tudjuk, mit ábrázol.

Google Diák ikon

Mire használhatják a designerek a zártság elvét?

Az elv két módon használható a vizuális designban:

  • egyrészt utalásként egy további tartalom létezésére,
  • másrészt interakciók elősegítésére.

A képgalériák, karuszelek a zártság elvét használják ki, amikor egy elemnek, általában egy képnek csak egy részét mutatják meg. Ilyenkor a felhasználó gondolatban kiegészíti a nem teljesen látható képet, annak ellenére, hogy a részleteit nem látja. Ez tehát arra utal, hogy további elemek is elérhetők, melyek a kijelző szélén túl helyezkednek el, megtekintésükhöz pedig csak oldalra kell csúsztatni a galériát.

Hiszen, ha nem így jelenne meg, hanem teljesnek tűnne a felhasználó számára, akkor a teljesség illúzióját kapná, így nem keresne újabb képeket. A nehézséget a gyakorlatban általában az okozza, hogy az eltérő kijelzőméretek miatt nem mindig lehet tudni, hogy miként jelenik meg a karuszel egy adott felhasználó számára: teljesként tűnik fel, vagy nem teljesként.

Ez azért fontos, mert a zártság elve persze nem minden esetben működik. Amikor levágod a tartalom vagy valamely weboldalelem nagy részét, akkor nem feltétlenül fogja azt kommunikálni, hogy a felhasználónak görgetnie vagy csúsztatnia kell a kijelzőn. A túl kevés információ esetében a felhasználó nem tudja kitölteni a hiányt, így nem fog működni a zártság elve. Figyelni kell tehát arra, hogy mekkora a látható rész, lehet-e következtetni belőle a további részekre.

A lényeg tehát, hogy amikor nem teljes alakzatokat és információkat jelenítesz meg, akkor a felhasználók a hiányzó részeket a képzeletükkel pótolják. Egy weboldalon vagy alkalmazásban a zártság elve leegyszerűsíthet vizuális elemeket és további információkra tesz utalást, miközben bátorítja a felhasználói interakciót.

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.