Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-10-140 komment

Weboldalak kép nélkül a hajtás felett – miért lehet jó megoldás?

Habár az elmúlt évek leginkább a lehető legnagyobb hajtás felett elhelyezz képekről szóltak (hero image), mára kibontakozott egy új designtrend: egyes weboldalak hajtás feletti része kép nélkül jelenik meg. De mi értelme ennek? Használható megoldás?

Az elmúlt egy-két évben a legkülönbözőbb területeken tevékenykedő cégek weboldalai esetében jelentek meg olyan weboldalak, ahol a hajtás felett egyáltalán nem látható kép vagy akár videó. Itt tehát már nem csak valami útkeresésről van szó, ahol designerek próbálgatják a portfolió-oldalaikon a legújabb irányzatokat.

A kép hiányán kívül ugyanakkor sok egyéb vizuális jellemvonásukat tekintve eltérnek egymástól ezek a weboldalak. Némelyikük abszolút minimalista designnal készül, másoknál megjelennek az animált elemek, vagy egyéb különleges design-megoldások.

De persze akadnak közös vonásaik is ezeknek az oldalaknak. Az első dolog, ami feltűnhet, hogy minden ilyen “képhiánnyal” operáló weboldal nagy hangsúlyt helyez a tipográfiára, annak kiemelkedő jellegére. Nyilván, ha egy weboldalon nincs más meghatározó vizuális elem, akkor a tipográfia lesz az, ami kialakítja a weboldal karakterét. Ebbe beletartozik minden a különleges betűtípustól, a rendhagyó méreten és színeken keresztül a szavak jelentésééig.

A designtrend tehát egyértelműen a szövegnek kedvez, azt emeli ki. Hiszen, ha nincs kép, akkor a szöveg alapú üzenet kerül a középpontba.

A szöveget támogatja a karakteres színhasználat is, a gradiensekkel és elhomályosításokkal operáló hátterek, illetve egy fekete-fehér megjelenés gyakran kiegészül egy-egy erőteljes, kontrasztos színnel. Emellett pedig gyakran felbukkannak animációk, mozgások is a weboldalakon, mintegy kompenzálva a kép hiányát.

Miközben egy kép nélküli weboldal megtervezése egyszerűnek tűnhet, és maga az eredmény is gyakran meglehetősen minimalista, a tervezés azért nem annyira egyszerű.

A képnélküliséget viszont nem szabad erőltetni. Ha például remek fotóid vannak, akkor nem érdemes azokat veszni hagyni, csak hogy kipróbálhass valami újat. Ugyanakkor, ha nem állnak rendelkezésre jó képek, akkor használható megoldás lehet olyan weboldalt összehozni, mely inkább a szavakra és a tipográfiára épít. Persze ez csak akkor működik, ha képek nélkül is hajlandóak a látogatók az interakcióra, és elérhető egy ilyen megjelenéssel a cél.

Kifejezetten jó megoldás lehet a megoldás induló cégek számára, melyek nem akarnak vagy nem tudnak egy weboldalhoz szükséges nagyobb képanyaggal bajlódni. Ha a hajtás felett nincs óriási kép, akkor az lehetővé teszi, hogy a hajtás alatt vagy az aloldalakon is kisebb képek jelenjenek meg.

Különösen fontos ezeken az oldalakon a megfelelő kontraszt kialakítása: a színeknél, betűtípusoknál, az elemek méretezésénél is figyelni kell erre, mert a kontraszt teremti meg azokat a különbségeket az egyes elemek között, melyek aztán végigvezetik a felhasználót az oldalon.

A képek, videók magyarázó ereje ezeken az oldalakon nincs jelen, így nem tudják azt a plusz jelentést hozzátenni a weboldalhoz, mely segítene a felhasználóknak értelmezni az üzenetet. Ezért nagyobb figyelmet kell szentelni a tartalomnak, a könnyű olvashatóságnak és az érthetőségnek.

Összességében tehát elmondható, hogy képek és videók nélkül meglehetősen nagy kihívás lehet egy olyan oldalt összehozni, mely hatékonyabb, mint képekkel. Sokkal nagyobb felelősség hárul a többi design-elemre: a hátterekre, tipográfiára, színekre vagy animációkra. Ugyanakkor gondos tervezéssel, átgondoltsággal kiemelkedő weboldal hozható létre, mely a szöveges tartalmat emeli a középpontba.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.