Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-11-040 komment

Webes vitals-mutatók: melyik CMS hozza a legjobb eredményeket?

Mára fontossá vált a Core Web Vitals mutatókra való optimalizálás, és nem csak azért, mert rangsorolási tényezővé váltak. Ugyanakkor egy CMS esetében a témák, pluginek és magának a CMS-nek a javítgatása sok időt és pénzt igényelhet. Ezért érdekes lehet a kérdés, hogy néhány weboldalkészítő rendszer közül melyik hoz eleve jobb eredményeket a webes vitals-mutatókat tekintve.

A HTTPArchive segítségével ma már összehasonlíthatók a weboldalkészítő platformok valós statisztikai adatok alapján. A listára felkerült jó pár rendszer, köztük olyan CMS-ek, mint a WordPress, a Drupal vagy a Wix, de az eszköz segítségével bármit be lehet állítani. Fontos még megjegyezni, hogy a vizsgálat pontszámoknál a mobilos megjelenést vettük figyelembe.

Amit érdemes tudni, hogy a webes vitals technológiai jelentés két adatkészletre épít. Az egyik a CRuX adatkészlet, a másik a HTTPArchive Lab Web Technology Detections adatkészlet. Az előbbi, vagyis a Chrome User Experience adatkészlet valós adatokat gyűjt azon Chrome-használóktól, akik az adatokat anonim módon megosztják. Ezek valós, vagyis úgynevezett “field” adatok, nem csak szimulációs adatok.

Utóbbit kínálja a HTTPArchive Lab Web Technology adatkészlet, melynél egy robot feltérképez egy-egy weboldalt, és szimulál egy mobileszközt és egy adatkapcsolatot annak érdekében, hogy ki tudja számolni a Core Web Vitals értékeket. Ennek érdekében havonta több millió URL-t térképez fel mind desktopon, mind mobilon. Az URL-eket a Chrome felhasználói élmény jelentésből szedi össze.

Az összehasonlításban olyan platformok szerepeltek, mint a WordPress, a Drupal, a Wix és a Duda, Shopify, stb. és a számok idei évi alakulását vettük figyelembe. A számok alapján kiderül, hogy a WordPress elég gyengén teljesít, viszont van egy szereplő, a kevéssé elterjed Duda, mely kiemelkedő, különösen az elmúlt egy-két hónapban húzott bele nagyon.

Utóbbi egy weboldal-építő platform, mely annyiban hasonlít a WordPresshez, hogy lehetővé teszi a kód módosítását, ugyanakkor a platform alapjául szolgáló technológia felett fenntartják az irányítást a Duda fejlesztői, annak érdekében, hogy megfelelő teljesítményt mutassanak az erre épül oldalak. Ez lehetővé teszi a Duda fejlesztői számára, hogy azokra a funkciókra figyeljenek, melyek fontosak a felhasználók számára, így például a weboldalsebességre. A jelentés alapján azt mondhatjuk, hogy ez a megoldás kifizetődő.

Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a weboldalaik 54,06 százalékának szeptemberben jók voltak a webes vitals-mutatói, míg az év elején ez az érték még csak 18,14 százalék volt.

A WordPress ugyanakkor az évet 14,5 százalékos értékkel kezdte, és mostanra is csak 21,55 százalékig sikerült felküzdenie magát. Vagyis a WordPress-alapú weboldalak több majdnem nyolcvan százaléka még nem rendelkezik megfelelő webes vitals-mutatókkal.

A Wix az elmúlt években komoly erőket mozgósított, hogy jobb keresőoptimalizálást és webes vitals-mutatókat érjen el. A befektetett energia úgy látszik, itt is kifizetődött, hiszen az évet még csak 11,97 százalékkal kezdték, mostanra viszont a Wixre épülő oldalak 33,46 százaléka jó Core Web Vitals mutatókkal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az év elején még rosszabb arányt ért el a WordPress-nél, de mára jelentősen lehagyta a legnagyobb CMS-t.

Sokan persze azt mondhatják, hogy a WordPress hátrányból indul, hiszen egy nyílt forráskódú szoftverről van szó, melyet egy bizottság irányít. Ez azonban nem teljesen igaz, ugyanis, ha megnézzük a Drupal számait, ott azért jobb eredményeket látunk: jelenleg 36 százalék felett jár, igaz, magasabb szintről is indított, a növekedése pedig hasonló ütemű a WordPresséhez.

A legjobban azonban egy grafikonon követhető a változás, mely így néz ki:

A szeptemberi helyzet így állt néhány kiválasztott platform esetében:

  • Duda 54,06%
  • Shopify 37,49%
  • Drupal 36,36%
  • Wix 33,46%
  • Joomla 27,86%
  • WordPress 21,55%
  • Magento 15,02%

Mivel ezzel az eredménnyel a WordPress is tisztában van, ezért októberben már nekifeküdt a helyzet megoldásának, legalábbis annyira, hogy javaslatot tettek egy weboldalsebességgel foglalkozó csoport összeállítására. A WordPressnél ugyanis eddig nem létezett olyan összehangolt munka, mely a platform teljesítményét célozná. Mindenesetre, ha egy év múlva nézünk rá a számokra, akkor már lehet, hogy egész más sorrendben állnak majd a szereplők.

Kategória: CMS | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.