Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-11-110 komment

Miért nem érdemes címkéket használnod a blogbejegyzéseidnél?

Habár a címkék és a hashtagek manapság rendkívül népszerűek és sok platformon akár hasznosak is, akadnak olyan felületek, ahol nem igazán. Ilyen például egy WordPress alapú blog.

A problémát egyébként nem is olyan régen az ismert és népszerű WordPress-plugin, a Yoast blogjának egyik szerzője vetette fel. Mint Marieke van de Rakt írja, a címkéket arra használjuk a felületen, hogy kategorizáljuk a bejegyzéseinket. A címkék ezáltal segítenek abban, hogy könnyebben megtaláljunk mi, illetve az olvasóink egy-egy tartalmat a blogon vagy az oldalon. Ugyanakkor mégis nagy a különbség egy közösségi oldalon használt hashtag funkciója és egy blogoldali címke funkciója között.

Mi a különbség a hashtagek és a blog-címkék használata között?

A WordPress címkéinél nem indulhatsz ki abból, ahogy mondjuk az Instagramon használod a hashtageket. Persze az Instagram esetében is keresési célt szolgálnak a hashtagek, mivel ezek segítségével lehet megtalálni valamely témába tartozó posztokat a felületen. Emiatt lehet értelme annak, hogy rengeteg hashtaget használsz, hiszen így könnyebb megtalálni.

Ugyanakkor egy blogbejegyzéshez kapcsolódó címkék ilyen értelemben nem szolgálnak keresési célokat, hiszen a Google anélkül is megtalálja őket. A blogbejegyzések címkéi csak a weboldalon belüli rendszerezést, tájékozódást segítik. Viszont, ha túl sok van belőlük, azzal csak nehezíted a Google dolgát a keresésnél.

Hogy működnek a címkék a WordPressben?

A címkék úgy működnek a WordPressben, mint a kategóriák. Ugyanakkor azt nem árt észben tartani, hogy minden egyes címkéhez a WordPress létrehoz egy új oldalt, egy úgynevezett címkeoldalt. Azok a posztok, melyeknél ugyanaz a címke megjelenik, mind felkerülnek a címke saját oldalára.

Tehát mindegy egyes címkével létrehozol egy újabb oldalt a WordPress-oldaladon. Ugyanakkor ennek az oldalnak a tartalma meglehetősen gyenge minőségű, hiszen csak néhány címet és linket tartalmaz azokra az oldalakra, melyeken megjelent a címke. Így aztán nagyon sok olyan weboldallal lehet találkozni, melyeken csak néhány száz blogbejegyzés található, viszont címkeoldalból akár több ezer.

Mi történik akkor, ha rengeteg címkeoldalad jön létre?

Az, hogy a Google-nek ezeket az oldalakat is fel kell térképeznie, és indexelnie. Ha sok ilyen oldalad van, azzal megnehezíted a keresőrobotok dolgát, ráadásul ezek az oldalak gyenge minőségűek a kereső szemében. Ezeket pedig a Google nem igazán díjazza, mint arról a tartalom és SEO kapcsolatáról szóló anyagunkban már részletesebben is írtunk.

Ha pedig több címkeoldalad van, mint normális tartalommal bíró oldalad, azaz jó minőségű tartalmad, akkor az hatással lehet a helyezésedre is a találati oldalakon. Nagyon leegyszerűsítve akár azt is meg lehet kockáztatni, hogy ha túl sok címkét használsz, az rontani fogja a rangsorolásod.

De akkor hogyan kellene címkéket használni?

Gondolj a címkéidre úgy, mint egy szekrényre, melyekben a bejegyzések az egyes ruhadarabok. Ahhoz, hogy rend legyen, a ruhákat el kell helyezni a szekrényben. Annak ugyanakkor nincs sok értelme, hogy telerakd a lakást szekrényekkel, vagy hogy több legyen a szekrény, mint a ruha. Ennek az lenne az eredménye, hogy van egy csomó kihasználatlan szekrényed, miközben nem marad hely a lakásban.

Ez a bejegyzések és címkék viszonyában azt jelenti, hogy kevesebb szekrényednek kell lenni, mint ruhának. Nem is kicsit. A szerző szerint semmiképpen nem lehet több címkéd az oldalon, mint a posztok számának a harmada, vagyis a címkék és bejegyzések arányát mindig 1:3 alatt kell tartanod.

Mi lesz így a belső kereséssel?

Sokan abból a célból használnak címkéket a blogoldalukon, hogy biztosak legyen abban, hogy a látogatók megtalálják az őket érdeklő bejegyzéseket egy oldalon belüli kutatás során. Ez abból a szempontból nem értelmetlen, hogy a WordPress beépített keresője nem működik túl jól. Ugyanakkor ezt nem lehet kompenzálni egy bonyolult címkerendszer kialakításával.

Ehelyett inkább egy jó belső keresőt kell üzembe állítani. Sokan használják például az Algoliát, mely jó keresési funkciókkal rendelkezik, ugyanakkor a gyenge tartalmakra nem úgy reagál, ahogy a Google algoritmusai.

Mit tegyél, ha túl sok címke van az oldaladon?

Ha túl sok címkét halmoztál fel a WordPress oldaladon, akkor a megoldás az, hogy megszabadulsz tőlük, illetve a kapcsolódó címkeoldalaktól. A legjobb megoldás, ha törlöd ezeket a címkeoldalakat, és adott esetben átirányíthatod őket egy hasonló címkére, amelyet meg akarsz tartani.

Kategória: Tartalomírás | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.