Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-12-160 komment

Új webes vitals mérőszámon dolgozik a Google

Sokan már attól sem túl boldogok, hogy a nyakukba kapták a Google figyelmeztetéseit a gyenge webes vitals mutatóik miatt. Pedig most úgy néz ki, hogy még egy új mérőszámot is bevezet közéjük a Google, amihez majd igazodni kell. Legalábbis már dolgoznak rajta a cég mérnökei.

A Google egy új, teljesebb, a gyors interaktivitást kifejező mutatót is hozzá szeretne adni a webes vitals mutatókhoz, miközben az első interakciótól számított válaszkésést, vagyis a First Input Delayt (FID) feltehetően eltávolítaná – szúrta ki nemrég a Search Engine Journal.

De miért is? A lap felhívta a figyelmet egy nemrég megjelent HTTPArchive Alamanac cikkre, mely a CMS-ek használatával foglalkozott. Ennek szerzője rámutatott, hogy gyakorlatilag valamennyi tartalomkezelő rendszer kiváló pontszámot ér el a FID esetében, a Google éppen ezért már dolgozik egy új mérőszámon, mellyel lecserélheti a mára értelmetlenné vált FID-t.

Amit érdemes tudni ezzel kapcsolatban, hogy a HTTPArchive minden évben közzétesz néhány cikket a web jelenlegi állapotáról. A vonatkozó cikk 16. fejezete most a tartalomkezelő rendszerekről (CMS) szól, és a cikket a Google több szakembere is vizsgálta. Ennek egy fontos pontja érinti az első interakciótól számított válaszkésés nevű mérőszámot, mint olyan mutatót, mely már elvesztette az értelmét.

A First Input Delay mérőszámot már körüljártuk a webes vitals mutatókról szóló anyagunkban, de annyit azért talán érdemes itt is megemlíteni, hogy az egyik, a felhasználói élmény minőségét jelző számról van szó, mely kifejezi azt, hogy miként teljesít egy weboldal a felhasználók szemszögéből.

A FID egészen pontosan azt méri, hogy mennyire gyorsan tud reagálni a böngésző egy felhasználói interakcióra egy adott weboldalon. Vagyis, hogy mennyi időbe telik amíg egy weboldal válaszol arra, hogy egy látogató rákattint a weboldalon található valamely gombra.

Azt pedig talán tapasztalatból is tudjuk, hogy a népszerű CMS-ek számára, mint például a WordPress vagy a Drupal, nem szokott gondot okozni a válasz sebessége, vagyis nem kell másodpercekig várakoznod a gombra kattintás után, hogy valami történjen. A CMS-ek, különösen a WordPress, egyelőre ugyan nem teljesítenek olyan jól a webes vitals mutatókat tekintve, ugyanakkor nem a FID az a mérőszám, ahol el szoktak vérezni: a cikk szerint a legtöbb CMS kivételesen jól teljesít ezt a mutatót tekintve. Desktopon gyakorlatilag mindegyik 100 százalékot ér el, míg mobilon 90 százalék felett járnak, kivéve egy-kettő CMS, közöttük a Joomlát, mely 85 százalékot szerzett.

Viszont, ha mindenki jól hoz egy mutatót, akkor az azt is jelenti, hogy nincs sok értelme a létének, hiszen a célként kitűzött értéket már mindenki elérte.

A Google ezért most inkább a reszponzivitásra és a válaszkésésre próbál meg mérőszámot kreálni. A Chrome csapata nemrég egy olyan cikket tett közzé, melyben a jobb reszponzivitást jelző mérőszám kapcsán fejtették ki gondolataikat.

Ami különösen érdekes ezen cikk kapcsán, az az, hogy kiderül belőle, hogy a Google-nél már dolgoznak rajta, nem csak elgondolkodtak a témán. Ezért lehet érdekes, hogy mit is fog mutatni ez a szám, hiszen így akár el is lehet kezdeni a felkészülést.

Mit fog jelezni a reszponzivitás mutató?

A legfontosabb az új mutatóval kapcsolatban talán az, hogy nem egyetlen interakciót fog mérni, hanem egyedi interakciók csoportját, melyek részei a felhasználói cselekvésnek a weboldalon.

Egy 2021 júniusában megjelent Web.dev cikkből kiderül, hogy melyek a céljai az új mérőszámnak:

  • valamennyi felhasználói interakció reszponzivitásának mérése (nem csak az elsőé)
  • az események teljes időtartamának mérése (nem csak a késésé)
  • az események csoportosítása
  • egy összevont pontszám létrehozása, mely valamennyi, az adott oldalon előforduló interakció gyorsaságát méri, azok teljes életciklusa során

Ezzel tehát egy szélesebb jelentéssel bíró mérőszám jöhet létre a felhasználói élményre vonatkozóan.

A Chrome fejlesztői két megközelítésen gondolkodnak az interakció-késés mérésénél. Az egyik a maximális esemény-időtartam, a másik a teljes esemény-időtartam. Az első azt jelenti, hogy egy interakció több eseményből áll, melyek eltérő időtartamúak, és a mérőszám a csoportban előforduló leghosszabb időtartamot mérné. A teljes esemény-időtartam pedig azt az időt jelent, mely alatt valamennyi csoportba tartozó esemény lezajlik.

Mindezek technikai kérdések, a lényeg az, hogy a FID feltehetően kikerül majd a webes vitals mutatók közül a közeljövőben, és jön egy új mutató, melyre optimalizálni kell majd a weboldalakat a jobb felhasználói élmény és a jobb helyezés érdekében. Hiszen most már egy rangsorolási tényezőről van szó.

Kategória: SEO | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.