2022-06-300 komment
Hogyan készítsd fel a SEO-ra az új weboldalad?
Sokan esnek abba a hibába, hogy azután jut eszükbe a keresőoptimalizálással is foglalkozni, ha már elkészült a weboldaluk. Pedig sokkal egyszerűbb, ha időben, a weboldalkészítéssel párhuzamosan gondolják át, hogy mire is lenne szükségük SEO-szempontból.
Egy weboldal SEO-optimalizálása jelentős hatással van egy weboldal felépítésére, kialakítására, így nagyban leegyszerűsíthető a dolog, ha időben gondolunk rá. Ha nem tesszük, akkor az egy csomó plusz költséggel fog járni, mert nem egy olyan tevékenységről van szó, amit nyugodtan későbbre lehet hagyni, mondván: “majd ha lesz rá pénz…”. A legjobb tehát, amit tehetünk, ha a weboldal felépítésénél mindjárt a SEO-szempontokat is figyelembe vesszük.
Válaszd ki a megfelelő domain-nevet!
Ennek azért van jelentősége, mert később nem fogod tudni megváltoztatni, vagy legalábbis nagyon nem szerencsés. Amit itt tudni kell, hogy rangsorolási szempontból nincs igazán jelentősége annak, hogy szerepel-e benne bármilyen kulcsszó vagy sem. Elsősorban a cégnév, tevékenység, érhetőség, használhatóság szempontjait kell figyelembe venni. Emellett a felhasználók miatt nem árt, ha utal a tevékenységre a domainnévben szereplő kifejezés. Utóbbi azonban nem egy kötelező SEO-elem, mivel nem juttat feljebb a találati oldalakon, csak hasznos.
Válaszd ki a megfelelő hosting-szolgáltatót!
Ennek viszont már lesz jelentősége a weboldalsebesség, így a keresőoptimalizáltság szempontjából is. A szolgálatatás minősége rendkívüli jelentőségű a felhasználói élményt tekintve, ez pedig a Google-nek is fontos. Az emberek számára mindegy, hogy a silány hosting-szolgáltatás vagy a weboldalad optimalizálatlansága miatt kell hosszú másodperceket várni a betöltődésre, ott fogják hagyni.
Vizsgáld meg a konkurenciát!
Ha az alapok megvannak, akkor ideje körülnézni, hogy milyen versenybe is szeretnél beszállni: elemezni kell a versenytársakat a keresőben. Itt fontos azonban, hogy ne csak a közvetlen konkurenseidben gondolkodj, hanem azokban a szereplőkben, akikkel a találati oldalakon vagy versenyben. A kettő nem ugyanaz.
Minden cégnek vannak konkurensei a piacon, ismerik őket, hiszen hasonló termékekben vagy szolgáltatásokban utaznak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bizonyos kulcsszavakra velük kell versengened a találati oldalakon. Egy-egy kulcsszóra egészen más, akár sokkal nagyobb cégek fognak felbukkanni, esetleg zavarba hoz, hogy nem értékesítési, hanem információs célú találati oldalakat ad ki a Google. És itt lesz fontos, hogy milyen kulcsszavakban gondolkodsz.
Kulcsszavak meghatározása
Miközben próbálod megtalálni a SEO-versenytársakat, el kell kezdeni alakítani ennek megfelelően a kulcsszólistádat. Utóbbi azért fontos még a weboldal indulása előtt, mert nagyban meghatározza, hogy egyáltalán milyen aloldalakra van szükséged, azok milyen URL-en érhetők el, milyen lesz a tartalmuk, stb.
Mérlegelned kell tehát, hogy mely kulcsszavakra érdemes optimalizálni, azok mögött milyen felhasználói szándék áll (ez határozza meg az oldal tartalmát!), van-e esélyed labdába rúgni, vagy esetleg olyan kulcsszavakat kell találnod, melyek ugyan kisebb forgalommal kecsegtetnek, de jobb helyezést és jobb konverziós arányokat érhetsz el rájuk.
Tehát, amikor kulcsszavakat keresel, gondold át a következőket:
- A kulcsszó valóban jól illeszkedik a termékemhez, szolgáltatásomhoz?
- A kulcsszó kapcsolódik azokhoz a valódi kérdésekhez, melyeket a termékemmel, szolgáltatásommal kapcsolatban a felhasználók feltesznek?
- Mekkora a kulcsszóra a verseny, érdemes beszállni?
- Mekkora keresési forgalmat remélhetek tőle?
- Milyen típusú oldalak jelennek meg a kulcsszóra a találati oldalon (vásárlási vagy információs a szándék)?
Kezdd el létrehozni a tartalmakat!
Még el sem indult a weboldalad, de már tartalmakat kell készíteni? Igen, a kulcsszólistának megfelelően, a felhasználói szándék figyelembevételével. A webdesign is könnyebb lesz, ha már látni, hogy milyen tartalmakat, milyen mennyiségben kell majd elhelyezni a weboldalon.
A tartalmak írását mindig a legfontosabb témákkal kezdd, tehát nyilván nem a blogbejegyzésekkel indítasz, hanem a termékoldalakkal vagy a szolgáltatás bemutatásával. Ha vannak szatellit longtail kulcsszavak, akkor ezeknek a tartalma kiegészíti a fő tartalmat, és már kezd is kialakulni a struktúra, mely a főbb oldalakat támogatja.
Természetesen a tartalmak elkészítésénél már figyelj a kulcsszavak használatára, azok elhelyezésére, de a kulcsszóhalmozást felesleges erőltetned, nem ezen fog múlni a helyezésed, viszont rontani fogja a tartalom olvashatóságát.
Az előre elkészített tartalmakkal el is indulhat az oldalad, de ezzel nem fejeződött be a munka, a későbbiekben is folyamatosan bővítened kell a tartalmakat és figyelned az egyes oldalak helyezését a kereséseknél. Természetesen az oldal tartalmának kialakítása nem csak a szövegtörzsről szól, hanem meta címkékről, H-sorokról és alt textekről is.
Oldalélmény és webes vitals mutatók
Most visszatérünk az indulás előtti állapothoz, és a tartalom mellett a technikai paramétereket is megpróbáljuk belőni. Számtalan egyéb tényező mellett kiemelkedő fontossága van a rangsorolási tényezőként működő oldalélménynek és webes vitals mutatóknak, melyek többek között a Lighthouse-zal vagy a PageSpeedInsigths segítségével mérhetők, illetve javaslatokat kapsz a javításra. Amennyiben az oldalaid nem felelnek meg a Google elvárásainak már induláskor sem, akkor feltétlenül optimalizálni kell őket.
Linképítés és hirdetések
Már az indulás előtt elkezdhetsz tapogatózni és kapcsolatokat építeni, hogy belerázódj a linképítésbe. Az ugyanis nem feltétlenül fog működni, hogy elindul az oldalad, rajta néhány tartalommal, majd elkezded várni, hogy az első helyen bukkanj fel. A Google elsősorban az alapján minősíti a tartalmaid, hogy milyen minőségű és mennyiségű link hivatkozik rá. Ehhez pedig nem árt már előre kikövezni az utat.
Alternatív megoldást jelentek a találati oldalakon való megjelenésre a keresőhirdetések, vagyis a Google Ads. Ha az első időkben még nem kerülnél fel a találati oldalakra, kompenzálhatod ezt hirdetésekkel. Ezek azt is megmutatják, hogy jó helyen próbálkozol-e, milyennek találja a Google és a felhasználók a weboldalad, milyen hatékonysággal hozza a konverziókat. Ebből a SEO kapcsán is levonhatsz következtetéseket, így optimalizálhatsz.