Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-09-010 komment

Mi az az entitás a keresésnél? És hogyan optimalizálj rá?

A Google a közelmúltban több gépi tanuláson alapuló algoritmust is elindított. Mivel ezek hatással vannak a keresésre és a rangsorolásra, így érdemes tisztában lenni azzal, hogy mi az a szemantikus web és az entitás SEO.

Mielőtt jobban belemélyednénk az entitás SEO-ba és a szemantikus SEO-ba, nem árt talán körüljárni azt a kérdést, hogy milyen problémát próbáltak megoldani a keresőmotorok az elmúlt években, és miként sikerült mindezt megtenni az úgynevezett entitások segítségével.

Abból indulhatunk ki, hogy a keresőmotorok a legjobb és legalaposabb válaszokat próbálják megadni a felhasználók keresőben feltett kérdéseire. Folyamatosak a fejlesztések, miközben maga a keresés is változik, vagyis máshogy keresünk most, mint tíz éve.

Korábban jellemző volt, hogy megpróbáltunk olyan kulcsszavakat kitalálni, melyekre feltételezéseink szerint a lehető legjobb találatokat adja a kereső. Innen egy jelentős elmozdulás történt az évek során. Ma már a keresések közel fele kérdés, illetve társalgás alapú, és a legkülönfélébb eszközökről érkezik, például a Google Home-ból.

A keresőmotorok számára kihívást jelentett, hogy megértsék ezeknek a kereséseknek a kontextusát, a felhasználói szándékot a keresési kifejezés mögött. Azok a keresőalgoritmusok, melyek kulcsszavak alapján dobták fel a találatokat, nem igazán működnek ebben a környezetben: nem értik és nem tudják feldolgozni a kérdés és mondat alapú kereséseket, így nem is tudnak rájuk releváns találatokat adni. Jó választ csak akkor tudnak adni, ha megértik a szavak közötti kapcsolatot.

A keresőalgoritmusok ezért mára túlléptek a kulcsszavakon, próbálják meghatározni a kontextust és a szándékot a keresések mögött, mégpedig az entitások és a közöttük lévő kapcsolat megértése által.

Mi az az entitás?

Itt lépnek be a képbe az entitások és az entitás-keresés. Entitás lehet egy személy, egy hely, egy tárgy, egy esemény, egy gondolat, amit a keresőmotor probléma nélkül képes azonosítani, nyelvtől függetlenül. Ez azért fontos, mert egyetlen dologra (például: melyik a legolcsóbb szálloda Eger belvárosában?) sokféleképpen rá lehet kérdezni. Akár különböző nyelveken is. Ugyanakkor a kérdés-változatok, a keresőkifejezések száma, illetve a szavak különféle kombinációja elég magas.

Ugyanakkor megállapíthatjuk, hogy az előbbi kérdés bizonyos entitásokat tartalmaz. Ilyen

  • melyik – kérdőszó
  • a legolcsóbb – szám
  • szálloda – szervezet
  • Eger – hely
  • belváros – hely

Öt különböző entitásról beszélhetünk, melyeket a keresőmotor össze tud kapcsolni, így pedig megértheti a keresőkifejezést és a szándékot a keresés mögött. A keresőmotor a releváns információkat keresi a keresési kifejezésben szereplő entitásokkal kapcsolatban. Ehhez különféle forrásokat használhatnak, mint a tudásgráf, idézetek, a Wikipédia, értékelések és persze mindenféle digitális tartalom. Ezt a folyamatot nevezzük entitás vagy szemantikus keresésnek.

Ezzel szemben a hagyományos SEO-ban a weboldalakat egy olyan pontszám alapján rangsorolta a kereső, mely a relevanciából, a hitelességből és a linkekből állt össze.

Mi kell az entitás-optimalizációhoz?

A kulcsszavakra optimalizálás ugyan még most is működik, azonban egyre inkább érdemes entitásokra optimalizálni a tartalmaidat. Az entitás-optimalizálás három kérdés mentén írható le:

  • Mi/mit: vagyis a keresőkifejezés központi témája, és amire a felhasználó számít a tartalom kapcsán. Ehhez kell az adott témában egy átfogó tartalom, mely feldolgozza a kapcsolódó témákat is, illetve releváns a felhasználó számára.
  • Miért: vagyis a szándék a keresés mögött. Információt keres a felhasználó? Lehetőségeket? Útbaigazítást? Döntést akar hozni egy vásárlás kapcsán? A legjobb, ha a tartalmaid mindegyik szándékot kielégítik.
  • Hogyan: végül az is fontos, hogy miként jeleníted meg a tartalmat. Tehát, ha a közönséged egy videót vár, de Te szöveges tartalmat kínálsz, akkor az nem fogja elérni a kívánt hatást. A lehetőségek száma széles, mindegyik egy külön entitás.

Ezeket a tartalmi elemeket aztán jelölni kell strukturált adatokkal, annak érdekében, hogy a keresőmotorok pontosan értsék a kontextust és a kapcsolatokat a tartalmi elemek között, illetve a tartalmaidban megjelenő entitások között.

Milyen entitásokra érdemes a leginkább figyelni?

Nyilván a legjobb, ha minden entitást figyelembe veszel, mely a tartalmaidhoz kapcsolható. Ugyanakkor két kategória fontosabb a többinél. Az egyik ezek közül az, amelyik segíti az egyértelműbbé tételét a dolgoknak, tehát például, hogy milyen típusú cég kapcsolódik az oldalhoz, hol található, milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínál, és miként lehet kapcsolatba lépni a céggel. Az ide kapcsolódó entitások a schema.org használatával szépen leírhatók.

A másik kategóriába azok az elemek tartoznak, melyeknél a Google megmutatja a céget a Search Console-ban, az úgynevezett “Bővítések” menüpontban. Itt sok minden megjelenhet, illetve a weboldaladnak tartalmaznia kellene azokat az entitásokat, melyek relevánsak a téma, illetve a weboldal struktúráját tekintve.

Persze nem minden weboldal kínál recepteket, videókat, vagy gyakran ismételt kérdéseket, ugyanakkor oldallinkek vagy morzsamenü azért elég gyakran felbukkannak. Ezek mind olyan elemek, melyek entitásként való prezentálása segíti a megértésben a keresőmotorokat, illetve egy jobb oldalstruktúra kialakításához vezet.

Kategória: SEO | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.