Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-11-100 komment

Mi az az antipersona? És mire használható?

A personákkal korábban már foglalkoztunk, így most körüljárunk egy kapcsolódó fogalmat, az antipersonát.

Az antipersona egy felhasználói csoportnak a reprezentánsa, mely olyan formán használja hibásan, illetve visszaélésszerűen a terméked, ami negatív hatással van a felhasználóidra és a cégedre is. Egy termékkel való visszaélés azért lehet káros más felhasználókra nézve, mert veszélyeztetheti a biztonságukat, rombolhatja a bizalmat és a hűségüket.

Egy példa a visszaélésszerű használatra az a nagy sajtónyilvánosságot kapott 2012-es eset, amikor a Procter and Gamble egy mosószer-kapszuláját közösségi média kihívásként emberek kezdték elfogyasztani, mert állítólag annyira ínycsiklandozó volt a megjelenése. Habár ez elsőre viccesnek tűnik, mégis komoly kárt okozott a cég számára: nem csak a felhasználók egészségét veszélyeztették a mosószerkapszulák, hanem a cég iránti bizalmat is erodálta. Emiatt a Procter and Gamble-nek áldoznia kellett a gyerekbiztos újracsomagolásra és a termék plusz marketingjére.

Ha viszont előre látták volna, hogy milyen hibás használatra kerülhet sor a termékkel kapcsolatban, akkor megelőzhető lett volna a kár – állítja bejegyzésében a Nielsen Norman Group, mely az antipersona kialakítására vonatkozóan is tett néhány javaslatot.

Mikor van értelme antipersonát létrehozni?

A különböző termékek hibás használata nem minden esetben ugyanolyan kockázatos, így nem biztos, hogy megéri antipersonát készíteni, hiszen az idő és pénz. Így csak akkor érdemes belevágni, ha az előnyök nagyobbak lehetnek a költségeknél.

Tehát például, ha egy olyan szolgáltatást kínálsz, amelyet nem mindenki engedhet meg magának, mégis érkeznek hívások olyan személyektől, akik nem tudják azt megfizetni, akkor ugyan létre lehet hozni rá antipersonát, azonban ezek a hívások nem okoznak akkora kárt, hogy érdemes legyen foglalkozni a hívások megelőzésével.

Antipersonát tehát akkor van értelme készíteni, ha

  • érzékeny információkat kezelsz, melyek nyilvánosságra kerülés esetén veszélyeztethetik a felhasználókat (csalás, zaklatás, félretájékoztatás)
  • fizikai vagy lelki sérülést okozhat az emberek számára a hibás használat.

Tehát, ha fennáll a lehetősége annak, hogy a termék használata jelentős súlyú károkat okozhat bárki számára, akkor egy vagy több antipersonát érdemes létrehozni, hogy világosan lásd a lehetséges kockázatokat. Ha a következmények komolyak lehetnek, akkor annak ellenére hasznos lehet antipersonát létrehozni, ha kis eséllyel következik be a hibás használat.

Milyen információkat tartalmazzon az antipersona?

Az antipersona olyan, mint a már korábban megismert persona, tehát emberek egy csoportjának sablon-szerű reprezentációja. Ugyanakkor szemben a personákkal, melyet azért hozunk létre, hogy empátiát alakítsunk ki a célközönséggel, az antipersona azért hasznos a designerek számára, mert nyilvánvalóvá teszik a lehetséges kockázatokat, és hogy miként is lehet azokat csökkenteni.

Egy antipersona tartalmaz

  • nevet és arcot – ettől lesz valószerű és könnyebben megjegyezhető.
  • Célt – ez a veszély leírása és nem annak magyarázata, hogy miért következik be. Tehát például egy betörő lehet antipersona, akinek a célja az, hogy ellopjon valami értéket.
  • Motivációt – vagyis miért akarja az antipersona elérni a célt: a betörő esetében azért, mert mondjuk el akarja adni a lopott terméket, hogy pénzt szerezzen. Ezt azért fontos tudni, mert a továbbértékesítés miatt jó állapotú termékre van szüksége, így nem fog nagy kárt okozni a lopás során a termékben.
  • Művelet – mit tesz a persona azért, hogy elérje a célját. Ebből kiderül, hogy milyen feltételek teszik lehetővé, hogy elérje a célját.
  • Eszközök – milyen technológiát használ az antipersona, hogy elérje a célját. Ha például a betörő a széf zárját akár egy gémkapoccsal is ki tudja nyitni, akkor érdemes a zár kialakítására is nagyobb figyelmet fordítani.
  • Igények – mire van szüksége az antipersonának a cél eléréséhez? Ez mindig helyzettől függ. Egy betörőnek például szüksége lehet a cél eléréséhez arra, hogy ne legyen riasztó beszerelve az épületbe.
  • Következmények – hogyan érinti a céget, ha az antipersona eléri a célját?

Hogyan hozd létre az antipersonát?

Mindig kezd a legkomolyabb következményekkel járó, kritikus fenyegetések kezelésével a munkát. Néhány gyakoribb antipersona-típus:

1. A tolvaj

A tolvajoknak két gyakori típusa van, melyekre számítani lehet:

  • információ-lopás, ami bármilyen terméket érinthet, melynél érzékeny információkat kezelnek, és létezik olyan személy, aki szeretné megszerezni ezeket az információkat engedély nélkül.
  • Fizikailag megtörténő lopás.

2. Illegális tartalom készítője és megosztója

Ha olyan a terméked, melynek segítségével emberek kommunikálnak egymással, akkor lehetséges, hogy megjelennek benne illegális tartalmak, gyűlöletbeszéd, gyermekek szexuális zaklatását tartalmazó anyagok, vagy egyéb szélsőséges erőszakot bemutató és népszerűsítő tartalom. Persze nem csak ezek ellen kell védekezni, de ezek gyakran rontják a felhasználói élményt a látogatók/használók számára.

3. Dezinformáció létrehozója és terjesztője

Nem csak illegális tartalmakat oszthatnak meg egymással az emberek a felületeiden, hanem dezinformálhatnak is. A dezinformáció terjesztése a felületeidről hátrányosan érintheti a céged megítélését és a belé vetett bizalmat.

4. A gyerekek

Mindig tedd fel magadnak a kérdést, hogy a termékeddel való visszaélés jelenthet-e bármilyen módon – akár fizikailag, akár érzelmileg – veszélyt a gyerekekre?

Ahhoz, hogy valóban jól használható antipersonákat hozz létre, nem árt megfigyelni vagy tanulmányozni olyan személyeket – akár közvetett eszközökkel -, akikről szó van. Bizonyos esetekben talán csak szakértőket érhetsz el, akik az antipersonáidhoz hasonló, valós személyekkel kapcsolatba kerültek (például jogászok, szociális munkások). De nem könnyű egy valódi, profi hackerrel sem felvenni a kapcsolatot, aki rossz szándékkal tör fel weboldalakat. Ilyenkor jó megoldás lehet olyan hackereket megkérdezni, akik pénzért keresik weboldalak sebezhetőségeit.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.