2022-11-260 komment
Hogyan indíts el egy Facebook-versenyt?
Egy Facebookon indított verseny jó lehetőség arra, hogy növeld a céged ismertségét, kedveléseket szerezz és forgalmat terelj a weboldaladra. Emellett pedig építheted a kapcsolatot a közönségeddel. De hogyan is működik, mire kell figyelni?
Egy Facebookon indított verseny egyszerű: közzéteszel egy kérdést vagy kihívást egy posztban, majd egy kicsit rásegítesz a terjedésére. A jutalom lehet pénzdíj, ajándék vagy valami exkluzív ajánlat. De mielőtt beleugranál egy versenybe néhány dolgot nem árt átgondolni.
Milyen szabályai vannak?
Mint a legtöbb tevékenységnek a Facebookon, a versenyeknek is szabályai vannak. Ráadásul ezek a szabályok időnként változnak, így nem árt rájuk pillantani a verseny elindítása előtt. A Facebook-oldal vagy -csoport tulajdonosának feladata az is, hogy törvényessé, szabályszerűvé tegye a versenyt. Ez azt jelenti, hogy meg kell határozni a verseny feltételeit, többek között az életkort és a helyet.

Emellett világos szabályokat kell alkotni a verseny lefolytatásával kapcsolatosan is. Tehát meg kell határozni, hogy az emberek hogyan és mikor vehetnek részt a versenyen, és hogyan kapják meg a jutalmat. Az átláthatóság rendkívül fontos, és nem kerülsz kellemetlen helyzetbe.
Azt is meg kell említened a posztban, hogy a Facebook semmiféle módon nem érintett a versenyben, és hogy egyedül csak a céged felelős érte. A résztvevőknek ezzel egyet kell érteniük, neked pedig meg kell szerezned az egyetértésüket.
Versenyeket hivatalos Facebook oldalakon, csoportokban, vagy eseményeknél lehet népszerűsíteni. Ez azt jelenti, hogy nem kérheted arra a csapatodat vagy a résztvevőket, hogy népszerűsítsék, tageljék vagy megosszák a versenyt. Az emberek ezt egyébként is zavarónak tekintenék.
A felelősséget egyedül a cég vállalja a versenyért, ha bármi probléma adódik, akkor a Facebook nem fog beleszólni, nem fogja megoldani a helyzetet.
Milyen célokat akarsz elérni?
Miután tisztában vagy a szabályokkal, és meghatároztad a magad szabályait is, itt az idő, hogy célokat tűzzél ki. Egy Facebook-versenynek számtalan célja lehet. Íme, néhány:
- a kedvelések, követők számának növelése
- forgalom szerzése
- aktivitás fokozása
- egy termék vagy szolgáltatás ismerté tétele
A cél meghatározása azért fontos, mert annak megfelelően változik a tevékenységed. Ha például a kedvelések számának növelését tűzöd ki célul és ebben számítasz a verseny segítségére, akkor rendszeresen kell majd posztolnod, és kapcsolatba kell lépni a felhasználókkal. Ha az aktivitást akarod fokozni, akkor kérdéseket kell feltenned a résztvevők számára, és ha van kérdésük, akkor arra válaszolnod kell. Ha viszont hirdetni szeretnéd a terméked, akkor ahhoz a Facebook-hirdetések eszközét is igénybe veheted.
Alapvetően egyébként a Facebook-versenyeknél a cél a követők számának növelése és aktivitásuk fokozása szokott lenni.
Kövesd nyomon a verseny alakulását
A célon kívül mérned is kell a teljesítményt. Ha kiválasztasz egy KPI-t, akkor az megmutatja, hogy működik-e az elképzelésed. A legjobb, ha rendszeresen figyeled a számok alakulását.
Akár csak a Facebookon fut a versenyed, akár több más közösségi média platformon is, meg kell próbálnod elérni minden területet, ahol az ügyfeleid megjelennek. Onnan kell átirányítanod őket a Facebookra, hogy részt vegyenek a versenyben, és világosan el kell magyaráznod nekik, hogy hogyan és hol tudnak beszállni. Lehet, hogy megéri meg is hirdetni egy fizetett Facebook-posztban a versenyt.
A versenyedhez létrehozhatsz egyedi hashtaget is, ami segít összekapcsolni egy adott posztot a versennyel. Emellett figyelj arra, hogy miközben zajlik a verseny szabályos időközönként tegyél közzé róla bejegyzéseket.
Milyen közönséget akarsz elérni?
A szabályok és a célok mellett fontos még tudni, hogy milyen közönséget akarsz bevonzani. A versenyedet alapvetően a célközönségedre kell elkészíteni. Mit gondolsz, mit akar a közönséged? Van olyan terméked, ami hamarosan megjelenik? Akkor a győztes akár ebből a termékből is kaphat.
Az is vonzó lehet a célközönségednek, ha egy olyan termékhez jutnak hozzá, ami már korábban elfogyott, de nálad még akad néhány a raktárban. Akkor olyan díjat kapnak, amihez egyébként már nem is tudnának hozzájutni.
Az is megoldás lehet, ha egy olyan speciális kiadást hozol létre valamely termékedből, melyet csak a versenyen lehet megszerezni. Ez azért jó, mert sokkal nagyobb kedvvel vágnak bele a versenybe, mivel nem akarják elszalasztani ezt az egyszeri lehetőséget.
Csak ki kell találnod, hogy mit akar a közönséged, és nagymértékben javítani fogod a versenyed sikerességét. Egy olyan nyereményt kell választanod, mely vonzó az ideális ügyfeled számára.
Persze, azt is gondold végig, hogy miként éred el a célközönséged. Várhatóan kedvezően reagálnak majd a hirdetéseidre abban a formában, ahogy eltervezted. Megfelelő a nyeremény azok számára, akik téged a Facebookon vagy általában a közösségi médiában követnek?
Milyen típusú versenyt indíts?
Egy Facebook-verseny indítása rengeteg tervezéssel jár. Előre meg kell határoznod, hogy mennyi időd és energiád van rá, és mennyit akarsz rá költeni. Mennyit szánsz a hirdetésekre? Mennyit szánsz a nyereményekre? És mennyi nyeremény lesz? Ha ezekre a kérdésekre már tudod a választ, akkor könnyebben ki tudod választani a verseny típusát.
Az egyik típusa, amikor ajándékokat akarsz kiosztani. Itt azt kell megfontolni, hogy hány terméket akarsz szétosztani. Általában a verseny első néhány helyezettjének ki kell osztanod valamilyen díjat. De lehet szó nyereményjátékról is, ahol véletlenszerűen, többször választasz ki néhány nyertest a benevezett a versenyzők közül. A verseny azonban szólhat a teljesítményről is, ahol azt kell megjutalmaznod, aki a legjobb teljesítményt nyújtja.
Fontos kérdés még, hogy mennyi ideig fusson a verseny. Általában egy hónapot érdemes rászánni. Ugyanakkor akadnak olyan játékok, ahol hosszabb ez az időtartam, de ez idő és pénz kérdése is. Vannak olyan versenyek is, melyek akkor érnek véget, amikor elérnek egy bizonyos számú nevezést, ugyanakkor mások egy bizonyos időpontig tartanak.
Ne hagyd elveszni a játékosokat!
A versenynek fontos része, hogy a részvevőket tájékoztasd a verseny állásáról és a győztesről. Ha megfelelően kommunikálsz velük, akkor megspórolsz egy csomó felesleges idegeskedést és félreértést a versennyel és a nyereményekkel kapcsolatban. Annak semmi értelme, hogy összehozol a versenyt, mely csak csalódást okoz egy csomó játékosnak.
Ezért legalább arra figyelj, hogy
- jelentsd be a verseny végét, és megköszönd mindenkinek a részvételt
- tedd közzé a nyertesek nevét és tájékoztasd őket arról, mikor és hogyan vehetik át a nyereményt
- ne feledkezz meg arról, milyen üzeneteket és hozzászólásokat írnak a résztvevők számodra.
Egy Facebook-verseny tehát jó megoldás a céged, márkád, terméked, szolgáltatásod ismertebbé tételére, de közösség-építésre is kiváló módszer, melynek révén visszajelzéseket kapsz a követőidtől. Ha tehát szeretnél a terméked vagy szolgáltatásod köré építeni egy közösséget, akkor érdemes belevágni egy versenybe.