{"id":2662,"date":"2018-02-07T16:22:48","date_gmt":"2018-02-07T15:22:48","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=2662"},"modified":"2023-07-18T08:47:42","modified_gmt":"2023-07-18T06:47:42","slug":"persona-hasznalata","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.webshark.hu\/2018\/02\/07\/persona-hasznalata\/","title":{"rendered":"Mi az a persona? \u00c9s hol hib\u00e1zhatsz a haszn\u00e1lat\u00e1n\u00e1l? (Friss\u00edtve, 2023.07.18.)"},"content":{"rendered":"\n

A person\u00e1k bevett eszk\u00f6z\u00f6k mind a marketingben, mind a webdesignban \u00e9s a UX-ben. Ennek ellen\u00e9re gyakran felmer\u00fclnek probl\u00e9m\u00e1k vel\u00fck kapcsolatban, melyek elbizonytalan\u00edtj\u00e1k a haszn\u00e1l\u00f3ikat. De mi okozza ezeket a probl\u00e9m\u00e1kat, \u00e9s hogyan lehet \u0151ket elker\u00fclni? <\/strong>(Friss\u00edt\u00e9s, 2023.07.18. – Egy \u00faj fejezettel b\u0151v\u00edtett\u00fcnk: Mi az az antipersona? \u00c9s mire haszn\u00e1lhat\u00f3?)<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

Mi az a persona?<\/h2>\n\n\n\n

A persona (magyarul karakter vagy szem\u00e9lyis\u00e9g) a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged egy r\u00e9sz\u00e9nek a k\u00e9pzeletbeli megjelen\u00edt\u00e9se \u00e9s \u00e1ltal\u00e1nos\u00edt\u00e1sa. Egy-egy persona azon val\u00f3di szem\u00e9lyeket testes\u00edti meg, akiknek hasonl\u00f3ak az attit\u0171djeik, a c\u00e9ljaik, a viselked\u00e9s\u00fck a term\u00e9keddel kapcsolatban. Teh\u00e1t a person\u00e1k felhaszn\u00e1l\u00f3i kutat\u00e1sokon alapul\u00f3, l\u00e9nyeges k\u00f6z\u00f6s tulajdons\u00e1gokat mutatnak be egy emberszer\u0171 megjelen\u00e9ssel – fogalmazta meg a defin\u00edci\u00f3t Kim Flaherty az NNG blogj\u00e1n<\/a>. \u00cdgy n\u00e9z ki a gyakorlatban:<\/p>\n\n\n

\n
\"Egy<\/figure><\/div>\n\n\n

A person\u00e1k seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel gyorsan meg\u00e9rhet\u0151 a felhaszn\u00e1l\u00f3k motiv\u00e1ci\u00f3ja, sz\u00fcks\u00e9gletei, k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyei, \u00e9s hogy mik\u00e9nt is haszn\u00e1lj\u00e1k a term\u00e9ket. Seg\u00edtenek arra \u00f6sszpontos\u00edtani, ami a felhaszn\u00e1l\u00f3id sz\u00e1m\u00e1ra a legfontosabb, \u00e9s a hely\u00fckbe tudod k\u00e9pzelni magad, amikor d\u00f6nt\u00e9seket hozol a designr\u00f3l. Emiatt meg kell \u00e9rtened, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3kat mi \u00e9s mi\u00e9rt mozgatja. <\/p>\n\n\n\n

Nem kell persze minden egyes felhaszn\u00e1l\u00f3dr\u00f3l person\u00e1t k\u00e9sz\u00edteni, mert a l\u00e9nyeg, hogy legyenek k\u00f6nnyen megjegyezhet\u0151, haszn\u00e1lhat\u00f3 karaktereid, melyek k\u00fcl\u00f6nb\u00f6znek egym\u00e1st\u00f3l. \u00d6ssze kell foglalniuk a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g-szegmensek sz\u00fcks\u00e9gleteit.<\/p>\n\n\n\n

Hogyan m\u0171k\u00f6dnek?<\/h2>\n\n\n\n

A person\u00e1k \u00e1ltal\u00e1ban m\u0171k\u00f6dnek, ha nem is mindig. Az emberekben azonban megvan az a k\u00e9pess\u00e9g, hogy egyetlen megfigyel\u00e9sb\u0151l \u00e1ltal\u00e1nos igazs\u00e1got kre\u00e1ljanak. \u00cdgy, ha els\u0151re nem j\u00f6n \u00f6ssze a dolog a person\u00e1k haszn\u00e1lat\u00e1val, akkor ebb\u0151l t\u00e9vesen azt a k\u00f6vetkeztet\u00e9st vonj\u00e1k le, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n nem j\u00f3k semmire. \u00c9rdemes azonban megvizsg\u00e1lni, hogy adott helyzetben mi lehetett a probl\u00e9ma, majd a k\u00f6vetkez\u0151 alkalommal igyekezni kell elker\u00fclni ezt a hib\u00e1t. Melyek teh\u00e1t a leggyakoribb probl\u00e9m\u00e1k?<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Az egyik gond az, hogy sokan eleve szkeptikusak a person\u00e1kkal kapcsolatban. Hiszen, mint \u00e1ltal\u00e1ban mondj\u00e1k: \u201cm\u00e1r tudj\u00e1k\u201d, hogy kik az \u00fcgyfeleik<\/strong>. Term\u00e9szetesen van egy csom\u00f3 inform\u00e1ci\u00f3 az \u00fcgyfelekr\u0151l, ez\u00e9rt val\u00f3ban neh\u00e9z megindokolni egy kutat\u00e1st ezzel kapcsolatban. Nyilv\u00e1n mindenki sok mindent tud a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00e9r\u0151l, azonban ezek az elk\u00e9pzel\u00e9sek nem felt\u00e9tlen\u00fcl megalapozottak, ez pedig gondot okozhat a d\u00f6nt\u00e9shozataln\u00e1l. A person\u00e1k l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1nak legnagyobb el\u0151nye, hogy \u00e1ltaluk kapunk egy vil\u00e1gos k\u00e9pet az egyes felhaszn\u00e1l\u00f3i t\u00edpusokr\u00f3l, amelyekre mindenki \u00f6sszpontos\u00edtani tud, \u00e9s igazodni hozz\u00e1juk. Ha van egy tipikus felhaszn\u00e1l\u00f3nk, akkor elker\u00fclhet\u0151 az, hogy magunknak tervezz\u00fcnk, illetve az is, hogy nem \u00e9rt\u00fcnk egyet abban, hogy mit is akarnak az emberek.<\/p>\n\n\n\n

Egy m\u00e1sik jelent\u0151s akad\u00e1ly a person\u00e1k haszn\u00e1lat\u00e1n\u00e1l, hogy olykor l\u00e9g\u00fcres t\u00e9rben keletkeznek. Teh\u00e1t egy csapat l\u00e9trehozza \u0151ket, majd \u00fagy tekint r\u00e1juk, mint egy m\u0171v\u00e9szeti alkot\u00e1sra. Ha pedig \u00edgy t\u00f6rt\u00e9nik, akkor a t\u00f6bbiek is \u00edgy fognak r\u00e1juk tekinteni. Ez azt jelenti, hogy senki nem haszn\u00e1lja \u0151ket a gyakorlatban<\/strong>. A legsikeresebb person\u00e1k ez\u00e9rt \u00fagy j\u00f6nnek l\u00e9tre, hogy a v\u00e9gfelhaszn\u00e1l\u00f3ik be vannak vonva a l\u00e9trehoz\u00e1suk folyamat\u00e1ba. Ha nem \u00edgy t\u00f6rt\u00e9nik, akkor az emberek nem \u00e9rtik meg a m\u00f6g\u00f6tt\u00fck l\u00e9v\u0151 adatokat, azt gondolhatj\u00e1k, hogy ez csak valami j\u00e1t\u00e9k a karakterekkel, ami eltart n\u00e9h\u00e1ny h\u00e9tig, de a gyakorlatban nem lehet vel\u00fck semmit kezdeni.<\/p>\n\n\n\n

A person\u00e1k l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1n\u00e1l ez\u00e9rt figyelembe kell venni a v\u00e9gfelhaszn\u00e1l\u00f3k v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9t, meg kell mutatni sz\u00e1mukra, hogy a kutat\u00e1sok mik\u00e9nt rajzolj\u00e1k ki az egyes vev\u0151i szegmenseket. \u00cdgy amikor elk\u00e9sz\u00fclnek a person\u00e1k, akkor azok val\u00f3ban haszn\u00e1lhat\u00f3k \u00e9s \u00e9rt\u00e9kesek lesznek mindenki sz\u00e1m\u00e1ra.<\/p>\n\n\n\n

Az is gondot szokott okozni, hogy az emberek gyakran nem tudj\u00e1k, val\u00f3j\u00e1ban mik is azok a person\u00e1k, \u00e9s mire szolg\u00e1lnak<\/strong>. Ez egy kommunik\u00e1ci\u00f3s hiba, melynek eredm\u00e9nyek\u00e9nt a person\u00e1k ugyan elk\u00e9sz\u00fclnek, de azt\u00e1n semmi nem t\u00f6rt\u00e9nik. Az emberek ilyenkor nincsenek tiszt\u00e1ban azzal, hogy mik\u00e9nt haszn\u00e1lhatn\u00e1k hat\u00e9konyan a person\u00e1kat, miben seg\u00edtheti \u0151ket a munk\u00e1ban. Itt kell vil\u00e1goss\u00e1 tenni, hogy a person\u00e1k nem csup\u00e1n azt a dokumentumot jelentik, amelyben a le\u00edr\u00e1suk megtal\u00e1lhat\u00f3. Enn\u00e9l t\u00f6bbr\u0151l van sz\u00f3, ez\u00e9rt val\u00f3s\u00e1goss\u00e1 kell tenni \u0151ket, \u00e9s elmagyar\u00e1zni, hogy term\u00e9szetesen \u00e9s szervesen jelen legyenek, amikor d\u00f6nt\u00e9sek meghozatal\u00e1ra ker\u00fcl sor. Vagyis nem el\u00e9g egy person\u00e1t legy\u00e1rtani, hanem haszn\u00e1lhat\u00f3v\u00e1 kell tenni.<\/p>\n\n\n\n

Sokan persze nem tudj\u00e1k, hogy mi\u00e9rt is hasznosak ezek a person\u00e1k, mit kezdhetnek vel\u00fck<\/strong>. Pedig a person\u00e1k csak akkor m\u0171k\u00f6dnek, ha hisznek is benn\u00fck az emberek. Ehhez er\u0151fesz\u00edt\u00e9seket kell tenni, el kell magyar\u00e1zni, hogy mi a l\u00e9nyege a haszn\u00e1latuknak. Vil\u00e1goss\u00e1 kell tenni, hogy mik\u00e9nt lehet a person\u00e1kat reprezent\u00e1l\u00f3 felhaszn\u00e1l\u00f3kkal tesztelni<\/strong> a term\u00e9ket, mik\u00e9nt \u00edrhat\u00f3k forgat\u00f3k\u00f6nyvek, melyek seg\u00edtenek a designn\u00e1l vagy a felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztekn\u00e9l, illetve, hogy mik\u00e9nt lehet szegment\u00e1lni az analitika sor\u00e1n a person\u00e1k adatait felhaszn\u00e1lva.<\/p>\n\n\n\n

Azt is fontos figyelembe venni, hogy a person\u00e1k nem h\u00fazhat\u00f3k r\u00e1 minden helyzetre<\/strong>. Csak egy specifikus, j\u00f3l meghat\u00e1rozott c\u00e9l el\u00e9r\u00e9s\u00e9hez kellene \u0151ket haszn\u00e1lni, legal\u00e1bbis webdesign c\u00e9lokb\u00f3l. A persona \u00e1ltal hordozott adatoknak csak arra az egy c\u00e9lra kellene reflekt\u00e1lni, amely\u00e9rt a person\u00e1t l\u00e9trehozt\u00e1k. Akadnak, akik \u00fajra akarj\u00e1k haszn\u00e1lni a person\u00e1kat a legk\u00fcl\u00f6nf\u00e9l\u00e9bb c\u00e9lokra, de ez olyan, mintha egy kock\u00e1t akarn\u00e1l belegy\u00f6m\u00f6sz\u00f6lni a k\u00f6r alak\u00fa lyukba.<\/p>\n\n\n\n

Milyen t\u00edpusai vannak?<\/h2>\n\n\n\n

A person\u00e1kat t\u00f6bbf\u00e9le m\u00f3don is csoportos\u00edthatjuk. Egyr\u00e9szt megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetj\u00fck a marketing person\u00e1kat, illetve a UX person\u00e1kat.<\/p>\n\n\n\n

A marketing persona<\/strong> egy sz\u00e9les k\u00f6r\u0171en haszn\u00e1lhat\u00f3 persona-t\u00edpus, melyn\u00e9l a marketing csapat l\u00e9trehozza a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le person\u00e1kat, melyek \u00f6sszess\u00e9g\u00e9ben valamennyit \u00fcgyfel\u00fcket reprezent\u00e1lj\u00e1k. Ezekn\u00e9l a c\u00e9lok a legk\u00fcl\u00f6nf\u00e9l\u00e9bbek lehetnek. Az inform\u00e1ci\u00f3kat \u00f6sszegy\u0171jtik \u00e9s bele\u00e9p\u00edtik ezekbe a person\u00e1kba, melyek nagyon \u00e1ltal\u00e1nos, \u00e9s legink\u00e1bb csak a marketing sz\u00e1m\u00e1ra hasznosak, amikor egy term\u00e9k el\u0151nyeit kell kommunik\u00e1lni a lehets\u00e9ges vev\u0151k fel\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Ugyanakkor ott vannak az egyetlen c\u00e9lra ir\u00e1nyul\u00f3 UX person\u00e1k<\/strong>, melyeket a projektcsapat hoz l\u00e9tre, mely mondjuk \u00fajratervez egy weboldalt. Itt a c\u00e9l, amire \u00f6sszpontos\u00edtani kell, nagyon pontosan meghat\u00e1rozott. A person\u00e1kban testet \u00f6lt\u0151 inform\u00e1ci\u00f3k a weboldal desingj\u00e1ra \u00e9s felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny\u00e9re lesznek hat\u00e1ssal. Ha ehhez pr\u00f3b\u00e1ln\u00e1l sz\u00e9lesk\u00f6r\u0171 marketing person\u00e1kat haszn\u00e1lni, akkor az azokhoz kapcsol\u00f3d\u00f3 inform\u00e1ci\u00f3k nem lenn\u00e9nek el\u00e9g specifikusak \u00e9s hasznosak. Vagy ha ford\u00edtva t\u00f6rt\u00e9nik, akkor nem ny\u00fajtan\u00e1nak el\u00e9g seg\u00edts\u00e9get a marketing-anyagok elk\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9hez.<\/p>\n\n\n\n

Ugyanakkor ezen t\u00fal van egy m\u00e1sfajta feloszt\u00e1sa is a person\u00e1knak, azok kimunk\u00e1lts\u00e1ga alapj\u00e1n. <\/p>\n\n\n\n

Proto person\u00e1k<\/strong> – ezek gyors v\u00e1zlatoknak tekinthet\u0151k a felhaszn\u00e1l\u00f3kr\u00f3l, \u00e9s nem \u00faj kutat\u00e1sokon alapulnak. Ez azt jelenti, hogy megl\u00e9v\u0151 adatok, de sokszor ak\u00e1r a csapat felt\u00e9telez\u00e9sei alapj\u00e1n j\u00f6nnek l\u00e9tre. \u00c9rdemes \u00fagy elk\u00e9sz\u00edteni a proto person\u00e1kat, hogy a csapat minden tagja felv\u00e1zol n\u00e9h\u00e1nyat, majd ezeket v\u00e9g\u00fcl \u00f6sszehangolj\u00e1k 3-6 person\u00e1v\u00e1. J\u00f3 alapot jelenthetnek egy tov\u00e1bbi kutat\u00e1sra, ugyanakkor pontatlanok \u00e9s m\u00e9g jobban f\u00e9lrevezethetik a csapatot.<\/p>\n\n\n\n

Kvalitat\u00edv person\u00e1k<\/strong> – kis mint\u00e1kon elv\u00e9gzett kvalitat\u00edv kutat\u00e1sok alapj\u00e1n \u00e9p\u00fclnek fel, azaz interj\u00fak, felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. Kisebb vagy k\u00f6zepes m\u00e9ret\u0171 mint\u00e1n (5-30 f\u0151), a tesztalanyok megk\u00e9rdez\u00e9s\u00e9vel rajzold\u00f3nak ki az attit\u0171d\u00f6k, a c\u00e9lok, a probl\u00e9m\u00e1k \u00e9s a v\u00e1rakoz\u00e1sok, melyek azt\u00e1n csoportokba rendezhet\u0151k. \u00c1ltal\u00e1ban ez egy elfogadhat\u00f3 megold\u00e1s egy \u00e1tlagos c\u00e9g sz\u00e1m\u00e1ra, ugyanakkor a kis minta miatt azt nem lehet megmondani, hogy egy-egy persona mekkora r\u00e9sz\u00e9t k\u00e9pezi a teljes felhaszn\u00e1l\u00f3i t\u00e1bornak, illetve torzul\u00e1sok lehetnek a person\u00e1k tulajdons\u00e1gait illet\u0151en.<\/p>\n\n\n\n

Statisztikai person\u00e1k<\/strong> – ahol a kvalitat\u00edv vizsg\u00e1lat csak kiindul\u00f3pont, mert ennek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel (mik legyenek a k\u00e9rd\u00e9sek, melyek a f\u0151 t\u00e9m\u00e1k) egy nagyobb minta (100-500 vagy t\u00f6bb v\u00e1laszad\u00f3) vizsg\u00e1lat\u00e1ra ker\u00fcl sor, \u00e9s a person\u00e1k statisztikai elemz\u00e9s alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclnek el. Itt teh\u00e1t megjelenik a mennyis\u00e9gi elem, ami pontosabb k\u00e9pet ad, de sok munk\u00e1t \u00e9s szak\u00e9rtelmet ig\u00e9nyel. Ha nincs statisztikai elemz\u00e9sben j\u00e1rtas szak\u00e9rt\u0151 a csapatban, akkor ezzel nem \u00e9rdemes pr\u00f3b\u00e1lkozni.<\/p>\n\n\n\n

Hogyan k\u00e9sz\u00edts adatvez\u00e9relt person\u00e1t?<\/h2>\n\n\n\n

Amennyiben haszn\u00e1lhat\u00f3 person\u00e1kat szeretn\u00e9l, akkor a person\u00e1idnak „adatvez\u00e9reltnek”, vagyis adatokon alapul\u00f3knak kell lenni\u00fck<\/strong>. A kvalitat\u00edv vizsg\u00e1latokkal el\u00e9g j\u00f3l meg lehet \u00e9rteni az \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9seket, ugyanakkor a megfelel\u0151 szegment\u00e1l\u00e1shoz, illetve az ir\u00e1nyok megtal\u00e1l\u00e1s\u00e1hoz nem \u00e1rtanak a kvantitat\u00edv adatok is.<\/p>\n\n\n\n

Az adatvez\u00e9relt persona l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1hoz vezet\u0151 els\u0151 l\u00e9p\u00e9s az, hogy fel kell v\u00e1zolni az el\u0151zetes felt\u00e9telez\u00e9seket a person\u00e1kr\u00f3l, teh\u00e1t a m\u00e1r kor\u00e1bban eml\u00edtett proto-person\u00e1kat l\u00e9trehozni. Ezut\u00e1n viszont el kell ind\u00edtani egy kutat\u00e1st – min\u00e9l nagyobb a minta, ann\u00e1l jobb -, szegment\u00e1lni, v\u00e9g\u00fcl pedig az egyes szegmensekbe tartoz\u00f3 szem\u00e9lyekkel interj\u00fat k\u00e9sz\u00edteni, hogy kibontakozzanak az \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sek, h\u00e1tterek, t\u00f6rt\u00e9netek. De n\u00e9zz\u00fck ezt l\u00e9p\u00e9sekre lebontva!<\/p>\n\n\n\n

K\u00e9sz\u00edts el\u0151zetes, felm\u00e9r\u0151 interj\u00fakat!<\/h4>\n\n\n\n

Szervezz meg n\u00e9h\u00e1ny interj\u00fat az \u00fcgyfeleid egy r\u00e9sz\u00e9vel! Itt m\u00e9g ne akard szegment\u00e1lni \u0151ket, csak hallgasd meg, hogy mit mondanak arr\u00f3l, hogy mi a fontos nekik a c\u00e9geddel, term\u00e9keddel kapcsolatban, hogyan \u00e1llnak hozz\u00e1, milyen benyom\u00e1saik vannak. Ez alapj\u00e1n tudsz felv\u00e1zolni jellemz\u0151ket, melyekb\u0151l nagyj\u00e1b\u00f3l 12-25 sz\u00fcks\u00e9ges. A demogr\u00e1fiai adatokkal ne foglalkozz, csak a viselked\u00e9s\u00fckkel \u00e9s a motiv\u00e1ci\u00f3ikkal! Mit tesznek, mi\u00e9rt, milyen gyakran, hogyan kivitelezik, stb.<\/p>\n\n\n\n

Persze, ha nagyon j\u00f3l ismered az \u00fcgyfeleidet, napi szinten le\u00fclsz vel\u00fck besz\u00e9lgetni, meghallgatod \u0151ket, akkor ezt a r\u00e9szt kipip\u00e1lhatod, mert a megl\u00e9v\u0151 tud\u00e1sodb\u00f3l mer\u00edtkezve fel is v\u00e1zolhatod az \u00fcgyf\u00e9lszegmenseket.<\/p>\n\n\n\n

\u00cdrd meg a k\u00e9rd\u0151\u00edvet!<\/h4>\n\n\n\n

Megvannak teh\u00e1t az \u00fcgyf\u00e9lszegmensek jellemz\u0151i, ami alapj\u00e1n megfogalmazhatod a k\u00e9rd\u00e9seket. Az egyes jellemz\u0151kre r\u00e1k\u00e9rdezhetsz akk\u00e9nt, hogy kider\u00fcljenek a r\u00e9szletek: mennyire jellemz\u0151 r\u00e1juk, mik\u00e9nt csin\u00e1lj\u00e1k. Nem csak a viselked\u00e9ssel kapcsolatban, hanem a motiv\u00e1ci\u00f3val kapcsolatban is \u00edrj k\u00e9rd\u00e9seket, nagyj\u00e1b\u00f3l egyenl\u0151 ar\u00e1nyban, ugyanakkor a demogr\u00e1fiai adatokat tov\u00e1bbra se er\u0151ltesd! Ugyancsak ker\u00fcld a t\u00fal sok nyitott k\u00e9rd\u00e9st, hiszen nem kvalitat\u00edv kutat\u00e1st v\u00e9gzel most. Ezut\u00e1n k\u00fcld ki a k\u00e9rd\u0151\u00edvet, majd gy\u0171jtsd be a v\u00e1laszokat!<\/p>\n\n\n\n

Szegment\u00e1ld az \u00fcgyfeleket!<\/h4>\n\n\n\n

A k\u00e9rd\u00e9sekre adott v\u00e1laszok alapj\u00e1n t\u00f6bb csoportba, azaz szegmensbe lehet sorolni az \u00fcgyfeleket. Ez egy nagy szak\u00e9rtelmet ig\u00e9nyl\u0151 r\u00e9sze a folyamatnak, ugyanakkor seg\u00edthetnek olyan szoftverek, melyek a mesters\u00e9ges intelligenci\u00e1ra alapozva szegment\u00e1lj\u00e1k a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e9sz\u00edts interj\u00fakat az egyes szegmensek k\u00e9pvisel\u0151ivel!<\/h4>\n\n\n\n

Az interj\u00fak, vagyis a kvalitat\u00edv vizsg\u00e1latok adnak v\u00e1laszt a „mi\u00e9rt” k\u00e9rd\u00e9s\u00e9re, miut\u00e1n a k\u00e9rd\u0151\u00edv adatai m\u00e1r vil\u00e1goss\u00e1 tett\u00e9k a v\u00e1laszt a „mit” k\u00e9rd\u00e9sre. Egy-egy szegmensb\u0151l teh\u00e1t ki kell v\u00e1lasztani n\u00e9h\u00e1ny v\u00e1laszad\u00f3t, majd a szem\u00e9lyes interj\u00fa sor\u00e1n r\u00e1 kell k\u00e9rdezni a viselked\u00e9s\u00e9re, annak mozgat\u00f3rug\u00f3ira, hogy mit mi\u00e9rt csin\u00e1l. Ezeket az inform\u00e1ci\u00f3kat azt\u00e1n hozz\u00e1 tudod rendelni a szegmensek alapj\u00e1n kialak\u00edtott person\u00e1khoz.<\/p>\n\n\n\n

Hogyan n\u00e9zzen ki egy j\u00f3 persona?<\/h2>\n\n\n\n

Val\u00f3sz\u00edn\u0171leg Te is \u00fagy \u00e1llsz neki a persona k\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9nek, hogy az interneten keresel egy sablont. Ezek a sablonok azonban ink\u00e1bb sz\u00e9pek, mint haszn\u00e1lhat\u00f3k. De hogyan n\u00e9zzen ki egy j\u00f3 persona? A UX Collective egyik szerz\u0151je \u00f6sszefoglalta<\/a>, mi egy kicsit \u00e1talak\u00edtva soroljuk:<\/p>\n\n\n\n

T\u00f6r\u00f6ld a felesleget!<\/h4>\n\n\n\n

El\u0151sz\u00f6r is t\u00e1vol\u00edts el r\u00f3luk minden felesleges form\u00e1z\u00e1st, ami csak megzavarhat! De ugyan\u00edgy a tartalmi elemek megsz\u0171r\u00e9s\u00e9re is sz\u00fcks\u00e9g lesz. Ebbe a k\u00f6rbe tartoznak a stockfot\u00f3k, az id\u00e9zetek, egy\u00e9b vicces dolgok, \u00e9s persze a haszn\u00e1lhatatlan adatok. Van bel\u0151l\u00fck egy rak\u00e1s, ami egy\u00e1ltal\u00e1n nem j\u00e1rul hozz\u00e1 ahhoz, hogy jobb term\u00e9ket vagy szolg\u00e1ltat\u00e1st hozz l\u00e9tre. A person\u00e1k nem marketing szegmensek, hanem viselked\u00e9s-alap\u00fa modellek.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Ne a demogr\u00e1fi\u00e1ra \u00f6sszpontos\u00edts!<\/h4>\n\n\n\n

Azok a designerek, akik t\u00falzottan a demogr\u00e1fiai adatokra figyelnek, sztereot\u00edpi\u00e1kban kezdenek gondolkodni, \u00e9s hib\u00e1s tulajdons\u00e1gokat kapcsolnak hozz\u00e1 az emberekhez. Ennek eredm\u00e9nyek\u00e9nt olyan k\u00f6vetkeztet\u00e9seket vonnak le az emberek \u00e9rzelmeire \u00e9s gondolataira vonatkoz\u00f3an, melyek nem val\u00f3sak, nem l\u00e9teznek a val\u00f3 vil\u00e1gban. <\/p>\n\n\n\n

A demogr\u00e1fiai adatok persze megjelen\u00edthet\u0151k, de nem kell \u0151ket t\u00falhangs\u00falyozni a person\u00e1dn\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n

Mondj el egy t\u00f6rt\u00e9netet!<\/h4>\n\n\n\n

A t\u00f6rt\u00e9net nagyon j\u00f3l \u00e1br\u00e1zolja, hogy egy persona mik\u00e9nt gondolkodik, \u00e9s mi a h\u00e1ttere. Ha nincs m\u00f6g\u00f6tte t\u00f6rt\u00e9net, akkor hi\u00e1nyzik m\u00f6g\u00fcle a val\u00f3s\u00e1g, a megfoghat\u00f3s\u00e1g. Egy t\u00f6rt\u00e9nettel le\u00edrhat\u00f3 mindenf\u00e9le szempontb\u00f3l, hogy mik\u00e9nt haszn\u00e1lhatj\u00e1k a term\u00e9ke vagy szolg\u00e1ltat\u00e1st, melyet tervezel.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Tedd hozz\u00e1, hogy mit akarnak \u00e9s mit\u0151l f\u00e9lnek!<\/h4>\n\n\n\n

\u00cdrj min\u00e9l t\u00f6bb olyan dolgot, amit a person\u00e1k el akarnak \u00e9rni, amire sz\u00fcks\u00e9g\u00fck van. \u00c9s persze ne feledkezz meg a f\u00e9lelmeikr\u0151l sem, melyeket az interj\u00fak sor\u00e1n eml\u00edtenek. Ez seg\u00edt meg\u00e9rteni a szem\u00e9lyes n\u00e9z\u0151pontjukat.<\/p>\n\n\n\n

R\u00e9szletezd teh\u00e1t, hogy<\/p>\n\n\n\n