{"id":3087,"date":"2018-10-17T15:09:28","date_gmt":"2018-10-17T13:09:28","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=3087"},"modified":"2018-10-17T15:09:28","modified_gmt":"2018-10-17T13:09:28","slug":"technologiai-mitoszok","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.webshark.hu\/2018\/10\/17\/technologiai-mitoszok\/","title":{"rendered":"Mi\u00e9rt gond az, ha az emberek nem \u00e9rtik, hogyan m\u0171k\u00f6dik a technol\u00f3gia?"},"content":{"rendered":"

Amikor az emberek nem \u00e9rtik pontosan, hogy egy rendszer mik\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik, akkor egyedi – \u00e9s \u00e1ltal\u00e1ban hib\u00e1s – magyar\u00e1zatokkal \u00e1llnak el\u0151. Hogy ez mi\u00e9rt gond? Mert a hiedelmeik \u00e9s nem a rendszer val\u00f3s\u00e1ga alapj\u00e1n fognak reag\u00e1lni, ez pedig UX probl\u00e9m\u00e1kat vet fel a haszn\u00e1lat sor\u00e1n.<\/strong><\/p>\n

A k\u00e9rd\u00e9st a Nielsen Norman Group vizsg\u00e1lta, mely egy blogbejegyz\u00e9sben k\u00f6zz\u00e9 is tette<\/a> a kapcsol\u00f3d\u00f3 tapasztalatait. Gyakran futottak ugyanis bele a felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztekn\u00e9l abba a jelens\u00e9gbe, hogy az emberek saj\u00e1tos, egy\u00e9ni magyar\u00e1zatokkal \u00e1lltak el\u0151 arr\u00f3l, hogyan m\u0171k\u00f6dik valamely technol\u00f3gia. N\u00e9ha ezek az elk\u00e9pzel\u00e9sek fedt\u00e9k a val\u00f3s\u00e1got, a legt\u00f6bbsz\u00f6r azonban nem sok k\u00f6z\u00fcl volt hozz\u00e1.<\/p>\n

Hogyan alakulnak ki a technol\u00f3giai m\u00edtoszok?<\/h2>\n

Rendszeresen sz\u00fcletnek teh\u00e1t „technol\u00f3giai m\u00edtoszok”. Ezek olyan, felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00e1ltal kital\u00e1lt elm\u00e9letek, melyek egy rendszer m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9re vonatkoztak, egy\u00e9ni \u00e9szlel\u00e9sekb\u0151l vagy pedig m\u00e1sodk\u00e9zb\u0151l sz\u00e1rmaz\u00f3 tapasztalatokb\u00f3l kiindulva. Megr\u00e1nd\u00edthatn\u00e1nk a v\u00e1llunkat, hogy kit \u00e9rdekel ez? A helyzet azonban az, hogy ezek a technol\u00f3giai m\u00edtoszok hat\u00e1ssal vannak a felhaszn\u00e1l\u00f3i viselked\u00e9sre, r\u00e1ad\u00e1sul egym\u00e1st m\u00e1solj\u00e1k az emberek a hib\u00e1s haszn\u00e1latban, \u00e9s m\u00e9g \u00fagynevezett „v\u00e1rosi legend\u00e1k” is sz\u00fclethetnek \u00e1ltala.<\/p>\n

Az emberi term\u00e9szethez hozz\u00e1tartozik, hogy minden jelent\u00e9sre valami magyar\u00e1zatot gy\u00e1rt. Elm\u00e9leteket alkotunk arr\u00f3l, hogyan m\u0171k\u00f6dik a vil\u00e1g, mi\u00e9rt t\u00f6rt\u00e9nnek bizonyos dolgok k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk. Az\u00e9rt van erre sz\u00fcks\u00e9g\u00fcnk, mert ez megadja nek\u00fcnk azt az \u00e9rz\u00e9st, hogy ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sunk alatt tartjuk a dolgokat. M\u00e9g akkor is, ha ez val\u00f3j\u00e1ban nincs \u00edgy.<\/p>\n

A technol\u00f3gi\u00e1t sem \u00e9rtj\u00fck, \u00edgy\u00a0megl\u00e9v\u0151 tud\u00e1sunk \u00e9s tapasztalatunk alapj\u00e1n, logikusnak t\u0171n\u0151 elm\u00e9letekkel<\/strong> igyeksz\u00fcnk magyar\u00e1zni. Ez m\u00e1r az internet h\u0151skor\u00e1ban is megfigyelhet\u0151 volt: 2000-ben egy teszt sor\u00e1n szak\u00e9rt\u0151k azt tal\u00e1lt\u00e1k, hogy 11-b\u0151l mind\u00f6ssze egy szem\u00e9ly \u00e9rti, mik\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik a „vissza” gomb a b\u00f6ng\u00e9sz\u0151ben. A t\u00f6bbiekn\u00e9l a f\u00e9lre\u00e9rt\u00e9s navig\u00e1ci\u00f3s probl\u00e9m\u00e1khoz vezetett b\u00f6ng\u00e9sz\u00e9s k\u00f6zben.<\/p>\n

Az emberek els\u0151sorban olyan olyan dolgok kapcs\u00e1n teremtenek m\u00edtoszokat, melyek miatt agg\u00f3dnak<\/strong>. Ilyen az adatv\u00e9delem, a biztons\u00e1g, a takar\u00e9koskod\u00e1s. Az NNG-n\u00e9l tal\u00e1lkoztak olyan tesztalannyal, aki az inform\u00e1ci\u00f3biztons\u00e1g miatt agg\u00f3dott. Mint mondta, nem szeret nem biztons\u00e1gos m\u00f3don inform\u00e1ci\u00f3kat k\u00fcldeni. Ugyanakkor nem sokat tudott arr\u00f3l, hogyan m\u0171k\u00f6dik a web. Ez\u00e9rt, amikor kit\u00f6lt\u00f6tt \u00e9s elk\u00fcld\u00f6tt egy \u0171rlapot, visszal\u00e9pett a b\u00f6ng\u00e9sz\u0151ben a vissza gombbal, majd t\u00f6r\u00f6lte a beviteli mez\u0151kbe be\u00edrt adatait. Ez\u00e1ltal \u00fagy \u00e9rezte, nagyobb biztons\u00e1gban vannak az adatai.<\/p>\n

Ugyanakkor nagyon sok technol\u00f3giai m\u00edtosz a digit\u00e1lis eszk\u00f6z\u00f6kkel szembeni bizalmatlans\u00e1g miatt alakul ki<\/strong>. Az emberek gyakran tartanak att\u00f3l, hogy a c\u00e9gek manipul\u00e1lni pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k \u0151ket. Ez\u00e9rt mindig r\u00e9sen vannak, \u00e9s figyelnek arra, hogy mikor \u00e9szlelik ennek valami jel\u00e9t digit\u00e1lis term\u00e9kek haszn\u00e1lata k\u00f6zben. Ilyen az, amikor valaki valamely digit\u00e1lis eszk\u00f6z\u00e9vel hasonl\u00edtja \u00f6ssze az \u00e1rakat, majd egy m\u00e1sik eszk\u00f6zzel bonyol\u00edtja le a v\u00e1s\u00e1rl\u00e1st. Sokak felt\u00e9telez\u00e9se szerint ugyanis sz\u00e1mos szolg\u00e1ltat\u00f3 az alapj\u00e1n v\u00e1ltoztatja a term\u00e9kei \u00e1r\u00e1t egy-egy felhaszn\u00e1l\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra, hogy az mennyire \u00e9rdekl\u0151dik a term\u00e9k ir\u00e1nt. Ez egy\u00e9bk\u00e9nt egy m\u00e1ra el\u00e9g jelent\u0151ss\u00e9 v\u00e1lt „v\u00e1rosi legenda”.<\/p>\n

Mik\u00e9nt befoly\u00e1solj\u00e1k a technol\u00f3giai m\u00edtoszok a felhaszn\u00e1l\u00f3i viselked\u00e9st?<\/h2>\n

A gond az, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3knak egy rendszerr\u0151l alkotott elk\u00e9pzel\u00e9sei befoly\u00e1solj\u00e1k a ment\u00e1lis modellj\u00fcket, vagyis azon gondolataikat, hogy mik\u00e9nt is m\u0171k\u00f6dik egy adott rendszer. A ment\u00e1lis modell pedig befoly\u00e1solja a cselekedeteiket. Amikor a felhaszn\u00e1l\u00f3 ment\u00e1lis modellje jelent\u0151s m\u00e9rt\u00e9kben elt\u00e9r a val\u00f3s\u00e1gt\u00f3l, akkor UX-probl\u00e9m\u00e1k mer\u00fclnek fel. Elint\u00e9zhetj\u00fck teh\u00e1t egy k\u00e9zlegyint\u00e9ssel a technol\u00f3giai m\u00edtoszokat, v\u00e1rosi legend\u00e1kat, ugyanakkor k\u00e1rosak a rendszer haszn\u00e1lat\u00e1ra n\u00e9zve, \u00e9s ez gond, ha mi \u00fczemeltetj\u00fck a rendszert.<\/p>\n

P\u00e9ld\u00e1ul milyen id\u0151pocs\u00e9kol\u00e1s a felhaszn\u00e1l\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra az, hogy ut\u00f3lag, feleslegesen kit\u00f6r\u00f6lgeti egy \u0171rlap beviteli mez\u0151it. R\u00e1ad\u00e1sul el is t\u00e1ntor\u00edtja az \u0171rlapok kit\u00f6lt\u00e9s\u00e9t\u0151l. De az is pluszmunk\u00e1t jelent, ha eszk\u00f6zt kell cser\u00e9ln\u00fcnk (egyet a keres\u00e9shez, egyet a v\u00e1s\u00e1rl\u00e1shoz), ha venni akarunk valamit, de \u00fagy gondoljuk, hogy valamely szolg\u00e1ltat\u00f3 az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s\u00fcnkre reag\u00e1lva v\u00e1ltoztatja az \u00e1rakat.<\/p>\n

Ezekben az esetekben a v\u00e9geredm\u00e9ny mindig a nagyobb interakci\u00f3s k\u00f6lts\u00e9g<\/strong>. Az embereknek plusz tervez\u00e9sre \u00e9s er\u0151fesz\u00edt\u00e9sre van sz\u00fcks\u00e9g\u00fck ahhoz, hogy a v\u00e9lt akad\u00e1lyokon t\u00faljussanak.<\/p>\n

Hogyan hat\u00e1stalan\u00edthat\u00f3k a technol\u00f3giai m\u00edtoszok?<\/h2>\n

A technol\u00f3giai m\u00edtoszoknak h\u00e1rom kateg\u00f3ri\u00e1ja van:<\/p>\n

1. Rendszer-szint\u0171: mely egy term\u00e9kre vagy egy felhaszn\u00e1l\u00f3i fel\u00fclet valamely funkci\u00f3j\u00e1ra vonatkozik.<\/p>\n

2. Ipar\u00e1g-szint\u0171: amikor egy eg\u00e9sz term\u00e9kt\u00edpust vagy egy teljes ipar\u00e1gat \u00e9rintenek a hiedelmek.<\/p>\n

3. Egyetemes: ilyenkor term\u00e9kek \u00e9s ipar\u00e1gak sora \u00e9rintve van, mert valamilyen alapvet\u0151 elemre vonatkozik a t\u00e9ves elk\u00e9pzel\u00e9s (p\u00e9ld\u00e1ul az \u0171rlapok eset\u00e9ben).<\/p>\n

Amikor teh\u00e1t vizsg\u00e1lod a term\u00e9kedet, \u00e9rdemes arra is figyelned, hogy kialakulhatnak-e vele kapcsolatban rendszer-szint\u0171 technol\u00f3giai hiedelmek. Meg kell \u00e1llap\u00edtani, hogy egyedi hiedelmekr\u0151l van-e sz\u00f3 – mely csak valamely felhaszn\u00e1l\u00f3ra jellemz\u0151 -, vagy egy sz\u00e9les k\u00f6r\u0171en elterjed legend\u00e1r\u00f3l. Olyan kulcst\u00e9nyez\u0151kre kell figyelni p\u00e9ld\u00e1ul, hogy egy-egy funkci\u00f3 mennyi k\u00e9rd\u00e9st vet fel az \u00fcgyf\u00e9lszolg\u00e1latn\u00e1l vagy a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ban<\/strong>. Ha sokat, akkor az jelz\u00e9s lehet arra, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00f6ssze vannak zavarodva a m\u0171k\u00f6d\u00e9ssel kapcsolatban, ez\u00e9rt nagy val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel saj\u00e1t magyar\u00e1zatokkal \u00e1llnak el\u0151.<\/p>\n

Ha hamis elk\u00e9pzel\u00e9sekkel tal\u00e1lkozol a tesztek sor\u00e1n a term\u00e9keddel kapcsolatban, \u00e9s az k\u00e1ros az interakci\u00f3kat tekintve, akkor v\u00e1ltoztatnod kellene azon, hogy mik\u00e9nt kommunik\u00e1lod a funkci\u00f3t, valamint magyar\u00e1zatokkal kell szolg\u00e1lnod a rendszer m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9r\u0151l.<\/p>\n

Sok esetben a kommunik\u00e1ci\u00f3 sor\u00e1n nem \u00e9rdemes r\u00e1mutatni egy rendszer bonyolults\u00e1g\u00e1ra, csak azt kell jelezni a felhaszn\u00e1l\u00f3k fel\u00e9, amit tudni szeretn\u00e9nek. Ezzel elker\u00fclhet\u0151 a zavar. A technol\u00f3giai m\u00edtoszok jelenl\u00e9te mindenesetre utal\u00e1s arra, hogy vil\u00e1gos kommunik\u00e1ci\u00f3ra van sz\u00fcks\u00e9g a felhaszn\u00e1l\u00f3iddal.<\/p>\n

Az ipar\u00e1gi vagy az egyetemes m\u00edtoszokat nehezebb felfedezni \u00e9s jav\u00edtani is. Ezek oka a m\u00e1s rendszerek haszn\u00e1lata sor\u00e1n megszerzett tapasztalat. Persze minden technol\u00f3giai m\u00edtosz a meg\u00e9rt\u00e9s hi\u00e1ny\u00e1b\u00f3l ered. A legjobb megold\u00e1s pedig az, ha odafigyel\u00fcnk ezekre, \u00e9s a felhaszn\u00e1l\u00f3kkal t\u00f6rt\u00e9n\u0151 kommunik\u00e1ci\u00f3 sor\u00e1n tiszt\u00e1zzuk \u0151ket.
\n