{"id":3511,"date":"2019-03-28T11:37:43","date_gmt":"2019-03-28T10:37:43","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=3511"},"modified":"2020-02-04T08:17:02","modified_gmt":"2020-02-04T07:17:02","slug":"felhasznaloi-teszt","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.webshark.hu\/2019\/03\/28\/felhasznaloi-teszt\/","title":{"rendered":"Mi az a felhaszn\u00e1l\u00f3i teszt? \u00c9s hogyan \u00e9rdemes nekikezdeni?"},"content":{"rendered":"\n
A weboldaltulajdonosok \u00e1ltal\u00e1ban azt hiszik, hogy a weboldaluknak olyannak kell lennie, amilyet \u0151k akarnak l\u00e1tni. Pedig nem, a felhaszn\u00e1l\u00f3k ig\u00e9nyeihez kell igaz\u00edtani a weboldalt, ha eredm\u00e9nyeket v\u00e1rnak t\u0151le. A hat\u00e9konys\u00e1gr\u00f3l pedig a tesztek adnak t\u00e1j\u00e9koztat\u00e1st. <\/strong>(Friss\u00edt\u00e9s, 2020. 02. 04. – Most \u00faj inform\u00e1ci\u00f3kkal eg\u00e9sz\u00edtett\u00fck ki a Hogyan v\u00e9gezz el egy felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztet? A felhaszn\u00e1l\u00f3 teszt l\u00e9p\u00e9sei<\/a> c\u00edm\u0171 fejezetet.)<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n A weboldalk\u00e9sz\u00edt\u00e9sn\u00e9l az egyik jellemz\u0151 \u00e9s legnagyobb t\u00e9ved\u00e9s, hogy a weboldaltulajdonosok azt hiszik, hogy tudj\u00e1k milyennek kell lennie a weboldaluknak. Azt gondolj\u00e1k, hogy a weboldalnak az \u0151 ig\u00e9nyeiket kell kiel\u00e9g\u00edteni\u00fck, olyan vizu\u00e1lis designnal kell rendelkeznie, ami nekik teszik, olyan funkic\u00f3kat kell tartalmaznia, amire szerint\u00fck sz\u00fcks\u00e9g van. <\/p>\n\n\n\n Amennyiben halv\u00e1nyan gondolnak is a majdani felhaszn\u00e1l\u00f3ikra, akkor is abba a t\u00e9ved\u00e9sbe esnek, hogy tudj\u00e1k mire van sz\u00fcks\u00e9g\u00fck a felhaszn\u00e1l\u00f3iknak. Nem az adatok alapj\u00e1n d\u00f6ntenek, hanem intu\u00edci\u00f3kra hallgatnak. Amikor pedig nem hozza a v\u00e1rt eredm\u00e9nyeket a weboldal, akkor a fejleszt\u0151j\u00e9t hib\u00e1ztatj\u00e1k, majd \u00fajabb \u00e9s \u00fajabb m\u00f3dos\u00edt\u00e1si k\u00e9r\u00e9sekkel ostromolj\u00e1k. Amit meg lehetett volna el\u0151zni a megfelel\u0151 hozz\u00e1\u00e1ll\u00e1ssal. Mi lenne az?<\/p>\n\n\n\n Ak\u00e1r egy alkalmaz\u00e1st k\u00e9sz\u00edtesz, ak\u00e1r weboldalt, sz\u00fcks\u00e9ged lehet arra, hogy l\u00e1sd: a felhaszn\u00e1l\u00f3id v\u00e9gre tudnak hajtani bizonyos feladatokat a term\u00e9k haszn\u00e1lata sor\u00e1n. A felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek lehet\u0151v\u00e9 teszik, hogy megtal\u00e1ld a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny gyenge pontjait, ahol az emberek akad\u00e1lyokba \u00fctk\u00f6znek. <\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek arra val\u00f3k, hogy val\u00f3di felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00e1ltal vizsg\u00e1ljunk meg egy term\u00e9ket, adott esetben egy weboldalt. Fontos r\u00e9sze a UX tervez\u00e9s\u00e9nek, a term\u00e9kk\u00e9sz\u00edt\u00e9s folyamat\u00e1nak, hiszen a tervez\u0151k a felhaszn\u00e1l\u00f3i teszt r\u00e9v\u00e9n gyors visszajelz\u00e9st kapnak annak felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny\u00e9r\u0151l, \u00edgy pedig belekezdhetnek a hib\u00e1k jav\u00edt\u00e1s\u00e1ba. <\/p>\n\n\n\n A protot\u00edpusokkal v\u00e9gzett felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek \u00e9rt\u00e9kes visszajelz\u00e9st adnak<\/strong> a tervez\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra, melyet m\u00e1r a fejleszt\u00e9s kezdeti szakasz\u00e1ban kihaszn\u00e1lhat annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy elker\u00fclje a k\u00f6lts\u00e9ges hib\u00e1kat. A tesztek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel meghat\u00e1rozhat\u00f3, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k szerint mi is a term\u00e9k c\u00e9lja. Az 5 m\u00e1sodperces teszt p\u00e9ld\u00e1ul arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy 5 m\u00e1sodpercnyi haszn\u00e1lat ut\u00e1n meg\u00e9rtik-e, hogy mire j\u00f3 \u00e9s mire nem j\u00f3 az adott term\u00e9k.<\/p>\n\n\n\n De van m\u00e9g n\u00e9h\u00e1ny tov\u00e1bbi el\u0151ny:<\/p>\n\n\n\n Alapvet\u0151en nem sok, a kett\u0151 nagyj\u00e1b\u00f3l ugyanarr\u00f3l sz\u00f3l, szokt\u00e1k is a kett\u0151t keverni. Annyi a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g, hogy <\/p>\n\n\n\n Ez azt jelenti, hogy a usability tesztekn\u00e9l alapvet\u0151en azt pr\u00f3b\u00e1ljuk meg kider\u00edteni, hogy a term\u00e9k megfelel-e felhaszn\u00e1l\u00f3i v\u00e1rakoz\u00e1soknak. „Tudja haszn\u00e1lni a felhaszn\u00e1l\u00f3 a term\u00e9ket?” k\u00e9rd\u00e9sre keresi a v\u00e1laszt. <\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek viszont mindj\u00e1rt azt k\u00f6vet\u0151en elkezdhet\u0151k, hogy megsz\u00fcletik egy \u00f6tlet. Teh\u00e1t nem k\u00e9sz term\u00e9kek, hanem protot\u00edpusok tesztj\u00e9r\u0151l<\/strong> van sz\u00f3. Amikor viszont m\u00e1r arra vagy k\u00edv\u00e1ncsi, hogy mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k az emberek az elk\u00e9sz\u00fclt term\u00e9ket, hol akadnak meg, akkor usability tesztekr\u0151l besz\u00e9lhet\u00fcnk.<\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztek azt vizsg\u00e1lj\u00e1k, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k mit gondolnak, \u00e9s hogyan viselkednek. Mik az ig\u00e9nyeik \u00e9s a motiv\u00e1ci\u00f3ik. Ezeket megfigyel\u00e9ses technik\u00e1kkal, feladat-elemz\u00e9sekkel \u00e9s m\u00e1s visszajelz\u00e9sekre \u00e9p\u00fcl\u0151 m\u00f3dszerekkel lehet megismerni.<\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3i teszteknek alapvet\u0151en k\u00e9tf\u00e9le t\u00edpus\u00e1t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetj\u00fck meg. Az egyik eset\u00e9ben nyitott v\u00e9g\u0171 k\u00e9rd\u00e9seket tesz\u00fcnk fel a tesztalanyoknak, ezek a kvalitat\u00edv tesztek<\/strong>. Ilyenkor a „mi\u00e9rt?” \u00e9s „hogyan?” k\u00e9rd\u00e9sekre keres\u00fcnk v\u00e1laszt ak\u00e1r szem\u00e9lyesen, ak\u00e1r online form\u00e1ban. Ezen tesztek eredm\u00e9nyei nem sz\u00e1mszer\u0171s\u00edthet\u0151k.<\/p>\n\n\n\n Itt viselked\u00e9sek vizsg\u00e1lat\u00e1ra ker\u00fcl sor megfigyel\u00e9ses m\u00f3dszerrel. Ezek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel megismerhet\u0151k a felhaszn\u00e1l\u00f3k elk\u00e9pzel\u00e9sei, megold\u00e1sai. Megfigyel\u00e9sek, interj\u00fak, haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi tesztek tartoznak a m\u00f3dszerek k\u00f6z\u00e9.<\/p>\n\n\n\n A kvalitat\u00edv tesztek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel bonyolult, nehezen \u00e9rthet\u0151 adatok v\u00e1lnak k\u00f6nnyen meg\u00e9rthet\u0151v\u00e9, r\u00e1ad\u00e1sul k\u00f6lts\u00e9ghat\u00e9konyabb, hiszen m\u00e1r a tervez\u00e9s sor\u00e1n haszn\u00e1lhat\u00f3k, \u00e9s nem csak azt k\u00f6vet\u0151en, hogy elindult egy weboldal.<\/p>\n\n\n\n A m\u00e1sik nagy t\u00edpusba a kvantitat\u00edv vagy mennyis\u00e9gi tesztek<\/strong> tartoznak. Enn\u00e9l a tesztalanyok el\u0151re meghat\u00e1rozott v\u00e1laszok k\u00f6z\u00fcl v\u00e1laszthatnak. A „ki?”, „mit?”, „mikor?” k\u00e9rd\u00e9sre adott v\u00e1laszok tipikusan ebbe a k\u00f6rbe tartoznak. Itt tulajdonk\u00e9ppen statisztik\u00e1kr\u00f3l van sz\u00f3, sz\u00e1mokr\u00f3l, adatokr\u00f3l.<\/p>\n\n\n\n Kvantitat\u00edv vizsg\u00e1latok sor\u00e1n a probl\u00e9m\u00e1k sz\u00e1mokban, adatokban, illetve ezekb\u0151l k\u00e9pzett, haszn\u00e1lhat\u00f3 statisztik\u00e1kban fejez\u0151dnek ki. Az adatgy\u0171jt\u00e9s k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 k\u00e9rd\u0151\u00edvek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel t\u00f6rt\u00e9nik, melyek online vagy offline k\u00e9rd\u0151\u00edvek lehetnek, de ide tartoznak az analitikai adatok, p\u00e9ld\u00e1ul melyeket a Google Analyticsb\u00f3l nyerhet\u00fcnk ki. Ehhez kapcsol\u00f3dnak m\u00e9g olyan eszk\u00f6z\u00f6k, mint a Data Studio, mely egy adatvizualiz\u00e1ci\u00f3s eszk\u00f6z, illetve a Google Optimize, melynek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel A\/B tesztek futtathat\u00f3k.<\/p>\n\n\n\n Ide\u00e1lis esetben az analitik\u00e1b\u00f3l sz\u00e1rmaz\u00f3 mennyis\u00e9gi adatok mell\u00e9 kvalitat\u00edv tesztek eredm\u00e9nyei is ker\u00fclnek, p\u00e9ld\u00e1ul f\u00f3kuszcsoportok vagy haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi tesztek r\u00e9v\u00e9n. Az adatok alapvet\u0151en azt mutatj\u00e1k meg, hogy mit \u00e9rdemes a k\u00e9s\u0151bbiekben tesztelni.<\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3i vagy UX teszteknek rengeteg t\u00edpusa van (melyekre mindj\u00e1rt kit\u00e9r\u00fcnk). \u00c9s hab\u00e1r sok projekt sz\u00e1m\u00e1ra hasznos lehet, ha t\u00f6bb teszttel is vizsg\u00e1lj\u00e1k, a gyakorlatban legfeljebb csak egy-k\u00e9t fajta tesztet szoktak haszn\u00e1lni. Felmer\u00fcl a k\u00e9rd\u00e9s, hogy melyiket \u00e9rdemes? A Nielsen Norman Group szerint a k\u00e9rd\u00e9st h\u00e1rom dimenzi\u00f3 ment\u00e9n \u00e9rdemes vizsg\u00e1lni.<\/p>\n\n\n\n Az egyik dimenzi\u00f3 az attit\u0171d\u00f6k \u00e9s a viselked\u00e9s dimenzi\u00f3ja<\/strong>. Ez az elv\u00e1laszt\u00e1s legink\u00e1bb \u00fagy ragadhat\u00f3 meg, hogy az emberek mit mondanak, illetve mit tesznek. A kett\u0151 nagyon gyakran k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik. Az attit\u0171d\u00f6k vizsg\u00e1lat\u00e1n\u00e1l a sz\u00e1nd\u00e9k az, hogy meg\u00e9rts\u00fck vagy m\u00e9rj\u00fck az emberi hiedelmeket, elk\u00e9pzel\u00e9seket. Ez az oka annak, hogy a marketing nagyon gyakran haszn\u00e1lja.<\/p>\n\n\n\n A legt\u00f6bb haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi vizsg\u00e1latnak ugyanakkor sokkal ink\u00e1bb az emberek viselked\u00e9s\u00e9n kell alapulnia, b\u00e1r az \u00f6nbevall\u00e1sos inform\u00e1ci\u00f3k is hasznosak lehetnek a designerek sz\u00e1m\u00e1ra. P\u00e9ld\u00e1ul a k\u00e1rtyarendez\u00e9ses tesztek sokat el\u00e1rulnak a felhaszn\u00e1l\u00f3k ment\u00e1lis modellj\u00e9r\u0151l egy inform\u00e1ci\u00f3s architekt\u00far\u00e1val kapcsolatban. A k\u00e9rd\u0151\u00edvek m\u00e9rik \u00e9s kategoriz\u00e1lj\u00e1k az attit\u0171d\u00f6ket, illetve \u00f6nbevall\u00e1son alapul\u00f3 adatokat gy\u0171jtenek \u00f6ssze, melyek szint\u00e9n r\u00e1mutatnak probl\u00e9m\u00e1kra. Ugyanakkor a f\u00f3kuszcsoportok haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi k\u00e9rd\u00e9sekn\u00e9l kev\u00e9sb\u00e9 m\u0171k\u00f6dnek, b\u00e1r az kider\u00fcl a seg\u00edts\u00e9g\u00fckkel, hogy az emberek mit gondolnak egy m\u00e1rk\u00e1r\u00f3l vagy egy term\u00e9kelk\u00e9pzel\u00e9sr\u0151l.<\/p>\n\n\n\n A dimenzi\u00f3 m\u00e1sik sz\u00e9l\u00e9n helyezkednek el azok a m\u00f3dszerek, melyek els\u0151sorban a viselked\u00e9st vizsg\u00e1lj\u00e1k, vagyis pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k meg\u00e9rteni, hogy mit tesznek az emberek egy term\u00e9kkel vagy szolg\u00e1ltat\u00e1ssal. P\u00e9ld\u00e1ul az A\/B tesztek egy-egy v\u00e1ltoztat\u00e1st vizsg\u00e1lnak a weboldal eset\u00e9ben, mik\u00f6zben minden m\u00e1s t\u00e9nyez\u0151t v\u00e1ltozatlanul hagynak. A szemk\u00f6vet\u00e9ses vizsg\u00e1latok pedig azt pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k meg\u00e9rteni, hogy az emberek vizu\u00e1lis szempontb\u00f3l mik\u00e9nt l\u00e9pnek kapcsolatba egy felhaszn\u00e1l\u00f3i fel\u00fclettel.<\/p>\n\n\n\n A kvalitat\u00edv \u00e9s kvantitat\u00edv dimenzi\u00f3 <\/strong>eset\u00e9ben is fontos a kett\u0151 k\u00f6z\u00f6tti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gt\u00e9tel, ami t\u00falmutat azon, hogy egy kvalitat\u00edv teszt nyitott v\u00e9g\u0171 k\u00e9rd\u00e9seket tartalmaz\u00f3 k\u00e9rd\u0151\u00edv. Sokkal ink\u00e1bb ott foghat\u00f3 a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g, hogy a term\u00e9szet\u00fckb\u0151l fakad\u00f3an a kvalitat\u00edv vizsg\u00e1latok – ak\u00e1r viselked\u00e9ssel, ak\u00e1r attitt\u0171d\u00f6kkel kapcsolatos adatokat eredm\u00e9nyez – k\u00f6zvetlen megfigyel\u00e9sen alapulnak, m\u00edg a kvantitat\u00edv vizsg\u00e1latok k\u00f6zvetettek: egy olyan megold\u00e1son kereszt\u00fcl szereznek adatokat, mint egy k\u00e9rd\u0151\u00edv vagy analitikai eszk\u00f6z\u00f6k.<\/p>\n\n\n\n A haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi tesztekn\u00e9l p\u00e9ld\u00e1ul a tesztel\u0151k k\u00f6zvetlen m\u00f3don figyelik meg azt, hogy a tesztalanyok mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k vagy nem haszn\u00e1lj\u00e1k a technol\u00f3gi\u00e1t c\u00e9ljaik el\u00e9r\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. Az adatok elemz\u00e9se \u00e1ltal\u00e1ban nem matematikai alapon t\u00f6rt\u00e9nik.<\/p>\n\n\n\n Ezzel szemben a kvantitat\u00edv m\u00f3dszerek matematikai elemz\u00e9seken alapulnak, mivel az adatgy\u0171jt\u00e9sek sz\u00e1mszer\u0171 adatokat eredm\u00e9nyeznek. A kvalitat\u00edv m\u00f3dszerekkel olyan k\u00e9rd\u00e9sekre kaphatunk v\u00e1laszt, mint a mi\u00e9rt vagy a hogyan (oldjunk meg egy probl\u00e9m\u00e1t), m\u00edg a kvantitat\u00edv m\u00f3dszerek a mennyi t\u00edpus\u00fa k\u00e9rd\u00e9sekre v\u00e1laszolnak. <\/p>\n\n\n\n Emellett \u00e9rdemes megeml\u00edteni a term\u00e9k haszn\u00e1lat\u00e1nak kontextus\u00e1t<\/strong> is. Itt a k\u00e9rd\u00e9s az, hogy mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k az emberek a term\u00e9ket. Valamint \u00e9rdemes figyelembe venni a term\u00e9kfejleszt\u00e9s szakaszait is, vagyis az id\u0151dimenzi\u00f3t. <\/p>\n\n\n\n An\u00e9lk\u00fcl, hogy tudn\u00e1nk kik a felhaszn\u00e1l\u00f3ink a kutat\u00e1si technik\u00e1k nem m\u0171k\u00f6dnek hat\u00e9konyan. Itt l\u00e9pnek be a k\u00e9pbe a perszon\u00e1k \u00e9s az emp\u00e1tiat\u00e9rk\u00e9pek<\/strong>. Ezek seg\u00edtenek annak meg\u00e9rt\u00e9s\u00e9ben, hogy kik a f\u0151 felhaszn\u00e1l\u00f3ink \u00e9s mi van a fej\u00fckben. Ha ez megvan, ut\u00e1na lehet foglalkozni a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 tesztekkel. <\/p>\n\n\n\n Ha p\u00e9ld\u00e1ul \u00fajra akarod tervezni a weboldalad, akkor ahhoz, hogy megtal\u00e1ld a probl\u00e9m\u00e1s pontokat, meg kell figyelni, hogy az emberek mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k azt. M\u00e1r egy 15 perces teszt, egy v\u00e9letlenszer\u0171en kiv\u00e1lasztott szem\u00e9llyel is sok inform\u00e1ci\u00f3t jelenthet. Megl\u00e9v\u0151 weboldalt, appot, term\u00e9ket lehet vele tesztelni els\u0151sorban, \u00edgy hasonl\u00edt egy usability tesztre, azonban ann\u00e1l szer\u00e9nyebb.<\/p>\n\n\n\n A szemmozg\u00e1s megfigyel\u00e9s\u00e9r\u0151l van sz\u00f3, ahol a kapcsol\u00f3d\u00f3 m\u0171szer csatlakozik egy sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9phez. Azt vizsg\u00e1lja, hogy hov\u00e1 n\u00e9z a felhaszn\u00e1l\u00f3, mik\u00f6zben pr\u00f3b\u00e1l v\u00e9grehajtani egy feladatot. <\/p>\n\n\n\n Enn\u00e9l a m\u00f3dszern\u00e9l a UX-kutat\u00f3k kommunik\u00e1lnak a felhaszn\u00e1l\u00f3kkal, de egyszerre mindig csak egy szem\u00e9llyel. A hat\u00e9kony interj\u00fakhoz 6-12 felhaszn\u00e1l\u00f3ra van sz\u00fcks\u00e9g, akikkel megvitathat\u00f3 egy term\u00e9k m\u0171k\u00f6d\u00e9se. T\u00f6rt\u00e9nhet szem\u00e9lyesen, de telefonon, e-mailben vagy chaten kereszt\u00fcl is. ide tartoznak azonban a gerilla tesztek is<\/a>. <\/p>\n\n\n\n Az interj\u00fakhoz el\u00e9g komoly tapasztalat sz\u00fcks\u00e9ges, ha val\u00f3ban \u00e9rt\u00e9kes adatokat szeretn\u00e9nk. A kutat\u00f3 megpr\u00f3b\u00e1lja megtudni, hogy mik\u00e9nt \u00e9rez egy felhaszn\u00e1l\u00f3 egy bizonyos t\u00e9ma, term\u00e9k, szolg\u00e1ltat\u00e1s ir\u00e1nt. Ez\u00e9rt fontos, hogy ink\u00e1bb figyeljen, mint besz\u00e9ljen. \u00c9s ne adjon a sz\u00e1jukba v\u00e1laszokat, ne fejezze be a mondataikat!<\/p>\n\n\n\n Egy kutat\u00e1s szerint m\u00e1r 5 felhaszn\u00e1l\u00f3i interj\u00fa is el\u00e9g a probl\u00e9m\u00e1k 80 sz\u00e1zal\u00e9k\u00e1nak felt\u00e1r\u00e1s\u00e1hoz. L\u00e9nyeges persze ennek az 5 szem\u00e9lynek a megfelel\u0151 kiv\u00e1laszt\u00e1sa, ami fontoss\u00e1 teszi, hogy a teszt el\u0151tt m\u00e1r meglegyenek a perszon\u00e1ink, melyek az alapot jelentik ehhez.<\/p>\n\n\n\n Az interj\u00fak egy m\u00e1sik v\u00e1ltozata, amikor nem k\u00f6zvetlen\u00fcl a felhaszn\u00e1l\u00f3kkal kommunik\u00e1lsz, hanem azokkal a szakemberekkel, akik j\u00f3l ismerik ezeket a felhaszn\u00e1l\u00f3kat. \u0150k elmondj\u00e1k a tapasztalataikat arr\u00f3l, hogy mit \u00e9rtenek f\u00e9lre leggyakrabban a felhaszn\u00e1l\u00f3k, melyek a gyakori k\u00e9rd\u00e9seik \u00e9s probl\u00e9m\u00e1ik a haszn\u00e1lat sor\u00e1n, mi\u00e9rt keresik fel leggyakrabban az \u00fcgyf\u00e9lszolg\u00e1latot?<\/p>\n\n\n\n Itt a felhaszn\u00e1l\u00f3kat a term\u00e9szetes k\u00f6rnyezet\u00fckben figyelj\u00fck meg, az\u00e1ltal jobban meg\u00e9rtj\u00fck, hogy mit, mi\u00e9rt \u00e9s hogyan tesznek.<\/p>\n\n\n\n Ez felhaszn\u00e1l\u00f3k egy csoportj\u00e1val (3-12 felhaszn\u00e1l\u00f3) t\u00f6rt\u00e9n\u0151, moder\u00e1lt p\u00e1rbesz\u00e9d, melynek r\u00e9v\u00e9n bepillant\u00e1st nyerhet\u00fcnk a felhaszn\u00e1l\u00f3k attit\u0171djeibe, gondolataiba \u00e9s v\u00e1gyaiba.<\/p>\n\n\n\n A k\u00e9rd\u0151\u00edvek olcs\u00f3k \u00e9s gyorsan \u00f6sszegy\u0171jthet\u0151k vel\u00fck a sz\u00fcks\u00e9ges inform\u00e1ci\u00f3k olyan szem\u00e9lyekt\u0151l, akik passzolnak a kor\u00e1bban m\u00e1r elk\u00e9sz\u00edtett perszon\u00e1inkhoz. A k\u00e9rd\u0151\u00edvek er\u0151ss\u00e9ge egyben a gyenges\u00e9g\u00fck is: mivel k\u00f6nnyen \u00e9s olcs\u00f3n lezavarhat\u00f3k, ez\u00e9rt sokan nem is bajl\u00f3dnak m\u00e1r kutat\u00e1si m\u00f3dszerekkel.<\/p>\n\n\n\n Ez a n\u00e9pszer\u0171 m\u00f3dszer els\u0151sorban arra val\u00f3, hogy meghat\u00e1rozzuk egy weboldal vagy alkalmaz\u00e1s megfelel\u0151 inform\u00e1ci\u00f3s architekt\u00far\u00e1j\u00e1t. A felhaszn\u00e1l\u00f3 kap egy rak\u00e1s inform\u00e1ci\u00f3t (melyek a weboldalon szerepelnek majd), melyeket logikusan kell elrendeznie. Ennek eredm\u00e9nyek\u00e9nt a weboldal elrendez\u00e9se megfelel majd a felhaszn\u00e1l\u00f3i ig\u00e9nyeknek.<\/p>\n\n\n\n Lehet nyitott, z\u00e1rt vagy mindkett\u0151 egyszerre. Ha teljesen a tesztalany d\u00f6nt\u00e9s\u00e9n m\u00falik az elrendez\u00e9s, akkor nyitott megold\u00e1sr\u00f3l van sz\u00f3, ha egy k\u00e9sz elrendez\u00e9ssel kell foglalkozniuk, akkor z\u00e1rt.<\/p>\n\n\n\n Ha a term\u00e9ked fejleszt\u00e9se k\u00f6zel j\u00e1r a befejez\u00e9shez, akkor b\u00e9ta \u00e1llapotban haszn\u00e1lhatod. Ez\u00e1ltal megfelel\u0151 kritikai visszajelz\u00e9seket \u00e9s bugjelent\u00e9seket kapsz, illetve vizsg\u00e1lhatod a felhaszn\u00e1l\u00e1st.<\/p>\n\n\n\n Amikor arra van sz\u00fcks\u00e9g, hogy egy design k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 vari\u00e1ci\u00f3it hasonl\u00edtsuk \u00f6ssze annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy kiv\u00e1lasszuk a leghat\u00e9konyabbat, akkor A\/B tesztekr\u0151l besz\u00e9l\u00fcnk. Ez els\u0151sorban a konverzi\u00f3optimaliz\u00e1l\u00e1sn\u00e1l haszn\u00e1latos megold\u00e1s, mint kvantitat\u00edv kutat\u00e1si m\u00f3dszer m\u0171k\u00f6dik.<\/p>\n\n\n\n A kivitelez\u00e9s egyszer\u0171: a felhaszn\u00e1l\u00f3k el\u00e9 k\u00e9t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 verzi\u00f3 ker\u00fcl, \u00e9s azt vizsg\u00e1ljuk, hogy melyik m\u0171k\u00f6dik hat\u00e9konyabban. R\u00e9szletesen itt \u00edrtunk az A\/B tesztekr\u0151l<\/a>.<\/p>\n\n\n\n Usability tesztekre akkor ker\u00fcl sor, amikor a designerek meg akarj\u00e1k figyelni, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3 mik\u00e9nt haszn\u00e1l egy term\u00e9ket. A haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi teszt sor\u00e1n a felhaszn\u00e1l\u00f3k feladatokat hajtanak v\u00e9gre, m\u00edg a kutat\u00f3 figyeli \u0151ket \u00e9s jegyzeteket k\u00e9sz\u00edt. Ennek sor\u00e1n kvalitat\u00edv \u00e9s kvantitat\u00edv adatokat is begy\u0171jtenek, hogy felfedezz\u00e9k a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi probl\u00e9m\u00e1kat. <\/p>\n\n\n\n Annyiban k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik az el\u0151z\u0151t\u0151l, hogy a kutat\u00f3k a felhaszn\u00e1l\u00f3k term\u00e9szetes k\u00f6rnyezet\u00e9ben vizsg\u00e1l\u00f3dnak, ahol azok a legval\u00f3sz\u00edn\u0171bben haszn\u00e1lj\u00e1k a term\u00e9ket vagy szolg\u00e1ltat\u00e1st.<\/p>\n\n\n\n Itt a felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztel\u00e9shez k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 teszteszk\u00f6z\u00f6ket vagy platformokat vehetsz ig\u00e9nybe. A folyamat sor\u00e1n megfigyelhet\u0151 \u00e9s r\u00f6gz\u00edthet\u0151 a felhaszn\u00e1l\u00f3k tev\u00e9kenys\u00e9ge a term\u00e9k haszn\u00e1lat\u00e1n\u00e1l. Ez\u00e1ltal l\u00e1that\u00f3, hogy v\u00e9gre tudj\u00e1k-e hajtani a felhaszn\u00e1l\u00f3k az elv\u00e9gzend\u0151 feladatot. Ahhoz, hogy megb\u00edzhat\u00f3 eredm\u00e9nyeket szerezz, legal\u00e1bb 200 r\u00e9sztvev\u0151nek kell elv\u00e9geznie az online tesztet. Ilyen \u00e9s hasonl\u00f3 eszk\u00f6z\u00f6k haszn\u00e1lhat\u00f3k p\u00e9ld\u00e1ul: Try my UI, Userzoom, WhatUserDo, UsabilityHub, Optimizely, UserTesting.<\/p>\n\n\n\n El\u0151fordul, hogy felhaszn\u00e1l\u00f3i v\u00e9lem\u00e9nyekkel tal\u00e1lkozol online fel\u00fcleteken is, p\u00e9ld\u00e1ul a Facebookon. Ezekb\u0151l kider\u00fcl, hogy a Te term\u00e9keddel vagy ahhoz hasonl\u00f3kkal kapcsolatban mire panaszkodnak az emberek, mit szeretnek benne, \u00e9s mit v\u00e1ltoztatn\u00e1nak meg.<\/p>\n\n\n\n De t\u00e1maszkodhatsz az analitikai adatokra, melyeket p\u00e9ld\u00e1ul a Google Analytics k\u00edn\u00e1l. Ezek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel k\u00e9pet kapsz a felhaszn\u00e1l\u00f3k demogr\u00e1fiai adatair\u00f3l \u00e9s viselked\u00e9s\u00fckr\u0151l.<\/p>\n\n\n\n Ezek annak le\u00edr\u00e1s\u00e1t tartalmazz\u00e1k, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k a weboldal egy bizonyos funkci\u00f3j\u00e1t. R\u00e9szletes bepillant\u00e1st nyerhet\u00fcnk abba, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k mik\u00e9nt l\u00e9pnek kapcsolatba az oldallal, kider\u00fcl, hogy milyen l\u00e9p\u00e9seket kell megtenni\u00fck, hogy v\u00e9grehajtsanak egy feladatot.<\/p>\n\n\n\n Ebben az esetben a kutat\u00f3k feldobnak egy elk\u00e9pzel\u00e9st valamilyen term\u00e9kr\u0151l vagy szolg\u00e1ltat\u00e1sr\u00f3l, hogy meg\u00e1llap\u00edts\u00e1k, hasznos-e a c\u00e9lcsoport sz\u00e1m\u00e1ra. Elv\u00e9gezhet\u0151 szemt\u0151l szembe tesztel\u0151 \u00e9s tesztalany k\u00f6z\u00f6tti besz\u00e9lget\u00e9ssel, de nagyobb sz\u00e1m\u00fa r\u00e9sztvev\u0151vel is, ahogy szem\u00e9lyesen \u00e9s online is.<\/p>\n\n\n\n Itt a r\u00e9sztvev\u0151k vagy napl\u00f3 vagy kamera seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel r\u00f6gz\u00edtik \u00e9s \u00edrj\u00e1k le az \u00e9let\u00fck azon r\u00e9sz\u00e9t, mely relev\u00e1ns a term\u00e9k szempontj\u00e1b\u00f3l. <\/p>\n\n\n\n Azon felhaszn\u00e1l\u00f3k v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9nek vizsg\u00e1lata, akik valamilyen visszajelz\u00e9si lehet\u0151s\u00e9g r\u00e9v\u00e9n (link, gomb, \u0171rlap, e-mail) mondj\u00e1k el a v\u00e9lem\u00e9ny\u00fcket.<\/p>\n\n\n\n Ma m\u00e1r t\u00f6bbf\u00e9le eszk\u00f6z is a tesztel\u0151k rendelkez\u00e9s\u00e9re \u00e1ll, nem csak a kijelz\u0151, a pap\u00edr \u00e9s a ceruza. \u00cdme, n\u00e9h\u00e1ny n\u00e9pszer\u0171 lehet\u0151s\u00e9g:<\/p>\n\n\n\n Amikor m\u00e9g a weboldal fejleszt\u00e9se el sem kezd\u0151d\u00f6tt, m\u00e1r hasznosak lehetnek a tesztek. Ha van egy kor\u00e1bbi weboldal, amit le kell cser\u00e9lni, akkor azt tesztelve meg lehet \u00e1llap\u00edtani, hogy mit akarnak az oldalt\u00f3l a felhaszn\u00e1l\u00f3k. Ha nincs m\u00e9g semmilyen weboldal, akkor sincs baj, mivel a konkurencia weboldalaival is v\u00e9gezhet\u0151k tesztek. <\/p>\n\n\n\n Ha ezek a tesztek megt\u00f6rt\u00e9ntek, akkor lehet elkezdeni a weboldalk\u00e9sz\u00edt\u00e9st a dr\u00f3tv\u00e1z megalkot\u00e1s\u00e1val az eredm\u00e9nyek figyelembev\u00e9tele mellett. A dr\u00f3tv\u00e1zakat ugyancsak \u00e9rdemes tesztelni, \u00e9s nem pedig csak akkor elv\u00e9gezni az els\u0151 teszteket, ha m\u00e1r elk\u00e9sz\u00fclt a term\u00e9k. Min\u00e9l kor\u00e1bbi f\u00e1zisban ker\u00fcl sor a tesztekre, ann\u00e1l jobb. Hiszen, ha m\u00e1r itt kider\u00fcl, hogy a weboldallal nem tudnak mit kezdeni a felhaszn\u00e1l\u00f3k, akkor nem egy k\u00e9sz weboldalt kell \u00fajrafejleszteni, hanem csak a dr\u00f3tv\u00e1zat kell \u00e1trajzolni. Hogy mire \u00e9s mi\u00e9rt j\u00f3 egy dr\u00f3tv\u00e1z, arr\u00f3l itt \u00edrtunk<\/a> r\u00e9szletesen.<\/p>\n\n\n\n Mint l\u00e1ttuk a tesztel\u00e9st m\u00e1r a fejleszt\u00e9s megkezd\u00e9s\u00e9t megel\u0151z\u0151en el lehet kezdeni, teh\u00e1t nem csak mag\u00e1t a term\u00e9ket lehet haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi szempontb\u00f3l vizsg\u00e1lni, hanem m\u00e1r azt is, hogy legyen-e term\u00e9k \u00e9s milyen legyen. Min\u00e9l el\u0151bb megkezd\u0151dnek a tesztek, ann\u00e1l jobb eredm\u00e9ny v\u00e1rhat\u00f3. A protot\u00edpusok lehet\u0151v\u00e9 teszik, hogy visszajelz\u00e9seket szerezz att\u00f3l a c\u00e9lcsoportt\u00f3l, akik sz\u00e1m\u00e1ra k\u00e9sz\u00edten\u00e9d a term\u00e9ket. A c\u00e9l ugyanis az, hogy valami olyasmi k\u00e9sz\u00fclj\u00f6n el, amit az emberek akarnak is haszn\u00e1lni. <\/p>\n\n\n\n Els\u0151k\u00e9nt azt \u00e9rdemes r\u00f6gz\u00edteni, hogy mi az, amit tesztelni akarsz, \u00e9s mi a c\u00e9lod vele. Mi a probl\u00e9ma, vagy mi a hipot\u00e9zis, ami miatt sz\u00fcks\u00e9g van a tesztre? A usability teszt tervez\u00e9se az eg\u00e9sz tesztel\u00e9si folyamat legfontosabb r\u00e9sze. Vil\u00e1gos c\u00e9lokat kell megfogalmaznod azzal kapcsolatban, hogy milyen adatokat akarsz, milyen szempontb\u00f3l teszteled a weboldalt. <\/p>\n\n\n\n Korl\u00e1tozni kell azonban a c\u00e9lokat annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy pontos v\u00e1laszokat eredm\u00e9nyezzenek a tesztek. Szint\u00e9n meg kell hat\u00e1rozni a tesztek hat\u00f3k\u00f6r\u00e9t: feltehet\u0151k ugyanis \u00e1ltal\u00e1nos k\u00e9rd\u00e9sek, vagy specifikus k\u00e9rd\u00e9sek. A l\u00e9nyeg az, hogy el\u0151re \u00e1t kell gondolni, mit akarsz megtudni a tesztek r\u00e9v\u00e9n, mert ennek megfelel\u0151en kell m\u00f3dszert v\u00e1lasztani.<\/p>\n\n\n\n Gondold \u00e1t azt is, hogy mennyi id\u0151t fog ig\u00e9nybe venni a tesztel\u00e9s, mikor tudod v\u00e9grehajtani a teszteket, h\u00e1ny r\u00e9sztvev\u0151vel, kik \u0151k, hol hajtod v\u00e9gre a teszteket. A teszt t\u00e1rgya lehet egy fizikailag l\u00e9tez\u0151 vagy ak\u00e1r egy digit\u00e1lis protot\u00edpus is. Ha a term\u00e9k m\u00e1r k\u00e9sz van, akkor ott m\u00e1r meg kell hat\u00e1rozni a teszteszk\u00f6z param\u00e9tereit is.<\/p>\n\n\n\nMi\u00e9rt \u00e9rdemes felhaszn\u00e1l\u00f3i teszteket v\u00e9gezni?<\/h2>\n\n\n\n
Mi a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g a felhaszn\u00e1l\u00f3i teszt \u00e9s a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi teszt k\u00f6z\u00f6tt?<\/h2>\n\n\n\n
Milyen m\u00f3dszerek vannak felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztekre?<\/h2>\n\n\n\n
K\u00e9t f\u0151 t\u00edpusuk van<\/h3>\n\n\n\n
Hogyan csoportos\u00edthat\u00f3k a tesztek?<\/h3>\n\n\n\n
Ami fontos a tesztekhez: a perszona<\/h3>\n\n\n\n
Milyen m\u00f3dszerek vannak?<\/h3>\n\n\n\n
Megfigyel\u00e9ses teszt<\/h4>\n\n\n\n
Szemk\u00f6vet\u00e9s<\/h4>\n\n\n\n
Interj\u00fak<\/h4>\n\n\n\n
Szak\u00e9rt\u0151i interj\u00fa<\/h4>\n\n\n\n
Kontextu\u00e1lis interj\u00fa<\/h4>\n\n\n\n
F\u00f3kuszcsoportok<\/h4>\n\n\n\n
K\u00e9rd\u0151\u00edvek<\/h4>\n\n\n\n
K\u00e1rty\u00e1k rendez\u00e9se<\/h4>\n\n\n\n
B\u00e9ta tesztek<\/h4>\n\n\n\n
A\/B tesztek<\/h4>\n\n\n\n
Usability (labor) tesztek<\/h4>\n\n\n\n
Terepen v\u00e9gzett tesztek<\/h4>\n\n\n\n
Online felhaszn\u00e1l\u00f3i teszt<\/h4>\n\n\n\n
Megl\u00e9v\u0151 adatok elemz\u00e9se<\/h4>\n\n\n\n
Esettanulm\u00e1nyok<\/h4>\n\n\n\n
Koncepci\u00f3 tesztel\u00e9se<\/h4>\n\n\n\n
Napl\u00f3 vagy kamera vizsg\u00e1latok<\/h4>\n\n\n\n
Visszajelz\u00e9sek elemz\u00e9se<\/h4>\n\n\n\n
Milyen eszk\u00f6z\u00f6k l\u00e9teznek tesztel\u00e9sre?<\/h2>\n\n\n\n
Mikor kezd\u0151dhet a tesztel\u00e9s?<\/h2>\n\n\n\n
Hogyan v\u00e9gezz el egy felhaszn\u00e1l\u00f3i tesztet? A felhaszn\u00e1l\u00f3i teszt l\u00e9p\u00e9sei<\/h2>\n\n\n\n
Hat\u00e1rozd meg, mit tesztelsz, \u00e9s mi\u00e9rt! K\u00e9sz\u00edts tervet!<\/h4>\n\n\n\n
Indulj neki dr\u00f3tv\u00e1zzal \u00e9s protot\u00edpussal!<\/h4>\n\n\n\n