{"id":9856,"date":"2022-03-03T17:04:41","date_gmt":"2022-03-03T16:04:41","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=9856"},"modified":"2022-03-03T17:04:43","modified_gmt":"2022-03-03T16:04:43","slug":"erdemes-meg-cegkent-jelen-lenni-a-facebookon","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.webshark.hu\/2022\/03\/03\/erdemes-meg-cegkent-jelen-lenni-a-facebookon\/","title":{"rendered":"\u00c9rdemes m\u00e9g c\u00e9gk\u00e9nt jelen lenni a Facebookon?"},"content":{"rendered":"\n

Sokan \u00fagy l\u00e1tj\u00e1k, hogy a Facebook egy s\u00fcllyed\u0151 haj\u00f3. De mit mutatnak a sz\u00e1mok? \u00c9rdemes c\u00e9gk\u00e9nt m\u00e9g komolyabb energi\u00e1t beletenni?<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

Az elm\u00falt \u00e9vekben \u00f3ri\u00e1si kih\u00edv\u00e1sok el\u00e9 ker\u00fclt a Facebook, mik\u00f6zben a fogyaszt\u00f3i bizalom folyamatosan cs\u00f6kkent vele szemben. Jelenleg m\u00e1r nem t\u00fal pozit\u00edv a cseng\u00e9se a Facebook nev\u00e9nek – nyilv\u00e1n ez is hozz\u00e1j\u00e1rult a c\u00e9gn\u00e9v cser\u00e9j\u00e9hez -, ugyanakkor k\u00e9rd\u00e9s, hogy ennek a bizalmatlans\u00e1gnak a k\u00f6vetkezt\u00e9ben elhagyj\u00e1k-e a felhaszn\u00e1l\u00f3k a platformot. <\/p>\n\n\n\n

N\u00e9h\u00e1ny hete att\u00f3l volt hangos a sajt\u00f3<\/a>, hogy a 2021-es \u00e9v negyedik negyed\u00e9v\u00e9ben, azaz okt\u00f3ber-december k\u00f6z\u00f6tt a Facebook 18 \u00e9ves t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben el\u0151sz\u00f6r fordult el\u0151 az, hogy cs\u00f6kkent az akt\u00edv felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1ma: 1,930 milli\u00e1rdr\u00f3l 1,929 milli\u00e1rdra. Ha ez m\u00e9g nem lett volna el\u00e9g, a Meta azt is bejelentette, hogy lassult a bev\u00e9teln\u00f6veked\u00e9se olyan konkurenseivel szemben, mint a TikTok vagy a YouTube, a hirdet\u0151k pedig folyamatosan m\u00e9rs\u00e9klik a k\u00f6lt\u00e9seiket a platformon. M\u00e9g Mark Zuckerberg vez\u00e9rigazgat\u00f3 is elismerte, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k – \u00e9s k\u00f6z\u00f6tt\u00fck els\u0151sorban a fiatalok – \u00e1tp\u00e1rtolnak a konkurensekhez.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

A folyamat, mely id\u00e1ig vezetett \u00e9vekkel kor\u00e1bban kezd\u0151d\u00f6tt. A Facebook algoritmusa folyamatos v\u00e1ltoz\u00e1sban van, sokak szerint nem pont el\u0151ny\u00e9re. 2018 janu\u00e1rj\u00e1ban is egy jelent\u0151s v\u00e1ltoz\u00e1st eszk\u00f6z\u00f6ltek rajta. Ekkor elkezdt\u00e9k m\u00e9g feljebb sorolni azokat a tartalmakat, melyek akt\u00edv cselekv\u00e9st v\u00e1ltottak ki a felhaszn\u00e1l\u00f3kb\u00f3l, vagyis a megtekint\u00e9s helyett fontosabb\u00e1 v\u00e1lt egy bejegyz\u00e9s rangsorol\u00e1s\u00e1n\u00e1l a hozz\u00e1sz\u00f3l\u00e1sok sz\u00e1ma. Teh\u00e1t, ha egy bejegyz\u00e9s t\u00f6bb kommentet kapott, az gyakrabban jelent meg a felhaszn\u00e1l\u00f3k fal\u00e1n, mint az a tartalom, mely alatt nem alakult ki komment-h\u00e1bor\u00fa. <\/p>\n\n\n\n

Mindezt akkor l\u00e9pte meg a Facebook, amikor a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia felhaszn\u00e1l\u00f3k az addigi akt\u00edv magatart\u00e1sukat egyre ink\u00e1bb passz\u00edvra cser\u00e9lt\u00e9k, vagyis tartalomgy\u00e1rt\u00e1s \u00e9s kommentel\u00e9s helyett m\u00e1r f\u0151leg olvastak, vide\u00f3kat n\u00e9ztek, podcastokat hallgattak.<\/p>\n\n\n\n

A 2021 \u00e9vi k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia ipar\u00e1gi jelent\u00e9sb\u0151l<\/a> az der\u00fcl ki, hogy m\u00edg 2018-ban m\u00e9g a marketingesek 67 sz\u00e1zal\u00e9ka mondta azt, hogy a legfontosabb k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia platform sz\u00e1mukra a Facebook, ez 2021-re folyamatos ereszked\u00e9ssel 54 sz\u00e1zal\u00e9kra cs\u00faszott vissza. Ek\u00f6zben pedig az Instagram \u00e9s a YouTube ar\u00e1nya emelkedett, illetve egy kicsit szer\u00e9nyebb m\u00e9rt\u00e9kben a LinkedIn\u00e9 is. Ez azt jelenti, hogy a marketingesek elkezdtek egyre kevesebb p\u00e9nzt vinni a platformra, ami meg is jelenik a hirdet\u00e9si k\u00f6lt\u00e9sekn\u00e9l, mint azt l\u00e1thattuk a 2022 febru\u00e1r elej\u00e9n k\u00f6zz\u00e9tett adatokn\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n

Az elm\u00falt \u00e9vek sor\u00e1n a c\u00e9ges Facebook-oldalak kezel\u0151i tapasztalhatt\u00e1k, hogy gyakorlatilag teljesen elt\u0171nt a bejegyz\u00e9seik organikus el\u00e9r\u00e9se. Ha nem is cs\u00f6kkent null\u00e1ra, de a kor\u00e1bbi \u00e9vekhez k\u00e9pest a t\u00f6red\u00e9k\u00e9re esett vissza mostanra. Sok influencer az\u00e9rt is t\u00e1vozott a platformr\u00f3l, mert prom\u00f3ci\u00f3 n\u00e9lk\u00fcl egyszer\u0171en \u00e9rtelmetlen volt a Facebookra tartalmat elhelyezni, hiszen nem hozott el\u00e9r\u00e9st \u00e9s aktivit\u00e1st.<\/p>\n\n\n\n

\u00c9rdemes egy\u00e9bk\u00e9nt arra is egy pillant\u00e1st vetni, hogy a kor\u00e1bban eml\u00edtett, napi akt\u00edv felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1ma hogyan is cs\u00f6kkent az elm\u00falt \u00e9vekben. Ami val\u00f3ban l\u00e1tv\u00e1nyos, az a 24 \u00e9vn\u00e9l fiatalabb koroszt\u00e1lyok elsziv\u00e1rg\u00e1sa. A 13-17 \u00e9ves koroszt\u00e1lyb\u00f3l persze eleve nem voltak sokan a Facebookon, de a 18-24 \u00e9vesek sz\u00e1ma, mely egykor a legjelent\u0151sebb volt, m\u00e1ra bezuhant a m\u00e1sodik helyre a 13-17 \u00e9ves koroszt\u00e1ly ut\u00e1n. A l\u00e9nyeg itt annyi, hogy a 24 \u00e9v alattiak m\u00e1r nem haszn\u00e1lj\u00e1k akt\u00edvan a Facebookot.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e1s vizsg\u00e1latok szerint<\/a> pedig az \u00fagynevezett „boomerek” koroszt\u00e1lya is egyre ink\u00e1bb elt\u00e1volodik a Facebookt\u00f3l. Itt azonban \u00f6nbevall\u00e1son alapul\u00f3 napi haszn\u00e1latr\u00f3l van sz\u00f3.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Az adatokb\u00f3l az is kider\u00fcl, hogy melyek azok a platformok, ahol ezek a t\u00e1voz\u00f3 felhaszn\u00e1l\u00f3k megjelennek. Az App Annie adatai szerint glob\u00e1lisan a TikTok volt a legt\u00f6bbet let\u00f6lt\u00f6tt alkalmaz\u00e1s a tavalyi \u00e9v harmadik negyed\u00e9v\u00e9ben. M\u00f6g\u00f6tte \u00e1llt az Instagram, m\u00edg a Facebook a harmadik helyre szorult vissza.<\/p>\n\n\n\n

Az eMarketer v\u00e1rakoz\u00e1sai szerint pedig a Facebookon elt\u00f6lt\u00f6tt id\u0151 folyamatosan cs\u00f6kkenni fog (2020-ban a covid-19 miatt jelentkezett n\u00f6veked\u00e9s). <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

\u00d6sszess\u00e9g\u00e9ben teh\u00e1t az rajzol\u00f3dik, hogy <\/p>\n\n\n\n

  • egyr\u00e9szt a fiatalok elhagyj\u00e1k a Facebookot, \u00edgy ha a 25 \u00e9v alatt koroszt\u00e1lyt c\u00e9lozn\u00e1d meg, akkor sz\u00e1modra nem \u00e9rdemes itt jelen lenni. R\u00e1ad\u00e1sul ez a koroszt\u00e1ly nem val\u00f3sz\u00edn\u0171, hogy k\u00e9s\u0151bb vissza fog t\u00e9rni, vagyis minden \u00e9vben egy kicsit sz\u00e9lesebb koroszt\u00e1ly ignor\u00e1lja a Facebookot.<\/li>
  • A c\u00e9gek egyre ink\u00e1bb visszafogj\u00e1k a hirdet\u00e9si k\u00f6lt\u00e9seiket a platformon. <\/li>
  • Ugyanakkor egyel\u0151re nem l\u00e1that\u00f3 olyan alternat\u00edva, mely ugyanazt k\u00edn\u00e1ln\u00e1, mint a Facebook. M\u00e1r ha egy\u00e1ltal\u00e1n sz\u00fcks\u00e9g van egy ilyen t\u00edpus\u00fa k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ra.<\/li>
  • \u00cdgy azt\u00e1n alternat\u00edva hi\u00e1ny\u00e1ban az id\u0151sebb koroszt\u00e1lyok el\u00e9r\u00e9s\u00e9re tov\u00e1bbra is a Facebook k\u00edn\u00e1l lehet\u0151s\u00e9get. Erre \u00e9rdemes lehet haszn\u00e1lni, de fel kell k\u00e9sz\u00fclni, hogy a Facebook folyamatos hanyatl\u00e1sa m\u00e1r nem fog megfordulni.<\/li><\/ul>\n\r\n