2018-11-280 komment
Miért nem érdekel senkit a weboldalad?
Ha van egy weboldalad, aminek nem túl nagy a látogatószáma, akkor a címben szereplő kérdés szinte biztos, hogy felmerül benned. Mi lehet az oka? És legfőképp: mi lehet a megoldás?
Ha van egy kis, céges oldalad, vagy egy portfólió site-od, ahol bemutatkozol, esetleg írsz egy blogot, azt remélve, hogy valakik majd rádtalálnak, akkor nagy az esély arra, hogy kénytelen leszel szembesülni a közönség érdektelenségével. De miért? És most nem a szokásos tanácsok jönnek, hogy marketingezz, seozz, hirdess!, hanem visszatérünk az alapokhoz, azokhoz az elvekhez, amelyekből ki kellene indulnod.
Tudod, mi célja a weboldaladnak?
Ha van egy weboldalad, és még nem tetted fel magadnak ezt a kérdést, akkor itt az ideje. Ha mondjuk írsz egy blogot, akkor azt miért teszed? Mi a fő témád? Van valami határozott célod és egy speciális témád, vagy mindenre lősz, és valami nagy általános célt szeretnél elérni? Vagy egyszerűen csak létezni?
Minden weboldal értelmetlen, ha nincs valami világos célja. És ennek nem csak valami homályos elképzelésnek kellene lennie, hanem egy leírt célnak. Tedd fel magadnak a kérdést, és adj rá egy választ! Mit csinálsz, miért szereted csinálni? Fogalmazd meg a küldetésnyilatkozatod! Amit akár meg is jeleníthetsz a weboldaladon.
Ha például el akarsz adni valamit – egy terméket vagy egy szolgáltatást . valakinek, akkor beszélj arról, hogy az a termék miért jó. Ha elég szenvedélyesen teszed ezt – mert szívügyed a dolog, éjjel-nappal ezzel foglalkozol -, és a vevő látja a lelkesedésed, akkor sokkal könnyebben meggyőzheted. Inspirálod őt, és elhiszi, hogy neki is kell a terméked. Mert nem egyszerűen egy termékről van szó, hanem sokkal fontosabb dolgok húzódnak meg mögötte: elvek, célok, jövőkép.
A weboldaladnak is ugyanezt kellene tennie: ki kell fejeznie a szenvedélyed a terméked vagy szolgáltatásod iránt, meg kell tudnod fogalmazni a látogatóval kapcsolatos interakciókban, hogy miért egyedi, különleges, Te miért hiszel benne, és persze neki miért lehet rá szüksége.
A weboldalad nem Te vagy
A weboldalad nem olyan, mint egy celeb, aki a sok néző előtt előad valamilyen szerepet. Vagy legalábbis nem olyannak kellene lennie, mégis sok esetben ez a hozzáállás. Lehet, hogy Te azt hiszed, hogy a weboldalad rólad szól, Téged mutat be, de valójában nem. A weboldalad – ahogy egy közösségi média oldal is – egy idealizált képet mutat rólad.
Ugye, a hibáidat nem emlegeted a weboldaladon? Az elrontott termékeid, a csalódott ügyfelek véleményei nem kerülnek ki az oldalra? A nehzségekkel és a problémákkal nem fárasztod az embereket?
A látogatók csak azt látják, hogy mit állítasz magadról, ez pedig senki számára nem különösebben meggyőző. Az emberek nem szeretik a tökéletes cégeket, és nem is hiszik el, hogy ilyen vagy. Akkor kezdesz emberi arcot ölteni, ha láthatóvá válik nem csak a pozitív, hanem a negatív oldalad is. Az életben ugyanis mindenkinek vannak hibái, akadnak nehézségei, és egyáltalán nem gond az, ha ezeket beismeri. A barátaid és a családtagjaid ezekkel tisztában vannak, és nem csak ezekkel együtt, hanem talán pont ezekért is kedvelnek.
A weboldaladnak is hasonlóan kellene kommunikálnia: emberibb arcot kellene mutatnia, hogy ezáltal vonzóbbá váljon. Ez persze nem azt jelenti, hogy kezd el kipakolni a dühös ügyfelek – egyébként szintén nem túl objektív – véleményét a weboldalra. De, ha lehetővé teszed az interaktivitást a weboldaladon, akkor azzal már egy életszerűbb megjelenéshez közelítesz.
A weboldalad ne rólad szóljon!
De a lelkesedés, az elhivatottság és az őszinteség mellett, a weboldaladon nem elsősorban magadat kell bemutatnod. A weboldaladnak a felhasználóról, az ügyfeleidről, az ő problémáikról kellene szólnia. Legalábbis, ha azt akarod, hogy érdekelje őket, amit csinálsz. Az nem ösztönöz senkit sem arra, hogy kapcsolatba lépjen veled, rendeljen tőled, ha magadról beszélsz. És közben látszik, hogy nem figyelsz az ügyfelekre, nem érted őket és a problémáikat. Nem is érdekelnek, csak magad, a céged és terméked.
A weboldaladdal megoldást kell kínálnod a célközönséged problémáira. Akár olyan problémákra, amelynek lehet, hogy egyáltalán nincsenek is tudatában. Azon kell gondolkodnod, és azt kell kifejezned, hogy miként tudsz javítani az életükön, hogyan tudod megszüntetni a bennük lévő feszültséget a termékeddel, szolgáltatásoddal. El kell tudnod mondani, miként teszi az szebbé, könnyebbé vagy jobbá az életüket.
Tényleg jó a weboldalad?
Úgy gondolod, hogy valóban egy igényes, minőségi weboldalt kínálsz az ügyfeleknek? A lehető legjobb felhasználói élménnyel? A weboldalad tényleg minden részletében és teljesen következetesen a márkádat, az image-edet kommunikálja? És még ha azt hiszed, ez így van, valóban ez a helyzet?
Lehet, hogy a kollégáid és az ismerőseid azt mondják, hogy jó a weboldalad. De nézz körül mondjuk az Awwwards oldalán, hogy hol tart ma a webdesign! Vizsgáld meg, hogy mennyire kreatív is lehet egy weboldal! Nem muszáj persze erőltetni az eredetiséget, hiszen egy jó webdesign egyszerű és a hagyományokra építve a leghatékonyabb, de azért “jónak” kellene lennie a weboldaladnak, nem?
Egy olyan weboldal készítése, mely hatékonyan megoldja az ügyfeleid problémáid, ami kitűnően értékesít, nem könnyű. Egy felhasználói felületet a lehető legjobb felhasználói élménnyel megtervezni nem egyszerű, még ha a végeredmény egy laikus számára néha kifejezetten egyszerűnek is tűnik. Ha nincs tapasztalatod a weboldalkészítésben, akkor nem is fog menni.
Ezt persze csak később látod majd be, amikor nem jönnek az eredmények. Célszerűbb lenne tehát egyből egy weboldalfejlesztővel, egy webdesignerrel belevágni a feladatba, még ha szeretnéd is megspórolni az árát.