Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-300 komment

Milyen az a felhasználó-központú webdesign? És mitől lesz egy weboldal felhasználó-központú?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A felhasználó-központú webdesign olyan megoldásokat keres a problémákra, melyekben a folyamat minden lépését emberi szemszögből is vizsgálják. (Frissítés, 2020.07.13. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan mutathatod meg a weboldaladon, hogy tiszteled a felhasználóidat?)

A felhasználó-központú design négy alapelve

A felhasználó-központú designnak négy alapelve van:

1. Az emberekre összpontosíts!

Bármit is tervezel, mindig azokra az emberekre gondolj, akik használni fogják a terméked, például a weboldalad. Ezek a személyek nem absztrakt felhasználók, hanem valódi emberek, akik kapcsolatba lépnek vele. Tartsd észben, hogy a terméked csak egy eszköz, amivel segíteni tudod őket a céljaik elérésében.

Az azonosítás folyamata egy egyszerű kérdéssel kezdődik: kinek készítem ezt? Hacsak nem saját magadnak készítesz egy terméket, a gondolkodást a közönségeddel kell kezdened:

  • Ki fogja használni ezt a terméket?
  • Milyen környezetben (idő, hely, eszköz, stb.)?

Miután meghatároztad a célszemélyeket, ki kell alakítanod a felhasználói utakat.

Felhasználó-központú webdesign

2. Találd meg az igazi problémát!

Nem minden problémát érdemes megoldani. Don Norman szerint a problémáknak két típusa létezik: az alapvető problémák és a problémák tünetei. Ő úgy véli, hogy az alapvető problémákat kell először megoldani, mert ezzel megoldható minden más probléma.

Természetesen az alapvető problémák kutatások segítségével történő feltárása időt vesz igénybe, és a termékfejlesztés gyakran úgy érzi, nincs erre elég ideje. Nem számít azonban, hogy mennyit időt vesz igénybe, a lényegi problémák azonosítása egy szükséges lépés a designfolyamat során. Ha a designer átugorja ezt a részt, az olyan helyzethez vezethet, hogy a rossz problémákra keres megoldásokat.

A problémameghatározásra gondolj úgy, mint egy befektetésre: minél alaposabban végzed el a kutatást, annál több időt és energiát spórolsz meg a továbbiakban.

3. Rendszerben gondolkodj!

Ne csak a felhasználói út egyetlen szakaszára (a közvetlen élményre) összpontosíts, miközben elfeledkezel a többi részéről. A közvetlen élmény javítása nem egyenlő ugyanis a jó felhasználói élmény egészével. Mindig lásd a teljes képet: mit akarsz elérni az élménnyel, mi az a végeredmény, ami fontos számodra.

Képzelj el egy kereskedelmi alkalmazást, melynél a termék megvásárlásáig vezető felhasználói folyamat valóban áramvonalasra van tervezve. De amint a vásárló elér az ügyfélszolgálathoz (például azért, mert szeretne visszaküldeni egy nemrég megvásárolt terméket), lassúvá válik a kommunikáció. Ilyenkor nem számít, hogy mennyire volt kiváló a termék megvásárlásának élménye, a teljes felhasználói élmény nem lesz igazán jó.

4. Mindig teszteld a design-döntéseidet!

Nem számít, hogy mennyi időt töltöttél el a design megtervezésével, mindig tesztelned kellene azt valós személyekkel. A tesztek során érkező visszajelzések segítenek megérteni, hogy a design mely részén kell javításokat eszközölnöd.

Nem helyettesítheted a valós felhasználókat az ismerősökkel vagy a kollégákkal, mert egy ilyen teszt nem lenne reprezentatív. A designerek, a fejlesztők, sőt még az UX-kutatók is az úgynevezett hamis-konszenzus hatástól szenvednek: az emberek hajlamosak feltételezni azt, hogy a többiek is osztják az elképzeléseiket, és hasonlóan viselkednek egy adott helyzetben. Más szavakkal, a termékek létrehozói azt feltételezik, hogy azok az emberek, akik használják majd a terméket, olyanok, mint ők.

Fontos tehát újra elmondani: Te nem a felhasználó vagy! Ez az oka annak, amiért valós felhasználókkal végzett vizsgálatok vezetnek csak értékes eredményekhez.

Hogyan mutathatod meg a weboldaladon, hogy tiszteled a felhasználóidat?

Minden emberi lény szereti értékesnek érezni magát. A legtöbben persze nem azt várjuk, hogy mindenki hajbókoljon előttünk, csak azt, hogy azok, akikkel kapcsolatba kerülünk, némi tiszteletet mutassanak. Ugyanez igaz a weboldalak esetében is, hiszen azok a kommunikáció egy formáját jelentik.

És, hogy ez miért fontos? Azért, mert ha lenézéssel, arrogánsan fordulsz az emberek felé, akkor a legtöbb esetben a reakció is negatív lesz: düh, ellenállás, elfordulás. Ha nem a várakozásaiknak, elvárásaiknak megfelelően kezeled a látogatókat a weboldaladdal folytatott interakció során, akkor semmi jóra nem számíthatsz tőlük.

Felmerülhet a kérdés, hogy egy weboldallal szemben – mely nem egy emberi lény -, miként érezhetnek így az emberek. Azt azonban tudni kell, hogy szeretjük a dolgokat antropomorfizálni, vagyis emberi tulajdonságokkal felruházni, valamiféle élőlényként tekinteni rá. Ráadásul, mindenki tisztában van vele, hogy egy weboldal, illetve a cég mögött emberek állnak, és a weboldalad hangnemét azonosítják a céggel és az ott dolgozókkal

Vagyis, ha szeretnél ügyfeleket, akkor tiszteletet kell kifejezned az emberek iránt a weboldaladdal is. Ez sajnos sokak számára meglehetősen furcsa és idegen dolog, mivel alapvetően nem a többi ember iránti tisztelet az, ami meghatározza a hétköznapi életüket. Ráadásul nem is tudják, hogy a weboldaluk esetében milyen tényezők árulkodnak erről. Úgyhogy lássunk néhányat!

Tiszteld az emberek idejét!

Habár itt csak az időről van szó, a felhasználók szempontjából ez a legfontosabb tényező egy weboldalnál. Vagyis az, hogy minél könnyebb legyen használni, mivel így időt takarít meg az emberek számára. Ebbe nem csak az tartozik bele, hogy mennyi időbe telik egy weboldal betöltődése – habár ez is része a hatékonyságnak -, hanem a teljes felhasználói élmény.

Ha azt várod a látogatóktól, hogy mindenféle akadályokon kelljen átküzdeniük magukat, hogy eljuthassanak a céljukhoz, akkor nem tiszteled az idejüket. Gondolj például arra, amikor egy túl hosszú űrlapot kényszerítesz rá a felhasználókra. Ilyenkor csak a saját szempontjaidat veszed figyelembe, az emberekét nem. Legyen tehát egyszerű a webdesign, egyértelműek a lehetőségek, mutasd az irányt nekik és ne bonyolítsd az életüket

Ne feltételezz!

Az emberek nem szeretik, amikor feltételezéseid vannak velük kapcsolatban. Nemcsak azt nem szeretik, ha hibásak ezek a feltételezések, de olykor azt sem, ha beigazolódnak. Természetesen a világ, a marketing és a webdesign is a feltételezésekre épít. Te is mindenhol azzal találkozol, hogy a feltételezések szerint miként kell viselkednie egy férfinak, milyen legyen egy nő, milyennek kell lennie egy jó szülőnek, de tele vagyunk ilyen szerepekkel, melyeket feltételezések éltetnek. Ezek a feltételezések, vagy nevezhetjük őket sztereotípiáknak, azonban nem feltétlenül igazak, és persze nem véletlenül támadják őket.

Mindebből csak annyi a lényeg a webdesignnal kapcsolatban, hogy ha túl sok feltételezéssel élsz azzal kapcsolatban, hogy ki használja, vagy hogyan kellene használnia a weboldaladat, akkor azt kockáztatod ezzel, hogy elriasztod az ügyfeleket. Ne feltételezz tehát, hanem ismerd meg őket

Ne nézd le az embereket a hibáikért!

Az emberek mindig követnek el hibákat. Ez teljesen normális, az élet része, és a weboldalakon is előfordul. Ne nézd ezért hülyének őket, hanem igyekezz olyan oldalt készíteni, ahol minimalizálod a hibák lehetőségét, illetve a hibaüzeneteidnél empátiával közelítesz a felhasználókhoz, akik egyébként is össze vannak zavarodva, és valószínűleg nem értik, hogy mit rontottak el.

Ahelyett, hogy megaláznád, elbizonytalanítanád és magadat a valóságosnál sokkal okosabbnak láttatva kioktatnád őket, inkább azt próbáld elérni, hogy ne veszítsék el a lendületüket, és újra próbálkozzanak! Egy-egy rosszul megfogalmazott hibaüzenettel, melyből sugárzik a látogatók lenézése, igen gyorsan elveszíted a potenciális vevőket.

Inkább azt tedd világossá nekik, hogy a hiba sokszor teljesen természetes része egy folyamatnak, melynek megoldása az, ha kijavítják. Fontos azonban, hogy ilyenkor ne kelljen egy teljes folyamatot például egy rendelésnél újra kezdeniük, különben gyorsan lelépnek.

Adj világos utasításokat!

Azzal, ha világos utasításokat adsz, egyértelművé teszed, hogy mit vársz az emberektől. Az emberek akkor érzik valahová tartozónak magukat, ha tisztában vannak vele, hogy ott mit várnak tőlük, mit kell tenniük. A szabályok ismerete mindig az első lépés ahhoz, hogy egy helyen vagy csoportban elfogadottnak érezze magát valaki.

A világos utasítások tehát nem parancsok, hanem ezek adják meg a kellő magabiztosságot a felhasználóknak a weboldal használata során. Ezzel elkerülhetik, hogy a weboldalon előforduló szituációkban ostobának érezzék magukat, mert nem tudják hogy mit és hogyan kell csinálniuk. Ezt a szövegeiddel, mikroszövegekkel, animációkkal, illusztrációkkal, stb. segíted.

Adj tehát érthető utasításokat minden webdesign lehetőséget kihasználva, mert ha nem így teszel, csak elbizonytalanítod az embereket, elidegeníted őket magadtól és a weboldaladtól!

Bújj elő a cég álarca mögül!

Miközben a cégek és a mögöttük álló emberek szívesen kommunikálnak személytelen, megfoghatatlan, arctalan létezőként az ügyfelekkel – holott a legtöbb esetben egyelőre nem robotok, hanem emberek végzik ezt a kommunikációs tevékenységet -, addig az ügyfelek emberi hangra, megértésre vágynak. Ez egyértelmű lehet számodra is, ha bármely nagy szolgáltató cég telefonos ügyfélszolgálatára gondolsz.

Emiatt kell emberi hangon megszólalni a weboldalon, és nem hosszú és bonyolult körmondatokkal, szakmai szövegekkel távolságot tartani az ügyfelektől. Akkor sem, ha feltételezésed szerint ettől profibbnak látszol is, és megmutathatod, mennyivel többet tudsz. Nyilván ez sok esetben kényelmes, és elkerülhetők általa bizonyos problémák, ugyanakkor nem biztos, hogy jót tesz az üzletnek.

A kapcsolati résznél is adj meg legalább egy olyan lehetőséget, ahol a kollégáiddal vagy veled kapcsolatba léphetnek a látogatók, és nem csak egy “gépnek” (kapcsolati űrlap) mondják el a problémáikat. Még ha nem is használják ki, az embereknek szükségük van arra, hogy  lássák: létezik lehetőség arra, hogy egy másik, élő személlyel kommunikáljanak, és valódi személyek állnak egy cég mögött.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.