2021-04-010 komment
Miért látogatnak meg egy weboldalt ma az emberek?
Egyre több időt töltünk online, egyre több weboldalt látogatunk meg naponta. De milyen célból tesszük ezt? Mire kell figyelnie a weboldalaknak, hogy kiszolgálják a felhasználók igényeit? Ha van egy weboldalad, akkor nem árt tisztában lenni ezzel.
A Google még 2015-ben közzétett egy anyagot, melyben felvázolta a négy kulcs-pillanatot, mely jelen van a webet használók életében. Elsősorban a mobilos felhasználókkal foglalkoztak, és ez alapján négy pillanatot soroltak fel:
- Tudni akarom pillanatok – amibe beletartozik a hírek utáni keresés, az általános tudás gyarapítása, vagy például olyan információ, mint a hogyan küldjön vissza valaki valamit, amit megvásárolt, stb.
- Menni akarok pillanatok – melyekbe olyan keresések kerültek, amikor a felhasználó valamit valahol meg akar találni.
- Meg akarom tenni pillanatok – ide tartoznak azok a keresések, amikor valaki például meg akarja javíttatni a mosogatógépét, vagy arra kíváncsi, hogyan kell paradicsomot ültetni, esetleg egy receptet keres, stb.
- Meg akarom venni pillanatok – amibe nem csak egy konkrét vásárlás tartozik, hanem az értékelések keresése vagy egyéb információk felkutatása, melyek segíthetnek egy dolog megvásárlásában.
Ugyanakkor emellett azonosítottak hat további emberi igény-állapotot, melyek befolyásolják a keresői viselkedést:
- Lepj meg!
- Segíts!
- Nyugtass meg!
- Taníts!
- Kápráztass el!
- Szórakoztass!
De nem csak a Google foglalkozott a témával, Avinash Kaushik is létrehozott egy keretrendszert, mellyel segíteni akart a marketingeseknek, hogy azt kínálják a felhasználóknak, amire valóban szükségük van.
Ez alapján pedig a SEJ egy bejegyzésében megpróbálta egy listába sűríteni, hogy mit is akarnak az emberek, amikor kapcsolatba lépnek a weboldalakkal. Íme:
Tanulni akarunk
Jelenleg éppen távoktatásban tanulnak a diákok a covid miatt Magyarországon is. Az oktatás az interneten zajlik, olyan platformok segítségével, mint a Google Classroom, a Meet vagy a Zoom. De a konferenciák is átkerültek az online térbe.
Mindenkinél előfordul, hogy egy-egy téma felkelti az érdeklődését, és megpróbál utánanézni a weben, sőt igazán mélyre ásni. A web pedig lehetővé teszi számunkra azt, hogy bármely témában információkat gyűjtsünk, tanuljunk, mégpedig a saját igényeinknek megfelelően.
Vásárolni akarunk
A járvány miatt sok, fizikailag létező üzlet bezárt, így a kereskedelem jelentős részben az online térbe költözött. A web lett az egyik legfontosabb felület, ahol vásárolni tudunk.
Sokan keresnek fel most olyan webáruházakat, ahol korábban még nem vásároltak, olyan termékeket vesznek meg online, melyeket eddig inkább valódi boltokban vettek meg. És mindenki számára lassan kiderül, hogy nincs olyan dolog, amit online ne lehetne megvásárolni.
Szórakozni akarunk
Sok embernek ez az elsődleges cél, amikor belépnek az online térbe, legalábbis a munkájukon kívül. Képeket, videókat akarnak nézni, zenét hallgatni, mert segít nekik egy kicsit kiszakadni a valóság olykor fojtogató légköréből.
Habár ez az igény korábban is jellemző volt, egyéb szórakozási lehetőségek híján most sokkal többet várunk el a nettől. Megjelentek a virtuális koncertek, színházi előadások, fesztiválok, mindenféle események, de premierfilmeket sem moziban nézünk már meg, hanem például valamelyik streaming szolgáltatónál.
Az online szórakoztatás előnye, hogy bárhol hozzáférhetsz, ahol van egy megfelelő eszköz és van internet. Ha éppen hajnali 5-kor akarsz megnézni egy filmet, akkor is megteheted. Az online szórakoztatás soha nem volt még ennyire kényelmes és könnyen hozzáférhető.
Információt akarunk
Megnézzük a térképet, megnézzük a híreket információkért. A
három leggyakoribb keresési típus a Google által is megfogalmazott „tudni akarom pillanatok” közé tartozik: általános tudás, ételekkel kapcsolatos információk, vásárlás.
Néhányan talán még emlékeznek arra, hogy régen, amikor egy kérdésre választ kellett találni, akkor az információ forrásának legelső helyszíne a könyvár volt. Ma már szinte mindent elérhetünk online, ráadásul pillanatok alatt.
Inspirálódni akarunk
Ez lehet akár egy lakberendezési ötlet, akár egy recept, vagy bármilyen gondolat, ami segíthet nekünk az életünkben. Ha valaki készíteni akar valamit, akkor körülnéz a weben, hogy találjon valamilyen jó kiindulópontot, amely segít kibontakoztatni a kreativitását.
Az online elérhető inspirációk tárháza gyakorlatilag végtelen, befogadhatatlan mennyiségű ötletet találhatunk a neten.
Kapcsolatban akarunk maradni
Kapcsolatot akarunk fenntartani nem csak azokkal az emberekkel, akiket ismerünk, hanem azokkal is, akiket nem: például közösségekkel, mozgalmakkal, de ide tartozhatnak a hírek is, vagyis általánosságban a világ.
A lezárások és az utazási korlátozások miatt egyre többen kénytelenek online kommunikálni a barátaikkal, ismerőseikkel. Ennek eredménye, hogy a Zoom bevételei 169 százalékkal nőttek a járvány miatt.
De ide tartozik a Facebook is, melyet ugyan sokan elhagytak vagy el akartak hagyni, mégis olykor az egyetlen felület a kapcsolattartásra bizonyos barátokkal vagy családtagokkal. A közösségi média jó eszköz az emberek összekapcsolására még akkor is, ha vannak árnyoldalai.
Egyszerűen csak unatkozunk
Habár van az a korszak az ember életében, amikor nincs arra ideje, hogy unatkozzon, mert annyi a teendő nap mint nap, mégis mindenki életében vannak olyan üresjáratok, amikor nincs kedve semmihez, csak valamivel el akarja ütni az idejét két teendő között: ilyenkor felmegy a netre céltalanul, és nézelődik.
Ilyenkor bármi képes megfogni egy-egy pillanatra, akár a közösségi médiában, akár a weben. Az emberek valószínűleg megszámlálhatatlan mennyiségű órát töltenek azért a neten, mert egyszerűen csak unatkoznak, a telefon és tablet pedig mindig kéznél van.
És, hogy miért érdekes mindez? Mert, ha van egy weboldalad, szeretnél megjelenni az emberek számára, megmutatni a tartalmaidat, akkor tudni kell, hogy az emberek mit akarnak a neten. Hiszen az ő igényeiket akarod kiszolgálni, nem?