Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-05-060 komment

Az emberek sokszor nem tudják, hogy mit keresnek – Hogyan segítsd őket a weboldaladon?

Előfordul az, hogy az emberek nem tudják pontosan, hogy milyen kulcsszóval írják le azt, amit a keresőben meg szeretnének találni. Ilyenkor plusz munkát belefektetve próbálják megkeresni ezt a kifejezést, hogy aztán rákereshessenek. Hogyan tudod segíteni a felhasználókat, hogy gyorsabban elérjék, amit szeretnének?

Keresés-alapú digitális világban élünk már egy jó ideje, ami nagyban megkönnyíti az információk beszerzését, már persze, ha tudjuk, hogy milyen kulcsszóval érdemes keresnünk. De mi van akkor, ha nem tudjuk? – tette fel a kérdést egy bejegyzésében a Nielsen Norman Group, mely persze választ is adott rá.

Ilyen helyzetben a felhasználók előzetes keresést folytatnak azért, hogy rátaláljanak a megfelelő kulcsszóra, általában valamelyik webkeresőben, leggyakrabban a Google-ben.

Mikor fordul ez elő?

  • Például akkor, ha a felhasználó tudja, hogy egy adott dolog hogyan néz, de nem tudja a nevét.
  • Megoldást akar egy problémára, de nem ismeri a szükséges eszközt, technikát, szolgáltatást.
  • Valamikor ismerte egy dolog nevét, de már elfelejtette.
  • Vagy tudja, hogy egy bizonyos nyelven mi a neve a keresett dolognak, de azon a nyelven, amin az információra van szüksége, nem.

Ilyenkor tipikusan elkezdik egy keresésben körülírni a dolgot, végignézik a képeket, hogy hol találnak hasonlót ahhoz, mint ami a fejükben van róla. A keresőeszközök azonban gyakran nem működnek, amikor a felhasználók nem ismerik a megfelelő kulcsszavakat.

Hogyan tudod segíteni a felhasználókat ebben a helyzetben?

Tehát, a felhasználóid lehet, hogy tudják, mit akarnak, de nem tudják, hogy hívják az adott terméket. Ez gyakran előfordul olyan termékek esetében, melyek bonyolultak vagy speciálisak. Ha Te is ilyenek kínálsz, akkor fontos lesz számodra, hogy segíts a felhasználóknak megtalálni a termékeid.

A webáruházad kialakításával például segíthetsz, hiszen kategóriába rendezéssel és jó kategória-elnevezések révén könnyebben megtalálják a felhasználók azt a kategórianevet, ami keresnek. Ez történik például akkor, ha valaki gáz főzőlappal, de elektromos sütővel rendelkező tűzhelyet szeretne venni, de nem tudja, hogy ezt a kategóriát “kombinált tűzhelynek” nevezik. Ilyenkor belép egy háztartási gépekkel foglalkozó webáruházba, majd a tűzhelyekre rákeresve megtalálja a kategórianevet, és már tudja is, mit keres.

De ugyanígy a webáruházak képekkel is segíthetnek az embereknek abban, hogy választ kapjanak a kérdésükre: mert mondjuk a felhasználó nem ismeri egy termék nevét, ugyanakkor, ha látja a képeket a weboldal keresőjében, akkor az alapján meg tudja találni azt, amit keres. Ugyanakkor a legtöbb weboldalon nincs olyan képkereső, amivel ezt a képes keresést kivitelezni tudná.

Fontos ugyanakkor azt is figyelembe venni a szöveges tartalmaid elkészítésénél, hogy az emberek milyen szavakat használnak egy bizonyos termék keresésénél. Lehet, hogy van a termékednek egy pontos neve, és Te szereted azt a nevet használni, vagy vannak preferenciáid, hogy miként akarod nevezni a szolgáltatásaidat, az embereket viszont ez nem nagyon érdekli, mert ők más néven ismerik az adott dolgot, és nem megtanulni akarják az egzakt kifejezést, hanem megoldani egy problémájukat.

Ilyenkor érdemes utánanézni a keresési naplózásban, hogy milyen kifejezéseket használtak a kereséseknél, majd neked is ezeket az egyszerű kifejezéseket vagy körülírásokat kellene használni a tartalmaidban, hogy az emberek könnyebben rátaláljanak a termékre.

A jelenség egyébként rámutat arra a problémára is, hogy miért kellene óvatosnak lenni az új kifejezések, elnevezések használatával. Lehet, hogy Te nagy örömmel vezetsz be egy elnevezést, amit pontosnak és találónak érzel, ráadásul az újdonságának is örülsz, az emberek azonban nem ismerik, emiatt nem is fognak rákeresni.

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor szükség lehet új kifejezések bevezetésére, hiszen az új dolgoknak új nevet kell találni, ha eltérnek a korábbitól. Ugyanakkor a pusztán marketingként kiötlött, és termékekre aggatott felesleges fogalmaknak (például funkciók, tulajdonságok kifejezésére) nem sok értelmük van, hiszen az emberek keverik őket, nem jegyzik meg, semmit sem jelent a számukra a legtöbb ilyen elnevezés.

Ha mégis használsz ilyen márkához kapcsolódó fogalmakat, akkor legalább arról győződj meg, hogy mellettük normális, emberi nyelven is megfogalmazod a lényegüket az adott oldalon, ahol szerepel a kifejezés, mert ez segít a keresés során a felhasználóknak.

Kategória: Webmarketing | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.