Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-05-130 komment

Hogyan hozd létre a céged vizuális identitását?

A jó vizuális márkaidentitás abban segít az embereknek, hogy azonnal felismerjenek egy céget vagy egy márkát a látható jellemzői alapján. A vizuális identitás kialakítása azonban több egy logó elkészítésénél.

Gondolj bele, mi történne, ha a McDonalds sárga ívei és piros alapja helyett mondjuk zöldet és lilát látnál? Talán felismernéd a márkát a szövegről és a formáról, de lassabban, ráadásul nem ugyanazokat az asszociációkat keltené, más érzéseket váltana ki.

A vizuális márkázás révén válik lehetővé az, hogy amikor valaki lát valamilyen, márkára jellemző vizuális jelzést, akkor egyből azonosítani tudja, hogy az honnan származik.

A vizuális márkaidentitás olyan elemek együttese – színektől a tipográfián keresztül a képekig – melyek látvány szempontjából megalapozzák egy cég személyiségét.

Itt azonban nem az általában vett márkaépítésről van szó, hiszen a vizuális márkaidentitás azt tartalmazza, amit az emberek látnak a márkából. Ez jelenti az alapját annak, hogy milyen látványvilággal jelenik meg egy márka, meghatározza a hozzá kapcsolódó hangulatot és üzenetet.

A vizuális márkaindentitás megalapozásában persze segít, ha van egy céges stílusmutatód, hiszen ez alapján már létre tudod hozni azokat a vizuális elemeket, melyek úgy néznek ki, ahogy a márkádnak meg kell jelennie. De lássuk, hogy mire kell figyelni a vizuális márkaidentitás megalapozásánál!

Következetes színhasználat

Itt térjünk vissza a McDonalds arany színű íveihez: a legelső dolog, ami összekapcsolja az embereket egy márkával, a színek. Ez lehet egyetlen szín, vagy akár egy meghatározott színpaletta.

Fontos azonban a színek következetes használata is. Természetesen lehet változtatni, variálni a színeken, hiszen néha szükség van erre. Például, amikor egy-egy kampány miatt változtatsz a domináns színen, esetleg egy speciális felületen kibővített a színpalettával állsz elő. Online felületeken a mostanában egyre népszerűbbé váló sötét mód is egy kicsit eltérő színhasználatot igényelhet, annak érdekében, hogy használható maradjon a weboldal.

A lényeg azonban az, hogy az elsődleges színpalettád következetesen használd, összhangban legyen a közönségeddel, és könnyen be tudják azonosítani általa a cégedet.

Tipográfia

A betűtípusok használata is ugyanúgy működik, mint a színeké. A különbség annyi, hogy a betűtípusok a szövegekre vonatkoznak. Persze a tipográfia nem egyszerű, hiszen már eleve lét fő típusában kell gondolkodnod:

  • Az egyik a logónál használt betűtípus, mely önmagában egy vizuális elemet hoz létre, miközben nem biztos, hogy a logón kívül máshol is használható.
  • A másik betűtípus minden egyéb célra megfelelő kell, hogy legyen. Arra ugyanakkor figyelni kell, hogy online és offline megjelenésnél is működjön.

Grafikus elemek

A vizuális márkaidentitás segít abban, hogy még következetesebb, hatékonyabb design-döntéseket hozz. A meghatározott stílusok és elemek ismételt alkalmazása megalapozza a márkád megjelenését.

A lényeg itt az, hogy ha a gomboknak egyszer kör alakot adtál és mondjuk narancssárga színt fehér szöveggel, akkor mindenhol – például hirdetéseknél is – így jelenjenek meg a gombok. Ugyanez legyen igaz minden más grafikus elemre, melyet használsz. Ezek a grafikus elemek fogják megerősíteni a márkád vizuális identitását.

Képek stílusa

A vizuális elemek közé tartoznak a képek is. Az identitás meghatározása szempontjából fontos, hogy milyen képeket használsz, azokon milyen szűrőket alkalmazol, milyen színsémák jelennek meg rajtuk, milyen a hangulatuk a fotóknak. Ha ezek a jellemzők következetesek, az segít a márkád azonosításában a felhasználóknak.

Persze nem minden cégnek van szüksége arra, hogy szigorúan egy bizonyos stílusba tartozó fotókat használjon. Elegendő lehet, ha csak egy-egy kampányban jelennek meg azonos megjelenésű fotók.

A logó elhelyezése

Szinte minden márkának van logója, melynél szintén a következetes megjelenés felel az identitás kialakításáért. Előfordul ugyanakkor, hogy a különböző felületeken némileg módosított logó jelenik meg, például nem minden esetben használják az összes színt, hanem olykor csak egy egyszerűsített verziót. Ennek célja az, hogy az eltérő felületeken is hatékonyan jelenjen meg a logó.

Emellett azonban fontos az is, hogy a logó lehetőleg mindig ugyanazon a helyen jelenjen meg. Tehát például mindig a bal felső sarokban, vagy mindig középen. És természetesen nem szabad megfeledkezni a megfelelő whitespace-ről sem körülötte, hogy érvényesülni tudjon.

Méret, forma, kontraszt

A márka identitásához hozzátartozik a méretek, a formák és a kontrasztok következetes használata is. A szabályok révén alakul ki a vizuális hierarchia, mely kapcsolatot hoz létre a különböző platformokon való megjelenések között.

Ha például nagyméretű címsorokat használsz a weboldaladon, akkor ugyanígy más felületeken, például nyomtatásban is ilyen nagyméretű címsoroknak kellene megjelennie. Természetesen azonos színben és betűtípussal írva. Ez segíteni fog abban, hogy a cégedhez kapcsolódó design mindenhol felismerhető legyen, és ez lenne a célja a vizuális identitás kialakításának.

Mindehhez segítséget nyújt az, ha úgynevezett vizuális mockupokat készítesz, melyekkel megalapozod a stílusod, és amit minden esetben lehet követni. Ez különösen akkor fontos, ha többen is létrehozhatnak a cégen belül céges vizuális megjelenéseket. A mockupok révén kész terveket kapsz, melyeket csak alkalmazni kell, és ezt bármely csapattag megteheti. Ráadásul sokkal jobban megérthető a cég vizuális identitása, mint ha csak le lenne írva.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.