Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-07-150 komment

Mi az a “niche”? És hogyan találd meg?

A niche egy olyan termék vagy szolgáltatás, mely szűkebb, specializáltabb közönséget vonz. Valószínűleg neked is van réspiacod, csak talán még nem határoztad meg magadnak.

Egyszerűen fogalmazva a niche a piac egy olyan kisebb szelete, melynek speciális igényei vannak. Ha meghatározod, hogy számodra mi ez a réspiac, akkor lesz egy olyan kis, piaci szeleted, ahol meghatározó szereplővé válhatsz.

Minél speciálisabb a niche, annál könnyebben tudsz benne első számú szereplővé válni. Itt jönnek képbe az úgynevezett long tail kulcsszavak, melyek ugyan kevesebb forgalmat hoznak, ugyanakkor a mérések alapján kirajzolódik, hogy jobb a konverziós arányuk.

A piaci rés megtalálásához először meg kell határoznod a fő kategóriát, amelyben tevékenykedsz, majd ezt le kell szűkíteni egy keskenyebb szeletre. Elvileg olyan lehetőséget keresel, mely nem túl általános, de nem is annyira szűk, hogy egyáltalán ne hozzon számottevő üzletet. Tehát egy általános termékből indulsz ki, melyhez olyan tulajdonságot, részletet teszel, melyek létrehozzák a niche verziót.

Ilyen lehet például, ha mondjuk nápolyi pizzát készítesz, de azt leszűkíted egy vegán verzióra, és ez lesz a te niche piacod. Vagy mondjuk egy blogot írsz a népzenéről, de ezen belül csak egy népnek a zenéjét járja körül a blog. Ez lesz a Te niche-ed, melyre egy meghatározott, szűk célközönség lesz vevő.

Ahhoz persze, hogy meghatározd a niche-tulajdonságot vagy részletet, figyelembe kell venned – a weboldalad elemzése alapján -, hogy milyen közönséget vonz ez a részlet, és persze, hogy mi a terméked. Minél többet tudsz a közönségedről, annál pontosabban meg tudod határozni, hogy ők hogyan látják a terméked. Így hatékonyabban tudsz hirdetni is, esetleg kifejleszthetsz új termékeket, melyek jobban kielégítik a közönség speciális igényeit.

De miért jobb egy szűkebb célközönséget megcélozni, mint a széles nagyközönséget? Azért, mert amikor egy széles területen próbálsz versenyezni, akkor a közönségedbe sokféle ember belekerül, így nehezebben tudod mindegyiküknek kielégíteni az igényeit, és nehezebben tudsz kiemelkedni.

Viszont minél keskenyebb a réspiac, annál kisebb versennyel nézel szembe, így pedig könnyebb lesz különbözni is a versenytársaktól. Ugyanakkor sokkal jobban rálátsz a közönséged igényeire is, és megérted, hogy a terméked miként segíthet a számukra.

Arra ugyanakkor figyelni kell, hogy túlságosan ne szűkítsd le a piacod. Érdemes többféle niche-t kigondolni, majd némi kutatást végezni, hogy megállapíthasd, melyik iránt mennyi ember érdeklődik és mekkora a verseny.

Ha az ideális ügyfelet keresed a magad számára, akkor válaszold meg azt a kérdést, hogy hol található a közönséged, milyen életkorúak, milyen neműek, milyen értékeik vannak, milyen életstílusuk. Használhatod ugyan a képzeleted a válaszokhoz, de az adatokat semmi nem helyettesíti.

A niche azonban nem csak a közönségedről szól, hanem a termékedről is. Nagyon jól kell ismerni ahhoz a terméked, hogy tudd, hogyan szűkítheted. A legtöbb terméknek már eleve van néhány egyedi tulajdonsága. A terméked máshogy néz ki, mint a konkurenciáé? Más a színe, a formája? Van egy olyan plusz tulajdonsága, ami egyéb termékeknek nincs? Hol érhető el a terméked? Prémium termék, vagy inkább az árával akar győzni?

Amikor átgondolod a terméked és a szolgáltatásod tulajdonságait, akkor azt se felejtsd el, hogy Te is része vagy ennek. Olyan kérdések merülhetnek fel ezzel kapcsolatban, hogy mi adja a hitelességed? Van valamilyen speciális tudásod, személyes tapasztalatod, ami megkülönböztet a konkurenciától? A válaszok segíteni fognak abban, hogy felépíts egy részletesebb képet arról, hogy mit is kínálhatsz az embereknek.

Ha már van egy céged, ami működik, akkor jó megoldás, ha végzel egy kutatást. A leghatékonyabb módja a közönség megismerésének, ha kapcsolatba lépsz velük. Ezt megteheted akár a közösségi médiában, akár személyesen, de figyelheted a hozzászólásokat, értékeléseket is (ha vannak). Ha van egy pár lelkes ügyfeled, akkor vedd fel velük a kapcsolatot, beszélj velük, hogy kiderítsd, mit szeretnek a termékedben vagy szolgáltatásodban.

Olyan kérdéseket tegyél fel nekik, hogy a terméked milyen problémájukat oldja meg? Miért Téged választottak a konkurencia helyett? A terméked mely tulajdonságát, funkcióját találják a leghasznosabbnak? Milyen más lehetőségeket vesznek fontolóra, amikor a hasonló termékek között keresgélnek? Kapsz majd egy rakás értékes és olykor meglepő választ.

Ha ezeken túl vagy, és már körvonalazódik, hogy milyen kategóriában, milyen közönségnek, milyen terméket akarsz kínálni, akkor itt az ideje, hogy ezeket összerakd. Sok lehetőség lesz már előtted, melyből ki kell választanod néhányat. Ezeket hozzáteszed a fő kategóriádhoz és látod a pontos lehetőségeket a niche-ek meghatározására. Ne feledd, hogy a cél egy olyan réspiacot találni, mely nem túl általános, de nem is túl szűk.

Végül, amit nem szabad elfelejteni, hogy a réspiacok állandóan változnak, fejlődnek. Egy idő után lehet, hogy egy régebbi niche-ed nem passzol hozzád vagy a közönségedhez már annyira, mint egykor. Ezért a réspiac alakulását folyamatosan figyelemmel kell kísérni, változtatni, vagy új niche-t keresni.

Kategória: Webmarketing | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.