Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-08-260 komment

Mi az a helyi navigáció? És mire lehet használni a weboldalon?

Úgynevezett globális navigációt minden weboldal használ, ugyanakkor akadnak olyan sok oldallal rendelkező, nagyobb weboldalak is, melyeknél megjelenik az úgynevezett lokális, vagy helyi navigáció is, mely segít a felhasználóknak, hogy azonosítsák a helyzetüket és felfedezzék a tartalmakat egy bizonyos kategórián belül vagy annak környékén.

Mi is az a lokális navigáció? A navigációnak az a típusa, mely a felhasználó weboldalon belüli helyzetétől függően jelenik meg, s megmutatja számára az adott kategóriába tartozó oldalakat, aloldalakat.

A legtöbb weboldal információs architektúrája hierarchikus, tehát úgy vázolható fel, mint egy fa. Egy weboldal globális navigációja a fa legvastagabb ágait mutatja, bárhol legyen is a felhasználó a weboldalon. A globális navigáció változatlan, a felhasználók számíthatnak arra, hogy mindig ugyanaz és ugyanott marad, bárhol is járjanak a weboldalon. Segítségével a nagyobb kategóriák között válthatnak.

Ugyanakkor a helyi navigációs menü információkkal szolgál arról a kategóriáról, ahol éppen a felhasználó jár, illetve megjeleníthet más, kapcsolódó kategóriákat is, melyek a fa azonos ágán helyezkednek el.

Ez azt is jelenti, hogy a lokális navigáció minden kategóriában eltérő lesz és olyan tartalmakat kínál a felhasználónak, melyek kapcsolódnak az adott kategóriához, vagy legalábbis közel helyezkednek el hozzá a weboldal információs architektúrájában.

Globális és helyi navigáció vízszintes elrendezésnél

A helyi navigáció célja

A helyi navigáció megléte több célt is szolgálhat egyszerre:

  • Jelzi, hogy az adott oldal mely kategóriában szerepel, vagyis segít a felhasználónak beazonosítani az aktuális helyzetét.
  • Egyazon kategóriában szereplő, de más oldalakra mutató linkeket jelenít meg, vagyis abban is segít a látogatónak, hogy merre léphet tovább az adott oldalról.
  • Megkönnyíti azt, hogy a felhasználó eljusson az információs architektúra mélyebb részeihez, melyek egyébként csak komolyabb interakciós költség révén lennének elérhetők számára.

Korábban említettük, hogy főleg nagyobb méretű weboldalaknál találkozhatsz vele. Ennek az az oka, hogy nem feltétlenül jó választás minden weboldal vagy alkalmazás számára, mivel van egy helyigénye. Az olyan termékek esetében, ahol szűkös a hely, kevés oldalból áll a weboldal, ott nem biztos, hogy érdemes alkalmazni.

De ugyanígy a mélyebb információs architektúrával rendelkező oldalaknál sem feltétlenül jó megoldás, mert túl bonyolulttá válhat a helyi navigációs menü, azaz túl sok helyet foglal el. Ilyenkor jobb megoldás más navigációs elemek alkalmazása, például kapcsolódó linkek vagy tartalmak jelzése.

Szükséged lehet helyi navigációra a weboldaladon?

A látható lokális navigáció rendszerint abban az esetben hasznos, ha a felhasználók keresgélnek egy weboldalon. Ilyenkor az emberek meglátogatnak több oldalt is egy kategórián belül, mert nem tudják pontosan, hogy mire is van szükségük vagy mert össze akarják hasonlítani az egyes kategóriákban szereplő információkat, esetleg többletinformációt akarnak gyűjteni a témában. Ilyen lehet például, ha valamilyen terméket akarsz vásárolni, és az egyes kategóriák között váltogatsz, mert nem döntötted el, hogy melyikre van szükséged.

Ahhoz, hogy megállapíthasd, hogy szükséged lehet-e a weboldaladon vagy annak egy részén lokális navigációs menüre, a felhasználói adatokból érdemes kiindulni, melyek megmutatják, hogy

  • a látogatók több aloldalt is meglátogatnak a weboldalad valamely kategóriájában egy munkamenet során
  • összehasonlítanak olyan információkat, melyek különböző oldalakon szerepelnek (például termékinformációk)
  • általában a látogatást valamely belső oldaladon kezdik, nem pedig a főoldalon, és szükség van arra, hogy könnyen beazonosítsák a pozíciójuk a látogatás során.

Hogyan alakítsd ki a helyi navigációt a weboldaladon?

Ha lokális navigációt alakítasz ki a weboldaladon, akkor

  • egyrészt könnyen azonosíthatónak és felfedezhetőnek kell lennie (vagyis a látogatónak meg kell tudnia találnia, és el kell tudnia különíteni a a globális navigációtól).
  • Másrészt a tartalmak közötti tipikus váltásokat kell megjelenítenie. Tehát olyan tartalmakat, melyeket jellemzően egy munkameneten belül meglátogatnak az emberek.
  • Emellett pedig minimális interakciós költséggel kell elérniük a menüt a felhasználóknak.

Ami a helyi navigáció elhelyezését illeti, monitoros megjelenítésnél általában két helyen jelenhet meg: vagy vízszintesen, egyből a globális navigációs menü alatt, vagy pedig a bal oldalon egy fordított L-betűt formázva a globális navigációval (mely vízszintesen, felül kap helyet). Hogy ezek közül melyiket választod, leginkább attól függ, hogy melyik passzol jobban a designhoz, illetve, hogy hány elem szerepel a helyi navigációban. Sok elem esetén egy vízszintes megoldás gondot okozhat.

A vízszintes elrendezésnek nagy előnye, hogy viszonylag kis helyet foglal: általában nem zavarja meg a fő tartalmi területet annyira, amennyire egy bal oldali menü tenné.

Emellett pedig az is igaz, hogy egy mély információs architektúra még függőleges kialakítás esetében is problémát jelenthet.

Ha ennél is több szintű lenne a helyi navigáció, akkor kevés teret hagyna a fő tartalomnak

Habár nem túl gyakran látható, előfordul weboldalakon, hogy a vízszintes navigáció akár három szintet is elfoglalhat. Ennél azonban nem nőhet nagyobbra, hiszen akkor már túl nagy rész hasít ki a fő tartalmi területből.

Ilyenkor már érdemesebb morzsamenüt alkalmazni ahelyett, hogy minden szintet jelölnél egy lokális navigációs menüvel. Természetesen a morzsamenü nem ad lehetőséget arra, hogy a kategória más oldalait is lássa a felhasználó, ugyanakkor kevesebb helyet foglal. Ezért minden weboldalon egyedileg kell eldönteni, hogy melyik megoldás alkalmazható.

Amire még érdemes figyelni, hogy mindig könnyen beazonosítható legyen a helyi navigációs menü. Hiszen pont az a cél vele, hogy interakciós költség nélkül tegye felfedezhetőbbé a kapcsolódó oldalakat. Ha nem veszik észre a látogatók, vagy nem tudják, mi az, akkor nem is fogják használni.

Ugyanakkor nem mindegy, hogyan teszed láthatóvá a lokális navigációt. Például nem szabad feltűnőbbnek lennie, mint a globális navigációs menü, mert ebben az esetben összekeverhetik a felhasználók a kettőt. A vizuális hierarchiának tehát összhangban kell lennie az információs architektúrával.

Az alábbi példában az látható, hogy túlságosan kiemelkedik a lokális navigáció, és az NNG tesztjei szerint a felhasználók észre sem vették a globális navigációs menüt.

Túlhangsúlyozott lokális navigációs menü

A vizuális hierarchia akkor van összhangban az információs hierarchiával, ha a lokális navigáció kisebb kontrasztot kap, mint a globális navigáció, akár a bal oldalra, akár felülre kerül.

Összességében tehát elmondható, hogy a helyi navigáció egy annak függvényében változó navigációs menü, hogy a felhasználó éppen hol tartózkodik a weboldalon, és megjeleníti a kapcsolódó oldalakat. A tervezésénél figyelni kell arra, hogy a felhasználók miként használják a weboldalt (összhangban van-e a felhasználói úttal), jól látható-e, de nem annyira feltűnő, hogy elnyomja a fő navigációs menüt.

(A bejegyzés ezen szöveg alapján íródott.)

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.