2022-02-030 komment
Hogyan alakítsd ki a webáruházad megrendelési oldalát, hogy több konverziót érj el?
Egy webáruház esetében rendkívül sok tényező ronthatja a konverziós arányunkat. Ezek egy jelentős részét már átvettük a webáruházakról szóló anyagunkban, ugyanakkor a megrendelési oldalak kialakításáról eddig még nem beszéltünk.
A megrendelési oldal a legtöbb esetben az utolsó oldal a webáruházaknál, melyekkel a felhasználók kapcsolatba léphetnek. Ha neked is van egy webáruházad, akkor nyilván mindent megteszel azért – marketing, webdesign, stb. -, hogy eddig a pontig eljuttasd a látogatót. Viszont, ha ezen a ponton megakad és távozik, akkor az egész munkád hiábavaló volt.
A Baymard Institute vizsgálata szerint a kosárelhagyások átlagos aránya 70 százalék körül mozog. De mi az oka ennek a magas aránynak?

A grafikonból látható, hogy a legtöbbször az extra költségek, a szállítás lassúsága vagy a szállítási díjak, esetleg a fiók létrehozásának a szükségessége az ok. Ugyanakkor olyan tényezők is megjelennek, mint a túlságosan bonyolult megrendelési folyamat, esetleg a bizalom hiánya vagy a nem megfelelő tájékoztatás az árral kapcsolatban.
Oda kell tehát figyelni arra, hogy miként alakítod ki a megrendelési oldaladat. Ehhez gyűjtött össze néhány tippet a Torque blogja, melyet mi is megosztunk.

Hogyan alakítsd ki a megrendelési oldaladat?
Mit tartalmazzon egy megrendelési oldal?
A megrendelési oldalon megjelenő elemeket alapvetően két részre lehet osztani. Az egyik azon információk megszerzésére vonatkozik, melyek szükségesek az eladás lebonyolításához, míg a másik a felhasználók tájékoztatására szolgál. Ide tartozik:
- a számlázási információk bevitele
- a kosárban szereplő termékek listája
- az elérhető szállítási lehetőségek felsorolása
- a fizetési információk bevitele
- az ügyfélszolgálat elérhetősége
Ennél persze jóval több dolog is megjelenhet a megrendelési oldalon, illetve a probléma inkább ott van, hogy ezek az elemek miként kerülnek kivitelezésre.
Néhány tipp
- Kínálj vendégként történő vásárlási lehetőséget! Hiszen, mint az látható a fenti grafikonon is, sokan nem akarnak fiókot létrehozni egy vásárlás miatt.
- A lehető legkevesebb információt kérd a felhasználótól! Csak olyan információkat kérj, amelyekre mindenképpen szükséged van a tranzakció lebonyolításához, ezáltal csökkentheted az űrlapmezők számát.
- Mutasd a folyamatot! Az emberek türelmetlenek és idegesek lesznek, ha nem látják, hogy épp hol tartanak a vásárlásban. Ezért vagy egyoldalas megrendelési oldalt használj, vagy ha több lépéses a folyamat, akkor jelezd, hogy hol jár az ügyfél.
- Hangsúlyozd a biztonságos vásárlást! Sokan aggódnak amiatt, hogy az általuk megadott információkat ellopják a weboldalak. Ezeket az aggodalmakat meg kell próbálnod csökkenteni.
- Legyen mobilbarát! A forgalom jelentős része érkezik mobilról a webáruházakban is. Ha nem elég mobilbarát a webáruházad, akkor könnyen lehet, hogy pont a megrendelési oldalon fog elvérezni a folyamat. Gondolj például arra, hogy itt be kell írni a különböző adatokat, ami mobilon nem feltétlenül egyszerű.
Emeld ki az előnyöket és az ügyfélszolgálati lehetőségeket!
Növelhetjük az esélyét a vásárlásnak, ha a felhasználók figyelmét felhívjuk arra, hogy a termékünk mennyivel teszi könnyebbé az életüket. Például azáltal, hogy ingyenes szállítást kínálunk számukra, illetve egyszerű visszaküldést. Ezek adhatnak egy végső lökést a vásárlás irányába azok számára, akik még bizonytalanok.
Szintén segíthet a bizalom fokozásában, ha a részletes szállítási infók után sem kell kutatni, vagy megjelenítesz egy gyakran ismételt kérdések szekciót, vagy adatvédelmi linket. De ezek mellett megfontolhatsz egy élő chatet is, melynek segítségével megválaszolhatod a vásárlás előtt még felmerülő kérdéseket. Van, aki idegenkedik a chattől, ezért egy telefonszámot vagy e-mail címet érdemes még itt megjeleníteni.
Egyszerűsítsd a folyamatot!
Az akadályok nem segítik elő az értékesítést. Minél idegesítőbb a vásárlási folyamat, annál kisebb az esélye, hogy befejezzék azt a felhasználók. A cél az, hogy minél egyszerűbb legyen. Hogyan érheted ezt el?
- Távolítsd el, vagy legalábbis húzd össze a láblécet és a fejlécet! Ezeken ugyanis olyan elemek találhatók, melyek elvonhatják a felhasználók figyelmét.
- Tedd lehetővé, hogy ne kelljen külön számlázási címet beállítani! Senki nem akarja kétszer megadni ugyanazokat az adatokat.
- Használj adatellenőrzést és automatikus kiegészítést! Az ugyanis rendkívül idegesítő, ha utólag derül ki, hogy egy adattal valami probléma van. Az automatikus kitöltés pedig gyorsabbá teszi a folyamatot.
- Tedd lehetővé a gyors megrendelést, az egykattintásos vásárlást! Ez azoknak a látogatóknak hasznos, akik gyakran vásárolnak a webáruházadban, be vannak jelentkezve, így rendelkezésre állnak a korábban megadott adataik.
- Mentsd el az adatokat a megrendelésnél! Ha az emberek az utolsó lépésnél úgy döntenek, hogy még valamit betesznek a kosárba, akkor nem túl szerencsés, ha visszalépés után elvesznek a már megadott adataik.
- Kínálj többféle fizetési és szállítási lehetőséget! Minél több lehetőség érhető el, annál nagyobb az esélye, hogy vásárolni fognak tőled.
Mutasd a kosár tartalmát, és tedd lehetővé, hogy módosítsanak rajta!
Korábban már említettük, hogy a kosár tartalmát a megrendelésnél is látniuk kell a felhasználóknak. Ugyanakkor az is számít, hogyan jeleníted meg ezt. Ha például csak egy szöveges listát látnak, akkor az nem minden esetben jelent segítséget. Sokszor akarják utólag ellenőrizni a vásárlók akár azt is, hogy megfelelő színt, méretet, mennyiséget, vagy bármely más variációt választottak-e, illetve előfordul, hogy a terméknév nem sokat mond nekik, inkább egy fotóra van szükségük az adott termék beazonosításához.
Azt is tedd lehetővé, hogy egyszerűen megváltoztathassák a kosár tartalmát, ha valami mégsem találnak rendben az utolsó ellenőrzésnél. Tudjanak törölni a kosárból, mennyiséget változtatni, stb. Ne kényszerítsd őket arra, hogy a vissza gombot kelljen lenyomniuk a böngészőben, hogy ezeket a változtatásokat végrehajtsák.
Végül hasznos tud lenni egy utolsó áttekintő oldal, ahol minden információt egyben látnak.
Mi történik a vásárlás után?
Szintén a rendelési folyamat része, hogy mi történik azt követően, hogy a felhasználó elhagyja a rendelési oldalt. Akár kosárelhagyásról, akár megvalósított vásárlásról legyen szó.
Ilyenkor még mutathatsz neki egy köszönő oldalt, ahol mondjuk feliratkozási lehetőséget kínálhatsz a hírleveledre, vagy ha nem regisztrált, akkor lehetőséget adhatsz a regisztrációra. Annál is inkább, mivel minden adatot beszereztél már tőle, csak egy jelszót kellene még beállítania. Ezt lehetőleg még ugyanabban az ablakban kérd el, ahol rendelt, mert a felugró ablakok kevésbé hatékonyak.
Azoknak pedig, akik megadták az adataikat, de végül nem rendelték meg a termékeket, érdemes e-mailt küldeni, melyben akár egyszeri árengedményt is kínálhatsz, ha vásárolnak.
Érdemes tesztelni
Habár az előbb felsorolt, bejáratott megoldások általában működnek a webáruházakban, nincs garancia arra, hogy minden ügyfélcsoport esetében egyformán hatékonyak. Ezért mindig hasznos lehet, ha tesztelsz bizonyos megoldásokat, azután változtatsz, majd ismét teszteled az eredményeket. Az A/B tesztek mutatják meg ugyanis, hogy van-e még lehetőség javítani a rendelési oldaladon.