Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-07-140 komment

Mik azok a “web-biztos” színek? És milyen előnnyel jár a használatuk?

Egy webbiztos színeket használó weboldal attól web-biztos vagy web-barát, hogy kisebb eséllyel jelennek meg eltérések a színeknél, bármely böngészővel is tekintjük meg. A webbiztos színek használatának jelentősége mára ugyan csökkent, érdemes azonban tudni, miről is van szó.

Miért olyan fontos, hogy a színekkel ne legyenek problémák a weboldalad megjelenítésénél? Elsősorban azért, mert a színek érzelmi kapcsolatot alakítanak ki a felhasználókkal, befolyásolják azt, hogy milyen benyomása keletkezik a mögötte lévő cégről az embereknek, illetve közreműködnek a konverziók megszerzésében. Tehát, ha a színek nem azonosak az eltervezettel, akkor annak a felhasználói élmény látja kárát, majd ennek eredményeként a bevételek.

Ezért fontos figyelni arra, hogy a színeknek nem csak pszichológiai vannak, hanem technikai vonatkozásai is vannak. Itt elsősorban arra gondolunk, hogy nem minden böngésző és nem minden eszköz jeleníti meg ugyanúgy a színeket.

Mik azok a webbiztos színek?

Amit fontos tudni, hogy nincs olyan szabvány, mely a webbiztos színeket felsorolná. A webbiztosnak tekintett 216 szín csak egy informális megállapodás, mely olyan színeket tartalmaz, melyeket a legtöbb népszerű webböngésző és operációs rendszer támogatott abban az időben, amikor még a kijelzők mindössze 256 színt voltak képesek megjeleníteni. Ebből a 256 színből pedig csak 216 jelent meg kellően következetes módon minden kijelzőn.

A webbiztos színek tehát olyan színek, melyek minden böngészőben és eszközön egyformán jelennek meg. Az úgynevezett “webbiztos színpaletta” 216 színt tartalmaz, melyet minden böngésző nagyobb gond nélkül meg tudott jeleníteni. De még ez a 216 szín sem volt 100 százalékosan web-biztos, mindössze 22 olyan szín található benne, melyek ténylegesen hibátlanul jelentek meg minden böngészőben és eszközön.

A maradék 196 szín használata esetében sem kell azonban kétségbe esni: habár nem 100 százalékosan azonos a megjelenésük, de nagyon közel járnak ehhez az értékhez. Így jelentős az esélye annak, hogy ezek a színek is jól és az elvártnak megfelelően fognak megjelenni minden eszközön.

Mindez azt jelenti, hogy bár nyilván a színeknél is vannak egyéb design-megfontolások, érdemes talán adott esetben figyelni arra, hogy webbiztos színeket használj. Ezáltal fog a weboldalad minden körülmények között úgy megjelenni, ahogy azt Te eltervezted.

Mindezek alapján tehát látható, hogy miért van jelentősége a webbiztos színek használatának, azonban nézzük részletesebben is:

  • A weboldalak, melyek webbiztos színeket használnak, megfelelően jelennek meg mindenféle eszközön.
  • A webbiztos színek nem fognak különböző furcsaságokat okozni a megjelenítésnél.
  • A webbiztos színeket használó weboldalak nagyobb eséllyel jelennek meg normálisan a régebbi böngészőkön és eszközökön.
  • A webbiztos színeket használó weboldalak gyorsabban töltődnek be, mert nincs szükség egyedi színprofilok letöltésére.
  • A webbiztos színeket használó weboldalakat könnyebb karbantartani és módosítani.

Ha webbiztos színeket szeretnél használni a weboldaladon, akkor többek között itt találod meg a kódjaikat és neveiket. Mint látható, itt Hex és RGB kódokat látsz. A Hex kódok olyan hatjegyű kódok, melyek azt mutatják meg, hogy milyen mennyiségben található egy adott színben a piros, a zöld és a kék. A kettős kereszt utáni első két szám vagy betű a pirosat jelöli, a második kettő a zöldet, a harmadik pedig a kéket.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy mostantól ragaszkodnod kell a webbiztos színekhez. Ezek ugyanis még akkor születtek meg, amikor a ’90-es évek közepén a monitorok legfeljebb 256 színt voltak képesek mutatni. Ebből lett aztán előbb 64 ezer szín (16 bit), ma már viszont több mint 16,7 millió színt (24 bit) is meg tudnak jeleníteni a kijelzők. Igaz, ez a sok szín a különböző eszközökön néha nem pontosan egyformán jelenik meg, csak nagyjából, illetve az eszközök egy kis része még mindig csak 256 szín megjelenítésére képes.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.