2022-12-080 komment
Hogyan fog kinézni a közösségi média a jövőben? Mi látszik az adatokból?
Habár a közösségi média már hosszú évek óta az életünk része, úgy néz ki, hogy még mindig tartogat meglepetéseket. De merre tart az elkövetkező években?
Ha a közösségi média jövőjét találgatjuk, akkor nem csak a fantáziánkra vagyunk bízva, ugyanis sokat segítenek ebben az adatok – leginkább azok, melyeket a fiatalabb generációk vizsgálatával kapnak -, és a már beharangozott új funkciók figyelembe vétele.
Átkerül a keresés a közösségi médiába
Amit legelőször is ki lehet jelenteni, hogy ha Z-generációt tekintjük, akkor a keresés számukra már nem csak a Google-t jelenti, hanem a közösségi oldalakat, azon belül is akár a TikTokot, mely az idősebbeknek eszébe sem jutna. Pedig a Hubspot adatai azt mutatják, hogy ha a fiatalok információt szeretnének egy termékről – akár ajánlást, akár értékelést -, akkor a közösségi médiához fordulnak, sokszor automatikusan a TikTokhoz.
Nemrég egyébként a Google egyik vezetője is arról beszélt a TechCrunchnak, hogy az olyan közösségi platformok, mint a TikTok vagy az Instagram, a Google-t két irányból is fenyegetik: a térkép és a keresés felől. Mint kiderült, vizsgálataik szerint a fiatalok 40 százaléka nem a térképhez vagy a keresőhöz fordul, ha mondjuk egy éttermet akar találni, inkább a TikTokon és az Instagramon próbálkoznak.
De mi lehet ennek az oka? Prabhakar Raghavan Google-alelnök szerint elsősorban az, hogy előnyben részesítik a „haladó” vizuális válaszokat.
Nem véletlen, hogy a TikTok új keresési funkciókkal kísérletezik, mellyel a felhasználók aktivitását akarja fokozni. 2022 augusztusában tesztelték azt, hogy a keresett kulcsszavakat a rendszer kiemeli és linkeli a találatoknál. Ez egy további lehetőség a felhasználóknak, hogy új tartalmakat fedezzenek fel.
Még nagyobb lesz az influencerek befolyása
Egy 2022-es vizsgálatból – melyben ezer embert kérdeztek meg – kiderült, hogy az influencerek befolyása sokszor nagyobb, mint a barátoké vagy a családé. Amikor azt kérdezték az alanyoktól, hogy a vásárlási döntéseiket milyen tényezők befolyásolják a leginkább, 30 százalék jelezte azt, hogy az influencerek ajánlásai, és csak 27 százalék említette a barátokat és a családtagokat.
Ennek valószínűleg azok az influencerek az okai, akik egy-egy területre specializálódtak, így a véleményük ebben a tekintetben sokkal értékesebb, mint a családtagoké, akik az adott dologhoz nem feltétlenül a legjobban értenek. A jövőben pedig az várható, hogy még nagyobb lesz a befolyásuk, már csak azért is, mert egyre több van belőlük.
A vizsgálat eredménye szerint egyébként a 18-24 éves korosztály 30 százaléka, míg a 25-34 éves korosztály 40 százaléka önmagát is tartalomkészítőnek tekinti. És habár egy tartalomkészítő még nem feltétlenül influencer, gyakran mégis erről van szó.
Vásárlás a közösségi médiában
Az Instagram volt az első olyan közösségi platform, mely integrálta a zökkenőmentes vásárlási élményt, ugyanakkor nagyon valószínű, hogy lesznek követői. Már csak azért is, mert néhány év múlva felnő a Z-generáció, és elkezdi költeni a megkeresett pénzét. A vizsgálatok alapján pedig úgy tűnik, hogy ez a generáció már a közösségi médiát részesíti előnyben új termékek felfedezésére, különösen pedig a rövid videókat kedvelik ebben a tekintetben.
Mindez azt jelenti, hogy a verseny egyre inkább áttevődik a közösségi média platformokra, melyek integrált vásárlási élményt nyújtanak majd annak érdekében, hogy a fogyasztókat a platformon tartsák. Az Instagram ezen a területen már jelentős sikereket ért el, csak idő kérdése, hogy a többiek is követni kezdjék.
Virtuális és kiterjesztett valóság
A metaverzum, az NFT-k és a web3 trendje miatt úgy tűnik, hogy a virtuális valóság egyre nagyobb teret követel a közösségi médiában is. A kiterjesztett valóságban a Snapchat jár az élen a szűrőivel, melyeket olyan virtuális megoldásokká fejleszt, amik lehetővé tesznek egy sokkal komolyabb vásárlási élményt, mint amit eddig ismertünk a weben.
Egy Insider Intelligence jelentés szerint a vásárlók 39 százaléka kifejezetten érdeklődik az ilyen kiterjesztett valóságot alkalmazó vásárlási élmények iránt. Persze a kiterjesztett valóságnak nem muszáj a vásárlásra korlátozódnia a közösségi médiában. Megjelenhet virtuális találkozóknál vagy közös játékoknál is.
A Meta már 2021-ben bejelentette a Horizon megnyitását, mely egy közösségi virtuális valóság platform a metaverzumban. Ez egy természetes lépés a Meta részéről, miután megszerezte az Oculust.
Mindenesetre az látszik, hogy a közösségi média nem állt le, hanem fejlődik, nem marad olyan, mint amilyennek eddig ismertük. A változások pedig olyan szerteágazóak, hogy szinte nem is lehet megjósolni a jövőt, mert nem lehet megmondani, melyik lesz a domináns. De azért az adatok mégis megmutatnak valamit.