Az emp\u00e1tia-t\u00e9rk\u00e9p (Forr\u00e1s: Nielsen Norman Group)<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\nA „mond”<\/strong> (Says) n\u00e9gyzet azt tartalmazza, amit a felhaszn\u00e1l\u00f3 hangosan kimond, p\u00e9ld\u00e1ul egy interj\u00fa vagy egy haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi tanulm\u00e1ny sor\u00e1n. Ide\u00e1lis esetben itt id\u00e9zetek is megjelennek a felhaszn\u00e1l\u00f3t\u00f3l.<\/p>\n\n\n\nA „gondol<\/strong>” (Thinks) n\u00e9gyzet arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy mit gondol a felhaszn\u00e1l\u00f3 egy term\u00e9k haszn\u00e1lata sor\u00e1n. Itt meg kell fogalmaznunk, hogy mi foglalkoztathatja a felhaszn\u00e1l\u00f3t, mi az, ami l\u00e9nyeges sz\u00e1m\u00e1ra? Az is elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy ugyanaz a tartalom ker\u00fcl ide, mint az el\u0151z\u0151 n\u00e9gyzetbe. Ugyanakkor lehets\u00e9ges, hogy vannak olyan dolgok, melyeket nem mond ki. Ez\u00e9rt meg kell pr\u00f3b\u00e1lni meg\u00e9rteni, hogy mi az, amit mag\u00e1ban tart, mi lehet ennek az oka? <\/p>\n\n\n\nA „csin\u00e1l<\/strong>” (Does) n\u00e9gyzet a felhaszn\u00e1l\u00f3 \u00e1ltal v\u00e9grehajtott m\u0171veleteket tartalmazza. A vizsg\u00e1lat alapj\u00e1n mit tesz? \u00c9s hogyan teszi mindezt? Teh\u00e1t p\u00e9ld\u00e1ul: „t\u00f6bbsz\u00f6r is friss\u00edti az oldalt”, „\u00f6sszehasonl\u00edtja az \u00e1rakat”. <\/p>\n\n\n\nAz „\u00e9rez<\/strong>” (Feels) n\u00e9gyzet a felhaszn\u00e1l\u00f3 \u00e9rzelmi \u00e1llapot\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l. Mi miatt agg\u00f3dik a felhaszn\u00e1l\u00f3? Mit\u0151l lesz izgatott? Milyennek \u00e9rzi az \u00e9lm\u00e9nyt? Teh\u00e1t p\u00e9ld\u00e1ul „t\u00fcrelmetlen: mert az oldalak lassan t\u00f6lt\u0151dnek be”, „agg\u00f3dik: f\u00e9l, hogy valamit rosszul csin\u00e1lt”).<\/p>\n\n\n\nMivel a felhaszn\u00e1l\u00f3k is emberek, \u00edgy tal\u00e1lsz majd ellentmond\u00e1sokat az egyes n\u00e9gyzetek k\u00f6z\u00f6tt. P\u00e9ld\u00e1ul m\u00e1s mondanak, mint amit tesznek, vagy gondolnak. De pont ez\u00e1ltal lesz \u00e9rt\u00e9kes az emp\u00e1tia-t\u00e9rk\u00e9p, hiszen felfedi az ilyen ellentmond\u00e1sokat. Persze lesz olyan is, amikor az egyes n\u00e9gyzetek szinte ugyanazt tartalmazz\u00e1k, p\u00e9ld\u00e1ul a gondolatok \u00e9s az \u00e9rz\u00e9sek eset\u00e9ben, ez azonban nem probl\u00e9ma. A l\u00e9nyeg, hogy nem marad ki egyetlen fontos dimenzi\u00f3 sem. Probl\u00e9ma akkor van, ha \u00fcresen marad valamely n\u00e9gyzet, mert az azt jelzi, hogy tov\u00e1bbi vizsg\u00e1latokra van sz\u00fcks\u00e9g, miel\u0151tt belekezden\u00e9l a designba. <\/p>\n\n\n\n
Emp\u00e1tia-t\u00e9rk\u00e9pet persze nem musz\u00e1j minden felhaszn\u00e1l\u00f3ra k\u00fcl\u00f6n k\u00e9sz\u00edteni, az aggreg\u00e1lt emp\u00e1tia-t\u00e9rk\u00e9p teljes felhaszn\u00e1l\u00f3i szegmenseket mutathat be. Igaz, ez is \u00fagy k\u00e9sz\u00fcl, hogy az olyan egyedi emp\u00e1tia-t\u00e9rk\u00e9peket \u00f6sszes\u00edtik, ahol a felhaszn\u00e1l\u00f3k hasonl\u00f3an viselkedik, \u00edgy egy csoportba rendezhet\u0151k. Ebb\u0151l azt\u00e1n el\u0151\u00e1ll\u00edthat\u00f3 egy persona is. <\/p>\n\n\n\n
\n\n\n\nFelhaszn\u00e1l\u00f3i \u00fat t\u00e9rk\u00e9p<\/h3>\n\n\n\n
Min\u00e9l \u00f6sszetettebb a weboldalad, ann\u00e1l fontosabb, hogy elk\u00e9sz\u00edtsd a felhaszn\u00e1l\u00f3i utak t\u00e9rk\u00e9p\u00e9t. \u00c9s itt val\u00f3ban egy vizu\u00e1lis form\u00e1ban megjelen\u0151 t\u00e9rk\u00e9pr\u0151l van sz\u00f3, mely jelent\u0151s seg\u00edts\u00e9get ad a felhaszn\u00e1l\u00f3k fogad\u00e1s\u00e1ban \u00e9s megtart\u00e1s\u00e1ban. Ezt \u00fagy \u00e9ri el, hogy komoly betekint\u00e9st enged az \u00fcgyfelek felmer\u00fcl\u0151 probl\u00e9m\u00e1iba, amikor kapcsolatba l\u00e9pnek a weboldaladdal vagy a c\u00e9geddel. A felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00fatr\u00f3l ebben az anyagunkban m\u00e1r r\u00e9szletesebben is \u00edrtunk<\/a>.<\/p>\n\n\n\n5 m\u00e1sodperces teszt<\/h3>\n\n\n\n
Az 5 m\u00e1sodperces teszt az els\u0151 benyom\u00e1sr\u00f3l sz\u00f3l \u00e9s annak jav\u00edt\u00e1s\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l. Ez egy olyan teszt, mely egy felhaszn\u00e1l\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra mind\u00f6ssze \u00f6t m\u00e1sodpercet vesz ig\u00e9nybe, viszont nagyban hozz\u00e1j\u00e1rulhat egy vil\u00e1gosabb \u00e9s haszn\u00e1lhat\u00f3bb weboldal kialak\u00edt\u00e1s\u00e1hoz. \u00d6t m\u00e1sodperc alatt meghat\u00e1rozhat\u00f3, milyen a felhaszn\u00e1l\u00f3 els\u0151 benyom\u00e1sa a weboldalr\u00f3l, miut\u00e1n olyan k\u00e9rd\u00e9sekre kell v\u00e1laszokat adnia, hogy vajon mi lehet a sz\u00e1nd\u00e9ka az oldalnak, melyek a f\u0151 elemei, ki lehet a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9g, megb\u00edzhat\u00f3nak l\u00e1tszik-e az oldal \u00e9s a c\u00e9g, \u00e9s egy\u00e9bk\u00e9nt milyen benyom\u00e1sa alakult ki a designr\u00f3l. <\/p>\n\n\n\n
Ezek lenn\u00e9nek teh\u00e1t a lehet\u0151s\u00e9gek, melyek m\u00e9g nem \u00e9p\u00fcltek be a weboldalk\u00e9sz\u00edt\u00e9s mindennapi gyakorlat\u00e1ba, ugyanakkor n\u00e9melyiket vagy ak\u00e1r t\u00f6bbet is k\u00f6z\u00fcl\u00fck bizonyos esetekben \u00e9rdemes lehet alkalmazni. A k\u00e9s\u0151bbiekben ezek k\u00f6z\u00fcl t\u00f6bbet is r\u00e9szletesebben bemutatunk majd. <\/p>\n\r\n