{"id":1261,"date":"2019-01-14T04:09:34","date_gmt":"2019-01-14T03:09:34","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=1261"},"modified":"2023-09-01T07:08:43","modified_gmt":"2023-09-01T05:08:43","slug":"betutipus-valasztasa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2019\/01\/14\/betutipus-valasztasa\/","title":{"rendered":"Hogyan v\u00e1lassz bet\u0171t\u00edpusokat a weboldaladra? (Friss\u00edtve, 2023.09.01.)"},"content":{"rendered":"\n

A weboldalakon egyre hangs\u00falyosabb\u00e1 v\u00e1lik a tipogr\u00e1fia. Nem v\u00e9letlen\u00fcl, hiszen az uniformiz\u00e1l\u00f3d\u00f3 weboldalak kor\u00e1ban a tipogr\u00e1fia seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel hat\u00e1sosan teremthet\u00fcnk atmoszf\u00e9r\u00e1t a weboldalunkon, \u00e9s egy\u00e9nis\u00e9get adhatunk a m\u00e1rk\u00e1nknak. <\/strong>(Friss\u00edt\u00e9s, 2023.09.01. – Egy \u00faj fejezettel b\u0151v\u00edtett\u00fcnk: Hogyan \u00e1llap\u00edtsd meg egy sz\u00f6vegn\u00e9l, hogy azt milyen bet\u0171t\u00edpussal \u00edrt\u00e1k?<\/a>)<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n

\n
\"Webshark<\/a><\/figure><\/div>\n\n\n

Egy bet\u0171t\u00edpusnak nem csak annyi a feladata egy weboldalon vagy egy applik\u00e1ci\u00f3ban, hogy j\u00f3l n\u00e9zzen ki. K\u00f6nnyen olvashat\u00f3v\u00e1, gyorsan \u00e1ttekinthet\u0151v\u00e9 kell tennie a sz\u00f6veget, mik\u00f6zben stabil vizu\u00e1lis kapcsolatot teremt a tartalommal.<\/p>\n\n\n\n

A ClickLaboratory egyik esettanulm\u00e1nyb\u00f3l<\/a> kider\u00fcl, hogy egy \u00e1ltaluk optimaliz\u00e1lt weboldaln\u00e1l puszt\u00e1n a bet\u0171t\u00edpus megv\u00e1ltoztat\u00e1s\u00e1val 10 sz\u00e1zal\u00e9kkal cs\u00f6kkentett\u00e9k a visszafordul\u00e1si ar\u00e1nyt, 19 sz\u00e1zal\u00e9kkal a kil\u00e9p\u00e9si ar\u00e1nyt, 24 sz\u00e1zal\u00e9kkal n\u00f6velt\u00e9k az egy l\u00e1togat\u00e1s sor\u00e1n megtekintett oldalak sz\u00e1m\u00e1t, m\u00edg a konverzi\u00f3t 133 sz\u00e1zal\u00e9kkal emelt\u00e9k meg.<\/p>\n\n\n\n

Ennyit v\u00e1ltoztattak a tipogr\u00e1fi\u00e1n:<\/p>\n\n\n

\n
\"A
A ClickLaboratory ennyit m\u00f3dos\u00edtott<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n

Ahogy a k\u00e9pen is l\u00e1that\u00f3, a Test Font eset\u00e9ben nagyobb lett a bet\u0171 m\u00e9rete \u00e9s v\u00e1ltozott a bet\u0171t\u00edpus. Ez alapj\u00e1n akkor \u00e9rdemes foglalkozni a bet\u0171t\u00edpus k\u00e9rd\u00e9s\u00e9vel? \u00dagy t\u0171nik, hogy igen.<\/p>\n\n\n\n

Milyen bet\u0171t\u00edpusok l\u00e9teznek, \u00e9s azok mik\u00e9nt hatnak a felhaszn\u00e1l\u00f3kra?<\/h2>\n\n\n\n

A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 bet\u0171t\u00edpusok k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le \u00e9rzelmeket v\u00e1ltanak ki az emberekb\u0151l, amikor r\u00e1juk pillantanak. Egy bet\u0171t\u00edpus \u00e1ltal kiv\u00e1ltott \u00e9rzelem \u00e9s az olvashat\u00f3s\u00e1g k\u00e9t k\u00fcl\u00f6n dolog. \u00cdgy van ez p\u00e9ld\u00e1ul a j\u00f3l ismert Disney log\u00f3val, mely alig-alig olvashat\u00f3 bet\u0171kb\u0151l \u00e1ll, ennek ellen\u00e9re, mint eg\u00e9szet, k\u00f6nnyen befogadjuk, \u00e9s egyfajta \u00e9rzelmi hat\u00e1st v\u00e1lt ki az emberekben. Ha ugyanazt a sz\u00f6veget m\u00e1s \u00e9s m\u00e1s bet\u0171t\u00edpussal \u00edrjuk, akkor m\u00e1s \u00e9s m\u00e1s hat\u00e1st v\u00e1ltunk ki, \u00e9s \u00edgy m\u00e1s benyom\u00e1s alakul ki r\u00f3lunk, v\u00e1ltozik az egy\u00e9nis\u00e9g\u00fcnk. <\/p>\n\n\n

\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n

Friss\u00edt\u00e9s, 2022.08.12.:<\/em><\/p>\n\n\n\n

A bet\u0171t\u00edpusok pszichol\u00f3gi\u00e1ja<\/h3>\n\n\n\n

Egy tanulm\u00e1ny szerint a bet\u0171t\u00edpusok k\u00e9pesek befoly\u00e1solni azt, hogy mit \u00e9rz\u00fcnk a vel\u00fck meg\u00edrt \u00fczenet kapcs\u00e1n. A tanulm\u00e1nyt a Monotype v\u00e9gezte, az alkalmazott idegtudom\u00e1nnyal foglalkoz\u00f3 Neurons-szal kar\u00f6ltve. 400 alannyal v\u00e9gezt\u00e9k a kutat\u00e1st, akiknek k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 szavakat mutattak h\u00e1rom elt\u00e9r\u0151 bet\u0171t\u00edpussal \u00edrva.<\/p>\n\n\n\n

Ami kider\u00fclt, hogy a bet\u0171t\u00edpusok meg\u00edt\u00e9l\u00e9se el\u00e9g szubjekt\u00edv \u00e9s elt\u00e9r\u0151 hat\u00e1suk van a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 emberekre. Az elt\u00e9r\u00e9sek egy\u00e9bk\u00e9nt jelent\u0151sek voltak, hiszen p\u00e9ld\u00e1ul az egyik vizsg\u00e1lt bet\u0171t\u00edpus 13 sz\u00e1zal\u00e9kkal t\u00f6bb pozit\u00edv v\u00e1laszt eredm\u00e9nyezett, pedig m\u00e1r az 5-6 sz\u00e1zal\u00e9kos k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g is szignifik\u00e1nsnak sz\u00e1m\u00edt. Az eredm\u00e9nyek itt l\u00e1that\u00f3k egy grafikonba foglalva:<\/p>\n\n\n

\n
\"\"<\/a><\/figure><\/div>\n\n\n

A Neurons alap\u00edt\u00f3-vez\u00e9rigazgat\u00f3ja, Thomas Z. Rams\u00f8y szerint pozit\u00edvabb \u00e9rzelmi v\u00e1laszokat lehet tapasztalni a puh\u00e1bb \u00e9s k\u00f6nnyebben felismerhet\u0151 bet\u0171t\u00edpusokn\u00e1l, mik\u00f6zben a hegyes \u00e9s \u00e9les bet\u0171t\u00edpusok negat\u00edv \u00e9rzelmeket v\u00e1ltanak ki.<\/p>\n\n\n\n

2018-ban egy\u00e9bk\u00e9nt az ausztr\u00e1l RMIT egyetem kutat\u00f3i kifejlesztettek egy olyan bet\u0171t\u00edpust, mely \u00e1ll\u00edt\u00e1suk szerint fokozta a mem\u00f3ri\u00e1t az\u00e1ltal, hogy odafigyel\u00e9st k\u00edv\u00e1nt, ugyanakkor m\u00e9g olvashat\u00f3 volt. Ezt a hat\u00e1s\u00e1t viszont k\u00e9s\u0151bb megc\u00e1folt\u00e1k<\/a> a bet\u0171t\u00edpusnak. Emellett \u00e9rdemes megeml\u00edteni, hogy egy m\u00e1sik kutat\u00e1s<\/a> azt \u00e1llap\u00edtotta meg, hogy a legt\u00f6bb bet\u0171t\u00edpus nehezen olvashat\u00f3 az id\u0151sek sz\u00e1m\u00e1ra, kiv\u00e9ve a Garamond \u00e9s a Montserrat. <\/p>\n\n\n\n

De n\u00e9zz\u00fck, hogy a bet\u0171t\u00edpusok milyen \u00fczeneteket hordoznak!<\/p>\n\n\n\n

1. A serif bet\u0171t\u00edpusok<\/h3>\n\n\n\n

A serif bet\u0171t\u00edpusok eredete m\u00e9g a r\u00f3mai korba vezethet\u0151 vissza. Kialak\u00edt\u00e1sukat ez\u00e9rt az hat\u00e1rozta meg, hogy a bet\u0171ket m\u00e9g k\u0151re festett\u00e9k, nem pedig v\u00e9st\u00e9k \u0151ket. H\u00e1romf\u00e9le t\u00edpusukat k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetj\u00fck meg:<\/p>\n\n\n\n

R\u00e9gi st\u00edlus<\/h4>\n\n\n\n

Az ide tartoz\u00f3 t\u00edpusok a 15-16. sz\u00e1zadban, a renesz\u00e1nsz kor\u00e1ban jelentek meg. Jellemz\u0151j\u00fck, hogy j\u00f3l olvashat\u00f3k \u00e9s eleg\u00e1ns megjelen\u00e9s\u0171ek. A 16. sz\u00e1zad v\u00e9g\u00e9re sz\u00e9lesebb\u00e9 v\u00e1ltak, \u00e9s az \u00edvelt serif bet\u0171k v\u00e1ltak n\u00e9pszer\u0171v\u00e9, mint a Garamond, a Minion, a Goudy Old Style vagy a Bembo.<\/p>\n\n\n

\n
\"R\u00e9gi<\/figure><\/div>\n\n\n

\u00c1tmeneti st\u00edlus<\/h4>\n\n\n\n

Ezek a 17. sz\u00e1zadban jelentek meg, \u00e9s mint a nev\u00fck is jelzi: a r\u00e9gi \u00e9s a modern st\u00edlus k\u00f6z\u00f6tti \u00f6sszek\u00f6t\u0151 kapcsot jelentett\u00e9k. Kontrasztjuk f\u00fcgg\u0151legesen er\u0151s\u00f6d\u00f6tt, \u00edgy nehezebben olvashat\u00f3k, mint a r\u00e9gi st\u00edlus\u00fa serif bet\u0171k. Olyan bet\u0171t\u00edpusok tartoznak ide, mint a Times New Roman, a Baskerville vagy a Georgia.<\/p>\n\n\n

\n
\"\u00c1tmeneti<\/figure><\/div>\n\n\n

Modern st\u00edlus<\/h4>\n\n\n\n

A modern st\u00edlus\u00fa serif bet\u0171t\u00edpusok a 19. sz\u00e1zad elej\u00e9n bukkantak fel, \u00e9s a v\u00e9kony, illetve vastag vonalak er\u0151s kontrasztja jellemz\u0151 r\u00e1juk. Mivel hi\u00e1nyoznak az \u00edvelt vonalak \u00e9s sarkok, \u00edgy merev a megjelen\u00e9s\u00fck. K\u00f6z\u00e9j\u00fck tartozik a Bodoni vagy a Didot.<\/p>\n\n\n

\n
\"Modern<\/figure><\/div>\n\n\n

Ami a hat\u00e1sukat illeti, ha tiszteletre m\u00e9lt\u00f3nak \u00e9s megb\u00edzhat\u00f3nak akarunk l\u00e1tszani m\u00e1r a bet\u0171t\u00edpusunkkal is, akkor v\u00e1lasszunk egy serif bet\u0171t. Olyan fogalmak kapcsolhat\u00f3k az ilyen bet\u0171t\u00edpusokhoz, mint a tisztess\u00e9g, a stabilit\u00e1s, a hagyom\u00e1ny, ugyanakkor kiss\u00e9 merev \u00e9s r\u00e9gim\u00f3di. A Webshark \u00edgy n\u00e9zne ki egy serif bet\u0171t\u00edpussal, a Heuristic\u00e1val \u00edrva:<\/p>\n\n\n

\n
\"serif<\/figure><\/div>\n\n\n

2. A sans serif<\/h3>\n\n\n\n

A nevet m\u00e9g Vincent Figgins adta 1832-ben azokra a bet\u0171kre, melyek \u00fagymond serif, teh\u00e1t talp n\u00e9lk\u00fcliek. A sans franci\u00e1ul azt jelenti, hogy valami n\u00e9lk\u00fcl. T\u00edpusai:<\/p>\n\n\n\n

Groteszk \u00e9s neo-groteszk<\/h4>\n\n\n\n

A 19. sz\u00e1zad elej\u00e9n megjelent bet\u0171t\u00edpusn\u00e1l a groteszk kifejez\u00e9ssel a serif fontokhoz k\u00e9pest rendezetlen eszt\u00e9tik\u00e1jukat akart\u00e1k kiemelni. A sz\u00f3 William Thorogwood nev\u00e9hez f\u0171z\u0151dik, aki megalkotta az els\u0151 olyan bet\u0171t\u00edpust, melyben m\u00e1r eleve szerepeltek kisbet\u0171k. K\u00f6z\u00e9j\u00fck tartozik az Arial, a Helvetica, a Univers, a Franklin Gothic.<\/p>\n\n\n

\n
\"Sans<\/figure><\/div>\n\n\n

M\u00e9rtani st\u00edlus<\/h4>\n\n\n\n

Kialak\u00edt\u00e1sukat a Bauhaus inspir\u00e1lta, vagyis a kevesebb t\u00f6bb elve. Alapvet\u0151en a kontraszt hi\u00e1nya, a minimalista megjelen\u00e9s \u00e9s a m\u00e9rtani eszt\u00e9tika jellemzi \u0151ket. P\u00e9ld\u00e1ul a „G” bet\u0171 mind\u00f6ssze k\u00e9t elemb\u0151l \u00e1ll: egy \u00edvelt \u00e9s egy v\u00edzszintes vonalb\u00f3l, mely lez\u00e1rja az \u00edvet, vagy az „a” bet\u0171 egy k\u00f6rb\u0151l \u00e9s egy f\u00fcgg\u0151leges vonalb\u00f3l. 1920-1930 k\u00f6z\u00f6tt jelentek meg.<\/p>\n\n\n

\n
\"Sans<\/figure><\/div>\n\n\n

Humanista st\u00edlus<\/h4>\n\n\n\n

Ezekre a bet\u0171kre a k\u00e9z\u00edr\u00e1s inspir\u00e1lta hajl\u00e9konys\u00e1g jellemz\u0151. A 20. sz\u00e1zad elej\u00e9ig a sans serif bet\u0171k nem v\u00e1ltoztak. Edward Jonhston volt az els\u0151, aki a Johnston Sans-szal valami \u00fajat hozott, bet\u0171it a londoni f\u00f6ldalattiban haszn\u00e1lt\u00e1k. Enn\u00e9l h\u00edresebb lett a Gill Sans, melyet Eric Gill alkotott meg a Monotype Corporation sz\u00e1m\u00e1ra. Ez volt az els\u0151 olyan sans serif, melynek m\u00e1r eredetileg is l\u00e9tezett d\u0151lt bet\u0171s v\u00e1ltozata is. Ehhez a st\u00edlushoz tartozik a Verdana, az Optima, a Tahoma.<\/p>\n\n\n

\n
\"Humanista<\/figure><\/div>\n\n\n

A sans serif letisztult \u00e9s egyszer\u0171 bet\u0171t\u00edpusok csal\u00e1dja, melyek modernebbnek hatnak, mint a serif bet\u0171k. Nem rejtegetnek semmit, azt fejezik ki – egyenesen \u00e9s t\u00e1rgyilagosan -, amir\u0151l a sz\u00f6veg sz\u00f3l. Nem v\u00e9letlen, hogy a digit\u00e1lis vil\u00e1gban ezekkel tal\u00e1lkozhatunk leggyakrabban. Ennek ellen\u00e9re k\u00e9tf\u00e9le sans serif bet\u0171t\u00edpus is elt\u00e9r\u0151 \u00e9rzelmeket v\u00e1lthat ki, m\u00e1s hat\u00e1st kelt. A Websharkot \u00edrhatjuk \u00edgy is sans seriffel:<\/p>\n\n\n

\n
\"sans<\/figure><\/div>\n\n\n

3. K\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusok<\/h3>\n\n\n\n

Sokan az eleganci\u00e1t, a kecsess\u00e9get pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k kifejezni, amikor valamilyen k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpust v\u00e1lasztanak. \u00c9s val\u00f3ban, az emberekben is ezt az \u00e9rz\u00e9st keltik, de emellett szem\u00e9lyesnek, kreat\u00edvnak \u00e9s szeretetet sug\u00e1rz\u00f3nak t\u0171nnek. Mindez azonban ritk\u00e1n van \u00f6sszhangban azzal, amit egy c\u00e9g szeretne sug\u00e1rozni mag\u00e1r\u00f3l. A Webshark eset\u00e9ben p\u00e9ld\u00e1ul \u00edgy hatna, ami ugye egy weboldalak fejleszt\u00e9s\u00e9vel foglalkoz\u00f3 c\u00e9gn\u00e9l nem lenne t\u00fal meggy\u0151z\u0151:<\/p>\n\n\n

\n
\"k\u00e9z\u00edr\u00e1sos<\/figure><\/div>\n\n\n

Mikor \u00e9s hogyan haszn\u00e1lj k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusokat?<\/h3>\n\n\n\n

A k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusok k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen hat\u00e9konyak abban, hogy egy\u00e9nis\u00e9get adjanak egy weboldalnak, kiemelj\u00e9k a t\u00f6bbiek k\u00f6z\u00fcl.<\/p>\n\n\n\n

Mi\u00e9rt \u00e9rdemes k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusokat haszn\u00e1lni?<\/h4>\n\n\n\n

A designerek sokszor az\u00e9rt ny\u00falnak a k\u00e9zzel \u00edrt bet\u0171t\u00edpusokhoz, hogy adjanak egy kis szem\u00e9lyes, emberi jelleget a designnak. A minimalista, illetve a kiss\u00e9 egyforma, sablonokra \u00e9p\u00fcl\u0151 weboldalak kor\u00e1ban kifinomults\u00e1got \u00e9s egy\u00e9nis\u00e9get csemp\u00e9sz a weboldalba. Egy k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpus r\u00e1ad\u00e1sul \u00f6n\u00e1ll\u00f3 eszt\u00e9tikai elemk\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik egy minimalista designban.<\/p>\n\n\n\n

Teh\u00e1t ha nincs m\u00e1s eszk\u00f6z\u00f6d, hogy kifejezd a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151s\u00e9ged a t\u00f6bbiekt\u0151l a weben, akkor j\u00f3 megold\u00e1s lehet valamilyen k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpust bedobni. Az ezekben rejl\u0151 apr\u00f3, finom r\u00e9szletek k\u00e9pesek \u00e1thatni az eg\u00e9sz designt, egy k\u00fcl\u00f6nleges \u00f6sszk\u00e9pet eredm\u00e9nyezve.<\/p>\n\n\n\n

\u00c9rdemes tudni, hogy amikor log\u00f3kban vagy a fejl\u00e9cekben haszn\u00e1lod a k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171ket, akkor azonnal magukra vonj\u00e1k a figyelmet. De sok esetben \u00e9ppen ez lenne a c\u00e9l. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen j\u00f3 megold\u00e1s, az \u00edrott bet\u0171t\u00edpusok haszn\u00e1lata, amikor rajzolt illusztr\u00e1ci\u00f3k jelennek meg a weboldaladon.<\/p>\n\n\n

\n
\"K\u00e9z\u00edr\u00e1sos<\/figure><\/div>\n\n\n

Hogyan \u00e9rdemes haszn\u00e1lni \u0151ket?<\/h4>\n\n\n\n

\u00d3vatosan kell azonban alkalmazni \u0151ket, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen az\u00e9rt, mert felkeltik az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st. A designerek persze sokszor \u00e9ppen ez\u00e9rt haszn\u00e1lj\u00e1k \u0151ket. Ilyenkor a sz\u00f6veg t\u00f6bbi r\u00e9sz\u00e9nek egyszer\u0171nek, letisztultnak, k\u00f6nnyen olvashat\u00f3nak kell lennie.<\/p>\n\n\n\n

Megjelen\u00e9s\u00fck ink\u00e1bb csak a fejl\u00e9cekben, c\u00edmsorokban lehet indokolt, esetleg a navig\u00e1ci\u00f3s panelekn\u00e9l, CTA-n\u00e1l vagy a keres\u00e9sn\u00e9l jelenhetnek meg. Ut\u00f3bbiakn\u00e1l azonban t\u00f6rekedni kell arra, hogy olvashat\u00f3, haszn\u00e1lhat\u00f3 maradjon a funkci\u00f3, k\u00fcl\u00f6nben komoly gondot okozhatnak a k\u00e9zzel \u00edrt bet\u0171k. Ha figyelsz arra, hogy csak ritk\u00e1n \u00e9s \u00e1tgondoltan haszn\u00e1ld ezeket a bet\u0171ket, akkor sokat jav\u00edthatnak a weboldalad megjelen\u00e9s\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Amikor a weboldaladon k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpus haszn\u00e1lat\u00e1t tervezed, pr\u00f3b\u00e1ld mindig a felhaszn\u00e1l\u00f3 szem\u00e9vel l\u00e1tni az eredm\u00e9nyt. A k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusok nagyon karakteresek, \u00e9s nem szabad figyelmen k\u00edv\u00fcl hagyni a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gukat sem. J\u00f3l olvashat\u00f3 a sz\u00f6veged az adott bet\u0171t\u00edpussal? Nem fog gondot okozni a felhaszn\u00e1l\u00f3knak, amikor meg kell \u00e9rteni\u00fck az \u00fczeneted l\u00e9nyeg\u00e9t? Gyorsan megtal\u00e1lj\u00e1k azt, amit keresnek?<\/p>\n\n\n\n

Ha t\u00faler\u0151lteted ezeket a bet\u0171ket, akkor az eredm\u00e9ny egy zs\u00fafolt, zavaros weboldal lesz. Term\u00e9szetesen ez is vonz\u00f3 lehet egy egyedi k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g sz\u00e1m\u00e1ra, azonban ha \u00e1tlagos vagy sz\u00e9les a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged, akkor a moder\u00e1lt haszn\u00e1lat a javasolt.<\/p>\n\n\n

\n
\"K\u00e9z\u00edr\u00e1sos<\/figure><\/div>\n\n\n

Illusztr\u00e1ci\u00f3kkal kombin\u00e1lva<\/h4>\n\n\n\n

A k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusokat gyakran kombin\u00e1lj\u00e1k rajzolt illusztr\u00e1ci\u00f3kkal<\/a>, amivel m\u00e9g er\u0151sebb vizu\u00e1lis hat\u00e1s \u00e9rhet\u0151 el. Az eredm\u00e9ny \u00e1ltal\u00e1ban egy er\u0151teljes, sz\u00ednes \u00e9s izgalmas megjelen\u00e9s, mely egyedi \u00e9s vizu\u00e1lisan vonz\u00f3 a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra.<\/p>\n\n\n\n

Ez\u00e1ltal a weboldal m\u00e9g ink\u00e1bb k\u00e9pes a felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00e9rzelmeire hatni, \u00e9s az \u00fczenet jobban az adott term\u00e9kre vagy sz\u00e1nd\u00e9kra szabhat\u00f3. A k\u00e9zzel rajzolt illusztr\u00e1ci\u00f3k er\u0151s \u00e9s gyakran meglep\u0151 \u00fczenetet hordoznak, k\u00e9pesek v\u00e1laszt provok\u00e1lni az emberekb\u0151l, mert gondolkod\u00e1sra k\u00e9sztetik \u0151ket.<\/p>\n\n\n\n

Ilyenkor azonban figyelni kell arra, hogy a weboldal tov\u00e1bbra is k\u00f6nnyen haszn\u00e1lhat\u00f3 maradjon, \u00e9s a felhaszn\u00e1l\u00f3k tudj\u00e1k, mik\u00e9nt navig\u00e1lhatnak, hogy megtal\u00e1lj\u00e1k az inform\u00e1ci\u00f3kat. Ez nem k\u00f6nny\u0171 feladat, \u00e9s kell hozz\u00e1 a gyakorlat.<\/p>\n\n\n

\n
\"Illusztr\u00e1ci\u00f3<\/figure><\/div>\n\n\n

Milyen st\u00edlus\u00fa sz\u00f6vegeket haszn\u00e1lhatsz?<\/h4>\n\n\n\n

A scripts bet\u0171t\u00edpusoknak k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 st\u00edlusaik lehetnek, mint a hivatalosnak hat\u00f3, kalligrafikus bet\u0171st\u00edlus: az English vagy a Snell Roundhand. A h\u00e9tk\u00f6znapi bet\u0171k sokkal ink\u00e1bb \u00fagy n\u00e9znek ki, mint egy szab\u00e1lyos k\u00e9z\u00edr\u00e1s, ilyen a Black Jack vagy a Zephyr Script. Ha ilyen bet\u0171ket haszn\u00e1lsz, akkor valami \u00fajat \u00e9s egy kicsit term\u00e9szetes hangulatot viszel a digit\u00e1lis vil\u00e1gba. Egy weboldalon olyan hat\u00e1st keltenek, mintha visszat\u00e9rn\u00e9l a f\u00f6ldre.<\/p>\n\n\n\n

A designerek \u00e1ltal\u00e1ban k\u00e9t-h\u00e1rom bet\u0171t\u00edpust kombin\u00e1lnak – melyek k\u00f6z\u00fcl csak az egyik k\u00e9z\u00edr\u00e1sos -, \u00edgy er\u0151s hat\u00e1st tudnak kiv\u00e1ltani, persze csak ha j\u00f3l siker\u00fcl a v\u00e1laszt\u00e1s. Vannak akik k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 st\u00edlus\u00fa, hangulat\u00fa bet\u0171ket kevernek, melyek mindegyike egy kicsit m\u00e1s \u00e9rz\u00e9st hordoz. Gondosan kell azonban a kombin\u00e1ci\u00f3kat kialak\u00edtani annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy a weboldal ne keltsen z\u0171rzavaros benyom\u00e1st. A bet\u0171t\u00edpusok kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1r\u00f3l \u00e9s kombin\u00e1l\u00e1s\u00e1r\u00f3l<\/a> itt olvashatsz b\u0151vebben.<\/p>\n\n\n\n

Milyen t\u00edpusai vannak a k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusoknak?<\/h3>\n\n\n\n

A k\u00e9z\u00edr\u00e1sos digit\u00e1lis bet\u0171t\u00edpusokat \u00e1ltal\u00e1ban az alapj\u00e1n k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetj\u00fck meg, hogy milyen eszk\u00f6zzel \u00edr\u00f3dnak: toll, ceruza, t\u00f6lt\u0151toll, kr\u00e9ta, ecset, stb. <\/p>\n\n\n\n

Foly\u00f3\u00edr\u00e1s<\/h4>\n\n\n\n

A foly\u00f3\u00edr\u00e1sra az jellemz\u0151, hogy egy folyamatos vonallal \u00edr\u00f3dik, mivel \u00edgy gyorsabb\u00e1 v\u00e1lik az \u00edr\u00e1s, mint ha minden egyes bet\u0171 ut\u00e1n felemeln\u00e9nk a tollat a pap\u00edrr\u00f3l. Digit\u00e1lis v\u00e1ltozatuk is hasonl\u00f3, jellemz\u0151en kifinomult, \u00edvelt bet\u0171kr\u0151l van sz\u00f3. A foly\u00f3\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusok\u00e9 ugyanakkor ink\u00e1bb csak egy \u00e1ltal\u00e1nos kateg\u00f3ria, melynek nehezen hat\u00e1rozhat\u00f3 meg az egy\u00e9ni karaktere, mert annyif\u00e9le bet\u0171t\u00edpus beleker\u00fcl.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Kalligrafikus bet\u0171t\u00edpusok<\/h4>\n\n\n\n

Hab\u00e1r sokak szerint tal\u00e1n nem sokban k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik egy foly\u00f3\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpust\u00f3l, a kalligrafikus bet\u0171t\u00edpusok m\u00e9gis k\u00fcl\u00f6n kateg\u00f3ri\u00e1t k\u00e9peznek. Ezekn\u00e9l ugyanis az egyszer\u0171 k\u00e9z\u00edr\u00e1s a m\u0171v\u00e9szi ig\u00e9nyess\u00e9g ir\u00e1ny\u00e1ba tol\u00f3dik, melynek eredm\u00e9nyek\u00e9nt leny\u0171g\u00f6z\u0151 \u00e9s eleg\u00e1ns megjelen\u00e9st kapunk. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Kr\u00e9t\u00e1val \u00edrt bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

A kr\u00e9t\u00e1val \u00edrt bet\u0171k digit\u00e1lis form\u00e1i a kr\u00e9t\u00e1val h\u00fazott vonalak poros, szemcs\u00e9s text\u00far\u00e1j\u00e1t pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k ut\u00e1nozni. Ezen bel\u00fcl persze mindenf\u00e9le v\u00e1ltozat megtal\u00e1lhat\u00f3, \u00edgy k\u00f6r vagy n\u00e9gyzet alak\u00fa kr\u00e9t\u00e1val \u00edrt, folyamatos vagy szakadozott vonal\u00fa. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen j\u00f3 v\u00e1laszt\u00e1s k\u00e1v\u00e9z\u00f3k, \u00e9ttermek, sz\u00e9ps\u00e9gszalonok sz\u00e1m\u00e1ra.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Ecsettel \u00edrt bet\u0171t\u00edpusok<\/h4>\n\n\n\n

Az eredm\u00e9nyt befoly\u00e1solja, hogy milyen ecsettel k\u00e9sz\u00fclt a bet\u0171t\u00edpus, de az is, hogy milyen fest\u00e9ket v\u00e1lasztott a tervez\u0151. Mindez rendk\u00edv\u00fcl sok vari\u00e1ci\u00f3t tesz lehet\u0151v\u00e9 az ecsettel \u00edrt bet\u0171t\u00edpusokn\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Monoline bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

Ezeket az k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zteti meg m\u00e1s k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpusokt\u00f3l, hogy a bet\u0171k vonalainak vastags\u00e1ga mindig azonos, ak\u00e1r f\u00fcgg\u0151leges, ak\u00e1r v\u00edzszintes a vonal. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

4. Display bet\u0171k<\/h3>\n\n\n\n

Ezek azok a bet\u0171t\u00edpusok, melyek nagyobb m\u00e9retekn\u00e9l, 14 pt felett kezdenek \u00e9rv\u00e9nyes\u00fclni, enn\u00e9l kisebb m\u00e9retben nem is \u00e9rdemes pr\u00f3b\u00e1lkozni vel\u00fck. Viszont ezekkel lehet tal\u00e1n a legkomolyabb \u00e9rzelmi hat\u00e1st kiv\u00e1ltani a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gben, vagyis az adja a leger\u0151teljesebb karaktert a weboldalunknak, c\u00e9g\u00fcnknek. M\u00e1r ha siker\u00fcl a megfelel\u0151t kiv\u00e1lasztani. Legt\u00f6bbsz\u00f6r bar\u00e1ts\u00e1gosak, vid\u00e1mak, \u00e9s k\u00f6nnyen megragadj\u00e1k az emberek figyelm\u00e9t, ugyanakkor t\u00fal hars\u00e1nyak, \u00edgy \u00f3vatosan kell b\u00e1nni vel\u00fck. Mi lenne a benyom\u00e1sod a Websharkr\u00f3l, ha \u00edgy n\u00e9zne ki a log\u00f3nk?<\/p>\n\n\n

\n
\"display\"<\/figure><\/div>\n\n\n

5. Modern bet\u0171t\u00edpusok<\/h3>\n\n\n\n

Igaz\u00e1n progressz\u00edv, futurisztikus \u00e9s egyben s\u00edlusos bet\u0171t\u00edpusok, intelligenci\u00e1t sug\u00e1roznak. Azt mutatj\u00e1k, hogy a c\u00e9g nem csak itt \u00e9s most van jelen, hanem a j\u00f6v\u0151be tekint, dikt\u00e1lja a trendeket. A modern bet\u0171t\u00edpusok azokat a lehet\u0151s\u00e9geket t\u00fckr\u00f6zik, melyet a holnap hozhat el. Ugyanakkor hidegnek \u00e9s nagyon \u201ctechnikai\u201d jelleg\u0171nek hatnak, mintha csak egy sci-fib\u0151l l\u00e9pn\u00e9nek el\u0151:<\/p>\n\n\n

\n
\"modern\"<\/figure><\/div>\n\n\n

6. Dekorat\u00edv bet\u0171k<\/h3>\n\n\n\n

Megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztethet\u00fcnk m\u00e9g \u00fagynevezett dekorat\u00edv bet\u0171t\u00edpusokat, melyek er\u0151sen stiliz\u00e1ltak, messze \u00e1llnak a h\u00e9tk\u00f6znapit\u00f3l, ugyanakkor j\u00e1t\u00e9koss\u00e1got visznek a designba. A k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get megnyugtatj\u00e1k fesztelen, bar\u00e1ts\u00e1gos kisug\u00e1rz\u00e1sukkal. Ugyanakkor minden egyes bet\u0171t\u00edpust egy\u00e9nileg kell meg\u00edt\u00e9lni, mert l\u00e9nyeges k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9geket hordoznak, annak ellen\u00e9re, hogy egy csal\u00e1dba tartoznak. Amikor k\u00f6z\u00fcl\u00fck akarunk v\u00e1lasztani, akkor nagyon vesz\u00e9lyes terepre t\u00e9ved\u00fcnk, \u00fagyhogy \u00f3vatosnak kell lenni vel\u00fck, \u00e9s el\u0151re tudni kell, hogy a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00fcnk \u00e9rteni fogja-e, amit ki szeretn\u00e9nk fejezni.<\/p>\n\n\n

\n
\"dekorat\u00edv<\/figure><\/div>\n\n\n

7. „Sz\u00ednes” bet\u0171k<\/h3>\n\n\n\n

Tal\u00e1n furcs\u00e1nak t\u0171nik, hogy k\u00fcl\u00f6n kateg\u00f3ri\u00e1t k\u00e9peznek a sz\u00ednes bet\u0171k, ennek ellen\u00e9re l\u00e9tezik, mutatunk is r\u00e1 n\u00e9h\u00e1ny p\u00e9ld\u00e1t. El\u0151bb azonban arr\u00f3l, hogy a sz\u00ednes fontok megjelen\u00e9se az OpenType bet\u0171knek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151, \u00e9s hogy sokan a k\u00f6vetkez\u0151 nagy forradalomk\u00e9nt tekintenek a sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusokra a grafikus designban<\/strong>, illetve \u00fagy l\u00e1tj\u00e1k, hogy megv\u00e1ltoztatja annak a m\u00f3dj\u00e1t, ahogyan ma haszn\u00e1ljuk a tipogr\u00e1fi\u00e1t. <\/p>\n\n\n\n

A sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusok r\u00e9v\u00e9n ugyanis m\u00e9g kreat\u00edvabbak lehetnek a designerek, kil\u00e9phetnek az eddigi komfortz\u00f3n\u00e1jukb\u00f3l, amikor c\u00edmsorokat terveznek.<\/p>\n\n\n\n

De mi is az a sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpus? A sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpus, m\u00e1s n\u00e9ven kromatikus bet\u0171t\u00edpus a bet\u0171k egy olyan \u00faj t\u00edpusa, melyek sz\u00ednekkel, text\u00far\u00e1kkal, geometrikus form\u00e1kkal vagy elemekkel teszik izgalmasabb\u00e1 a bet\u0171ket<\/strong>. Az\u00e1ltal j\u00f6ttek l\u00e9tre, hogy az OpenType (OTF) form\u00e1tum SVG elemeket kapott, melynek eredm\u00e9nyek\u00e9nt a sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusok megjelennek OpenType-k\u00e9nt, be\u00e1gyazott OpenType-k\u00e9nt \u00e9s SVG form\u00e1tumban.<\/p>\n\n\n\n

De mire is gondolunk sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusk\u00e9nt, amit az eddigi fontok nem tudtak? Ilyesmire:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

A sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusokban az a nagyszer\u0171, hogy nem csak sz\u00ednesebb\u00e9 teszik a sz\u00f6veget, hanem egyb\u0151l egy hat\u00e1rozott st\u00edlust is megjelen\u00edtenek. De tal\u00e1n m\u00e9g \u00e9rdekesebb ez a bet\u0171t\u00edpus, ami t\u00e9nyleg rendk\u00edv\u00fcl sz\u00ednesre siker\u00fclt:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

A sz\u00ednek mellett azonban geometrikus elemek is megjelenhetnek, \u00edgy nem csak sz\u00ednei, hanem eg\u00e9szen egyedi form\u00e1i is lehetnek a sz\u00ednes bet\u0171knek:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Vagy n\u00e9zz\u00fck, hogy milyen lehet sz\u00ednesben egy k\u00e9z\u00edr\u00e1sos bet\u0171t\u00edpus! P\u00e9ld\u00e1ul olyan mint a Candy:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

De a sor m\u00e9g hosszan folytathat\u00f3:<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Tal\u00e1n ez alapj\u00e1n is l\u00e1tszik, hogy milyen hat\u00e1rtalan lehet\u0151s\u00e9gek rejlenek a sz\u00ednes bet\u0171t\u00edpusokban.<\/p>\n\n\n\n

Milyen \u00fczenetet hordoz a bet\u0171t\u00edpusod?<\/h2>\n\n\n\n

A bet\u0171t\u00edpus befoly\u00e1solja az \u00e9rz\u00e9kel\u00e9s\u00fcnket, azt hogy milyen k\u00e9pet alak\u00edtunk ki egy weboldalr\u00f3l, hogyan alakul a c\u00e9g imidzse.<\/p>\n\n\n

\n
\"A<\/a>
A bet\u0171t\u00edpusok pszichol\u00f3gi\u00e1ja<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n

Serif \u00e9s sans serif<\/h4>\n\n\n\n

A bet\u0171t\u00edpusok felsorol\u00e1s\u00e1n\u00e1l m\u00e1r eml\u00edtett\u00fck a serif \u00e9s sans serif bet\u0171ket, azt azonban nem r\u00e9szletezt\u00fck, hogy ezeknek milyen hat\u00e1sa van az olvas\u00f3kra. A legt\u00f6bben tal\u00e1n sejtik, hogy a tradicion\u00e1lis bet\u0171t\u00edpus megb\u00edzhat\u00f3s\u00e1got jelez, emellett eleg\u00e1ns \u00e9s intelligens hat\u00e1st kelt. Ez\u00e9rt is haszn\u00e1lj\u00e1k az olyan m\u00e1rk\u00e1k, melyek b\u00fcszk\u00e9k a m\u00faltjukra, \u00e9s legal\u00e1bb n\u00e9h\u00e1ny \u00e9vtized az\u00e9rt \u00e1ll is m\u00e1r m\u00f6g\u00f6tt\u00fck.<\/p>\n\n\n\n

\n2012-ben a New York Times egyik szerz\u0151je, Errol Morris egy tanulm\u00e1nyban<\/a>\n vizsg\u00e1lta meg az egyes bet\u0171t\u00edpusok \u201cmegb\u00edzhat\u00f3s\u00e1g\u00e1t\u201d. Ehhez \u00edrt egy \ncikket, melyben arr\u00f3l volt sz\u00f3, hogy vajon kell-e agg\u00f3dnunk amiatt, hogy\n a F\u00f6ldet elpuszt\u00edtja egy meteorit becsap\u00f3d\u00e1sa. A l\u00e9nyege az volt, hogy a\n meteoritok nem jelentenek sz\u00e1mottev\u0151 fenyeget\u00e9st r\u00e1nk n\u00e9zve. Ezut\u00e1n \nMorris azt k\u00e9rdezte meg az olvas\u00f3kr\u00f3l, hogy igaznak vagy hamisnak \ngondolj\u00e1k-e ezt az \u00e1ll\u00edt\u00e1st. A k\u00eds\u00e9rlet az volt a dologban, hogy hatf\u00e9le\n bet\u0171t\u00edpust haszn\u00e1lt, egyik olvas\u00f3 az egyikkel \u00edrt sz\u00f6veget kapott, egy \nm\u00e1sik a m\u00e1sikkal. Mint kider\u00fclt, azok az olvas\u00f3k tal\u00e1lt\u00e1k a legnagyobb \nar\u00e1nyban igaznak az \u00e1ll\u00edt\u00e1st, akik Baskerville bet\u0171t\u00edpussal \u00edrt sz\u00f6veget\n kaptak, ami egy igen kifinomult serif bet\u0171t\u00edpus. De \u00e1ltal\u00e1ban a serif \nbet\u0171kkel \u00edrt sz\u00f6veget megb\u00edzhat\u00f3bbnak \u00edt\u00e9lt\u00e9k.\n\n<\/p>\n\n\n\n

Egy\u00e9bk\u00e9nt a serif megb\u00edzhat\u00f3s\u00e1g\u00e1t igazolta vissza az is, amikor f\u0151iskolai dolgozatokra adott \u00e9rdemjegyeket vizsg\u00e1ltak, annak f\u00e9ny\u00e9ben, hogy azokat milyen bet\u0171t\u00edpussal \u00edrt\u00e1k. Mint kider\u00fclt, a Terbuchet – ami egy sans-serif bet\u0171t\u00edpus – kapta a legrosszabb min\u0151s\u00edt\u00e9st, m\u00edg a k\u00e9t serif bet\u0171t\u00edpus (a Times New Roman \u00e9s a Georgia) jobban teljes\u00edtett. Vagyis, ha szeretn\u00e9nk nem csak megb\u00edzhat\u00f3ak lenni, hanem annak is l\u00e1tszani, akkor haszn\u00e1ljunk serif bet\u0171ket a landing page-\u00fcnk\u00f6n \u00e9s a call to action sz\u00f6vegeinkn\u00e9l, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen, ha a hihet\u0151s\u00e9gen m\u00falik a konverzi\u00f3.<\/p>\n\n\n\n

Ezzel szemben \u00e1llnak a sans serif bet\u0171k, melyekn\u00e9l ugyanakkor nem csak arra kell figyelni, hogy milyen hat\u00e1st keltenek, hanem arra is, hogy \u00e1ltal\u00e1ban rosszabbul olvashat\u00f3k digit\u00e1lis kijelz\u0151k\u00f6n, mint a serifek. Akadnak viszont k\u00f6z\u00f6tt\u00fck j\u00f3l olvashat\u00f3 t\u00edpusok, amire figyelni kell a designn\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6nny\u0171 bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

Az \u00fagynevezett k\u00f6nny\u0171 bet\u0171t\u00edpusokat \u00e1ltal\u00e1ban a n\u0151iess\u00e9ggel \u00e9s a sz\u00e9ps\u00e9ggel azonos\u00edtjuk. El\u00e9g, ha csak az Avon log\u00f3j\u00e1nak v\u00e9kony, kecses vonalaira gondolunk. Nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy a kozmetikai c\u00e9g az\u00e9rt ilyen bet\u0171ket v\u00e1lasztott, mert ezek fejezik ki legjobban a m\u00e1rka n\u0151iess\u00e9g\u00e9t. Ez persze els\u0151re tal\u00e1n nem mindenki sz\u00e1m\u00e1ra nyilv\u00e1nval\u00f3, de ha egy kicsit is m\u00f3dos\u00edtunk a log\u00f3n, m\u00e1ris \u00e9rezhet\u0151, hogy v\u00e1ltozik a hat\u00e1sa. Ebb\u0151l is l\u00e1tszik, hogy az apr\u00f3 r\u00e9szletek mennyire fontosak.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Lekerek\u00edtett \u00e9s sz\u00f6gletes bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

Kutat\u00e1sok szerint az emberek jobban kedvelik a lekerek\u00edtett form\u00e1kat, mint az \u00e9les sz\u00f6geket bez\u00e1r\u00f3kat. Mi\u00e9rt? A v\u00e1laszt valahol a v\u00e9delmi \u00f6szt\u00f6n\u00f6kn\u00e9l kell keresni. A hegyes \u00e9s sz\u00far\u00f3s dolgok a term\u00e9szetben vagy ak\u00e1r a t\u00e1rgyaink k\u00f6z\u00f6tt nem biztons\u00e1gosak. V\u00e1gnak, sz\u00farnak, vesz\u00e9lyesek lehetnek. Vagyis fenyeget\u00e9st jelentenek.<\/p>\n\n\n\n

Ez az \u00e9rz\u00e9s pedig akkor is megjelenik, ha csak a kijelz\u0151n l\u00e1tjuk \u0151ket. A vesz\u00e9ly \u00e9rz\u00e9s\u00e9t v\u00e1ltj\u00e1k ki, ugyanakkor f\u00e9rfiass\u00e1got \u00e9s tart\u00f3ss\u00e1got is jeleznek. Vagyis akkor is remek\u00fcl haszn\u00e1lhat\u00f3, ha a designba egy kis izgalmat szeretn\u00e9nk csemp\u00e9szni. Ezzel azonban \u00f3vatosan kell b\u00e1nni, \u00e9s csak a megfelel\u0151 helyen alkalmazni. Ha a m\u00e1rk\u00e1ddal ink\u00e1bb puhas\u00e1got, nyugalmat, n\u0151iess\u00e9get, sz\u00e9ps\u00e9get, k\u00e9nyelmet akarsz kifejezni, akkor lekerek\u00edtett bet\u0171ket haszn\u00e1lj.<\/p>\n\n\n\n

Kis- \u00e9s nagybet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

A kisbet\u0171s szavak \u00e1ltal\u00e1ban egy\u00fctt\u00e9rz\u00e9st keltenek, de utalhatnak innov\u00e1ci\u00f3ra is. Teh\u00e1t kisbet\u0171s sz\u00f6vegek j\u00f3l haszn\u00e1lhat\u00f3k olyan c\u00e9gekn\u00e9l, melyek gondoskodnak az emberekr\u0151l, ugyanakkor haszn\u00e1lhat\u00f3k olyan m\u00e1rk\u00e1kn\u00e1l is, melyek sok \u00faj \u00f6tlettel \u00e1llnak el\u0151.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6nnyebben \u00e9rthet\u0151 a dolog, ha mindj\u00e1rt \u00f6ssze is vetj\u00fck a nagybet\u0171s sz\u00f6vegek \u00e1ltal keltett hat\u00e1ssal. Ezek \u00e1ltal\u00e1ban er\u0151t sug\u00e1roznak, az olyan \u00f3ri\u00e1s c\u00e9gek, mint a BMW, a Nike, a Sony mind nagybet\u0171s log\u00f3t haszn\u00e1lnak, hogy hangs\u00falyozz\u00e1k erej\u00fcket, energi\u00e1jukat, siker\u00fcket \u00e9s befoly\u00e1sukat.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

S\u0171r\u0171 \u00e9s elny\u00fajtott bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

A s\u0171r\u0171n szedett bet\u0171k \u00e1ltal\u00e1ban a korl\u00e1tozott t\u00e9rre, fesz\u00fclts\u00e9gre, percizit\u00e1sra utalnak, zs\u00fafolts\u00e1got, korl\u00e1tozotts\u00e1got jeleznek. Ezzel szemben az elny\u00fajtott bet\u0171k nyugalmat \u00e9s szabad teret fejeznek ki. A sz\u00e9les bet\u0171t\u00edpusok k\u00f6nnyebb\u00e9 teszik a designt, \u00e9s hagyj\u00e1k l\u00e9legezni. \u00c1ltal\u00e1ban olyan m\u00e1rk\u00e1k haszn\u00e1lj\u00e1k ezeket, melyek az emberek sz\u00e1m\u00e1ra pozit\u00edv \u00e9rz\u00e9st akarnak k\u00f6zvet\u00edteni.<\/p>\n\n\n\n

Magas \u00e9s alacsony bet\u0171k<\/h4>\n\n\n\n

Az alacsony bet\u0171k \u00e1ltal\u00e1ban stabilit\u00e1st, szil\u00e1rds\u00e1got, t\u00f6meget fejeznek ki, m\u00edg a magas bet\u0171k k\u00f6nny\u0171s\u00e9get \u00e9s luxust, ez\u00e9rt is jelennek meg luxusm\u00e1rk\u00e1kn\u00e1l oly gyakran. Sokan a magas bet\u0171ket a n\u00f6veked\u00e9ssel, a sikerrel kapcsolj\u00e1k \u00f6ssze. <\/p>\n\n\n\n

Az ismer\u0151s bet\u0171t\u00edpusok bizalmat keltenek<\/h4>\n\n\n\n

A kiv\u00e1laszt\u00e1sn\u00e1l figyelembe kell venni, hogy nem csak az sz\u00e1m\u00edt, hogy egy-egy bet\u0171t\u00edpus melyik csal\u00e1dba tartozik, hiszen a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00fcnkre az is hat\u00e1ssal van, hogy mennyire ismerik m\u00e1r az adott bet\u0171t\u00edpust. Min\u00e9l t\u00f6bbsz\u00f6r tal\u00e1lkoztak m\u00e1r vele, ann\u00e1l jobban megb\u00edznak benned, illetve az \u00fczenetben, amit k\u00f6zvet\u00edteni akarsz fel\u00e9j\u00fck.<\/p>\n\n\n\n

Ez az oka annak, hogy b\u00e1r megsz\u00e1ml\u00e1lhatatlan bet\u0171t\u00edpus k\u00f6z\u00fcl v\u00e1laszthatunk, a tervez\u0151k majdnem mindig ugyanazon p\u00e1r t\u00edpus k\u00f6z\u00fcl v\u00e1logatnak. Nem musz\u00e1j persze nek\u00fcnk is mindig Helvetic\u00e1val \u00edrni, ugyanakkor aj\u00e1nlott olyan bet\u0171t\u00edpust v\u00e1lasztani, melyet mondjuk a Helvetica inspir\u00e1lt, teh\u00e1t eg\u00e9szen hasonl\u00f3 hozz\u00e1, m\u00e9gsem ugyanaz.<\/p>\n\n\n\n

Mindez, amir\u0151l besz\u00e9lt\u00fcnk, els\u0151sorban a log\u00f3k bet\u0171ire, esetleg c\u00edmekre, leadekre igaz, teh\u00e1t nem a teljes sz\u00f6vegre. A keny\u00e9rsz\u00f6veg sokszor olvashatatlann\u00e1 v\u00e1lik a nagyon eredeti, szokatlan bet\u0171t\u00edpusokt\u00f3l, vagyis nem aj\u00e1nlott \u0151ket hossz\u00fa sz\u00f6vegek eset\u00e9ben alkalmazni.<\/p>\n\n\n\n

Mire kell figyelned a weboldaladon haszn\u00e1lt bet\u0171kn\u00e9l?<\/h2>\n\n\n\n

Akad n\u00e9h\u00e1ny olyan alapvet\u0151 szab\u00e1ly, melyet mindenk\u00e9ppen \u00e9rdemes betartanod:<\/p>\n\n\n\n

Illeszkedjen a m\u00e1rk\u00e1dhoz \u00e9s a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gedhez<\/h4>\n\n\n\n

Az els\u0151 dolog, amit a weboldaladon haszn\u00e1l bet\u0171t\u00edpusok kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1n\u00e1l meg kell fontolni, hogy passzolnak-e a m\u00e1rk\u00e1dhoz. Meg kell \u00e9rteni, hogy nem kiz\u00e1r\u00f3lag annak kell meghat\u00e1roznia a bet\u0171t\u00edpus-v\u00e1laszt\u00e1s, hogy \u00e9pp mi a trend a webdesignban, vagy Neked mi tetszik. A m\u00e1rk\u00e1d \u00e9s az ipar\u00e1gad lesz\u0171k\u00edti a kiv\u00e1laszthat\u00f3 bet\u0171t\u00edpusok k\u00f6r\u00e9t.<\/p>\n\n\n\n

Ha van m\u00e1r van m\u00e1rka\u00e9p\u00edt\u00e9si \u00fatmutat\u00f3d, akkor azt kell k\u00f6vetned, \u00e9s az alapj\u00e1n kell kiv\u00e1lasztanod a megfelel\u0151 bet\u0171t\u00edpusokat. Ez feltehet\u0151en tartalmazza az inform\u00e1ci\u00f3kat a haszn\u00e1lhat\u00f3 sz\u00ednekr\u0151l, a log\u00f3r\u00f3l \u00e9s a tipogr\u00e1fi\u00e1r\u00f3l.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e1sr\u00e9szt, amikor bet\u0171t\u00edpus-v\u00e1laszt\u00e1sra ker\u00fcl a sor, mindig \u00e9rdemes \u00e1tgondolni, hogy kikb\u0151l \u00e1ll az oldal k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ge (b\u00e1r ez kapcsol\u00f3dik az ipar\u00e1ghoz). A bet\u0171k k\u00f6z\u00f6tt akadnak bar\u00e1ts\u00e1gos, vicces, komoly, \u00fczleti jelleg\u0171ek, melyek csak bizonyos hangulat\u00fa webdesignba illeszthet\u0151k bele. Ha egy bet\u0171t\u00edpus nem megfelel\u0151en illeszkedik, akkor a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged \u00f6sszezavarod.<\/p>\n\n\n\n

A legegyszer\u0171bb p\u00e9lda: ha egy vid\u00e1m bet\u0171t\u00edpust haszn\u00e1lsz az \u00fczleti weboldaladon. Ilyenkor a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g nem fog megb\u00edzni benned. Viszont egy fiatalabb k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g sz\u00e1m\u00e1ra a hivatalosnak hat\u00f3 bet\u0171t\u00edpusok unalmasak lehetnek.<\/p>\n\n\n\n

Legyen szem\u00e9lyis\u00e9ge!<\/h4>\n\n\n\n

Hab\u00e1r nagyon sok t\u00e9nyez\u0151t kell figyelembe venni egy bet\u0171t\u00edpus kiv\u00e1laszt\u00e1sakor, semmi sem olyan fontos, mint a bet\u0171t\u00edpus szem\u00e9lyis\u00e9ge. Hiszen minden bet\u0171t\u00edpus valamilyen hangulatot, \u00e9rz\u00e9st k\u00f6zvet\u00edt a l\u00e1togat\u00f3k ir\u00e1ny\u00e1ba. <\/p>\n\n\n\n

Amikor szem\u00e9lyis\u00e9gr\u0151l van sz\u00f3, akkor k\u00e9t lehet\u0151s\u00e9g k\u00f6z\u00fcl v\u00e1laszthatsz:<\/p>\n\n\n\n